Jump to content

US Army velger ny rifle og ny ammo fra Sig Sauer


H-en

Recommended Posts

Snakk om forut sin tid (fra linken over):

"As the Chief of the Bureau of Naval Ordnance stated in his 1897 Small Arms report to the Secretary of the Navy, "In making what may appear a radical departure in its selection of a caliber smaller than as yet adopted elsewhere...the Bureau is convinced it is looking to the future … "

 

Link to comment
Share on other sites

spendende
Vi har siden jul kørt test på hybridhylstre, med aluminiumskrop, og en 5 mm høj stålbund.
Her klarer vi fint et tryk på over 6000 bar, i test i en gammel Svensk Carl Gustaf m96 i kal 308.
Ved højere tryk, kan vi ikke få tændhætten til at holde i LR primere
Hvis vi bruger SR tændhætter i et våben med 1,85 mm tændstift, så får vi hættepunkteringer ved ca 4500 bar.
Vi skal senere have testet med tændstifter på 1,3 mm, her burde vi kunne klare mellem 7000 og 8000 bar.
Det lidt spændende ved projektet, er at en fuldtladdet patron går fra en vægt på 24 gram ned til 17 gram. Så en person kan bære ca 40% flere patroner

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

15 hours ago, M67 said:

Uten de superhylsene blir det jo meningsløst.

Men de kommer vel rundt etterhvert.

 

K

Vet ikke om jeg vil gå så langt som å si meningsløst.Riflen er jo i utgangspunktet sikkert bra den,og lader man til ett mer fornuftig nivå og bruker 308 hylser,så blir det jo særs billig,pluss at man slipper å bytte løp mellom hver stage.

Så spørs det jo om den blir tilgjengelig sivilt,og evt pris.

Link to comment
Share on other sites

Mailman skrev (1 time siden):

Vet ikke om jeg vil gå så langt som å si meningsløst.Riflen er jo i utgangspunktet sikkert bra den,og lader man til ett mer fornuftig nivå og bruker 308 hylser,så blir det jo særs billig,pluss at man slipper å bytte løp mellom hver stage.

Så spørs det jo om den blir tilgjengelig sivilt,og evt pris.

 

Både MCX Spear og Cross er/blir tilgjengelige i både .308W og .277 FURY.

Problemet med begge er at de i utgangspunktet er for korte for norske regler, og Spear med sin 13"/33 cm pipe er alt for kort. I tillegg kommer foldekolben..

 

Ole

Link to comment
Share on other sites

26 minutes ago, Ei tohi varjata said:

for korte for norske regler

Det er vel bare å vente på EU medlemskapet, så får vi 30/60.. De har vel skjønt at ryggsekker ikke kommer i 84cm lengder.

 

On 4/21/2022 at 8:53 AM, Fysikeren said:

Har Sig gjort noe lurt med løpene sine som gjør at de varer mye lengre med en så "hissig" patron?

Selv om trykket er høyt, så brenner den ikke mye krutt. Løpslitasje slik jeg forstår det henger ve l sammen med volum/mengde og hvor sakte kruttet brenner. Men jeg vet ikke? Det var nå bare en tanke som slo meg.. Kanskje patronen ikke spiser løp?

Link to comment
Share on other sites

Bly skrev (19 minutter siden):

Selv om trykket er høyt, så brenner den ikke mye krutt. Løpslitasje slik jeg forstår det henger ve l sammen med volum/mengde og hvor sakte kruttet brenner. Men jeg vet ikke? Det var nå bare en tanke som slo meg.. Kanskje patronen ikke spiser løp?

 

Jeg trodde det var en kombo av mengde krutt og trykk. Slik jeg har forstått det så sliper kruttet ned pipen pga av den raske bevegelsen det får når det brenner. Så mer krutt gir mer slipemiddel, og høyere hastighet får mann ved høyere trykk. 

@Per-S har sikkert mer å tilføye her :)

Link to comment
Share on other sites

En liten detalj som er litt utelatt fra denne nyhetssaken er at selv om SIG er tildelt kontrakten, så betyr ikke dette full adopsjon enda.

 

Det skal gjøres en initiell anskaffelse på $20,4 mill, for såkalt "Developmental Test & Evaluation":

 

"In general, DT&E is the disciplined process of generating experimental performance data from systems, subsystems, components and materiel for the purpose of informing optimum solutions and the state of performance progress toward design performance goals. Evaluation in the context of DT&E refers to evaluating the generated performance data to ensure it appropriately depicts the performance of the item as tested in the conditions of the test. Testing in the context of DT&E refers to the process of establishing appropriate conditions and generating performance data from systems, subsystems, components and materiel."

 

Neste fase etter det er "Operational Test & Evaluation":

 

"Service and Defense Agency OTAs have a responsibility for OT&E. OT&E determines the operational effectiveness and operational suitability of a system under realistic operational conditions, including joint combat operations; determines the satisfaction of thresholds in the approved JCIDS documents and critical operational issues; assesses impacts to combat operations; and provides additional information on the systems operational capabilities."

Så man er nok enda et stykke unna fullskala adopsjon av disse.

 

 

 

Edited by AGR416
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Ei tohi varjata skrev (11 timer siden):

 

Både MCX Spear og Cross er/blir tilgjengelige i både .308W og .277 FURY.

Problemet med begge er at de i utgangspunktet er for korte for norske regler, og Spear med sin 13"/33 cm pipe er alt for kort. I tillegg kommer foldekolben..

 

Ole

Står at Cross er 927mm totalt, løpet er 406mm, det er jo innafor. Har vel blitt importert lignende foldbare kolber tidligere som har blitt modifisert så de ikke kan foldes?

Link to comment
Share on other sites

Utbrenning av løp og kammer kommer av gass med høy temperatur, høyt trykk og stor hastighet. Overflaten blir sjokkoppvarmet og hastigheten på gassen river med seg overflatemolekylene. Effekten er proporsjonal med trykk og nær proporsjonal med hastighet. Varmeoverføring inn i metallet fører til en langtidspåvirkning fordi gjentatte oppvarminger og avkjølinger av overflateskiktet fører til sprekkdannelser mellom overflateskiktet og underliggende materiale slik at det over tid løsner metallbiter i området.

Mekanisk slitasje er av liten betydning for patroner med høyt trykk.

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Per-S skrev (53 minutter siden):

Utbrenning av løp og kammer kommer av gass med høy temperatur, høyt trykk og stor hastighet. Overflaten blir sjokkoppvarmet og hastigheten på gassen river med seg overflatemolekylene. Effekten er proporsjonal med trykk og nær proporsjonal med hastighet. Varmeoverføring inn i metallet fører til en langtidspåvirkning fordi gjentatte oppvarminger og avkjølinger av overflateskiktet fører til sprekkdannelser mellom overflateskiktet og underliggende materiale slik at det over tid løsner metallbiter i området.

Mekanisk slitasje er av liten betydning for patroner med høyt trykk.

Du har til dels ret.
Men om man ser på hvor "tryksprekker" forekommer i en pibe. Så ser det ud til, at der er en yderligere årsag.
Selve den mekaniske deformation, som sker af kuglen, når den deformeres ind i riflingen. Dette mekaniske tryk, giver markante tryksprekker på selve kugleskråningen(overgangskonus)
Samtidig ser man tydelig udbrending7tryk/varmesprekker især i hjørnerne på selve riflingen(fordybningen)
Utbrenningen i hjørnerne tolker jeg som et produkt af gaslækasje mellem kugle og pipe. Ved en kraftig lækasje, vil der være en markant større og mere koncentreret passage af varm gas.
Højt tryk i sig selv, vil ikke give specielt meget krakelering. Hvis tiden er kort.
Så langsomt krudt, med stor mængde, og dermed større og længere påvirkning vil give mere utbrending
Dårlig tetning fra kuglen i piben, vil give stor utbrending
Højt punkttryk fra kuglen vil give tryksprekker (Hård kugle med lang kontaktflade, vil give trykspræller og friktionsslitage, specielt på bommene

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Så det er en patron med kapasitet som 308, men med smalere kule og med 25% høyere makstrykk som skulle tilsi markant kortere løpslevetid.

Men de lover altså en løpslevetid på 12.000 skudd, omtrent det dobbelte av en .308? 

 

Link to comment
Share on other sites

Fysikeren skrev (25 minutter siden):

Så det er en patron med kapasitet som 308, men med smalere kule og med 25% høyere makstrykk som skulle tilsi markant kortere løpslevetid.

Men de lover altså en løpslevetid på 12.000 skudd, omtrent det dobbelte av en .308? 

 

Polygonpipe?

HK-polygonpipene til MG3 fungerte veldig fint og lenge før man "tullet" med miljøammo.

Edited by Torf
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

bardp skrev (2 timer siden):

Er vel et spørsmål hvordan en definerer levetid. Var vel mange AG3 som hadde gått både 20 og 30 tusen skudd de virket fremdeles men presisjonen var jo fraværende.

 

Vil jo tro at presisjonskravet skal skal skjerpes også nå siden de skal både ha høy BC og høy hastighet. Tanken er vel å få noe nytt som virker på over 300 meter.

Link to comment
Share on other sites

Mer krutt og større volum betyr at påvirkningen pågår lengre.

ignorant skrev (2 timer siden):

Men om man ser på hvor "tryksprekker" forekommer i en pibe. Så ser det ud til, at der er en yderligere årsag.
Selve den mekaniske deformation, som sker af kuglen, når den deformeres ind i riflingen. Dette mekaniske tryk, giver markante tryksprekker på selve kugleskråningen

Dette er en annen påvirkningsmekanisme og er den samme som skjer ved utmattingsbrudd i rullelagre. Den forsterkes på grunn av gjentatt varmesykling som påvirker overflateskiktet. Skal dette diskuteres i detalj er det viktig å se på karbonisering av overflateskiktet som både påvirker hardhet og dimensjon da karbider forandre volumet på metallet, noe som gir en ekstra stressbelastning mellom overflateskikt og basemetallet 

Til sammen gir dette etter et vist antall skudd en overflate i overgangskonus og løp som minner om krokodilleskinn. Da blir det store biter som faller ut.

Problemet med at gass lekker forbi kulen før den tetter helt er velkjent, men blir verre jo raskere rykket stiger i hylsen.

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, Fysikeren said:

Så det er en patron med kapasitet som 308, men med smalere kule og med 25% høyere makstrykk som skulle tilsi markant kortere løpslevetid.

Men de lover altså en løpslevetid på 12.000 skudd, omtrent det dobbelte av en .308? 

 

"But Sig Sauer President and CEO Ron Cohen told Task & Purpose in January that his company’s design for the Next Generation Squad Weapon could fire up to 12,000 rounds before needing to change barrels, whereas soldiers typically need to replace the barrels on their M4 carbines after firing 6,000 rounds."

det jeg fant rundt dette.

så merk. Dette er sigs egne utallelser av sjæfen, før noen vinneren var kåret. legg merke til at han også sier "up to" uten noen form for kassasjonskriterie på pipa.
M4 pipa som cohen nevner har iht TDP krav om MINIMUM 6000 skudd levetid med akseptabel presisjon eller tolking mener jeg. De kan vare vesentlig lenger enn dette.

 

faktisk levetid opp imot noen presisjonskrav eller stanager vil jo være mer interessant enn en løs uttalelse fra sjef sig.
Pipene er nok en eller annen kaldhamra spesiallegering med krombelegg tipper jeg. som MG piper generelt

 

Interessant uansett hvordan dette faktisk ender

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Per-S skrev (10 timer siden):

Problemet med at gass lekker forbi kulen før den tetter helt er velkjent, men blir verre jo raskere rykket stiger i hylsen.

Men med 80 000psi bør vel kulen obturere og tette nokså godt?, kanskje gripe bedre tak i riflingen også, og bidra til at løpet gjør jobben det skal lengre?
Akselerasjonen her er jo godt over det den er i vanlige kalibere, så man kan lure om alle slags kuler vil fungere?

 

K

Link to comment
Share on other sites

Hvis det finnes en ny vidunderløsning for pipeliv kunne de jo også kamre AR15 for 17Rem med 30gr FMJ AP stålkjerne kule med bc 0.3+ i 1-9" pipe. Den har teoretisk mer energi på 500m enn HK MP7 har ved munning..

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

Fordi en av hovedårsakene til kaliberbyttet, i følge oppdragsgiveren, er at 5,56nato ikke penetrerer russernes nye skuddsikre vester på avstander over 300m. Det gjør 17Rem teoretisk på 500m+. Hvis ikke kan alle MP7 kastes i søpla.. 8)

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

Når trykket stiger svært raskt kommer gassen forbi kulen før den når overgangskonus og det er sveiseflammeeffekt i gang når kulen skal tette. Da blir det mer skade enn om kulen kommer inn i overgangskonus før trykket blir for høyt. Når kulen er på plass tetter det nok. Med 80 000 PSI vil nok slanke kuer få problemer med at spissen deformeres om det brukes blykjerne. Massive kuler av et sterkere materiale må vel til. Men gevinsten av høyere trykk er i hovedsak at løpene kan gjøres kortere, det er lite å hente på makshastighet.

 

Det er nok mulig å få en 4,5 mm stålkule til å penetrere kroppspanser, men hvilke skade kan den gjøre etter å ha penetrert?

 

Det er nevnt bruk av krommede løp, men min erfaring er at det er vanskelig å kombinere krom med presisjonsløp. I USA forskes det på andre belegg som ikke skal påvirke presisjonen slik som krom.

Link to comment
Share on other sites

Per-S skrev (53 minutter siden):

Når trykket stiger svært raskt kommer gassen forbi kulen før den når overgangskonus

Vet vi noe om at trykket stiger særlig mye raskere enn "vanlig"? Om jeg lader med ei ladning med krutt x som vanligvis gir 3600 bar, og så øker ladningen med samme krutt og tennhette, til 5500 bar, øker trykket vesentlig raskere da?

 

Per-S skrev (55 minutter siden):

vil nok slanke kuer få problemer med at spissen deformeres om det brukes blykjerne

Det var det jeg tenkt på. Men de skal vel uansett ha stålkjerne.

 

Per-S skrev (55 minutter siden):

Men gevinsten av høyere trykk er i hovedsak at løpene kan gjøres kortere, det er lite å hente på makshastighet.

Usikker her. Hylsa har et visst volum, som tyder på at de har en del krutt inni der. Da vil det være trykk igjen til å gjøre arbeid også etter 14-16".

 

K

Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (7 minutter siden):

Vet vi noe om at trykket stiger særlig mye raskere enn "vanlig"? Om jeg lader med ei ladning med krutt x som vanligvis gir 3600 bar, og så øker ladningen med samme krutt og tennhette, til 5500 bar, øker trykket vesentlig raskere da?

Usikker på hva som skjer men har lagt merke til at når jeg ladet rekrutt ammunisjon og fikk soting hjalp det og øke krutmengden litt da med samme krutt. Ble jo litt for mye fart av det men sotingen forsvant noe som vel tyder på at trykket steg fortere og fikk hylsen til å tette.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...