Jump to content

LLL- Langt løp, Lav vekt, Long action..


Ospa

Recommended Posts

En kompis skal ha ny rifle, og som overskriften tilsier skal den ha langt løp (60cm+), ikke bikke særlig over 3kg og ha lang låskasse.  

Jeg har den rifla selv- en litt eldre 700 (custom) med 64cm Shilen pipe i 270win. Bedda ned i en god stokk tikker den inn rett i underkant av 3kg. 

I tillegg samler den svært bra til "billig" jaktrifle å være. 

Utvalget i butikk for denne type rifler er jo magert- de fleste har korte løp, eller høy vekt..

På finn er det også tynt med denne typen rifler, og TBH så er det ikke rett frem å sikre seg ei rifle som går beint. 

Og beint må den gå- dette er ei rifle som skal brukes til jakt i åpent lende.

Ikke til "langholdsjakt" på 500m+, men den har langt løp for å sikre god fart og nødvendig ekspansjon på 300m +- med blyfritt. 

I tillegg så plinkes det litt på gonger, sivtuster, istapper og diverse på 500-1000m i ny og ne for moro skyld, og da trengs det ok presisjon. 

Vi skyter sånn ca. lik mengde, så denne pipa vil jeg tippe får 500-1000 skudd gjennom seg per år.

Mao så bør det ikke være ett sodoma å bytte løp hos børsemakeren når den er utskutt. 

Det lades i "alle leire" så kaliber/patron er mindre viktig, men noe rekylmessig over 30-06/7mm rem mag er tullete på så lette rifler syntes jeg. 

Prismessig så gidder han ikke dra helt av gårde- desto lavere jo bedre, men tipper rundt 25k er "nok" for rifla. 

Jeg har en del ideer, men ønsker å få masse forskjellige forslag og argumenter fra kammeret. 

Bring it!

 

 

Link to comment
Share on other sites

bardp skrev (1 time siden):

Har Schultz & Larsen Tactical M/ KKC, aluminiums kase og lett løp funker kjempebra. Og til den får en jo akkurat de løpene en måtte ønske. 

Absolutt! Har den egen betegnelse med alukasse? Hva tikker den inn på vektmessig? KKC stokken er god syntes jeg. 

Link to comment
Share on other sites

Ospa skrev (54 minutter siden):

Absolutt! Har den egen betegnelse med alukasse? Hva tikker den inn på vektmessig? KKC stokken er god syntes jeg. 

Vet ikke om det er noen egen betegnelse med alukassa men det er det sikkert. Er ikke hjemme nå så får ikke veid den men den er svært lett. Har to løp til min et i 8x57 og et i 6,5x55. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Denne er vel ganske uslåelig som fabrikkrifle, 2,5kg:

(308-utgaven er vel egentlig bedre med tanke på levetid på pipa)

 

https://www.jaktdepotet.no/display.aspx?menuid=-6278&prodid=20057

 

image.png.728ac2b9d815ec8c786abf56d7093e39.png

 

Ellers er det en på finn som selger Bartlein karbonpiper til hyggelige priser. Det er en bra start.

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=253953942

 

 

Edited by Torf
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Torf skrev (16 minutter siden):

Denne er vel ganske uslåelig som fabrikkrifle, 2,5kg:

 

https://www.jaktdepotet.no/display.aspx?menuid=-6278&prodid=20057

 

image.png.728ac2b9d815ec8c786abf56d7093e39.png

 

Ellers er det en på finn som selger Bartlein karbonpiper til hyggelige priser. Det er en bra start.

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=253953942

 

 

Den tikker boksene, bortsett fra pris.. 
 

Skal se på karbonpipene. Ei 700- klone med lang karbonpipe, og en ok stokk trenger jo ikke bli helt hinsides. Kan hende han bør ta en tlf til Hansen/Rafdal etc. for å se om de har noe liggende til en ok pris. 

Link to comment
Share on other sites

Det meste av det som er i handelen av rifler med enkelt løpsbyttesystem er da boltrifler. Skulle vert morsomt å få testet en slik Røssler Titan. Ser de skriver at den er lik Sauer 200 uten at jeg helt kan se det.

Edited by bardp
Link to comment
Share on other sites

Brukt T3 med ny blyantpipe og en er der, ikke særlig mer avansert nødvendigvis.

Fås jo med 57cm org pipe hvis det er nok, og at pipe til systemvåpen er spesielt dyrere enn en ny pipe er myte for alt annet enn STR.

Får en selv i 6,5x55 selv snart, tenker ny stokk og så dreie ned eller flute pipen til Wby profil, så tror jeg man snakker ganske lett uten at det koster skjorta.

Link to comment
Share on other sites

Det er jo en viss forskjell på grovgjengen på en mauser og nyere våpen med fingjenger. Folk setter jo nøkkelspor på pipene og skruer de til for hand nå uten head space problemer pga gode ankeggsflater. En børsemaker jeg  stoler på sier 60nm holder i massevis, Jeg bruker 100nm og pipestikke for mattesøvnen, men hører ingen av de med nøkkelspor har problemer. Hadde derimot en muffeløsning en gang der man bare skulle skru til for hånd, og den kom løs under skyting 

Link to comment
Share on other sites

7 hours ago, pererik said:

Mange børsemakerer gjør ikke dette på fabrikkpiper fordi de ofte ikke er rette nok.

PS, skjev pipe betyr ikke at rifla ikke skyter godt

Spes Hansen gjør ikke dette, men dette er jo også noe som ganske enkelt kan sjekkes før man setter igang.

Link to comment
Share on other sites

On 4/12/2022 at 3:35 PM, bardp said:

Røssler Titan. Ser de skriver at den er lik Sauer 200 uten at jeg helt kan se det.

Helt identisk er det sikkert ikke, men prinsippet skal være likt, der låsekassen klemmes over løpet som en klemkobling ved hjelp av 2 bolter på Røssler, mot 3 bolter på Sauer (Har ikke erfaring med sauer så kan ta feil) Det ligger film på jaktdepotet hvordan løpsbytte utføres.

Screenshot_20220413-221251_Gallery.jpg.3219bdabe55bfb24601642f58e0a9706.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Oppdatering?

Vet ikke hvorfor, men er litt i samme tankebane sjøl, er jo lov å drømme ihvertfall når tid og økonomi ikke er med på notene rundt nye prosjekter akkurat nå.

Funderer fælt på long action, langt løp i 7x64 om dagen.

Virker potent med blyfrie kuler, også et rendyrka europeisk jaktkaliber da gitt!

 

RWS ferdigladd fra frabrikk:

RWS Hit 140 grain 900m/s (ekspanderende blyfri kule)

RWS Evo Green 127 grain 950 m/s (fragmenterende blyfri kule)

Kan sikkert ta tallene med en liten klype salt, men havesyken melder seg likevel....

 

https://rws-ammunition.com/en/products/centerfire-rifle-cartridges/rws-7x64-hit-9-1g

 

https://rws-ammunition.com/en/products/centerfire-rifle-cartridges/rws-7x64-evo-green-8-2g

 

Link to comment
Share on other sites

Hadde helt glemt bort tråden- her var det mye gode tips og innspill! Tusen takk!

 

Ser ut som han ender opp med ei godt brukt T3 lite i det svært anvendelige kaliberet 30-06, som han bytter løp på. 

Angående riflestigning: Er 256mm(1:10) OK for å både kunne ta lettere blyfritt (130gr) og litt av de tyngre kulene med ok BC (170-200gr)? 

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

kongle skrev (På 1.6.2022 den 12.41):

Oppdatering?

Vet ikke hvorfor, men er litt i samme tankebane sjøl, er jo lov å drømme ihvertfall når tid og økonomi ikke er med på notene rundt nye prosjekter akkurat nå.

Funderer fælt på long action, langt løp i 7x64 om dagen.

Virker potent med blyfrie kuler, også et rendyrka europeisk jaktkaliber da gitt!

 

RWS ferdigladd fra frabrikk:

RWS Hit 140 grain 900m/s (ekspanderende blyfri kule)

RWS Evo Green 127 grain 950 m/s (fragmenterende blyfri kule)

Kan sikkert ta tallene med en liten klype salt, men havesyken melder seg likevel....

 

https://rws-ammunition.com/en/products/centerfire-rifle-cartridges/rws-7x64-hit-9-1g

 

https://rws-ammunition.com/en/products/centerfire-rifle-cartridges/rws-7x64-evo-green-8-2g

 

Det må da fungere ypperlig.. særlig (nesten forutsatt med slike kaliber) om man lader selv. 

Både 7x64, og 280 rem ligger ikke veldig langt bak 7mm rem mag (forutsette hjemmeladning) med lettere kuler. 

I tillegg brenner de mindre krutt og løpet bør jo klare noen flere runder. 

Når det er sagt er jo 7mm rem mag en svært allsidig patron til alt mulig rart, og gir bedre fart på tyngre kuler om det betyr noe. 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...