Jump to content

Ladedata Diamondline 308win 168gr


NordiskTrapSkytter

Recommended Posts

N150 fungerer supert til 308w og kulen/kulevekten du nevner.. men

Om du er ute etter å finne den beste presisjonen så hjelper det ikke å tro at en ladevekt gitt i en tråd er oppskriften på presisjon..  til det er piper for forskjellig..

 

Men jeg ville skutt en stige 41,5 til 42,8 grs med N150.. du vil nok få enda bedre fart med N550 men N150 holder i massevis.. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Det er vel ikke helt utenkelig å bruke data for f. eks. Lapua Scenar 167 grs eller Sierra HPBT 168 grs for denne kula, og lade forsiktig opp mot 44,5 grs med N150? Og som det framgår av VihtaVuoris tabeller får du en del ekstra fart med N550. Men det er ikke sikkert at det er noen sammenheng mellom høy fart og god presisjon, så det spørs egentlig hva du vil prioritere.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Sunnmøring skrev (19 minutter siden):

N150 fungerer supert til 308w og kulen/kulevekten du nevner.. men

Om du er ute etter å finne den beste presisjonen så hjelper det ikke å tro at en ladevekt gitt i en tråd er oppskriften på presisjon..  til det er piper for forskjellig..

 

Men jeg ville skutt en stige 41,5 til 42,8 grs med N150.. du vil nok få enda bedre fart med N550 men N150 holder i massevis.. 

hei og takk for svar! Planen er å teste forskjellige ladninger ja:) ville vare ha en viss ide om hvor det var fornuftig å starte:) hvor lang totallengde? 70-71mm?

Link to comment
Share on other sites

Sølvrev skrev (8 minutter siden):

Det er vel ikke helt utenkelig å bruke data for f. eks. Lapua Scenar 167 grs eller Sierra HPBT 168 grs for denne kula, og lade forsiktig opp mot 44,5 grs med N150? Og som det framgår av VihtaVuoris tabeller får du en del ekstra fart med N550. Men det er ikke sikkert at det er noen sammenheng mellom høy fart og god presisjon, så det spørs egentlig hva du vil prioritere.

Takk for svar!:)

Link to comment
Share on other sites

La meg legge til at Ladeboken utgave 8 har et kapittel om lading for jaktfelt, elgbane, mm. hvor de oppgir ladedata for 168 grs Diamondline i .308 Win: 45 grs N140, patronlengde 71 mm gir hastighet 803 m/s fra en Sauer 200 STR med 60 cm pipe. Samlingen er imidlertid ikke imponerende: 27 mm som gjennomsnitt for to 5-skuddserier.

 

Hva jeg vil fram til er at du bør være trygg med tilsvarende kruttmengde N150 som er tregere, men start for sikkerhets skyld lavere og sjekk presisjonen med ditt våpen. Siden Diamond-line er ei lang kule er det også begrenset hvor mye du får oppi hylsa. Jeg lader 150 grs kuler med 44,5 grs N150 og da står kruttet godt opp mot halsen. 

Edited by Sølvrev
Skrivefeil
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Sølvrev skrev (38 minutter siden):

La meg legge til at Ladeboken utgave 8 har et kapittel om lading for jaktfelt, elgbane, mm. hvor de oppgir ladedata for 168 grs Diamondline i .308 Win: 45 grs N140, patronlengde 71 mm gir hastighet 803 m/s fra en Sauer 200 STR med 60 cm pipe. Samlingen er imidlertid ikke imponerende: 27 mm som gjennomsnitt for to 5-skuddserier.

 

Hva jeg vil fram til er at du bør være trygg med tilsvarende kruttmengde N150 som er tregere, men start for sikkerhets skyld lavere og sjekk presisjonen med ditt våpen. Siden Diamond-line er ei lang kule er det også begrenset hvor mye du får oppi hylsa. Jeg lader 150 grs kuler med 44,5 grs N150 og da står kruttet godt opp mot halsen. 

Takk for svar, får prøve noen ladninger i underkant av 45grains:)

 

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Har nå ladet ladestige fra 43,5 til 44,5grs n150 og col 71mm, alle skuddene gikk knirkefritt i min børse, uten visuelle eller følbare tegn til overtrykk, har også regnet alle ladningene i quickloader, ingen av dem skal gi i nærheten av overtrykk, men skjøt med to børser, den ene rifla fikk tregt ladegrep på et par av de med 44,5 den andre med null. Jeg er hundre prosent sikker på at alle patronene har fått lik mengde krutt, ettersom alle ladninger på 44,5 ble veid med vekt som også ble sjekket med lodd flere ganger underveis. Kan det ha sammenheng med at den rifla har 5cm lengre løp? Vet det er et tema mange er uenige i, så å si samme rifle kun 5cm løpsforskjell? 
Edit: den ene rifla skjøt knirkefritt uten tegn til overtrykk som var synlige/følbare, den andre fikk tregt ladegrep

  

Link to comment
Share on other sites

NordiskTrapSkytter skrev (33 minutter siden):

Edit: den ene rifla skjøt knirkefritt uten tegn til overtrykk som var synlige/følbare, den andre fikk tregt ladegrep


selv om begge riflene har samme kaliber..så kan det vært forskjell på kammer og avstand til bommer..  hylsen kan være presset akkurat nok/riktig for ene kammeret..og for mye/lite for det andre kammeret..

 

jeg har flere 308w rifler..og har eget die sett for hver rifle.. da en må presse hylsene forskjellig mellom de forskjellige kammer..

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hei:) patronene gikk fint inn i kammer, men var et par som gikk tregt ut på den ene, mulig det var dårlig formulert i innlegget mitt:) men hvis kammeret på den ene er trangere vil det vel kunne gi noe høyere trykk selv om de mater fint i børsa? Kan det være det som skjer? At det ene kammeret er bittelitt trangere og derfor utvikler høyere trykk siden det ikke er plass til at hylsa ekspanderer like mye som i den andre? Skal se om jeg kan måle merkbar forskjell på hylsene men har kun skyvelære ikke mikrometer

@Sunnmøring

Link to comment
Share on other sites

NordiskTrapSkytter skrev (22 minutter siden):

Takk for svar☺️ Skal prøve å oppdatere i Morgen med mål på headspace på begge


regner med at du har utstyr for å måle headspace? 
en slik9C9D759D-9F83-46E0-AB21-1DD6EA0CB1CB.jpeg.ef700ba8413f679816f5ec9fc6884e4d.jpeg

eller en slik

17968D87-ABCA-4918-B6FC-45B9B69802AA.jpeg.3fc3ddcbf19759fd92024bb571ce7aa4.jpeg

 

jeg tar utgangspunkt i en skutt hylse og setter skulderen tilbake 0.3mm på jakt ammunisjon 

 

 

Edited by Sunnmøring
Link to comment
Share on other sites

Sunnmøring skrev (1 minutt siden):

@NordiskTrapSkytter husk også på at det er en viss "spring back" i messingen som gjør at etterhvert som en lader messing så blir den arbeidsherdet og dermed hardere og hardere..og nøyaktig målinger blir vanskeligere og vanskeligere å oppnå da messing herder forskjellig.. dette unngår  en ved å gløde hylsene.. 

takk for god hjelp:) alle var engansskutte hylser, ble nysgjerrig og gikk å målte nå, de som ble skutt i første rifla som ikke hadde noen trege utdrag av hylser var 0,28mm lengre i headspace en de andre, de har nøyaktig lik lengde som de nypressede i boksen, merket ikke noe særlig motstand ved lukking av sluttstykke på noen av de men kan de ha blitt presset 0,28mm ved lukking i den andre? Og burde vært presset litt mer for å funke bedre i den børsa evt fjerne et halvt grain i tillegg for å unngå noe særlig mer komprimering av kruttet? 

Link to comment
Share on other sites

NordiskTrapSkytter skrev (6 minutter siden):

takk for god hjelp:) alle var engansskutte hylser, ble nysgjerrig og gikk å målte nå, de som ble skutt i første rifla som ikke hadde noen trege utdrag av hylser var 0,28mm lengre i headspace en de andre, de har nøyaktig lik lengde som de nypressede i boksen, merket ikke noe særlig motstand ved lukking av sluttstykke på noen av de men kan de ha blitt presset 0,28mm ved lukking i den andre? Og burde vært presset litt mer for å funke bedre i den børsa evt fjerne et halvt grain i tillegg for å unngå noe særlig mer komprimering av kruttet? 


mest trolig så er kammeret lenger på den riflen som ga en headspace som var lenger.. når headspace er for langt for et kammer så må en gjerne bruke litt mere kraft for å lukke bolten.. det kan også gi slike trykk tegn som du beskriver..

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Sunnmøring skrev (Akkurat nå):


mest trolig så er kammeret lenger på den riflen som ga en headspace som var lenger.. når headspace er for langt for et kammer så må en gjerne bruke litt mere kraft for å lukke bolten.. det kan også gi slike trykk tegn som du beskriver..

Det virker logisk ja:) skal ta utgangspunkt i skutt hylse og 0,3mm mindre som du beskriver👍🏼 Ganske fersk i dette enda😅 får teste med noen nye patroner om litt de andre vil nok bli brukt i børse nr1:) Igjen, takk for god hjelp til en fersking😁👍🏼

Link to comment
Share on other sites

Eg får god presisjon med 42,5gr N-140 bak 168gr Diamond line

Har ikkje hatt sjangs til å skyte gjennom chrono enda, så farten kan eg ikkje sei noko om.

 

Ingen trykktegn og ett stykke under maks lading i følge diverse ladedata.

 

Stort sett ligger vel N-150 0,6-0,8 gr over N-140 i ladetabellene for samenlignbart trykk/fart

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Snipart skrev (13 timer siden):

Eg får god presisjon med 42,5gr N-140 bak 168gr Diamond line

Har ikkje hatt sjangs til å skyte gjennom chrono enda, så farten kan eg ikkje sei noko om.

 

Ingen trykktegn og ett stykke under maks lading i følge diverse ladedata.

 

Stort sett ligger vel N-150 0,6-0,8 gr over N-140 i ladetabellene for samenlignbart trykk/fart

Takk for svar!:) skal handle inn n-140 tenkte jeg ja for å ikke trenge fullt så mye krutt oppi, blir litt komprimert m n150 og blir en del munningsflamme i kort løp ettersom ikke alt kruttet rekker å bli forbrent med så kort løp😅

Link to comment
Share on other sites

Torf skrev (21 timer siden):

Verdensrekorden på ISSF 300m 60 skudd liggende ,med 600 av 600 poeng, er satt av Harald Stenvaag i 1990.

Ladning: 45gr N150 bak 168gr Lapua Scenar.

Fra 1990. Det tåler vel å nevnes at den er tangert mange ganger, og stadig med flere innertiere. Om jeg husker rett så er det Vebjørn Berg som har flest. Jeg vet ikke hva han skjøt, men det var neppe 308.

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
M67 skrev (På 21.4.2022 den 9.24):

Fra 1990. Det tåler vel å nevnes at den er tangert mange ganger, og stadig med flere innertiere. Om jeg husker rett så er det Vebjørn Berg som har flest. Jeg vet ikke hva han skjøt, men det var neppe 308.

 

K

Stevaag brukte vel 308w i 1990. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...