Jump to content

Tiskuddsmagasin til 6,5x55


Polardego

Recommended Posts

Jeg vet ikke hvor det hadde vært praktisk med 10 skuddsmagasiner på ei bolt rifle. De fleste boltrifler er jaktrifler.  Og jeg for min del, kunne ikke tenkt meg den ekstra vekten og ett langt magasin under riflen, på jakt. Som oftest stapper jeg bare 3 i magasinet og ett i kammeret på min Remington 700, som egentlig tar 6. Det at få vil ha det, er nok grunnen til at det ikker flere tilbud på slike.

Link to comment
Share on other sites

Polardego skrev (2 timer siden):

Hvorfor produseres det ikke boltrifler med magasin som har kapasitet for ti patroner?

Tipper det er både det at et tiskuddsmagasin bare er en ulempe til det meste man bruker ei boltrifle til.
Til jakt er de for store og tunge, og når de skal være billige blir de lange og stikker ut av rifla selv når de er 5. Se for deg et Tikka 10-skudddsmagasin?
til trening er det bare unødvendig, og nesten all konkurranse er basert på 3, 5 eller enkeltskudd. Og der man bruker 10 har man 10, Sako, G&E og Bleiker mfl. forsyner ISSF-markedet med matchrifler med utmerkede 10-skuddsmagasiner.
Nå får man jo også kjøpt 10-skuddsmagasiner til svært mange rifler i dag da - spesielt amerikanske.

 

Wintel skrev (2 timer siden):

Patronen er så kon at det blir vanskelig å få til pålitelig mating,

Dette er bare tull. Det er mengder av 10, og for den del 20-skudds magasiner der ute som virker fint med 6.5x55 og enda mer kone patroner. Har du sett en AK47? Eller heller en Stgw. 57, som har et 20-skuddsmagasin du kan putte 6.5x55 rett nedi (det er egentlig for 7.5x55)
Sauer 205, som eksisterte en stund før 200STR, har og så 10-skudds, i 6.5x55.

Problemet du tenker på er spesifikt for 200STR, der den tynne magasinbrønnen som er en del av låskassa tvinger fram magasiner som er både enkelrads OG rette. Og da blir det knot med kone patroner.

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (3 timer siden):

Problemet du tenker på er spesifikt for 200STR, der den tynne magasinbrønnen som er en del av låskassa tvinger fram magasiner som er både enkelrads OG rette. Og da blir det knot med kone patroner.

Da vil kanskje en variant av et casket-type magasin være mulig? (Og sikkert både dyrt og vanskelig å få pålitelig) da blir det litt smått med bare fem i «halsen» på magasinet, og fem i kroppen. Kan like gjerne kjøre på med 15-16 😉

 

https://eshop.bestpatron.eu/schmeisser-magazine-for-ar-15-60-rounds/?zletilost=ano

Link to comment
Share on other sites

De aller fleste militære 8x57 magasiner fungerer uproblematisk med 6,5x55.

Dette har jeg dog ikke prøvd. En liten modifisering med STR-magasin sveiset på i midten hadde kanskje utvidet kapasiteten på Saueren noe 8) 

(Mulig man får problemer med utkastet..)

 

 

gg1500__3.jpg

Edited by Torf
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

7,5x55 magasiner er for korte til 6,5x55.

7,5 er også tjukkere så 6,5x284 passer perfekt i disse magasinene bortsett fra lengden.

8x57 magasiner har ca 4mm lenger max patronlengde enn de sveitsiske. 78 vs 82 patronlengde + klaring.

 

Får man tak i en Sveitsisk Sauer 205 med 7,5 magasiner har man en 10-skudds 6,5-284 med omkamrede billige matchpiper og STR sluttstykke.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

45 minutes ago, Torf said:

78 vs 82 patronlengde + klaring.

Hvis man har 78mm + klaring i 7,5x55 magasin, så må man vel få til å bruke 6,5x55 i det samme magasinet? Helt optimalt er det ikke, men det er nå vel ikke et problem å bruke ammo med 78 mm COL.

Link to comment
Share on other sites

Robinson skrev (9 timer siden):

Jeg vet ikke hvor det hadde vært praktisk med 10 skuddsmagasiner på ei bolt rifle. De fleste boltrifler er jaktrifler.  Og jeg for min del, kunne ikke tenkt meg den ekstra vekten og ett langt magasin under riflen, på jakt. Som oftest stapper jeg bare 3 i magasinet og ett i kammeret på min Remington 700, som egentlig tar 6. Det at få vil ha det, er nok grunnen til at det ikker flere tilbud på slike.

Se for deg at du er på toppjakt og finner et tre full av ganske tamme orrfugl. Du legger deg ned med anlegg over sekken og mater på i stangskytingstil. 

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...