Jump to content

Trygt å kjøpe ny Blaser R8 success med Swarovski Z8i?


jaahn

Recommended Posts

Hei!

 

Sitter med fingeren på avtrekkeren med å godta et pakketilbud på overnevnte rifle og kikkert. Men, jeg har gått på noen smeller før, riktignok når det kommer til elektronikk der produsentene oppgraderer hvert år. Jeg tenker, R8 success og Z8i begynner å bli noen år gamle. Når er det vanlig at disse produsentene kommer med oppdateringer? Og er det noen som har hørt eller lest noen rykter om når dette eventuelt skal skje? Litt redd for å bruke 80K og så kommer dem med noe nytt senere i år. Da faller verdien og gadgetfyren i meg kommer t å bli ganske sinna :/

Link to comment
Share on other sites

jaahn skrev (1 minutt siden):

Jeg tenker, R8 success og Z8i begynner å bli noen år gamle. ........ så kommer dem med noe nytt senere i år. Da faller verdien.......

Og jeg tenker at når det gjelder kvalitetsprodukter som holder høy bruksverdi vil også pengeverdien holde seg;). Jeg har solgt velbrukte, eldre kikkertsikter i Habichtserien til Swarovski, og opplevd nærmest budkrig for å få kikkerten til en pris som langt overgikk mine forventninger. R8 Success har jeg ingen erfaring erfaring med, jeg er Sauer og Merkel-mann.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

bardp skrev (25 minutter siden):

Noe nytt vil det jo alltid komme. Men skal du vente på det får du aldri kjøpt noe som helst.

Joda, det gjør det. Men jeg er redd det er rett rundt hjørnet :) Da vil det være lurt å vente. Kanskje noen sitter med noe info om det?

Link to comment
Share on other sites

jaahn skrev (33 minutter siden):

Litt redd for å bruke 80K og så kommer dem med noe nytt senere i år.

 

"Noe nytt"? Vet du ikke hva som står i ei ufeilbarlig bok?

 

Sitat

Predikerens bok, 1. kap.:

9: Det som har vært, er det som skal bli, og det som har hendt, er det som skal hende, og det er intet nytt under solen.

10: Er det noget hvorom en vilde si: Se, dette er nytt - så har det vært til for lenge siden, i fremfarne tider som var før oss.

 

LItt mer bevilgninger til mine venner på arkeologisk avdeling på Det Norske Videnskapers Selskap, Museet, så graver de nok fram mobiltelefonen til Harald Hårfagre, og lasersiktet til Einar Tambarskjelve!

 

  • Haha 2
Link to comment
Share on other sites

jaahn skrev (1 time siden):

Litt redd for å bruke 80K og så kommer dem med noe nytt senere i å


Jeg har 3 stk R8 og 9 løp.. med hvert sitt Z8 sikte på.. det er en kombo som fungerer strålende.. 

 

Blaser har også nettopp hatt sin digitale messe for 2022 der de har presentert alle nyheter for 2022 så noe nytt kommer ikke utover hva som allerede er presentert..

 

Så ikke noe å vente på.. bare å komme i gang med skytingen.. nydelig våpen og optikk..

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Sunnmøring skrev (6 minutter siden):


Jeg har 3 stk R8 og 9 løp.. med hvert sitt Z8 sikte på.. det er en kombo som fungerer strålende.. 

 

Blaser har også nettopp hatt sin digitale messe for 2022 der de har presentert alle nyheter for 2022 så noe nytt kommer ikke utover hva som allerede er presentert..

 

Så ikke noe å vente på.. bare å komme i gang med skytingen.. nydelig våpen og optikk..


Takker for beroligende og saklig svar. Beklager til trådstarter for off-topic spørsmål 🤪 Men hvilket løp har du til flatskytende oppdrag? Vurderer XC6…

Link to comment
Share on other sites

jaahn skrev (21 minutter siden):

hvilket løp har du til flatskytende oppdrag? Vurderer XC6…


Har løp fra 260 rem til 300NM..  «flattskytende» er et begrep som en i realiteten ikke trenger å ta så mye hensyn til med dagens sikter med BT/tårn og ballistiske kalkulatorer så er kuledropp det en har best kontroll på.. 

kjøp kaliber og løp i forhold til hva du har tenkt på å jakte.. her i Norge så er et løp i 6.5x55 eller et 308w kjekt å ha..og noe grovere om en føler en har behov for dette.. mine favoritt kaliber som oftest blir med på tur er 7x64 og 8x57is..

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

jaahn skrev (1 time siden):


Takker for innspill. Jeg er ikke så erfaren her. Hvorfor blir det enklere med ringer? 😊

 

Fordi med ringer kan du vri kikkerten litt, som oftest "med klokka", i ringene slik at kikkerten er "vannrett" og rifla litt på skrå ned mot skulderen når du feks har perfekt stilling sittende på post. Har du skinne da vil kikkerten skrp mot vendtre eller du har en ukomfortabel stilling når kikkerten er "vannrett". 

Link to comment
Share on other sites

Hva skal du jakte på, og hvordan skal du bruke børsa?

 

Blaser har kommet med en ny serie optikk, hvor du også får kjøpt clip-on montasje til nattkikkert (siden du åpenbart har penger nok og er gadget freak :)). De har IC, og med et kompatibelt sluttstykke slår rødpunktet i kikkertsikte seg på når du spenner opp børsa...

R8 er et tungt våpen, blir litt lettere med karbon-stokk men uansett ingen lettvekter. Sjekk ut karbonstokken til Blaser om du har for mye penger, eller en lettvekter fra Carbonmix.si, eller kanskje M82 fra Raven Arms om du vil ha en rimelig tommelhullstokk i karbon...

 

Z8-i er relativ tung optikk - kanskje bedre tjent med noe lettere?
Du ender fort opp med flere løp, og da trenger du kanskje ikke 8x zoom på alt av optikk som følger i kjølvannet?

 

 

Link to comment
Share on other sites

Wintel skrev (På 7.2.2022 den 19.31):

Hva skal du jakte på, og hvordan skal du bruke børsa?

 

Blaser har kommet med en ny serie optikk, hvor du også får kjøpt clip-on montasje til nattkikkert (siden du åpenbart har penger nok og er gadget freak :)). De har IC, og med et kompatibelt sluttstykke slår rødpunktet i kikkertsikte seg på når du spenner opp børsa...

R8 er et tungt våpen, blir litt lettere med karbon-stokk men uansett ingen lettvekter. Sjekk ut karbonstokken til Blaser om du har for mye penger, eller en lettvekter fra Carbonmix.si, eller kanskje M82 fra Raven Arms om du vil ha en rimelig tommelhullstokk i karbon...

 

Z8-i er relativ tung optikk - kanskje bedre tjent med noe lettere?
Du ender fort opp med flere løp, og da trenger du kanskje ikke 8x zoom på alt av optikk som følger i kjølvannet?

 

 

Elg og toppjakt samt litt rev og gås. Børse og kikkert er bestemt og bestilt nå :)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...