Jump to content

Gå langs vei med rifle på ryggen


chef79

Recommended Posts

Hvordan er loven i forhold til å gå fra bolig til jaktsted/privat eiendom?

Er ofte hjemme hos min far og bruker da å skyte på eiendommen(rev, sjøfugl og trening), som har vært problemfritt.

Men nå er det hund i hus som er livredd smell, så da må eg bevege meg ett par km til nytt egnet sted.

Det er da langs veien gjennom bygda.

Er det noe lover mot å henge rifla på ryggen og spasere dit?

Sluttstykket ligger i ryggsekken så klart. 

Link to comment
Share on other sites

Du har lov å frakte børsa med deg, dit du har en lovlig grunn til å bruke den. Om det er med en bil eller gående slik du gjør. Hvis du transporterer børsa over ett område der du ikke har jaktrett, og en offentlig vei vil vel være ett slikt sted, kreves det at geværet ikke er ladd. Dette med å ta ut sluttstykket er noe personlig som du kanskje foretrekker, men loven krever ikke dette. 

Edited by Robinson
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

9 minutes ago, chef79 said:

Er det noe lover mot å henge rifla på ryggen og spasere dit?

Jeg er ikke så sikker på at det er loven du skal bekymre deg for 😉.  Jeg aner ikke hvor du bor, hvilke naboer du har eller om alle kjenner alle i bygda. Men en ting er sikkert, er det en som ringer politiet og de bestemmer seg for å aksjoner så er du rævkjørt. Kjøp ny sekk og et diskre rifletrekk og stapp alt pent ned i den. Jo mindre det ligner på et våpen jo bedre. Så er det bare å gå på tur med få bekymringer.  Vær smart så sparer du deg for unødvendig trøbbel🙂

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Er ei lita bygd på Vestlandet.

Alle kjenner alle, men der er jo ett par hestpeiser Hehe.

Tenkte mest på hvordan loven er, og om det er ett "lovbrudd" å gå.

Bruker å sende en mld til polisen når vi går og øvelsesskyter så noe aksjon blir det ikke :)

 

Link to comment
Share on other sites

bardp skrev (1 time siden):

   -  lovlig    noe jeg bestemt mener det er.

 

Det mener jeg også. Meeeeen    -    -   :

 

Blokkfløyter, paraplyer, fotostativ og fastnøkler er jo også lovlige nok. Det er bare ikke noen garanti for at man ikke kan bli siktet på med skapladd våpen av bevæpnet politi, eller få nærmere kunnskap om hvordan ei glattcelle ser ut på innsida:

 

https://www.kammeret.no/topic/80888-pågrepet-for-bæring-av-blokkfløyte/

 

Link to comment
Share on other sites

§ 6-7.Krav til transport og sending av skytevåpen og ammunisjon

Den som transporterar skytevåpen på offentleg stad kan ikkje bære skytevåpenet i hylster eller liknande, som er festa til kroppen på ein slik måte at det gjev rask tilkomst til skytevåpenet.

Sier forskriften.

§ 27 b.1Skytevåpen2 skal under transport være tømt for ammunisjon3 og sikret mot at det kommer på avveie. Våpenet skal normalt være tildekket.

Sier loven

Offentlig sted er definert sted beregnet for offentlig ferdsel, eller hvor slik ferdsel faktisk finner sted.

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Dette begynner å bli vanskelig. På mange jakt terreng , i allefall vårt , er offentlig vei en del av valdet. Det er jo likevel ikke lov å jakte på, eller i umiddelbar nærhet av veien. Men den må veldig ofte krysses, og noen ganger går man langs denne veien noen hundre meter for å komme dit man skal. Jeg har ikke riflen pakket ned i ett futteral når jeg er på jakt, og bestemmer vi oss for å jakte på andre siden av veien, eller har behov for å forsere noen hundre meter av veien for å komme i posisjon går ingen av oss tilbake til bilen for å hente futteralet. Det ville være ganske urimelig å forvente det. Så at offentlig sted defineres som all vei der offentlige kan ferdsel finner sted blir noe urimelig . Allemannsretten vii da gjøre all utmark til offentlig sted.  Det hadde vært artig å se en rettsavgjørelse på dette, men jeg hadde ikke ønsket å være en del av saken likevel . Det er som kjent ikke lov å nyte alkohol på offentlig sted , med mindre det foreligger ett skjenkeløyve for plassen. Er ølen på svaberget en sommerkveld da ett brudd på skjenkebestemmelsene, siden  strandloven gir alle adgang til disse svabergene? Av og til problematiseres det mye i disse spaltene her...

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

Så da er konklusjonen som følger; det er lovlig å ferdes langs veien med rifle uladd i futteral på ryggen.

Til tross for den dårlig ordlagte og tvetydige paragrafen.

"Den som transporterar skytevåpen på offentleg stad kan ikkje bære skytevåpenet i hylster eller liknande, som er festa til kroppen på ein slik måte at det gjev rask tilkomst til skytevåpenet."

Får følelsen av at dette handler mer om pistol/revolver i hylster eller i bukselinningen, uten at det er spesifisert i teksten.

 

Link to comment
Share on other sites

vavlo skrev (2 timer siden):

§ 6-7.Krav til transport og sending av skytevåpen og ammunisjon

Den som transporterar skytevåpen på offentleg stad kan ikkje bære skytevåpenet i hylster eller liknande, som er festa til kroppen på ein slik måte at det gjev rask tilkomst til skytevåpenet.

Sier forskriften.

 

Dette er nok myntet på enhåndsvåpen.

Link to comment
Share on other sites

chef79 skrev (24 minutter siden):

Den som transporterar skytevåpen på offentleg stad kan ikkje bære skytevåpenet i hylster eller liknande, som er festa til kroppen på ein slik måte at det gjev rask tilkomst til skytevåpenet.

 

Det er vel rimelig greit hva lovgiver forsøker å oppnå her. Rifle i futteral på ryggen er ikke akkurat lett tilgjengelig, og kan heller ikke sies å være "liknande skytevåpen i hylster".

Hvordan skal man lovlig få med seg hjem et våpen man har kjøpt på en våpenbutikk, om ikke futteral på ryggen på vei til bilen er tillatt?

 

Aktverdig formål er nøkkelbegrepet her...

Link to comment
Share on other sites

Som forholdsvis gammel gubbe, er jeg glad for å å ha opplevd

jaktkledde ungdommer komme på moped inn på en bensinstasjon, hagle, eller rifle på ryggen. Fylle bensin, og gå inn for å betale (ikke kortautomat dengang). Ingen hevet et øyenbryn. 

Sønnen til en kompis fikk fratatt rifla mens han ventet langs vei. Faren var gått for å hente bilen. Hadde den ivrige betjenten som gjorde beslaget, giddet å vente 15 minutter til faren var tilbake, hadde han spart seg en hårføner fra en gammel lensmann vi kontaktet. De fikk hentet ut rifla samme kveld fra en nokså ydmyk betjent. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Robinson skrev (2 timer siden):

Dette begynner å bli vanskelig. På mange jakt terreng , i allefall vårt , er offentlig vei en del av valdet. Det er jo likevel ikke lov å jakte på, eller i umiddelbar nærhet av veien. Men den må veldig ofte krysses, og noen ganger går man langs denne veien noen hundre meter for å komme dit man skal. Jeg har ikke riflen pakket ned i ett futteral når jeg er på jakt, og bestemmer vi oss for å jakte på andre siden av veien, eller har behov for å forsere noen hundre meter av veien for å komme i posisjon går ingen av oss tilbake til bilen for å hente futteralet. Det ville være ganske urimelig å forvente det. Så at offentlig sted defineres som all vei der offentlige kan ferdsel finner sted blir noe urimelig . Allemannsretten vii da gjøre all utmark til offentlig sted.  Det hadde vært artig å se en rettsavgjørelse på dette, men jeg hadde ikke ønsket å være en del av saken likevel . Det er som kjent ikke lov å nyte alkohol på offentlig sted , med mindre det foreligger ett skjenkeløyve for plassen. Er ølen på svaberget en sommerkveld da ett brudd på skjenkebestemmelsene, siden   strandloven gir alle adgang til disse svabergene? Av og til problematiseres det mye i disse spaltene her...

Når du utøver jakt kommer vel ikke bestemmelser om transport til anvendelse, uansett vei, sti ol. eller ikke. Om du derimot skal gå eller sykle langs vei fram til ditt jaktterreng. Når loven sier at det normalt skal være tildekket, og forskriften sier at det ikke skal være rask tilkomst, innbærer vel det i praksis våpen i futteral eller sekk. Iaf oppfatter jeg det slik som legmann. 

Link to comment
Share on other sites

21 hours ago, chef79 said:

Bruker å sende en mld til polisen når vi går og øvelsesskyter så noe aksjon blir det ikke :)

Hvis du tar deg bryet med det, så kan du vel også ta en telefon å spørre de om hva de synes er grei transport. Da slipper du å lure på  hva som blir riktig og hvordan du skal tolke alle svarene du får her som ofte blir motsigelser.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...