Jump to content

jaktrifle 2022 hva tenker dere om denne løsningen


MatsPelle

Recommended Posts

Våpenbygging finnes det jo lite fasit på, men det hadde vært gøy å høre hva dere tenker før jeg klikker på "betal". 

Til min 200 str så har jeg vision chassi og denne kombinasjonen funker fint for meg, men vekta er jo i en annen liga også. Til jakt har jeg brukt 2 remington, en i 6,5 x55 og en 300wm. Det jeg ikke liker med disse to er at de rett og slett blir litt vel lange når man skal transportere de, ha de i kofferter og når man skal bære den på ryggen. Det går an å bære de på ryggen, men jeg føler at jeg setter meg på rifla når den henger litt nedenfor sekken samtidig som den stikker over hodet mitt. En annen ting er at trestokken til 6,5 nå har sprukket opp og unnskyldningen har kommet for å kaste trestokken inn i ovnen..

 

Det jeg da tenker å gjøre er: 

Kjøpe mdt vertical grip

Kjøpe mdt lss xl gen 2 til rem 700 la

Kjøpe mdt lss xl gen 2 til cz 457 

kjøpe mdt skeleton carbine stokk

Kjøpe mdt 2 way folding til carabin stokk. 

Kjøpe https://www.brownells.no/Long-Action-Single-Stack-Single-Fire-Mag-3-Rd-3715-OAL-1  til jaktbruk - håper denne er en del kortere i høyde enn 5 skudds noen som har noe mål, så setter jeg pris på dette ! :) 

Kjøpe vortex Razor HD LHT med xlr retikkel i mrad. 4.5-22*50 ffp --> solgte s&b pm II i ett svakt øyeblikk.

 

Sånn jeg ser det så kan jeg jo da bruke både 6,5 og 300 i samme rifla og med magasin på 7.15 så kan jeg jo lade helt opp til 91mm col ish som bør holde. Samtidig så får jeg jo same cassi til 22lr treningsrifla mi noe som jeg tenker bare er ett pluss. Pga foldekolben så bør jo rifla bli en del kortere også, samtidig som ikke vekta burde bli noe spess. Arca fremme frister også når man har blitt vant med sauern på den måten, vet mdt har en HNT verson men betaler ikke 19k når jeg får chassi til cz'n og rem for ish 15 til sammen :) 

Jaktmessig så liker jeg rifla rundt 5-5,5 kg og jeg tror jeg havner på ish denne vekta med disse komponentene. Tenker folket lets go eller hell no? 

Legger ved bilda av hvordan rifla blir.

     

a525753526_hmmmm(2).png.11f489f8ee89683b0a4c188ce5d19093.png

Link to comment
Share on other sites

Ei tohi varjata skrev (33 minutter siden):

Umiddelbar tanke, blir riflene (spes 457) lange nok med foldekolbe og det chassiet? Altså 840 mm med kolben foldet inn og demper fjernet?

 

Ole

Nå er jeg sikkert litt treig i hodet, men ser ikke helt problemet om de blir kortere ? Er det noe regler på hvor kort man kan ha rifla, eller tenker du på balanse?

Link to comment
Share on other sites

stigamundsen skrev (17 minutter siden):

Noko som gjer rifler med foldekolbe til eit uvanleg syn i Norge.

Rifler med foldekolber er da helt vanlige (jeg tror jeg har 3). Man får langholdsrifler med 80cm løp korte nok til å gå inn i en bil. Og man får rifler med rundt 55cm pipe ned til nettopp 84cm for enklere transport.
En helt annen ting er at å gå med ei tung, foldet rifle på ryggen på jakt neppe er den mest effektive jaktform man kan komme på.

 

K

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

Ei tohi varjata skrev (17 minutter siden):

@MatsPelle

Ja;

image.png.3f10e0009c2cae68c31d5d4b5b49b9e5.png

 

Ole

Takker da var idiotforklaring på plass :) 

 

M67 skrev (15 minutter siden):

Rifler med foldekolber er da helt vanlige (jeg tror jeg har 3). Man får langholdsrifler med 80cm løp korte nok til å gå inn i en bil... Og man får rifler med rundt 55cm pipe ned til nettopp 84cm for enklere transport.

 

K

Har hatt flere selv, men også en idiotkappa 416 med uttrekkbar stokk ikke det at MP har brydd seg.  Jeg skulle ikke kjøpt golfen merker jeg 😅. Jeg får naturligvis riflene i bilen, men når vi reiser flere stykker sammen for å skyte litt langt så digger jeg rett og slett at rifla faktisk passer i basjerommet og alle setene kan ta med folk i stede.. 

 

Er det noen måte man kan få godkjent kort rifle? Skjønner jo at den blir mye farligere bare fordi den er kortere- man har jo da tross alt en pistol på grove halvmeteren 😆

cz blir aldri å overkomme 84 mm, men jeg kan leve med fast stokk på denne. Derimot så håper jeg de to andre blir lange nok om jeg kaster på foldestokk? Begge har jo løp over 65 cm..

 

 

 

Edited by MatsPelle
Link to comment
Share on other sites

Vanlige boltrifler trenger ca 55cm pipe for å være lovlige. Det jeg har gjort et par ganger er å bare folde den, legge tommestokken over, og sage av på 84.5. Så kroningsverktøy, eller evt gjenging i tillegg.

MatsPelle skrev (27 minutter siden):

 

 

Har hatt flere selv, men også en idiotkappa 416 med uttrekkbar stokk ikke det at MP har brydd seg. 

Forsvarets våpen er ikke omfattet av våpenloven.

 

MatsPelle skrev (27 minutter siden):

Jeg skulle ikke kjøpt golfen merker jeg 😅. Jeg får naturligvis riflene i bilen, men når vi reiser flere stykker sammen for å skyte litt langt så digger jeg rett og slett at rifla faktisk passer i basjerommet og alle setene kan ta med folk i stede.. 

84cm går på tvers i de fleste bagasjerom. 200STR med 74cm pipe går på tvers i i3en.

 

MatsPelle skrev (27 minutter siden):

 

Er det noen måte man kan få godkjent kort rifle? Skjønner jo at den blir mye farligere bare fordi den er kortere- man har jo da tross alt en pistol på grove halvmeteren 😆

Som sagt så ender du på <55cm pipe om du skal under 84cm, og det høres jo ut som du skal ha >55cm pipe..

 

MatsPelle skrev (27 minutter siden):

cz blir aldri å overkomme 84 mm, men jeg kan leve med fast stokk på denne. Derimot så håper jeg de to andre blir lange nok om jeg kaster på foldestokk? Begge har jo løp over 65 cm..

Burde gå

 

MatsPelle skrev (27 minutter siden):

 

 

Foruten løpslengder og lovlighet, har dere noen tanker :) 

Jeg har jaktet med noe svært likt, og det funker jo... 

DFBDD58B-B547-4FC9-8E75-9A149E0C2F4F_zpsgktpdtga.jpg.575c88c74eff0fde08d6a6973c801f6d.jpg

 

Men det ble bytta tilbake - jeg bruker idag samme stålet i en McMillan HTG-stokk, og liker det mye bedre. Til jakt. Kikkerten er bytta med en SuB US.

 

 

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

 

Ei tohi varjata skrev (37 minutter siden):

Eventuelt prøv, det koster jo ingenting å spørre.. og så lager du presedens for oss andre ;)

Kjøpe kake til naboen som sitter på våpenkontoret regnes vel ikke som bestikkelse🙃 Men skal man begynne å kjempe mot alle regler Norge har så stanger man vel bare mot veggen. 

M67 skrev (28 minutter siden):

Jeg har jaktet med noe svært likt, og det funker jo...

Var ikke så veldig ulikt nei, hvorfor falt det ikke i smak?. Første tanken var å kjøpe en gunwerks clymr, men da er jeg tilbake på lang rifle og flere stokker.  Så for meg at jeg hadde funnet "the shitt" løsning når jeg kunne få arcan fremme, vertikalt grep og foldestokk.. 

 

Av ren nysgjerrighet, ikke dra meg under kammen nå... hva skjer om jeg hadde kommet på skytebanen med ei cz'n si  60cm lang pga foldestokken og den pliktoppfyllende politimannen hadde vært på jobb?. 

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

MatsPelle skrev (2 minutter siden):

Av ren nysgjerrighet, ikke dra meg under kammen nå... hva skjer om jeg hadde kommet på skytebanen med ei cz'n si  60cm lang pga foldestokken og den pliktoppfyllende politimannen hadde vært på jobb?. 

Det er et ulovlig våpen. Rett kuk ville beslaglagt den. Rett kuk på politistasjonen ville så sendt en patrulje eller 4 for å beslaglegge alt annet du har, eventuelt i en væpnet aksjon. De ville funnet alt du har glemt å låse inn, f.eks. den 22-patronen under bordet på laderommet...

Folk har blitt utsatt for verre aksjoner enn det jeg beskriver her, for mindre enn å faktisk ha et ulovlig våpen. Og selvsagt sittet igjen med inndratte våpenkort, ikke fordi den opprinnelige mistanken stemte, men fordi de hadde noe de hadde glemt et sted, 

Eventuelt kunne du fått et brev om at våpenkortene dine er tilbakekalt, og at du må avhende våpnene.

 

Selvsagt kunne du også fått beskjed om å fikse rifla, f.eks. innen en eller annen dato. Men jeg hadde ikke tatt sjangsen.

 

Jeg gidder ikke finne linker her og nå, men lista over folk som har mistet våpenkort og våpen for en eller annen bagatell eller dum tabbe er langt, og det er mange tråder om det. 

 

K

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (1 minutt siden):

Det er et ulovlig våpen. Rett kuk ville beslaglagt den. Rett kuk på politistasjonen ville så sendt en patrulje eller 4 for å beslaglegge alt annet du har, eventuelt i en væpnet aksjon. De ville funnet alt du har glemt å låse inn, f.eks. den 22-patronen under bordet på laderommet...

Folk har blitt utsatt for verre aksjoner enn det jeg beskriver her, for mindre enn å faktisk ha et ulovlig våpen. Og selvsagt sittet igjen med inndratte våpenkort, ikke fordi den opprinnelige mistanken stemte, men fordi de hadde noe de hadde glemt et sted, 

Eventuelt kunne du fått et brev om at våpenkortene dine er tilbakekalt, og at du må avhende våpnene.

 

Selvsagt kunne du også fått beskjed om å fikse rifla, f.eks. innen en eller annen dato. Men jeg hadde ikke tatt sjangsen.

 

Jeg gidder ikke finne linker her og nå, men lista over folk som har mistet våpenkort og våpen for en eller annen bagatell eller dum tabbe er langt, og det er mange tråder om det. 

 

K

I all verden, men greit å vite. Her jeg bor, skyter og jakter så er vel terskelen for "ikke greit" på kanten lang. Det har også kommet mange rare kreasjoner på skytterbanen inkludert hjemmelaga hagle da noen er mer dilla på slikt en andre. Eneste gangen jeg har sett lensmannen reagere var når en kar i sine beste 60 spurte om det var greit å skyte med stent- gun på skytebanen, våpenet ble levert på stasjonen samme uka "frivillig" som "nylig" oppdaga i fjøset.  Jeg tviler ikke på det du skriver, men finner det ganske urovekkende at en gjenglemt 22lr i sitt eget hus kunne skape problemer.

 

 

Igjen hvorfor falt ikke rifla di i smak? Regner med du også får ei halvlang rifle om du har vanlig stokk og bruker demper?

Link to comment
Share on other sites

MatsPelle skrev (2 minutter siden):

I all verden, men greit å vite. Her jeg bor, skyter og jakter så er vel terskelen for "ikke greit" på kanten lang. Det har også kommet mange rare kreasjoner på skytterbanen inkludert hjemmelaga hagle da noen er mer dilla på slikt en andre. Eneste gangen jeg har sett lensmannen reagere var når en kar i sine beste 60 spurte om det var greit å skyte med stent- gun på skytebanen, våpenet ble levert på stasjonen samme uka "frivillig" som "nylig" oppdaga i fjøset.  Jeg tviler ikke på det du skriver, men finner det ganske urovekkende at en gjenglemt 22lr i sitt eget hus kunne skape problemer.

Jeg dro nok fram worst case, men problemet er egentlig at forståelsen for våpen er så og si ikke-eksisterende i Politiet, og man ser de merkeligste reaksjoner. Nå er det jo ikke engang sannsynlig at den jevne politimann vet at rifla di må være 84cm heller.

Jeg kjenner etterhvert litt for mange som har vært uten våpen ei stund, og faktisk en som fikk sitte et par dager i fengsel - med en temmelig heftig liste over angivelige brudd på våpenloven og dens forskrifter. Enden på visa, 8000,- i bot fordi han hadde to magasiner med 9mm i en bag i gangen hjemme. 
Du kan jo forlyste deg med denne saken: 

 

MatsPelle skrev (2 minutter siden):

 

Igjen hvorfor falt ikke rifla di i smak? Regner med du også får ei halvlang rifle om du har vanlig stokk og bruker demper?

Den ble iallefall kald og kantete. Usikker på om jeg har noen annen forklaring enn "jeg likte den ikke" - men jeg gjorde jo det. Jeg bare liker den bedre med vanlig stokk. Foldemekanismen er jo helt unyttig på jakt også, så lengdeargumentet er ikke et tema.

 

K

Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (37 minutter siden):

Jeg dro nok fram worst case, men problemet er egentlig at forståelsen for våpen er så og si ikke-eksisterende i Politiet, og man ser de merkeligste reaksjoner. Nå er det jo ikke engang sannsynlig at den jevne politimann vet at rifla di må være 84cm heller.

Jeg kjenner etterhvert litt for mange som har vært uten våpen ei stund, og faktisk en som fikk sitte et par dager i fengsel - med en temmelig heftig liste over angivelige brudd på våpenloven og dens forskrifter. Enden på visa, 8000,- i bot fordi han hadde to magasiner med 9mm i en bag i gangen hjemme. 
Du kan jo forlyste deg med denne saken: 

Maktmisbruk har vel aldri vært tydligere, jez. 

 

M67 skrev (37 minutter siden):

Den ble iallefall kald og kantete. Usikker på om jeg har noen annen forklaring enn "jeg likte den ikke" - men jeg gjorde jo det. Jeg bare liker den bedre med vanlig stokk. Foldemekanismen er jo helt unyttig på jakt også, så lengdeargumentet er ikke et tema.

Notert, kulde hadde jeg ikke tenkt over faktisk.. 

Ville vel sagt foldemekanisme er kjekt å ha fremfor unyttig, men nå er vi på subjektiv plan og da er man ofte forskjellige. Jeg skulle gjerne fjerna hele kolben frem til kikkertsiktet på bildet nedenfor, da det gjør det enklere å sette seg når man går i bratt terreng. Fordelen er jo også om man har den i sekk og kan spare 25 cm i lengde fordi kolben kan foldes, så slipper man føle at man går med en padleåre på jakt. 

 

rifle+carrier+for+backpack Promotions

Edited by MatsPelle
Link to comment
Share on other sites

@Dodraugen, i en logisk verden har du rett. Vi lever ikke nødvendigvis i en logisk verden.

 

Våpenforskriften paragraf 1-4 tredje ledd: "Ved måling av totallengde eller pipelengde skal lyddempar, rekyldempar eller annan del, som er skrua til løpet, være fjerna. Kravet til fjerning av lyddempar gjeld ikkje for heildempa skytevåpen"

 

Unntaket for heildempa våpen gjelder som definert i paragraf 1-1 punkt 9: "Heildempa skytevåpen: skytevåpen der lyddemparen er framstilt som ein del av pipa og ikkje kan fjernast utan bruk av verktøy".

 

Så med mindre våpenet er heildempa gjelder det ikke noe unntak for påskrudd munningstut ved måling, selv om du må bruke verktøy for demontering.

 

Rett nok står det ikke noe eksplisitt støtte for min tolkning dithen at en fastsveiset tut teller med i lengden, men er den sveiset fast så er den jo ikke "skrua til løpet". Mulig det holder med en pinne/nagle som låser gjengene og er litt enklere å fjerne enn sveis, jeg vet ikke.

 

Det at man enkelt kan plukke av stokken og likevel teoretisk sett kan avfyre skudd var vel et moment fra forsvarers side i rettssaken om heldempere for noen år siden, men det ble visst ikke lagt vekt på. Er mye skumlere å kunne fjerne lengde i ene enden enn den andre, ser det ut til.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har jo hatt mange rifler - og hadde jo på et tidspunkt både den du så i går, og ei kortere, mer kompakt, med LSS-chassi. Nesten noe ala denne https://www.thefirearmblog.com/blog/2021/12/21/cz600-trail/

Og når jeg ser den igjen, så får jeg lyst på. Men man løper ikke rundt og skyter hele tida, og når man har mange rifler - så ser man hvilke som faktisk blir tatt ut av skapet når en skal på jakt f.eks. Og det er jo helt forskjellige rifler som kommer ut til jakt, og til skyting.

Kanskje kan man dele dem i 3 kategorier, 

- aktiv jakt, smygjakt, gå langt til post, jakte på vei til post

- ren postjakt, sitte i tårn - men det blir litt overlapp såsnart det er et stykke å gå til tårnet.

- skyting

 

Så kan en tenke ut ifra det.

 

 

Men om en ser på denne, eller CZ600 Trailen, så brukte jeg noe lignende, eller en 200STR i McMillan, eller TRG-en...

MDT_LSS_SQUARE_01__89378.1634333680.jpg?c=1

Til en dag det rant over, og jeg kjøpte en slik. Og den ble "to go"-rifle helt til nylig. Jentungen har tatt jegerprøven, og har mer eller mindre beslaglagt den... Det er ihvertfall den mest etterspurte rifla i huset her. Og det står minst 4-5 langholds-, eller chassi-rifler i samme skap.

 

SAKO 85 FINNLIGHT .30-06

 

K

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

Sølvrev skrev (7 timer siden):

Lekkert! Du har muligens omtalt denne i en annen tråd, men kjekt om du la inn fabrikat og kaliber i postingen ovenfor.

 

Edit: Og eventuelle andre vitale mål😉

Uvisst. Den på bildet er ikke min. Min er litt mer sliten.
Men nøyaktig lik:  Sako 85 Finnlight, min har en 2-7x33 Leupold VX2 oppå, men den får en 1-6x24 VX6 når jeg får somla meg til å kjøpe montasje.

Kaliberet er (selvsagt) 6.5x55, og jeg mener den veier 3.2kg uten patroner i. Det er ei likandes rifle, og bærer preg av at de som har laget den har vært på jakt før.

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg holdt på å ende opp med en Sako 85 Finnlight selv, men etter å ha klådd på en Sauer 404 XTC ble det den. Og kaliberet er (selvsagt) .30-06, siden jeg har en annen rifle i 6,5x55. Veier 3,79 kg komplett med Swaro Z4i 3-12x50 og A-tec Optima 45.

 

Edit: Dette ble muligens OT, så TS får ha meg unnskyldt. Men ei god jaktrifle er det uansett!

Edited by Sølvrev
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...