Jump to content

Hvilken hund kan passe til oss?


christianj

Recommended Posts

Hei vi lurer på om vi skal skaffe oss en hund om ei stund men vet ikke helt hva vi ønsker oss. Kjerringa vil ha en kosehund og en hund som klarer seg uten 2 timer på tur hver dag for og få ro i ræva :mrgreen: og en hund som selv junior på 6 kan gå tur med.

Samtidig så ønsker far deg en hund som kan brukes på jakt etter et eller annet.......ikke bare pinner og slikt.

Når jeg mener jakt så er det småvilt som gjelder, og siden vi bor i vesterålen så begrenser også småviltet seg litt.

Hunden bør ikke være stor antar at under 15kg er det kjerringa vil ha. Den eneste hunderasen vi har sett på er egentlig Beagle......

Hva tror dere hvilen rase kunne passet oss?

Link to comment
Share on other sites

Hva tror dere hvilen rase kunne passet oss?

Bare for å advare deg om kammer-mentaliteten, så vil mange "kammerater" lese innlegget du har skrevet som "hvilken rase har du?" :roll:

 

 

hehe Det er vel ofte sånn det er :lol:

 

Men folkens kan dere beskrive litt mer om de hundene deres gemytt, mengde mosjon som behøves og hvilken jakt de kan brukes på. Håper på en hund som skal hjelpe meg i jakten på noe annet enn hybelkaniner(hybelokser) :shock::lol::lol:

Link to comment
Share on other sites

Kommer vel litt an på hvilken type småviltjakt du vil bruke den på også. Er det fugl? Da er kanskje denne dere ser etter: http://www.canis.no/oppdretter/rasepres.php?raseid=286

eller denne:

http://www.canis.no/oppdretter/rasepres.php?raseid=273

 

Jeg kjenner ikke rasene veldig godt, og skal ikke uttale meg så mye om egenskaper. De aller fleste jakthunder trenger vel forholdsvis mye aktivitet. Disse er ihvertfall forholdsvis små.

Link to comment
Share on other sites

Før dere i det hele tatt tenker på rase så må dere finne ut hva dere vil med bikkja. Altså bruksområde. Deretter tenke på noe i forhold til størrelse, pelsstell, aktivitetstilbud fra deres side (nytter ikke med tur en og annen gang hvis rasen er krevende f.eks). Sånne ting. Og da faller automatisk mange raser vekk og gjør valget enklere.

 

Har noen av dere erfaring med hund fra før eller er dere nybegynnere? Det har også noe å si for hvilken rase man bør velge. Det er jo en kjensgjerning at enkelte raser er mer utfordrende enn andre og bør unngås som førstegangshund. Ikke fordi de ikke er kjekke og greie; men fordi det krever såpass mye innsikt og trening for at de skal BLI kjekke og greie :)

 

Og bare for å si det med èn gang - en 6-åring går ikke tur med hunden alene. Never! Leie hunden i deres selskap - jada. Men å lufte hunden uten tilsyn selv om det er verdens snilleste og søteste bisk? Nope. Men det var sikkert ikke slik dere hadde tenkt det heller da :wink:

 

Beagle høres ut som en fin rase :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil nå si du er inne på rett vei når det gjelder beagle. Jevnt over et herlig gemytt,

men alle hunder er individer :wink: Men beaglen i likhet med de fleste jakthunder

trenger å bruke seg, få lov å være jakthund. Må nok regne med 1-2 timer med tur hver dag

hvis hunden skal ha det godt og trives og jakt 1-2 dager i uken i sesongen, fra august og ut mars.

så må jeg også nevne at med Beagle i familien så endte det her i huset med at fruen ble mere lysten på

jakt og tok jegerprøven og er med i all slags vær. lages ikke bedre musikk enn beaglelos :D

mvh Taiko

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Beagle er en fin hund, jeg har selv hatt et par av dem. Jeg gikk ikke totimers turer hver dag, for å si det sånn, men av og til fikk de i stedet hele dagen. Romslig hundegård og en hund til - altså to - er bra. Og en liten tur ut hver dag for å sjekke om det er skjedd noe nytt i naboens buskas siden sist.

Link to comment
Share on other sites

Støtter Jaktlykke sitt innlegg. Start med det så kommer resten litt lettere.

Du starter nå iallefall i rett ende med å tenke på bruksområde før og ikke etter du har kjøpt valp. Er dessverre mange som ikke tenker seg grundig om får de kjøper seg hund.

 

Småviltjakt i Vesterålen byr jo på fin høst og vinterjakt på rype samt orrfugel..... apporterende og/eller stående fuglehund er jo kjekt å ha :wink:

Hare er det jo litt av i ditt nærområde så en "harejager" kunne jo også være kjekt :wink:

Er du interessert i revejakt så har du jo noen hunder å velge i der og.

 

Ja...valgets kval men hva ser du for deg å bruke mest tid på innen jakt??? Finner du det svaret så vil antall raser å velge imellom begrense seg :D

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Gå på bibilioteket og lån noen bøker om hunderaser og hundehold. Lurt å tenke seg godt om med hensyn til hva som passer best. Uansett om vi som møtes her inne på forumet er veldig glad i å gå på jakt, så består ett år av flest "ikke - jakt" dager. Få dere en hund som fungerer godt i familien og tren den opp mot den jakt du ønsker. Det er mye bedre med en velfungerende familiehund for de fleste av oss, enn en rein jakt-idiot!

Les mye no på vinter/vår, og da er dere klar til å gå til neste skritt til sommeren. Og det er en fin tid til å begynne med hund.

Lykke til

Link to comment
Share on other sites

Hvis du har lyst på en jakthund så må du regne med at du må gå og trene den en del hele året og ekstra mye før sesongen!

Kan ikke bare ligge som en sofagris og bli koset med og fetet opp med godbiter av kjerringa og ut og jakte 2 dager sammenhengende i helgene på høsten! Jakthunder trenger mye mosjon, og vil du ha en hund som ikke trenger mosjon, ikke kjøp en jakthund.

Link to comment
Share on other sites

Vi er ikke spesielt gode med det her med hund (hadde vel ikke spurt her da? :? ) Men er vant med hund i og med at fattern har en breton + en nabo av han som også har en.......skal IKKE ha breton. Bra familiehund ja, men den krever for mye av eieren i form av mosjon pluss at den er for stor den er for tung og hanskes med for minstemann og kona. de sliter begge med og holde igjen og ha kontroll på en slik hund. Nå er vel "Aragorn" litt stor til breton og være han er over 20kg og veldig sprek. Guttunge liker og kunne gå med bandet når vi er på tur så det var det jeg mente og da er en liten hund en fordel.

 

Når jeg mener at hunden kan brukes på jakt er ikke det primæret, men "familehund" er det vi er ute etter. Men når vi skal ha hund vil jeg ha en hund som jeg kan bruke til noe enten det er en apportør jeg kan ha med meg på støkkjakt eller en støtende hund eller en hund som kan brukes til generel til og jage opp og finne mink hare rev...osv

 

Når det gjelder aktivitetsnivået vårt er det litt labert men med en hund så vill jo nødvendigvis det øke en god del, men det er greit on hunden kan kare seg med 10 min på morgenen og 20-30 min på ettermiddagen og kan være fornøyd med det, men som samtidig koser seg en hel dag ute fra tid til annen.

 

Vil ha en hund det er lett og dressere...

 

 

Er litt vanskelig og si så mye når alt er så åpent i valg av hund enda vet ikke hva som kan være aktuelt enda....

 

 

Takk for mange gode svar :D og håper på flere 8)

Link to comment
Share on other sites

Skal være en temmelig liten hund for at minsten på 6 skal ha kontroll i alle situasjoner med bikkja i bånd... Ekskluderer mange raser da! Jeg har en petit basset på ca 15 kg, og han kan røske skuldra mi av ledd i gitte situasjoner! :wink:

 

Har lyst til anbefale petit basset, men de beskrives som litt sta og egenrådig, så hvis du ikke har tenkt å bruke mye tid på dressur så kan de bli nettopp det. Men er kjempefin å ha i hus, og blir kjempelykkelig når turbåndet tas fram, uten at den maser om det. Veldig glad i barn og utrolig snill. Sjarmerer alle på sin vei.

 

Basseten er en herlig harajager og de fleste går ikke av veien for en revlos, selv om spesialiteten her i landet er rådyr. Kommer inn til hundefører etter å ha jaget en time eller tre, en egenskap jeg setter stor pris på.

 

Dere får gå litt i tenkeboksen.... :D

Link to comment
Share on other sites

Det høres vel egentlig mest ut som du ikke vil ha hund. I hvert fall ikke en jakthund!

 

For det er litt av et kinderegg du ønsker deg. Den skal være bitteliten. Den skal ikke kreve mye mosjon. Og på toppen av dette skal den være brukandes til å jakte "alt mulig rart". Lett å dressere skal den også være. Lykke til!

 

Nei, gå for en katt!

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

For meg høres det ut som du vil ha en jaktlabrador.

 

Under 15 kg?

 

Gjør som lykke har anbefalt, og tenk dere godt om før valget tas. Les og spør/snakk med folk som har aktuelle raser.

Ellers, når en har unger er det også viktig at de læres opp til å omgås hunder. Hunder og unger her i huset er kjempeglade i hverandre, men ungene har aldri fått herje med bikkjene. Jeg synes det er mange som tillater ungene sine altfor mye i forhold til hund. Sorry OT :oops:

 

Lykke til med valget! Dere har ei spennende tid foran dere!

Link to comment
Share on other sites

Det høres vel egentlig mest ut som du ikke vil ha hund. I hvert fall ikke en jakthund!

 

For det er litt av et kinderegg du ønsker deg. Den skal være bitteliten. Den skal ikke kreve mye mosjon. Og på toppen av dette skal den være brukandes til å jakte "alt mulig rart". Lett å dressere skal den også være. Lykke til!

 

Nei, gå for en katt!

 

 

 

Nei nei nei mente ikke at den skulle jakte alt mulig murlig jeg formulerte meg dårlig. Men vi ønsker oss primært en familiehund. Og jeg ønsker og kunne bruke den på jakt etter et eller annet ikke etter ALT. Det går jo ikke! Enten den egner seg til mink eller rev eller fugl....etc jeg er tilpassningsdyktig og er en allround småvilt jeger som jakter på alt lovlig småvilt i en gitt situasjon. Derfor er jeg helt åpen i valg av hund. Kan godt hende det er nok at den kan apportere da kan den jo brukes til noe :shock::mrgreen:

 

Håper det hjalp litt.

 

 

Ps har katt :lol::lol::lol:

Link to comment
Share on other sites

i196905915_53620_3.jpg

 

hva med en BAN? ( Basset Artesien Normand )

 

topp familiehund, har ikke fått jaktet med henne noe særlig ennå, men hun er bare 7mnd, blir knall til neste høst tenker jeg, brukes på det samme som Basset faue, Rådyr, hare, rev og hjort.

 

veldig koselig og trivilig hund, men kan være veldig rampete :lol:

Link to comment
Share on other sites

Hei, med fare for å bli tatt av Jibrag....

Bare for å advare deg om kammer-mentaliteten, så vil mange "kammerater" lese innlegget du har skrevet som "hvilken rase har du?" men folk som er fornøyde med sin rase er vel flinke til å fremheve den :)

 

Så ville jeg sett nærmere på dei forskjellige terrier rasene.

Foxterrier, Borderterrier, Parsonterrier og Tyskjakterrier.

 

Disse er jo i den størrelsen du vil ha dem dem veier ca 6-9 kg alt etter som. og er ikke så store dem fleste er vel under 40 cm i manke høyde. dem er også gode til å ta seg frem i bratt terreng.

Dem jager i hvertfall mink, og kan brukes til Hi jakt på rev.

 

Hjort og rådyr har dere vel ikke der oppe så lang i nord?

 

En terrier er kortjagende og vil vel jage det meste den kommer over, det være seg hare/elg og slikt.

Kan også brukes som ettersøks hund.

 

Håper dette er til hjelp og se litt på den siden en annen nevnte for mere info: http://parsonrussell.no/

Du finner nok tilsvarende side om dei andre terrierrasene hvis du googler litt.

 

Legger ved et bilde av en flott Parsonterrier hannhund...

IMG_2234.jpg

Link to comment
Share on other sites

Hei, med fare for å bli tatt av Jibrag....

Bare for å advare deg om kammer-mentaliteten, så vil mange "kammerater" lese innlegget du har skrevet som "hvilken rase har du?" men folk som er fornøyde med sin rase er vel flinke til å fremheve den :)

 

Så ville jeg sett nærmere på dei forskjellige terrier rasene.

Foxterrier, Borderterrier, Parsonterrier og Tyskjakterrier.

 

 

Nei, jeg skal ikke ta deg for den - jeg hadde faktisk tenkt å foreslå terrier sjøl, rett og slett fordi jeg har en formening om at en terrier kan fungere greit på jakt selv om den brukes lite. I motsetning til f.eks en drivende hund som absolutt bør brukes 2-3 dager i uka gjennom sesongen hvis den skal bli skikkelig god.

 

Å vræle i vei etter en hare i 2-3 minutter krever ikke like mye som å spore opp kalde nattespor av en hare, ta ut og jage godt et par timer på avhopp og isete nordlandsberg...

 

Og de må vel også kunne sies å være gode familiehunder.

Link to comment
Share on other sites

Høres litt ut som om terrier kan være noe for oss..... :roll::?:

 

Er det noen som gidder og forklare enkelt forskjellen på de nevnte Foxterrier, Borderterrier, Parsonterrier og Tyskjakterrie og eventuelt flere hvis de kan være noe...?

 

Jeg har vært borti forholdsvis få eksemplar av hver rase, men noen tyskere har jeg da stiftet bekjentskap med. Noen få er veldig hyggelige samtidig som de er flotte jaktbikkjer. En liten overvekt, etter min erfaring, er født med litt for mye krutt oppunder topplokket. Jeg ville styrt unna, i allefall til ungene er voksne, kjerringa har reist og du har noen tiår erfaring med hund... For å sette det litt på spissen :wink:

 

Fox'en ser det ut til at man har "gjenopplivet" etter en periode hvor utstillingshundene hadde overtaket. Det finnes etterhvert en del meget gode foxterriere rundt omkring, i en meget hendig størrelse. Har vært borti ganske få, men har blitt positivt overrasket. Let etter den rette oppdretteren før du bestemmer deg, det er vel opptil flere her på forumet.

 

Borderen har jeg mest erfaring med, dessverre bare ett eksemplar. Typisk terrier med av-på knapp. Sofapotet som fungerte godt på jakt. Den kameraten hadde fungerte både på drev (med los, kortdriver som jagde over halvtimen...) og under jorda. Rasen er vel først og fremst avlet med henblikk på andre egenskaper enn de jaktmessige, med noen unntak. Ville vært veldig kritisk til hvem jeg handlet fra.

 

Parson har jeg stort sett ingen erfaring med, ut over at jeg har hilst på noen i forbifarta. Jakt- og gemyttmessig har jeg inntrykk av at de er rimelig lik fox'en, men mer variable i størrelse og utseende. Mottar gjerne en irettesettelse på dette, jeg kjenner rasen alt for dårlig til å uttale meg...

 

Selv kunne jeg ha tenkt meg en border som den kameraten hadde, men om jeg skulle handle hadde det nok blitt en fox. Og da først og fremst på grunn av det som er gjort avlsmessig med rasen.

Link to comment
Share on other sites

Har en del erfaring med parson, og tror dette er en rase som kan passe deg. Sørg for å skaffe hunder med jaktlinjer. De har en såpass stor jaktlyst at me litt trening er det mulig og bruke dem på mange slags vilt. Har selv sett parson støkke rype, lose på elg og rådyr, hilos på grevling og rev. Sikkert mulig å trene de på støkkjakt etter hare i nordnorge også. Mink fungerer de også godt på. Vil tro de har mye de samme egenskapene som foxterrier. MEN! Du må sørge for at det er jaktlinjer bak valpen, har sett mange parson som kun egner seg til utstilling.

Link to comment
Share on other sites

Vi har litt av samme behovet. Vi vil ha en hund som vi kan ta under en arm, som er myk og koselig inne, som ikke bjeffer, som ikke trenger mindre morsjon enn en setter og som kan brukes til jakt. Hva vi har: En engelsk springer spaniel. Den veier 20 kg, men som sagt du tar han under en arm. Fantastisk morsom og lærevillig hund er på nr. 2 nå og er kjempefonøyd. Dette er en støtende hund som jakter innenfor 10-15 meter fra deg. Den er også fin som sporhund. Noe for deg?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har vært borti forholdsvis få eksemplar av hver rase, men noen tyskere har jeg da stiftet bekjentskap med. Noen få er veldig hyggelige samtidig som de er flotte jaktbikkjer. En liten overvekt, etter min erfaring, er født med litt for mye krutt oppunder topplokket. Jeg ville styrt unna, i allefall til ungene er voksne, kjerringa har reist og du har noen tiår erfaring med hund... For å sette det litt på spissen :wink:Tyskeren er den vel den eneste hvor alle har medfødt los og den skal vel også ha medfødt apportlyst. men tyskeroppdretterne kaller vel den kun for jakt hund dvs. den må jaktes med og det er mye.. er vel enig med Jibrag her at det ikke er en nybegynner hund, har hørt om mange som er blitt byttet ut med andre terrierraser. Den er brun/sort så den kan være vanskelig å se i terrenget.

 

Fox'en ser det ut til at man har "gjenopplivet" etter en periode hvor utstillingshundene hadde overtaket. Det finnes etterhvert en del meget gode foxterriere rundt omkring, i en meget hendig størrelse. Har vært borti ganske få, men har blitt positivt overrasket. Let etter den rette oppdretteren før du bestemmer deg, det er vel opptil flere her på forumet. Jeg synest Foxen er en fin hund, korthåret ikke mye pelsstell. god jaktlyst på dem jeg har sett. men veldig viktig å velge riktig oppdretter her, da dei fleste aldri har jaktet. Jeg synest den er ganske lik Parson. Ang Foxterrier er det sikkert andre her inne som kan være mere beskrivende om hvordan dem er.

 

Borderen har jeg mest erfaring med, dessverre bare ett eksemplar. Typisk terrier med av-på knapp. Sofapotet som fungerte godt på jakt. Den kameraten hadde fungerte både på drev (med los, kortdriver som jagde over halvtimen...) og under jorda. Rasen er vel først og fremst avlet med henblikk på andre egenskaper enn de jaktmessige, med noen unntak. Ville vært veldig kritisk til hvem jeg handlet fra. Border har jeg ingen erfaring med

 

Parson har jeg stort sett ingen erfaring med, ut over at jeg har hilst på noen i forbifarta. Jakt- og gemyttmessig har jeg inntrykk av at de er rimelig lik fox'en, men mer variable i størrelse og utseende. Mottar gjerne en irettesettelse på dette, jeg kjenner rasen alt for dårlig til å uttale meg... Parson er i grunn lik Foxen synest jeg, er uenig med Cat like fox at mange egner seg kun til utstilling, dem finnes dem også, men synest alle parson jeg har sett på kunsthi og det er etterhvert mange at det er utrolig jaktlyst i dem.. Jeg vil si at hvis du går for Parson er det nesten garantert at du får en hund som vil jakte, ihvertfall hvis du ser litt i linjene og hvem du kjøper av. Brukes primært på Hi jakt på rev og grevling. Også på Mink, kortdriver på hjort, rådyr og villsvin og ettersøk. Den er også hvit så den er lett å se i terrenget. Den fåes i forskjellige pelstyper fra strihåret til korthåret. Noen loser også på dyr over bakken.

 

Link to comment
Share on other sites

Har hatt med snart et titalls parson på jakt de siste 5-6 årene. Og det er STOR forskjell på linjene. Jaktlyst har de nok alle sammen, men mange har ikke "hodet" race inn i et hi. Du kan nok få til en brukanes jakthund av de fleste parson, men jeg har selv sett stor forskjell på hunder fra jaktlinjer, mot utstillingslinjer. Hvor mange parson i norge i dag som benyttes som skikkelige jakthunder er svært få 99% av de er familie, agility og sofahunder der jaktegenskaper ikke blir vedlikeholdt i linjene. En stor del av terrierens jaktinstinkt er skarphet og sterk psyke. Dette er noe som ikke bestandig er forenelig med en rolig familiehund. Derfor mener jeg at linjene som ikke er dokumenterte på jakt ikke bør satses på av en som vil ha en jakthund.

 

Flere av hundene jeg har vært med på jakt har fungert bra på kunsthi uten at de har fungert på praktisk hijakt.

 

Dette med jaktlinjer er noe du må fokusere på uansett hvilken terrier du skal ha (bortsett fra tyskern).

Link to comment
Share on other sites

Har hatt med snart et titalls parson på jakt de siste 5-6 årene. Og det er STOR forskjell på linjene. Jaktlyst har de nok alle sammen, men mange har ikke "hodet" race inn i et hi. Du kan nok få til en brukanes jakthund av de fleste parson, men jeg har selv sett stor forskjell på hunder fra jaktlinjer, mot utstillingslinjer. Hvor mange parson i norge i dag som benyttes som skikkelige jakthunder er svært få 99% av de er familie, agility og sofahunder der jaktegenskaper ikke blir vedlikeholdt i linjene. En stor del av terrierens jaktinstinkt er skarphet og sterk psyke. Dette er noe som ikke bestandig er forenelig med en rolig familiehund. Derfor mener jeg at linjene som ikke er dokumenterte på jakt ikke bør satses på av en som vil ha en jakthund.

 

Flere av hundene jeg har vært med på jakt har fungert bra på kunsthi uten at de har fungert på praktisk hijakt.

 

Dette med jaktlinjer er noe du må fokusere på uansett hvilken terrier du skal ha (bortsett fra tyskern).

 

Ikke for å lage offtopic diskusjon her, men bare stusset litt på svaret ditt.

Det må jo være utrolig mange Parsonterriere i Trøndelag når du har jaktet med et titals og 99% av parsons ikke blir brukt på jakt. Dvs jo si at det bor minst 1000-2000 parsons bare i trøndelag :lol: . trodde dette var en relativ liten rase jeg med ca 300 registrerte i hele Norge.. Noen mener jo også at den hunden som er rolig familie hund er den tryggeste hunden og dermed den beste jakt hunden, er en fordel å være trygg på seg selv når den skal ned i et Revehi.

Men jeg mener også at linjer er viktig og foreldre og linjer bak viser jaktlyst. Men generelt så ligger det mye jaktlyst i en Parsonterrier, det er det jeg vil frem til.

Link to comment
Share on other sites

hehe. Vi er nok ikke så uenig ser du :) av de titalls jeg har vært med i hi er det 1 til 2 av de som brukes på jakt. Enig med deg i at det er mye jaktlyst i parson (generellt alle terriere) Men når noen ønsker seg jakthund anbefaler jeg bestandig å kjøpe valp av godt dokumenterte jaktlinjer uansett hvilken rase det er.

 

(tyvtittet litt på hjemmesiden din, og det ser ut som du er en oppdretter som fokuserer mer på jaktegenskaper enn mange andre :wink: )

Link to comment
Share on other sites

Vi har litt av samme behovet. Vi vil ha en hund som vi kan ta under en arm, som er myk og koselig inne, som ikke bjeffer, som ikke trenger mindre morsjon enn en setter og som kan brukes til jakt. Hva vi har: En engelsk springer spaniel. Den veier 20 kg, men som sagt du tar han under en arm. Fantastisk morsom og lærevillig hund er på nr. 2 nå og er kjempefonøyd. Dette er en støtende hund som jakter innenfor 10-15 meter fra deg. Den er også fin som sporhund. Noe for deg?

 

 

Høres ikke domt ut med en springer, har tenkt på en slik i mitt stille sinn uten og nevnt noe til kona...

Problemet er at den kansje er litt stor. Kona liker ikke større hunder og selv fattern sin breton er for stor, kan også være det et den er for ivrig i alt mulig :lol: Bretonen løper for vidt for kona slik at hun føler at hun ikke har kontroll........ :roll:

Springeren er vel kansje et par hakk roligere enn breton i utgangspungtet?

 

Er ikke terrier generelt en hund som bjeffer mye :?: På lyder og slikt....eller gjelder det alle hunder :)

 

Er det andre terriere som kan egne seg....?

 

Hvordan er det og få en terrier til og apportere f.eks ei and i vannet....? Død eller skadet...

 

Har tenkt på det her med hva en kan jakt og hva jeg kunne tenke meg og egentlig er det vel mink, hare og fugl som er mest aktuelt. Rev er i beste fall bare bonus....

Hvordan oppfører en terrier seg feks på rype og hare. Hvordan søker en terrier nært deg eller stikker den ut litt...

 

Takk for mange svar :D Har også funnet ut at youtube er fin til og se litt mer på hunder i action litt bedre med film enn bare bilder.

Link to comment
Share on other sites

Hva med cocker spaniel etter jaktlinjer? Mindre enn springeren, og fin liten rampjaktmaskin som kan støkke opp ryper/hare/mm, samt apportere vilt?

 

Har selv jakta rype med en real sofa-cocker, og det var faktisk skrekkelig effektivt på hardttrykkende fugl 10. sept.

Link to comment
Share on other sites

Slutter meg til det Jaktlykke skrev her. Mye klokt der.

 

Skulle jeg tilføye en egen erfaring, så blir det en anbefaling til deg om å besøke folk med forskjellige raser, gjerne høre om du kan bli med på jakt/bruk etc., bare for å observere og se, og gjør en nøye vurdering på hva som er det beste til deg. Jakthund, familiehund, turkamerat osv.

 

For egen del var jeg veldig opphengt i retriever som mitt førstevalg. Helt til jeg ble med på rådyrjakt, og møtte en storsjarmør av en dachs, som like etter, også greide å sjarmere kone og barn rett isenk. Og så var det gjort da - på oss ble det dachs.

 

Bruk lang tid på prosessen - både på valg av rase, og ikke minst oppdretter, når du først har kommet så langt. Tross alt - her snakker vi om at du skal ha en venn og et familiemedlem, i mange mange år.

 

Lykke til.

Link to comment
Share on other sites

Synes kanskje du bør bestemme deg for hvilket bruk du skal ha til hunden, det er mange hunder som diskuteres her - og de fleste har vidt forskjellige egenskaper. Jeg leser litt ut i fra det du skriver at du først og fremst vil ha en småvilthund/fuglehund - og da har du en hel masse å velge mellom. Det er liten vits i å kjøpe seg en jakthund bare for å ha en jakthund. Du forplikter deg til å bruke den til det den kan også, og det er ikke alle steder det egner seg med de ulike rasene.

 

Breton er den minste av fuglehundene, og hvis du har lyst til å jakte fugl med hund - så må du nesten få kona di til å forstå at Breton faktisk er ganske små... Hun kan vel ikke få bestemme alle kriteriene vel? Det er jo ikke fair ;-) Hør på Bukkebrøl og Jaktlykke og andre, det vil svare seg. Hvis ikke kan det fort bli bomkjøp.

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes du har begynt i rett ende, siden du har tenkt over arbeidsområde og øvrige ønsker. Når du har satt opp dette, begrenses søket en del, og man har enklere for å få den hund man blir fornøyd med. Mange forelsker seg i ett valpekull, og kjøper på impuls.... Så jeg synes du er på god tur!

 

Når jeg leste innlednings-spørsmålet ditt, tenkte jeg støtende hund. Ikke fordi jeg er kjent med disse, men fordi jeg ofte har tenkt at det må være en fin kombinasjonshund. Dressert godt, og med ettersøks-trening er de svært anvendelige på jakt. Jakter allt vilt som kan støkkes fram, og er ofte lette å få til å apportere. Rasene er ofte rolige, barnevennlige og trivelige. Har ord på seg for å være enkle å dressere, selv om dette nok kan variere. God dressur er uansett viktig. Med dressur, er også store hunder svært enkle å håndtere. Uten god dressur, blir selv små hunder uhåndterlige. Så sats på dressur, når du har kjøpt hunden!

 

Siden størrelsen spiller inn, må man se på spaniels, da retrievere blir for store. Men, husk det om dressur... Spaniels er trivelige hunder såvidt jeg har sett. En film om kanin/småviltjakt med spaniel finner du her:

http://www.minjakt.se/index.php?service ... MovieId=10

Filmen gir også litt informasjon i hvordan hundene skal fungere, og er en meget bra film.

 

Jeg tenkte også på terrier, på grunn av størrelse og allsidighet. Jeg har ingen erfaring med disse heller, men vet at enkelte er vel høye på pæra. For familiesituasjonen vil jeg tro en spaniel er bedre.

 

Dersom jakta blir mest på småvilt som fugl og hare, med innslag av storviltjakt, ville jeg valgt spaniel. Dersom det blir rovviltjakt (rev, grevling, mink.... etc), ville jeg valgt terrier. Selv ville jeg valgt spaniel eller helst retriever, med god dressur og trent for ettersøk. I disse rasene bør man nok være spesielt oppmerksom på at det virkelig er av jaktlinjer man kjøper valp fra.

 

Lykke til!

 

mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes du har begynt i rett ende, siden du har tenkt over arbeidsområde og øvrige ønsker. Når du har satt opp dette, begrenses søket en del, og man har enklere for å få den hund man blir fornøyd med. Mange forelsker seg i ett valpekull, og kjøper på impuls.... Så jeg synes du er på god tur!

 

Når jeg leste innlednings-spørsmålet ditt, tenkte jeg støtende hund. Ikke fordi jeg er kjent med disse, men fordi jeg ofte har tenkt at det må være en fin kombinasjonshund. Dressert godt, og med ettersøks-trening er de svært anvendelige på jakt. Jakter allt vilt som kan støkkes fram, og er ofte lette å få til å apportere. Rasene er ofte rolige, barnevennlige og trivelige. Har ord på seg for å være enkle å dressere, selv om dette nok kan variere. God dressur er uansett viktig. Med dressur, er også store hunder svært enkle å håndtere. Uten god dressur, blir selv små hunder uhåndterlige. Så sats på dressur, når du har kjøpt hunden!

 

Siden størrelsen spiller inn, må man se på spaniels, da retrievere blir for store. Men, husk det om dressur... Spaniels er trivelige hunder såvidt jeg har sett. En film om kanin/småviltjakt med spaniel finner du her:

http://www.minjakt.se/index.php?service ... MovieId=10

Filmen gir også litt informasjon i hvordan hundene skal fungere, og er en meget bra film.

Jeg tenkte også på terrier, på grunn av størrelse og allsidighet. Jeg har ingen erfaring med disse heller, men vet at enkelte er vel høye på pæra. For familiesituasjonen vil jeg tro en spaniel er bedre.

 

Dersom jakta blir mest på småvilt som fugl og hare, med innslag av storviltjakt, ville jeg valgt spaniel. Dersom det blir rovviltjakt (rev, grevling, mink.... etc), ville jeg valgt terrier. Selv ville jeg valgt spaniel eller helst retriever, med god dressur og trent for ettersøk. I disse rasene bør man nok være spesielt oppmerksom på at det virkelig er av jaktlinjer man kjøper valp fra.

 

Lykke til!

 

mvh Dagl

 

Veldig bra film!

Vet ikke om jeg klarer og overtale kjerringa fra det med terrier. Tror det er fox terrier som står i hodet på henne.... :lol:

Ho forelsker seg så fort...de er jo søte vettu :mrgreen::mrgreen:

 

Med terrier er det vel mest mink og eventuelt røyskatt? som er akuell. Vil en terrier støte opp vilt i skogen/fjellet hvis man slipper den...?

 

Hvilken spaniel var det vi så på filmen...Cocker?

Link to comment
Share on other sites

jeg har 2 stk foxterrierere, den ene kan gå flere hundre meter ut hvis han går på ett spor, mens den andre ser ut som blir en hund som vil holde seg rundt meg, men hun er enda veldig ung da. Kompisen min har også 2 foxterriere, den ene går også stort ut hvis hun føler for det, mens den andre holder seg på rundt haglehold.

 

Du nevner at du har lyst å jakte mink, hare og rev. På mink kan du nesten bruke hva som helst, bare det er litt jaktlyst i bikkja, hare og rev stiller litt i en annen klasse. Så da må du nesten ta valget, hovedfokus på harejakt eller rev? Nå er det jo ikke så mye rev på hadseløya da, så du må nok over til langøya for den type jakt. Hare vet jeg ikke hvordan det er hos deg, men ellers er det mere enn nok med hare, spesielt på Andøy hvor det mildt sagt spruter hare ut fra plantefeltene.

 

Ser du har fått flere forslag, men 2 raser du kan velge bort med en gang, den første er tysk jaktterrier, og det er andre dachs. Tyskerten er det ikke sikkert du får beholde så veldig lenge i vår type terreng her i Vesterålen, og dachsen blir å slite med å ta seg frem i terrenget. Du trenger noe som kan bevege seg uten at du må bære bikkje halve jaktturen. :wink:

 

Synes du skal bruke litt tid på dette, finne ut av hva du vil med bikkja som jakthund, ta ett valg der. Hvis det er kun du som jakter så må du ikke la kona velge jakthundrase for deg ut fra hvordan de ser ut, du kan være heldig men....ja. :lol:.

Link to comment
Share on other sites

Har vel skrevet det meste på PM til trådstarter , men kan vel skrive litt her også.

 

Terrier er ikke noe dumt valg , det er en grunn til at de fleste terrierrasene er nesten delt i 2 ( spesielt Foxen ) , og det er at i tillegg til å¨være gode jakthunder fungerer de så alt for bra som familiehunder også :?

 

Er enig i det som Jibrag oppsummerer tidligere i tråden. Jeg har jaktet med Dachs ( kort og strihår ) , Tyskterrier , Border og Foxterrier.

 

Når det gjelder Foxterrier og Parson så er de temmelig like både i bruk , utseende og væremåte. Bortsett fra at hos Parson må du kanskje belage deg på litt pelsstell , Foxen er " vedlikeholdsfri " ang pels :wink:

 

Tyskterrier anbefaler jeg ikke som førstegangshund , den KAN ha litt mye av alt !

 

Dachs anbefaler jeg heller ikke grunnet det terrenget vi har her hos oss. På vinteren kan også snø være et stort problem.

 

Borderen er en bra hund om du finner rette linjer. Jeg har jaktet med noen Bordere som virkelig har imponert meg. Pelsen til Borderen skal jo nappes , men er neppe noe stort arbeid. Det jeg ikke liker med Bordere er fargen , jeg liker hunder som klart skiller seg ut fra viltet som skal jaktes. I Vesterålen kan reven ha alle farger mellom rød og sort og på minkjakt skjer ting som regel fort , da er det lettere å holde fokus om hunden er hvit og minken brun :wink:

 

En terrier vil jakte det den får lov av deg , men husk det er egenskapene som jakthund under bakken den er avlet for. Med det mener jeg at du må ikke forvente deg at den blir " topp " på alt. En allrounder blir aldri riktig bra på noe , dvs at en spesialist er en hund med spisskompetanse. Et ordtak som sier at en allrounder er anvendelig til alt men kan ikke brukes til noe :D:wink: Kommer an på hva du er ute etter.

 

Jeg bor bare 1t kjøring unna deg så du får ta med familien å hilse på mine foxer , evt så kan du være med på jakt om du vil. Men jeg kjenner endel folk også innenfor de andre terrierrasene om du bestemmer deg for det. Som andre har vært inne på så er det veldig viktig hvilke linjer du velger fra.

 

Bortsett fra størrelsen som du nemner så ville jeg også tro at en jaktlabrador eller en spaniel kunne passe for deg. Mink vil de fleste hunder jakte , men skal du ha revehund må du over på hihunder om du ikke skal ha deg støver. Men en terrier er veldig hendig på den måten at den tar veldig liten plass både i bil og hjemme.

Link to comment
Share on other sites

Glem spaniels......!!

 

Har besøkt Polar i dag og funnet ut at fox terrier er noe for oss. Perfekt familiehund og god jakthund og ingen eller lite bjeffing.

 

Ringte først Monrad som tipsa om Kompis her på forumet og har bestilt valp hvis parringa i romjula ble vellykket!!!

 

Gud kor vi glede oss :D:D:D:mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...