Jump to content

NPB 120 grains kuler. Har noen ladet denne?


Tyrihjelm

Recommended Posts

  • 1 month later...
On 11/17/2021 at 10:19 PM, Tyrihjelm said:

Skal være tilpasset riflestigning for Sauer og Blaser.

Vil prøve denne.....

Tar forbehold om at det er 121 grns NPB i 6,5 du tenker på? Har de "tatt til vettet" og endret til en mer egnet i 120 grns i stedet? 121 grs er ikke tilpasset Sauer og Blaser da disse vist nok har en riflestigning på 1:8 2/3"

I følge J.Lien som testet denne for magasinet Jakt, spredde den 10-14 cm i en Blaser. Normalt samler disse løpene på 10-20mm med de aller fleste typer kuler. Les gjennom denne tråden: 

 

Edited by asterix
Link to comment
Share on other sites

Meget bra, da har de jo "tatt til vettet" Det ser ut til at de har gjort akkurat det jeg foreslo i tråden jeg viste til. Om de i tillegg lager den i en litt seigere legering som ikke fragmenterer- blir nok dette en bestselger. :-) 

 

Diskusjon NPB..JPG

Edited by asterix
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

BaconErGodtNamNamNAm skrev (10 minutter siden):

Finnes det oppgitt b.c på de forskjellige kulene til npb noe sted? Jeg finner ingen info om b.c

Jeg har prøvd matchkulene i 6.5mm, og en kamerat i 6mm. Det finnes oppgitt BC, men den er i beste fall bare vas. Jeg har prøvd 6.5mm-kulene i løp fra 210mm riflestigning, 200, 190, og 178. I praksis vil jeg kalle dem ubrukelige, selv om jeg fikk en slags presisjon i 178mm, så var det tvilsomt på 500m (og med en målt BC rundt det halve av oppgitt), og på 1000m dukka de aldri opp.
Jeg tror de glade herrer i Hornindal har litt utvikling og testing å gjøre. Om de trenger hjelp til det, så er det sikkert ressurser et sted, men å la betalende kunder stå for testingen kan de holde seg for gode til.

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

asterix skrev (På 24.12.2021 den 11.46):

Om de i tillegg lager den i en litt seigere legering som ikke fragmenterer- blir nok dette en bestselger. :-) 

 

 

Nja, har du prøvd om dei fragmenterer?

Testa NPB i 9.3 og dei hold i hop sjølv om eg hadde fart nok til fragmentering. Presisjonsmessig så var dei meget bra. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

46 minutes ago, tussehaugen said:

Nja, har du prøvd om dei fragmenterer?

Nei, og jeg har heller ingen planer om å prøve. 🙂 Men i følge produsenten- og andre som har prøvd- kan en forvente dette. Jeg har heldigvis godt med TTSX og TSX i det meste fra 6,5 -> .375 liggende-det holder til min type jakt.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

En liten blås i denne.

 

6,5x55. 121 grs

 

Ladet opp ihht Vithavouri tabell med N550 for 123 grs. Endte opp et halvt grain under maks med 885 ms fra 54cm pipe. 
Samlet tre skudd på klistrelappen. 
 

De oppgir BC på ca .450 med denne «VLD» kula… det gir rimelig fart ut til 300m med tanke på god ekspansjon. 
 

Om kula mister en vinge eller to tett på er jo problemfritt, og mye bedre enn blykuler som spruter hundrevis av små blyfragmenter rundt om kring. 
 

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...