Jump to content

Feil løp beddet til stokk, må det beddes på nytt ved nytt løp?


Nybegynn3r

Recommended Posts

Har kjøpt en Tikka T3X Lite med det jeg trodde var 57 cm løp. Etter måling så viser det seg at løpet er 51 cm. Våpenet er sendt i retur, og skal selfølgelig byttes til 57 cm som bestilt.

 

Hvordan vil et nytt 57 cm løp med ny låskasse passe i beddingen fra et tidligere 51 cm løp med annen låskasse?

Ingen låskasser er vel helt identiske, selv om de kommer fra samme produsent (Tikka)?

 

Samme spm er stilt til børsemaker, men han vil jo selvfølgelig ikke bedde på nytt hvis det faktisk er nødvendig, pga pris, så derfor spør jeg dere som er nøytrale.

 

Børsemakers svar var:

"Selv om vi bytter til låskasse med full lengde løp vil dette ikke by på problemer. Den nye vil ligge fint i skjeftet."

Edited by Nybegynn3r
Skriveleif
Link to comment
Share on other sites

For å spørre litt småfrekt - hvorfor innbiller du deg at dette skal ha så veldig mye å si? Låskassa dras jo til i kolben med samme moment uansett pipelengden og profilen på pipa. Hvis dette var et problem ville man måtte bedde rifler med demper påskrudd, siden denne påvirker totalvekten og -lengden foran kassa, men det er det så vidt jeg vet ikke én eneste kjeft som gjør ;)

 

Pipa (ikke løpet) skal jo ikke beddes fast i kolben, men kolben skal naturligvis ha nok rom for pipa å ligge frittflytende helt bak til kassen. Hvilken kolbe er det snakk om?

 

Het potet - du har kjøpt en T3x Lite, som jeg antar er til jaktbruk. En eventuell veldig liten forskjell på dimensjoner på kasse 1 og kasse 2 er neppe nok til at du skal merke noe som helst..

 

Ole

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Beklager feil bruk av faguttrykk og generelt dårlig forklaring. Jeg skjønner at dere er forvirret.

 

Låskasse 1, med pipe 51 cm, er beddet til et GRS skjefte. Låskassen er beddet til skjeftet.

Spm er om ny låskasse, kall det 2, med ny pipe 57 cm, passer beddingen som er tilpasset låskasse 1?

Edited by Nybegynn3r
Link to comment
Share on other sites

Drit i pipa, den har veldig lite med saken å gjøre, med standardprofil på pipa er det ingenting å tenke på.

Om den passer eller ikke vet du jo ikke før du setter den oppi, jeg vil anta at T3 er såpass standardisert og jevnt produsert at det bør ha lite å si. Som sagt, T3x Lite, de er allerede veldig presise fra fabrikk, med tynn pipe er det vel ikke lange presisjonsøkter du driver med heller.

 

Ole

Link to comment
Share on other sites

6 minutes ago, Ei tohi varjata said:

Om den passer eller ikke vet du jo ikke før du setter den oppi, jeg vil anta at T3 er såpass standardisert og jevnt produsert at det bør ha lite å si.

Takk for svar!

Det er mange faktorer som kan være årsak til spredning i blinken. Greit å kan utelukke problemet er beddingen av en annen låskasse, hvor beddingen ikke macher 100% med den nye låskassen.

Men det er vel større sannsynlighet for at ammunisjonen ikke går godt i rifla, antar jeg.

Og så kan man jo få ei mandagsbørse, eller en dårlig lott med ammo, og da er det "noe galt som ikke er riktig". Med min uflaks kan jeg trygt banne på begge deler. 🤣

Link to comment
Share on other sites

Låsekasser er vel produsert på passelige små toleranser? Så tror du er trygg der.. er det i 6,5x55 du kjøper siden de 6cm betyr så mye? Du starte med og prøve kvalitets ammo.. Norma DL.. GT osv.. Lapua sin.. så burde du se hva den er god for. I 308 så går Tikka bra med Norma Trainer.. og de litt tyngre sierra kulene..

Link to comment
Share on other sites

7 hours ago, t-trim said:

er det i 6,5x55 du kjøper siden de 6cm betyr så mye

Nei, 308. Med GRS skjeftet blir "riggen" baktung med 51 cm pipe. Har en lett demper i tuppen, så tipper at balansen blir bra med 57 cm pipe.

 

7 hours ago, t-trim said:

Du starte med og prøve kvalitets ammo.. Norma DL.. GT osv.. Lapua sin.. så burde du se hva den er god for. I 308 så går Tikka bra med Norma Trainer.. og de litt tyngre sierra kulene..

Har kjøpt inn en pakke med GT og Trainer. Skal skyte inn børsa i benk.

 

1 hour ago, høggern said:

Kan være det passer. Kan og være det ikke passer. 

Ja. Det er jo umulig å produsere to helt identiske låskasser, og når man putter låskasse 2 i en bedding gjort til låskasse 1, så er det ikke sikkert at den sitter som støpt.

 

17 hours ago, Ei tohi varjata said:

Låskassa dras jo til i kolben med samme moment

Hjelper det dersom beddingen ikke er helt tilpasset den nye låskassa? Det er jo fort gjort at rekylen i sammenheng med en bedding som har rom for forskyvning, gjør at det nettopp blir en forskyvning i låskassa for hvert skudd, selv om den er skrudd fast.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Nybegynn3r said:

Hjelper det dersom beddingen ikke er helt tilpasset den nye låskassa?

 

Jeg skal ikke svare for Tikka T3, men for Sauer STR 200 lager KMV ei beddeblokk i aluminium, som passer til alle STR-låskassene produsert fra våpenet så dagens lys for over 30 år siden (blokka må jo beddes i treskjeftet). Det hjelper selvfølgelig at STR-kassa ikke har skrå eller runde områder, som kunne gitt problemer, hvis produksjonstoleransene var så som så.

Link to comment
Share on other sites

49 minutes ago, vavlo said:

Spørs litt hva du skal med rifla. 6 cm ekstra løpslengde gir deg kanskje 20-25 m/s mer i utgangshastighet. Balansen kan jo fikses med en litt større/ tyngre demper. Så, tja…

20-25 m/s er fint ved et kommende blyforbud. "Riggen" er tung nok fra før, så et lengre løp vil være å foretrekke, kontra tung demper, for å  flytte balansepunktet lengre frem.

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, Jegermeistern said:

 

Jeg skal ikke svare for Tikka T3, men for Sauer STR 200 lager KMV ei beddeblokk i aluminium, som passer til alle STR-låskassene produsert fra våpenet så dagens lys for over 30 år siden (blokka må jo beddes i treskjeftet). Det hjelper selvfølgelig at STR-kassa ikke har skrå eller runde områder, som kunne gitt problemer, hvis produksjonstoleransene var så som så.

Beddeblokk er nok ikke heeelt tight på alle sauere. 

Er nemlig mange som bedder inni blokka.  

Jeg har forresten en håndfull 200str kasser. En av de passer ikke i en vanlog bedding de andre tre passer fint oppi. 

Link to comment
Share on other sites

20 minutes ago, høggern said:

Beddeblokk er nok ikke heeelt tight på alle sauere. 

 

En del skyttere har fått montert beddeblokk, ofte hos anerkjente børsemakere, og resultatet ble dårlige presisjon enn før. Våpnene har gått tilbake til børsemakeren, og kommet heim igjen, med god presisjon. Hva som er gjort, vet jeg ikke.

 

22 minutes ago, høggern said:

Er nemlig mange som bedder inni blokka.  

 

Først beddes blokka i skjeftet, så beddes låskassen i blokka???

 

Det aner meg at det, mellom to lag bedding, befinner seg et unødvendig stykke dyr aluminium?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...