Jump to content

Fällkniven A1X versus S1X?


Zeilerboy

Recommended Posts

Lurer på om noen har erfaring med disse til allround bruk? Jeg tenker å medbringe kniven når jeg jakter småvilt og storvilt, går tur i skog og mark, gjør opp bål og etablerer leir og diverse andre oppgaver. Bor på Sør-Vestlandet, men jakter/ferdes også på Østlandet/Østerdalen/midt-Norge. Jeg vil helst ha en en-kniv-løsning, men har en Gränsfors lilla skogyxan, og en liten kniv til det fineste arbeidet med i sekken. Har fra før flere kniver, men har brukt den store Strømeng Flemming samekniven som alle andre fra Forsvaret på slutten av 90-tallet anskaffet seg. Denne har vært god til mye, men har fått juling og jeg vil ha en ny kniv. 
 

Så; kan noen kaste lys over saken, og gi meg innspill på disse to opp mot hverandre til allround bruk (fokus på allround/en for alle jobber):

A1X versus S1X?

 

Tenker ikke å bruke ekstra penger på coating, satin finish holder for meg. 
 

Takknemlig for eventuelle innspill!

Link to comment
Share on other sites

Asså, ikke helt de to knivene du spør om, men for en all-round bushcraft kniv så kan jeg på det sterkeste anbefale Gerber LMF II (https://www.norsegear.no/gerber-lmf-ii-infantry-fixed.html)

En tanks (eller stridsvogn som de sier i kavaleriet) av et verktøy. Kanskje den kniven flest i militær tjeneste rundt om i verden kjøper seg for egne kroner. Du finner den i 2.linje utstyret på Nordmenn, Amerikanere, Engelskmenn, Italienere, Franskmenn etc.

Funker til hogging av ved, kapping, graving(!), åpning av hermetikk, mekking på kjøretøy fra Norske skoger via Afrikanske ørkener til Afghanske fjell.

Trust me.

 

Skal jeg på en vanlig tur i Norsk skog hvor jeg ikke forventer tung hamring på kniven for splitting av ved så bruker jeg kanskje like ofte Brusletto Bamsen (https://www.xxl.no/brusletto-bamsen-kniv/p/1172573_1_style)

 

Vet ikke om det er nyttig info for å forville deg enda mer inn i alle de mulig valg man har 😉

Link to comment
Share on other sites

Det har jeg forståelse for. Til vanlig bushcraft bruk så er det ikke ofte serratert egg har noe for seg. Hvertfall ikke det jeg bruker kniven til selv.

 

Synes selv at Fällkniven har utrolig mye lekkert. Jeg har ingen erfaring med de selv, men har mang en gang siklet over de.

De koster, men etter hva jeg forstår av folk som har de så er de verdt pengene.

Har liksom ikke helt klart å legitimere et kjøp selv da jeg synes jeg allerede har alt for mange kniver (går det an å ha for mange kniver??), men forhåpentligvis trykker jeg på Kjøp-knappen selv en gang i fremtiden. "Time vil sjov" som de sier i Flåklypa.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Er det F1, S1, A1 og Modern Bowie i den rekkefølgen? Illustrerer i så fall poenget ditt godt!

 

Det eneste jeg stusser litt på, og grubler over, er om A1X (tykkere blad enn A1 med 7 mm over ryggen!) er for grov/stor til spikking og bearbeiding av tre til plugger, kroker og diverse sånn bruk..?🤔

Link to comment
Share on other sites

11 hours ago, Bartemannen said:

en all-round bushcraft kniv så kan jeg på det sterkeste anbefale Gerber LMF II

Tror vi har stikk motsatte meninger om kniven, kjøpte den i de nevnte fjellene hos amerikanerne, grei nok soldat kniv men jeg så flere Fallkniven i bruk i Norge og foretrekkerselv de. Slira er stor og jeg følte jeg måtte slite kniven ut av den, og buksa faller av når den skal på plass igjen. serratering ødelegger en kniv som du skal smi eller kutte noe annet enn tau ned, blir vanskelig å slipe den også. Den gjør også at kuttet går feil vei når jeg skulle smi pinner. Personlig liker jeg full-tange kniver og denne er heller ikke det.

 

Jeg ville gått for en Fallkniven eller Esee

Edited by Sakoen75
Link to comment
Share on other sites

14 minutes ago, Sakoen75 said:

Tror vi har stikk motsatte meninger om kniven, kjøpte den i de nevnte fjellene hos amerikanerne, grei nok soldat kniv men jeg så flere Fallkniven i bruk i Norge og foretrekkerselv de. Slira er stor og jeg følte jeg måtte slite kniven ut av den, og buksa faller av når den skal på plass igjen. serratering ødelegger en kniv som du skal smi eller kutte noe annet enn tau ned, blir vanskelig å slipe den også. Den gjør også at kuttet går feil vei når jeg skulle smi pinner. Personlig liker jeg full-tange kniver og denne er heller ikke det.

 

Jeg ville gått for en Fallkniven eller Esee

Jeg er nok helt enig med det ovenstående. Serratering er bra på knivene jeg har brukt til frigjøring fra tau/kjøretøy/akuttjeneste osv. Men det slites, og er man hard eller bruker kniven hardt går det ut over eggen. Det går å slipe opp igjen, men er ikke foretrukket. Jeg har foldekniv med serratering nettopp pga formålet, men er her ute etter en bushcraft, camp, tur og jaktkniv. Prisen er grei. Buy once, cry once. Så lenge den innfrir behov og høye forventninger 😉

Link to comment
Share on other sites

Jeg har noen av modellene til Fällkniven, og som en «gjøre alt» turkniv velger jeg som oftest A1. For meg er den klønete som en jaktkniv, men det går jo. Den første Fällkniven jeg kjøpte for lenge siden var S1. Den brukte jeg lenge til jakt, og det går fint - vesentlig bedre enn A1 i mine øyne. Men WM1, H1 og F1 er alle bedre til jakt. S1 er en god allround kniv, men jeg ender stort sett med A1. Litt lengre blad og litt tykkere skaft setter jeg pris på (selv om jeg med store hender aldri har hatt noe problem med det som ved første «kjenning» føles som små skaft på eksempelvis F1 og S1 - de funker godt i bruk). 

 

Skulle jeg valgt meg en kombo ville det blitt A1 og WM1. Da er man veldig godt skodd til både stort og smått:)

 

Merkelig nok har jeg ikke blitt fristet av X-serien, og det har ene og alene med tykkelse å gjøre. Jeg syns den vanlige A1 allerede er litt for tykk (0,5-1mm mindre på vanlig A1 hadde gjort seg!), og med 7mm på A1x blir det nesten tøysete for min del. Godt mulig den har en fin egg, men syns det blir for mye. Har en NL2/Odin og den er 6,5mm, men der er det full høyde konveks med en tynnere avslutning mot eggen, og det blir noe helt annet. Min er mye, men pent brukt, og det er en fantastisk kniv. Men bittelitt stor til å ha hengende i beltet etter min smak. NL3/Njord er vel mer på størrelse med A1, men de koster jo, det er lærskaft istedet for plast osv. Nå har jeg ingen ting å utsette på lærskaftet, men det er jo smak og behag.

 

Esee er jo også et godt alternativ, og av de jeg har og har brukt en del er vel model 6 den som er mest sammenlignbar med A1. Model 6 er en flott kniv og har en mer fornuftig tykkelse (4,8 ish) i mine øyne, men det blir som oftest A1 som blir med likevel. 1095 ruster lettere, og selv om det ikke gjør stort i praksis foretrekker jeg stål som tåler litt mer før de ruster. Men det er igjen en smakssak - som det meste annet egentlig. 

 

Men hvis du er i prisleiet til en A1X hadde jeg vurdert Saturn Knives Titano. Jeg har ikke fått testet min ordentlig ennå, men denne har jeg trua på. Sleipner stål (ikke rustfritt, men ikke så ille heller etter det jeg har lest), 5,5mm tykkelse som går ned i en fin egg som er robust, men som fremdeles er fin nok til å være kniv og ikke ren «huggert». Tynnere bak eggen enn Esee 6 eksempelvis. Den er laget av Lionsteel, og det jeg har prøvd derfra tidligere har vært bra. Men denne har et «høyt» blad (vesentlig høyere enn A1) og er i mine øyne enda dårligere egnet enn A1 til jakt. 

 

Valg av kniv er ikke lett. Kanskje derfor det har en tendens til å bli noen… ;)

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Jeg har s-1 og a-1. Jeg foretrekker a-1 til det meste, men når jeg skal gå med sekk over tid blir det s-1 pga at slira henger under hoftebeltet når kniven er festet til buksebeltet. Plastikk slira på a-1 liker jeg ikke, men en ørepropp i bunnen og en avkappet sykkelslange som dekker øverste delen av slira bidrar til mindre støy, holde inne klemma som holder fast kniven og det er mulig å stikke jukkastikka bak slik at den ikke henger og dingler.
A-1 er suveren til alt jeg tidligere brukte samekniven til, men jeg har aldri brukt a-1 til slakting, s-1 har jeg kun brukt til å skjære ut bryststykker på fugl. Til slakting av «pelsdyr» foretrekker jeg  swingblade løsning, da får jeg også den lille kniven man ofte trenger på tur.
Når jeg har med s-1 blir det en liten øks eller en liten sag i sekken, så for meg er ikke vekten et argument mot a-1.
Når det gjelder kniv ute på jobb skal den ofte være brukbar til mye mer en på jakt/tur hjemme, den bør være passe stor, lettest mulig, bygge lite på annet utstyr…osv da blir det ofte et kompromiss. På jobb ute har jeg brukt cold steel srk, den er sammenlignbar med s-1.
Dersom jeg måtte velge kun en kniv hadde det trolig blitt en a-1!

 

Link to comment
Share on other sites

11 minutes ago, Zeilerboy said:

Takk for bra innspill! Gode betraktninger rundt bruk og nytte der. Heller mot A1X. Den har i tillegg ny slire med lås, som gjør at kniven ikke slenger i slira såvidt jeg har forstått. 

Måtte sjekke på nett, fortsatt litt skeptisk til plastslire, men denne er trolig bedre en «gammel løsning». Det ser ut til at det kan være mulig å få denne til å henge under hoftebeltet, dersom dette er relevant for deg. 
Ellers synes jeg at a1x var, om mulig, enda penere en a1, bra valg! 

Edited by all trades, master of none
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

On 10/29/2021 at 8:15 PM, Zeilerboy said:

Er det F1, S1, A1 og Modern Bowie i den rekkefølgen? Illustrerer i så fall poenget ditt godt!

 

Det eneste jeg stusser litt på, og grubler over, er om A1X (tykkere blad enn A1 med 7 mm over ryggen!) er for grov/stor til spikking og bearbeiding av tre til plugger, kroker og diverse sånn bruk..?🤔

Stemmer. A1 som er avbildet er en Pro modell (7mm tykk). Identisk knivblad som en A1x mao. Den er overraskende god til å hugge mindre trær/greiner/mekke bål med. Det er stort sett kun det jeg bruker den til. Den er muligens noe tung/lang til presisjons spikking? Også legg merke til at A1 serien har "sabre grind" kontra "fully flat" som en del andre Fâllkniven modeller har så noen tomat kniver er det ikke. MB er bedre å skjære brød med til tross for at kniven har tykkere rygg (7.41 mm) eksempelvis.

Edited by 8x57IRS
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Jeg flesket til og kjøpte Fällkniven A1X og foldekniven TK4 i tillegg. En stor fulltang og en mindre til finere arbeid.  Kostet en fot og en arm, men jeg har blitt så tilårskommen at når jeg vet hva jeg vil ha, nytter det ikke å gå for nest beste alternativ. Kjøpserfaring, kan man kanskje kalle det😅
 

venter spent på pakken i posten, så får vi se hvordan inntrykket er når jeg får holdt og brukt dem litt😊

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

 

Zeilerboy skrev (8 timer siden):

Kostet en fot og en arm, men jeg har blitt så tilårskommen at når jeg vet hva jeg vil ha, nytter det ikke å gå for nest beste alternativ. Kjøpserfaring, kan man kanskje kalle det😅
.

Skal du handle billig og bra må du ofte handle to ganger. Ofte verdt å bruke litt tid på å bestemme seg for hva/om man trenger/vil ha, og så evt kjøpe det når budsjettet tillater det. Jeg har ikke lagringplass til å kjøpe mer billig drit en det jeg allerede har. 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Fallkniven A1 X blir låst fast med ein hendel nede på slira, ser ut til å vere ei god løysing. A1 pro blir låst med eit nylonband med trykkknapp, dette er plasert sånn at det dekker hålet oppe på skaftet. Denne løysinga gjer det vanskeligt  å ha ein stropp montert. Eg liker å kunne tre vetlefingeren inn i ein stropp når eg bruker tyngre kniv til hogging, finn ein sikkerhet i det. Synes dette kastar litt skugge over ein ellers så flott og velfungerande allround kniv. 

Ei løysing kan vere å ta ein ekstra kostnad og kjøpe ei lærslire, litt fortredeligt er det jo. 

Noken som har eit godt forslag?

Edited by brisen
Link to comment
Share on other sites

Jeg landet på og bestilte en A1X og en TK4. De kom som bestilt, men jeg returnerte A1X pga dårlig kvalitetskontroll. Den hadde et (ør)lite hakk i eggen, og dårlig tilpasning av grepsplatene i enden. Platene glipte og var usymmetrisk i høyde. Det er uaktuelt å betale slike summer og ikke få top notch etter mitt syn. 
 

Nå har jeg ventet i en evighet på å få ny tilsendt…så ikke akkurat imponerende, er vel inntrykket så langt. 
 

Jeg likte uansett svært godt følelsen og balansen i A1X’en. Men hvis enden er god, er allting godt.

AC93900C-914E-49A1-AB57-E17D638B1AAF.jpeg

9D9DC0B6-C356-4916-8266-C0790F9F3170.jpeg

Link to comment
Share on other sites

brisen skrev (1 time siden):

. Eg liker å kunne tre vetlefingeren inn i ein stropp når eg bruker tyngre kniv til hogging, finn ein sikkerhet i det. Synes dette kastar litt skugge over ein ellers så flott og velfungerande allround kniv. 

Ei løysing kan vere å ta ein ekstra kostnad og kjøpe ei lærslire, litt fortredeligt er det jo. 

Noken som har eit godt forslag?

I yngre dager når jeg brukte samekniv på vinteren (snø/is på vottene) pleide jeg å legge lillefingeren bak på kniven som sikkerhet mot at den skulle skli. 
Fungerer greit om man har litt romslige votter.

image.jpg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

@ZeilerboyNå flaug augene opp i hårgarden, litt av ei glipe det der, får håpe det ordner seg. 

Eg  vurderte og A1 X p.g.a. at den har ei bedre slire og feste for stropp heilt i enden av skaftet. Gjekk for A1 pro p.g.a. litt mindre vekt, kniv uten slire veg  352 gram på kjøkkenvekta,  og det er tungt nok når den heng i belte. Tenkte og at A1 pro ville ha eit varmare grep i kulden,  smak og behag. At eg ville få problem med trykkknapplåsinga avdi eg monterte inn ein taustropp, den tok eg ikkje.

Edited by brisen
Link to comment
Share on other sites

@all trades, master of noneLegge ut bilde,er desverre ikkje datakunnig nok🙂. Me får sjå kva eg får til, og ja, eg set her og er noke flau. I desse opplyste tider går det vel ikkje  å skulde på alderen heller😐.

Taustroppen har ikkje så stor opning, og eg trer bare fingeren inn når eg tar grep på skaftet, ganske så enkelt. 

Ut frå fasong på skaft så ser sameniven din  ut til å vere laga hjå I. Strømeng.

 

Edited by brisen
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

@all trades, master of noneUt frå lengde/fasong på skaft, lengde på messingholk og bladfasong, så ser eg ikkje bort frå at det kan vere ein kniv laget av Abraham Mikkelsen. Om så er ville eg passet godt på den. Når det er sagt så er det ein fin kniv same kven den er laga av.  A. Mikkelsen brukte i tillegg til klinkerø også å ha to skruer i endeplata på skaftet, av og til er skruehodene slipt litt ned så hakket for skrujern er borte, kanskje for at det ikkje skal gnage på vetlefingeren ved bruk. 

Eg har ein fin kniv frå A. Mikkelsen, bladlengd 19.5 cm og laget på 1960 talet. Eit kjennetegn på A.M. sine kniver frå 60 talet er at det er brukt  tynnt lær i slirene. Slira til min kniv, og sikkert dei fleste andre og, er merket med A. Mikkelsen, Nyborg, Finnmark. Det som eg er litt i tvil på ang. opphav til din kniv er slira, nå har eg heller ikkje sett bilde av endeplata, så det blir litt spennande dette.

Edited by brisen
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

brisen skrev (10 timer siden):

@all trades, master of noneUt frå lengde/fasong på skaft, lengde på messingholk og bladfasong, så ser eg ikkje bort frå at det kan vere ein kniv laget av Abraham Mikkelsen. Om så er ville eg passet godt på den. Når det er sagt så er det ein fin kniv same kven den er laga av.  A. Mikkelsen brukte i tillegg til klinkerø også å ha to skruer i endeplata på skaftet, av og til er skruehodene slipt litt ned så hakket for skrujern er borte, kanskje for at det ikkje skal gnage på vetlefingeren ved bruk. 

Eg har ein fin kniv frå A. Mikkelsen, bladlengd 19.5 cm og laget på 1960 talet. Eit kjennetegn på A.M. sine kniver frå 60 talet er at det er brukt  tynnt lær i slirene. Slira til min kniv, og sikkert dei fleste andre og, er merket med A. Mikkelsen, Nyborg, Finnmark. Det som eg er litt i tvil på ang. opphav til din kniv er slira, nå har eg heller ikkje sett bilde av endeplata, så det blir litt spennande dette.

@brisen, kan se ut som den er laget av Mikkelsen, som det vises på bildet er det to nedslipte skruer på endeplata, og det virker som om skinnet i slira er noe tynnere en på strømeng knivene mine. 

image.jpg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Kjøp av lærslire til min A1pro er satt på vent.

Eg har ordna plastslira slik eg vil ha ho, og kniven held seg i ro og er lydlaus sjøl under kraftig risting. Nylonband med trykknapp (feilplassert frå produsent ,meiner eg))  er skifta ut med ein stropp laga av dekkstrikk for kajak. Dermed har eg løyst det tiligere nevnte problem med nylonbandet så havna i konflikt med taustroppen for vetlefingeren.

Slira var vel romslig i opningen, så ei justering/støydemping der gjorde susen, følgene blir  at kniven set trangere og  ikkje kan kome or slira ved  uhell. Når den heng i belte får eg kniven ut av slira og på plass at med bruk av ein neve, men det er enklere med to.

Den føles litt tung når den heng i belte, men det kan eg ikkje sutre over då eg kjende til vekta før kjøp.

 Når me kjem til hogging i rått trevirke og spikking både i rått og tørt/hardt trevirke overrasker den  positivt.

Pryl på ryggen går den klar hjå meg då den ifølge produsent  Ikkje er designet for å vere  vedkløyver.  

Summa summarum så er eg nå fornøgd med kniv så langt og til dels også slire, plast er nå plast🙂 .

Edited by brisen
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...