Jump to content

7mm Boo Boo


sellik

Recommended Posts

@sellik

Siden du nevner dette litt spesielle patronkonstruksjonen, har du sikkert tråkket deg fram gjennom tilgjengelig dokumentasjon. Sikkert ikke mange her inne som har spesielt mye erfaring med patronen. 7mm BooBoo er vel konstruert av Dave Tooley. Han er vel en Amerikansk våpensmed og løpsmaker. Jeg har ingen erfaring med kaliberet. Skal visstnok duplisere 7mm RemMag.

Link to comment
Share on other sites

Hei igjen Svehella . Har lest en del om kreasjonen på amerikanske fora og det ser ut som den er nærmere 7mmSTW enn rem mag`en , men da er vel kammertrykket deretter . Har skutt en del med 7mm rem mag og har en del erfaring med wildcats , så den delen tror jeg vi får til uten for store overraskelser . Tanken min var å høre om noen har erfaring med kreasjonen ,alternativt hvem som kan besitte brotsjer for å lage dier og kamring . Volummessig er den større enn 7mm rem mag , og nærmer seg 300win mag etter at den er utblåst til improved fasong . Vet du om den fins i flere utgaver eks 30 eller 40graders skulder . Leste i våpenjournalen for maaange år siden om en børsemaker her hjemme som lagde sine egne kreasjoner i .30 og 338 basert på utblåste 8x68 hylser . Om jeg husker rett heter han Ole Molvær . Vet du om vedkommene fortsatt i drift

Link to comment
Share on other sites

Ole A. Molvær bor på Gjøvik, og var, hvertfall tidligere, aktiv her på forumet (husker ikke nick'et). Han har konstruert patroner med "OAM" som tillegg til dimensjonen. I følge Svein Solli i "Ladeboka 3", Villkatt-kapitlet, laget Ole "OAM"-patroner i kaliber .30 og i .338, basert på 8x68.

 

Jeg hadde i sin tid planer om å kjøpe en M/59 fra en fyr nordpå, og få den brotsjet opp til 30 OAM, og var i kontakt med Ole i den anledning. Men handelen gikk tregt, og det ble en fix ferdig 308 Norma Magnum i stedet.

 

Du finner Ole i telefonkatalogen.

 

Edited by Jegermeistern
Link to comment
Share on other sites

Hvorfor ikke bare 6,5x68S som er en fabrikkpatron?

7X68 ligger for nærme 8x68 synes jeg. 

 

Når nå 120gr blyfrie kuler er tillatt for storvilt kan det bli virkelig fres i den gamle tyskeren.

120gr Barnes TTSX i 1000ms er "laser" på norske jakthold.

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

On 10/26/2021 at 9:10 AM, Torf said:

Hvorfor ikke bare 6,5x68S som er en fabrikkpatron?

7X68 ligger for nærme 8x68 synes jeg. 

 

Når nå 120gr blyfrie kuler er tillatt for storvilt kan det bli virkelig fres i den gamle tyskeren.

120gr Barnes TTSX i 1000ms er "laser" på norske jakthold.

 

Link to comment
Share on other sites

 

6,5x68 er utelukket  da Jeg har en 6,5 Rem mag med ei laaang kriegerpipe som setter 3stk 120grs tsx under 10mm , og ligger ikke så langt unna de 1000m/sek som nevnes

Tanken om 7mmbooboo var å få noe ordentlig flattskytende ut til litt lengre enn det jeg vanligvis skyter . Massevis av gode kuler med høy bc fra 150grs og oppover til og med 190grs , muligens enda høyere men det har jeg ikke oversikt over enda .

Børsa kommer til å bli brukt til det meste storvilt her hjemme

8x68s pipa går fortsatt godt med 180grs tsx men det begynner å bli merkbar gasskutting foran kammeret og lysten på noe nytt har meldt seg .

Takker for svar 😉

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Etter tilbakemelding fra en som har testet en lignende kreasjon skrinlegger jeg ideen om ei slik pipe . Mateproblemer var en av problemene i nevnte kreasjon .

Jeg har derfor bestemt meg for ei pipe i 300 Dakota , og børsis er på saken . Jeg bygger på en Brno zkk 600 som har ei 375Dakota pipe fra før , og jeg har testet matinga med 300  uten anmerkning .

Gleder meg som en unge til kreasjonen kommer hjem igjen

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...