Jump to content

Avstandsmåler + kikkert eller kikkert med avstandsmåler?


jernmannen

Recommended Posts

Som tittel innebærer. Har en stund klart meg greit med en gammel hawke 8x42 kikkert til 1500 kroner, men som i grunn er altfor dårlig til det meste egentlig og blir oftest igjen hjemme.

Vurderer å gjøre en tyngre investering i  glass, men sliter med å velge og gjøre meg opp en konkret mening på hva som best dekker flest behov. men liker ikke tanken på å kaste avgårde 20000+ for så finne ut at jeg ikke er rustet for fremtidige behov.

 

Hovedsaklig driver jeg med elg og hjortejakt. Av og til havner jeg på langholdsposter der avstandsbedømming er tricky. feks ned langs en høyspent-mast-hogst over åskam, der alt ser kliss likt ut, og der det kan få konsekvenser om jeg gjør dårlig avstandsbedømmelse av hva som er maksimal trygg/komfortabel skytedistanse.

Kunne godt tenkt meg å komme igang med flere jaktformer etterhvert, men per tid er storvilt på dag og kveldstid 1. pri. 

 

Går jeg for enkel avstandsmåler var tanken feks en Leica Rangemaster 2800/3500.com. 

Kikkert med avstandsmåler kunne fort blitt en Zeiss RF variant.

Men her står jeg bom fast.

- For stort glass og det for tungt å drasse med på driv eller søk og kikkerten blir igjen hjemme.

- For lite lysinnslipp så blir den ubrukelig til skumringsjakt i tårn på hjort. 

 

Går jeg for en Zeiss RF e.l. blir det trolig the one and only for all jakt pga pris.

Med en leica RM e.l., har jeg kanskje også budsjett til en analog kikkert i lavere enden av highend på pris.

 

Alle råd mottas med takk. 

 

Edited by jernmannen
Link to comment
Share on other sites

  • jernmannen changed the title to Avstandsmåler + kikkert eller kikkert med avstandsmåler?

Hadde løs avstandsmåler før men nå er det kikkert og kikkertsikte med innebygd måler som brukes av meg. Leica Geovid 10x42 med avstandsmåler er utmerket da kan jeg både se nøyaktig hvilket dyr det er og få avstanden til det. Har og Swarovski DS 5-25x52 P glimrende når det skal gå fort for seg men den er litt stor og tung om en skal gå langt.

Link to comment
Share on other sites

Jakter med postering i skog eller ved mark tidlig i jakta, smygjakt senere i jakta på hjort/rådyr, støkkjakt på fugl i tillegg. Kjøpte egen avstandsmåler for mange år siden, har flere kikkerter uten i tillegg. 
Avstandsmåleren er sjelden med på jakt. Har brukt den til å sjekke forskjellige avstander der jeg posterer, tar den gjerne med tidlig i jakta i tillegg for oppfriskning. 
På smygjakt har jeg den ikke med, hold blir somregel korte og få/ingen plasser det er hensikt å måle avstand. Tar med en lett kikkert som ikke er i veien på smygjakt, en stor kikkert på post morgen og kveld. Savner ikke kikkert med avstandsmåler innebygd for min type jakt. 
Dersom en jakter feks rype med rifle og evt på snaufjellet etter annet vilt ville jeg vurdert kikkert med innebygd måler. Også andre plasser der det er relativt åpent. Kikkerten vil naturlig nok bli litt tyngre med den ulempen det har, samt kostbar. I forhold til egen avstandsmåler vil du imidlertid spare vekt og ikke minst tid hvis noe dukker opp. 
Kjenner jeg meg selv rett så kommer jeg nok til å finne en unnskyldning til å kjøpe  kikkert med avstandsmåler en gang, men enn så lenge har fornuften tatt meg med tanke på min type jakt. 

Link to comment
Share on other sites

Kikkert med innebygd avstandsmåler. Bruker den jevnt og trutt på all slags jakt. Bruker den faktisk noen ganger litt for ofte som feks da jeg målte avstand til kolle/kalv til å være 28m før jeg først skjøt kalven så kolla.. Andre ganger er den mer anvendelig slik som da jeg vurderte avstanden til en hjortebukk på snaufjellet til å være 120-130m mens avstandsmåleren fortalte meg at holdet var 240m. Kunne fort ha resultert i en stygg skadeskyting.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Jakter sammen med @jjrckd, så vet at Leicaen hans er dritgod. 

Den dagen jeg slutter å kjøpe børser, i stedet for optikk, skal jeg ha noe lignende. Klarer meg foreløpig med en gammel Leica Range master 1200, som passer i lomma, men som ikke er like rask, og som krever flere steg før man evt. tar et skudd. 

Vekta utlignes vel med innebygd, kontra to separate enheter dersom man ikke går opp i objektiv ?

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Eg jakter primært hjort og i hovedsak smygjakt kombinert med posting. Etterkvart som eg har tilbakelagt meir og meir timer i fjellet, so blir tilnærminga meir og meir minimalistisk når det kjem til utstyret. For 10 år siden var det full ryggsekk, fulle lommer, svær handkikkert, stor og tung rifle osv. I dag har eg ingenting i lommane, ein liten ryggsekk eller hoftesekk med det mest nødvendige, ein skytestokk og ein liten kikkert hengande rundt halsen. Det å utstyre seg lett synes eg effektiviserer jakta samtidig som min totalopplevelse blir bedre.

 

Eg har ein 10x44 som eg bruker hvis eg skal ligge på eit høgdedrag og spotte dyr, men til bevegelig og postjakt, føretrekker eg 8x30/32 formatet. Eg opplever forskjellen i størrelsen og vekt på desse som veldig stor, eg kan gå heile dagen med min 8x30 hengande rundt halsen - ikkje merker eg at den er der og den er heller ikkje i veien. 

 

Eg har også ein avstandsmåler som eg gjerne har med meg i lommen hvis eg jakter i ukjente områder. Når eg har vert i samme område nokre ganger, blir den igjen heime - for då har eg målt opp dei fleste plassane der eg trenger å vite om det er 190 meter over den myra, eller om det er 250. Eg skyter ikkje på "lange" hold, men innafor ein radius på 300 meter liker eg å ha kontrollen. Derfor er avstandsmåler kjekt å ha, men til mitt bruk er det ikkje nødvendig å ha den med meg heile tida og eg har heller ikkje behov for presise målinger på lange hold. Derfor er eg fornøgd med ein liten og vanntett bushnell som kan bli med om nødvendig. 

 

Hvis eg hadde jakta og skutt mykje på sopass lange hold at nøyaktig avstandsbedømming hadde vert nødvendig, ville eg vurdert kikkert med avstandsmåler. Men dei er store, tunge, klumpete og dyre. Men når eg egentlig trenger å måle opp på enkelte plasser der det kan bli "litt langt", klarer eg meg lenge med ein enkel og rimelig måler. Og fordelen med å ha ein liten og hendig kikkert av god kvalitet, overgår behovet for å alltid vite avstanden - det er berre eit fåtall ganger eg har behov for å vite det. Og min 8x30 er sopass hendig at den blir alltid med, og eg gidder til og med å ta den med om eg berre skal ein tur i skauen å lufte hundane - eg tar aldri med meg 10x44'n hvis eg ikkje må.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Jeg har også en Leica Geovid 10x42 med avstandsmåler. Og ja, den er stor og tung, veier rundt 1 kg. Etter mange års bruk er jeg nesten blitt avhengig av den. Ikke fordi jeg skal strekke skyteavstandene med rifle, men først og fremst fordi det er en knakende god kikkert! Og fordi jeg liker å ta ut avstand til noen referansepunkter i terrenget hver gang jeg dumper ned på en post. Jeg jakter mye rådyr med drilling, og det jeg sliter mest med er vurdering av forsvarlig haglehold.... Nå går jeg ikke all verdens langt verken på elg, hjort eller rådyrjakt, og da går det fint å bære Leicaen med godt polstret reim over høyre skulder mens kikkerten henger ned bak/under venstre arm. Men her om dagen kom jeg over et godt tilbud på en Zeiss T FL 10x32 (skulle egentlig hatt 8x32, men forhandler var utsolgt), så jeg kjøpte en slik også. Den er selvfølgelig mye lettere og hendigere å ta med på lengre turer. Men for for meg er kombinasjonen av kikkert/avstandsmåler gull for det meste av jakten på hjortevilt. (Jeg synes det blir mye å holde styr på med separat avstandsmåler, hadde en Nikon fra før.)

Edited by Sølvrev
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...