Jump to content

223 rifle med trestokk og toppmating/hengsla magasin


Sku

Recommended Posts

Ønsker meg ei 223 rifle med fin trestokk og hengsla magasin/toppmating, det er vel rimelig umulig å få tak i nytt nå. Ser at Sako Vixen, Winchester 70 og Carl Gustaf roses opp i skyene, men det var vel ikke mange av de riflene som ble solgt i 223. Lurer på hvilke andre alternativer som ble solgt før og fins på bruktmarkedet, og kan anbefales ?  Har en forkjærlighet for små og lette rifler, men det er egentlig ikke nødvendig, da tiltenkt bruk er å sitte på en stubbe og skyte på banen.

 

win70 223.jpg

Edited by Sku
Link to comment
Share on other sites

Di jeg kommer på er Cz527 og Zastava m85 som kommer i 223rem med trestokk.

m85 er vel egentlig en 222rem som er boret opp til 223rem så der er problem med å stabilisere kulevekter over 55grs siden løpet egentlig er laget for 222rem.

Cz527 har jeg ikke oversikt over, men det svarer sikkert importør på.

Har Zastava selv og måtte justere avtrekket, bedde låskassen i stokken og olje stokken, men jeg liker å pjuske litt med børsene mine for å bli kjent med dem.

Jeg bruker den mest til blinktrening og Jaktfelt, samt litt på småvilt så 55grs kuler er midt i blinken for meg da det er den ferdig amoen jeg får kjøpt billig.

Edit: Kom på at cz527 har boksmagasin.

Kom og på at Schultz & Larsen legacy kommer i 223rem.

Tror det blir min neste når Zastavaen er oppbrukt.

Edited by Jegerbombom
Link to comment
Share on other sites

cz527 etterfølger er avgjort et alternativ, selv om den garantert har boksmagasin, den skal komme neste år i følge rykter. Schultz & Larsen Legacy ser også fristende ut, men ønsker meg 5 skudds magasin(til bruk på feltskyting), Legacy kommer med 4. Det rare er at svært mange jaktrifler, som har 5 skudds boksmagasin(som opsjon i hvert fall) for storvilt kalibre, fins bare med 3 skudds magasin for 223 (feks Røssler Titan, Heym SR30, Sauer 404(223 mag fins, kanskje ikke løp enda) ). Noen som vet grunnen for det, liten etterspørsel eller er det vanskeligere å få 223 til å mate enn en feitere og lengre patron ?

Edited by Sku
Link to comment
Share on other sites

4skudds magasin går nå greit da du legger femte skuddet i kammeret.

Min ide om 223rem er at den bør brukes i en låskasse som er skalert etter 223'ens størrelse, ikke i låskasse bygd for 30-06 slik som Tikka T3.

Låskasser med stopper for sluttstykkets vandring og magasiner med skillevegg for å tilpasse di til små kaliber blir for meg bare rart...synes foresten personlig at løse magasiner også er noe hærk...har opplevd di som ruser rundt å leter etter magasinet sitt både på jaktfelt og jakt...

Har også hørt på jaktradioen om at postskytter ikke finner magasin når han endelig er kommet på post..😳😆

Ting som passer og sitter fast er bedre i mine øyne👍

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Nå bidrar jeg sikkert sammen med et par andre ovenfor her med å dra tråden litt off-topic. Eller hvertfall semi-off-topic siden det gjelder magasin.
Men hva hadde Kammeret vært uten avsporinger?

 

Til alle rifler som er overhode aktuelle til noen form for konkurranse så er det magasin som gjelder i mine øyne. Selv om jeg også har drevet med påfyll av siste skuddet i DFS felt for å få med alle patroner. Går, men ikke optimalt.

For jakt så er jeg enige med @Jegerbombom om at hengslede magasiner/toppmating etc er å foretrekke. Men personlig så vil jeg ikke la det tippe helt i forhold til kjøp/salg om det er slik. Har selv en Sauer 202 til jakt og selv om den har magasin så ville jeg aldri byttet den ut med noe annen rifle til dette formålet.

Men jeg er et surrehode, og det er vel bare spørsmål om når - og ikke om - jeg kommer til å stille på jakt med magasinet liggende hjemme.

 

Også et godt poeng @Jegerbombom har med lengde på låsekassen og tiltenkt patron. Slik sære magasinløsninger for å få korte patroner til å passe i lange kasser er jeg også veldig skeptisk til, og som standplasserleder på mang en elgprøve så har jeg sett mye problemer og frustrasjon blant skyttere med slike løsninger og matefeil.

Link to comment
Share on other sites

Her er en slik jeg tenkte på:

 

https://www.gunsinternational.com/guns-for-sale-online/rifles/kimber-of-oregon-rifles/kimber-of-oregon-super-america-222.cfm?gun_id=100797223

 

Nydelig minimauser, hvor låskassa akkurat er stor nok til en .223, både lengde og diameter til sluttstykket. Like liten som en CZ527

 

KIMBER-OF-OREGON-SUPER-AMERICA-222_10079

Edited by amatør
Link to comment
Share on other sites

3 minutes ago, amatør said:

Her er en slik jeg tenkte på:

 

https://www.gunsinternational.com/guns-for-sale-online/rifles/kimber-of-oregon-rifles/kimber-of-oregon-super-america-222.cfm?gun_id=100797223

 

Nydelig minimauser, hvor låskassa akkurat er stor nok til en .223, både lengde og diameter til sluttstykket. Like liten som en CZ527

 

KIMBER-OF-OREGON-SUPER-AMERICA-222_10079

Dæven steike for ei fin rifle!

Link to comment
Share on other sites

Det virker som om det er relativt lite etterspørsel etter Kimber m/ trestokk i Norge. 

 

Jeg kjøpte nylig en K22 Hunter, altså en slags mikro 84 i .22LR. Den har riktignok ganske enkelt treverk, men så ellers nesten ny ut. Kom med førstegenerasjons Zeiss Conquest, og kostet omtrent det samme som bare rifla gjør på bruktmarkedet i USA. 

 

Edit: Har ikke sett noen Kimber of Oregon rifler på Finn overhodet (det jeg har kunnet se, ihvertfall). Det dukker opp Kimber of Yonkers New York innimellom, det ligger en Superamerica i .308 med skamklipt pipe på Finn for øyeblikket, til 12 000,-.

Edited by Skrueråmuttere
Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, amatør said:

Dette er vel en mikro av den "nye" 84M. Den jeg sikter til er eldre, og heter model 84. 

 

Ja, "din" er en Kimber of Oregon mini-action med avtrekkssikring og enten push- eller controlled-feed avhengig av alder.

"Min" er en Kimber of New York mikro-action med M70-sikring og controlled-feed.

 

Jeg mistenker at Kimber of Oregon ikke ble importert til Norge, ihvertfall ikke i mengder. Jeg har uansett aldri sett en.

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Sku said:

er det mulig å få tak i magasin til K22 Hunter ? Rifla produseres ikke lenger. Bare 5 skudds magasin eller fins større ?

 

Numrich selger noen deler, deriblant magasiner. Hvordan det blir å få dem til Norge tør jeg ikke spekulere i.

 

Edit: Magasinet skal være en slags standard som også ble brukt til gamle Remington og Savage (?). Jeg mener jeg har sett tredjeparts i 10-skuddsvariant, men det krever litt mer research.

Edited by Skrueråmuttere
Link to comment
Share on other sites

42 minutes ago, Skrueråmuttere said:

Jeg mistenker at Kimber of Oregon ikke ble importert til Norge, ihvertfall ikke i mengder. Jeg har uansett aldri sett en.

Jeg kjenner en som har én.  Aner ikke hvor mange som ble solgt i Norge. 

Edited by amatør
Link to comment
Share on other sites

On 10/12/2021 at 12:24 PM, Jegerbombom said:

 

m85 er vel egentlig en 222rem som er boret opp til 223rem så der er problem med å stabilisere kulevekter over 55grs siden løpet egentlig er laget for 222rem.

Man kan få Sako 85 med 1-12 stigning(standard 223) eller 1-8 hvis man vil skyte tyngre kuler, men det som begrenser da er vel magasinlengda. Man kan jo kjøpe en Vixen, 491 eller A1, levere den til Rafdal med ordre om å lage den vakker og presis.

Edited by Polardego
Link to comment
Share on other sites

On 10/13/2021 at 8:15 AM, Ruger #1 said:

Ruger m77 hawkey 223 som kosta 5 500 kr på Finn er dessverre solgt. Må si at en slik en til den prisen frister mer enn en 1900/Vixen som jeg må betale ekstra 6000kr for å bytte løp på til 223, eller en S&L Legacy eller Anschutz 1771 som koster 18 000kr ny. 

Ser at VåpenSøilen har solgt Ruger m77 hawkey 223 for 12kkr, men ikke på lager nå

https://www.vapen-soilen.no/nettbutikk/rifle/ruger-hm77cr-cal-223rem-165-42cm

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Fikk tak i en strøken Vixen stokk, så da er avgjørelsen om 223 rifla tatt :-) 

Må få tak i ei kasse og få børsemaker til å sette i et 223 løp.

Stokken er tatt fra en S491, passer til alle generasjoner(A1,S461) av Vixen låsekasse ?

min stokk.jpg

Edited by Sku
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...