Jump to content

Lading 6,5x55


SimenM

Recommended Posts

Sandelig ikke enkelt å anbefale noe når du ikke forteller hvilke patroner du ønsker å produsere.

Hvor mange tusen skudd du i året har tenkt å lade er jo også avgjørende for hvilket utstyr en velger.

Edited by bardp
Link to comment
Share on other sites

Hei og velkommen til kammeret!

 

Hvilken presse du trenger avhenger litt av hvor mye du kommer til å lade. For 500-1000 skudd i året ville jeg kjøpt en pakke med enstasjonspresse fra Hornady eller RCBS, evt Lee om du liker å fikle litt. I pakken følger det oftest med diesett, vekt og hetteisetter. Du trenger også et skyvelær og et hylsebrett. 

 

Hvis du skal drive med toppjakt har Lapua noen fine, rundnesede helmantler på 100 grains. På bane ville jeg holdt det enkelt og brukt Nosler CC på 123 grs. Den er billig og god. 

 

Hylser; ta vare på de du lager fra fabrikkammo. Om det er Lapua eller Norma er ikke så nøye. Jeg har et par tusen hylser som har gått i rotasjon i minst ti år; tar man vare på dem holder de lenge. 

 

Tennhetter; alt funker egentlig. Ingen grunn til å kjøpe dyrere hetter enn du må. Til baneammo bruker jeg S&B nå, har brukt RWS, CCI, Federal osv før. 

 

Krutt velger du ut fra kulevekt, men til ditt bruk er sannsynligvis Norma URP et trygt valg. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Enig med boble når det kommer til presse. Kjøp deg et sett med en enkel presse.

Jeg har ladet i 40 år og lader ca 10.000 6,5x55 skudd i året men moe hylsebrett har jeg aldri hatt.

Etter å ha prøvd det meste av tennhetter bruker jeg nå kun RWS.

Kjøp skytterlagskrutt billig og bra jeg bruker NC96M til alt i 6,5 unntatt når jeg skal jage 8,4g DL opp i over 900 m/s da bruker jeg N-19.

Link to comment
Share on other sites

@bardp jeg bruker også n-19 og N-150 til volum for konkurranse. Men ville du brukt skytterlagskrutt om du var helt fersk og skulle lære å lade? Da tenker jeg at det er greit å bruke et krutt med kjente ladedata og lite lot-variasjon. 

 

Hylsebrett forenkler logistikken om man ikke har kruttmålet like ved pressa. Ellers er jeg enig i at det er overflødig. 

Link to comment
Share on other sites

13 hours ago, boble said:

Hvis du skal drive med toppjakt har Lapua noen fine, rundnesede helmantler på 100 grains. På bane ville jeg holdt det enkelt og brukt Nosler CC på 123 grs. Den er billig og god. 

Lapua FMJ 100 grs er en meget bra kule til småvilt, her en 3-skuddsgruppe fra min A-bolt på 100 m. Du kan lade den med 40-41 grs Vihtavuori N140 eller Norma 202. Men til bane ville jeg brukt en rimeligere kule. Jeg er enig med @boble i valg av krutt. Er du helt ny bør du velge et standard krutt til alle jaktladninger. Skal du lade til baneskyting kan du bruke skytterlagskrutt, og da velge kulevekt/-type som oppgitt på kruttboksen.

236227345_LapuaFMJ100grs.jpg.8c479ac504671b4e804dc6470b87f884.jpg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

11 hours ago, .22-Krag said:

Til 6,5x55 så står det faktisk ladedata oppgjeve på boksen. Data som er utarbeidde nettopp for den LOTen, så det kan vel knapt bli enklare.

Det er helt sant, så lenge man bruker kula som står på boksen. 

 

Men nå var jeg ute og foreslo en jaktkule som ikke står på boksen og som har ganske annen bæreflate enn 100 grs matchkuler - og dataene for 100 grs match er uansett for rekruttammo med V0=810 m/s, for ei kulevekt som helt fint kan lades til 973 m/s ifølge Vithavuori sin tabell. Så derfor står jeg på at for lading med jaktkuler for en nybegynner er det lurest å starte med tabell og standard krutt.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Startet å lade i vinter, valgte da Hornady. Fantes mye fornuftig fra de og man kunne fort og lett lage veldig presis ammunisjon selv. Kjøpte classic kit og komplimenterte det med match diene og litt små ting for å øke presisjonen. Som f.eks hylse for å presse hylsen til den neck tension jeg ville ha, og blant annet OAL verktøyet.

Hornadyreloader og hornady selv har en del gode videoer hvor man går gjennom utstyret(match grade dies) og forklarer prosessen på vei til presis og enkel hjemmeladning ammunisjon.

 

Etter ladestigen med n-19 krutt på eld-m(140gr) kuler så landet jeg på en ladning som hadde gjennomsnittlig samling på 6mm på 100m. De fleste ladningene var veldig presise, samtlige sub moa. n-19 har litt variasjon fra LOT til LOT så kjøpte noen "flasker" n-19 i slengen av samme LOT, så jeg har krutt for en god stund, før jeg må evt reteste ladninger når jeg går tomt.

 

Så ble veldig fornøyd med å knekke koden raskt og leverte god presisjon. Kjøpte tidligere lapua scenar skudd, så har jeg tatt vare på hylsene. Og har et system slik at jeg vet hvor mange ganger jeg har brukt hylsene. Har ikke gått til innkjøp av ultralydvasker eller tumbler. Bruker zalo og sitronsyre. Samt kunn kruttmål og presis vekt, synes kruttmålet fra hornady classic kitet er veldig bra og trenger kunn å legge til noen kernels når jeg veier det. Ser hvor enklere det er med automatisk kruttvekt, men klarer meg fint med det jeg har nå.

 

Det er en del å sette seg inn i men nerdingen er fornuftig og interessant. Man må være veldig nøye og litt nazi i starten, men når man har funnet mm og låst diene så går det fort å lade opp noen batcher.

 

Ladeboken er en grei bok som forklarer en del ting ganske greit, god bok for å forstå det fundamentale. Men er ikke bibelen.

 

Bruker ELD-M 140gr 6.5mmsom trening, langhold og utforsker bruken av samme kuler til toppjakt.

 

Eld-m er hovedsakelig en kule for match skyting, det er en bløt kule med høy bc. Så ved treff så vil den ekspandere seg greit raskt, men er fare for splinter ved treff av harde bein. Men kulen går langt og har mindre vindavdrift en lettere kuler. Så kan skyte i nok så grei vind og treffe hvor jeg vill.

 

Jeg har hatt gode erfaring med denne på jakt på fugl så langt, men cons med kulen er at man kan få et stort utgangshull, så man må planlegge hvor man skal treffe og hvor utgangshullet er, men fuglene dør momentant med denne kulene i hvert fall.

F.eks. tok en kanadagås i går på 200m, måtte skyte den gjennom ryggen, grunnet resterende var for tette sammen og ikke ville skadeskyte noen.

Så ville ikke at skuddet skulle ødelegge fillene, så ble litt høyt i ryggen, og utgangshullet var i overgangen av brystbeinet og halsen. Fugelen var døde momentant og fillene var fine og ingen blodslått.

 

Men vil gjerne høre selv om noen andre har god erfaring på annen ammunisjon som har gode egenskaper, høy bc samt til en billig penge.

Edited by Strikkejeger
Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, bardp said:

Løpa slitasje er kun bestemt av kruttmengde og trykk og har ikke noe med kulevekt og gjøre. Et løp holder typisk 3-4000 skudd så er det bare å kjøpe nytt. Jeg skifter løp i 6,5x55 en gang i året. 

6,5x55 pipa mi i Schultzen har over 6000skudd nå.. setter greit 5skudd på lappen enda. Men det er ikke skutt konkuranse med.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...