Jump to content

Epoxy til beddejobber


Recommended Posts

Kva bruker dykk til bedding?
 

Har kjøpt eit Acraglas-kit frå Brownells. Skulle eigentleg kjøpe dette gel-kittet, men endte opp med det vanlige? Problemet er at denne epoxyen er veldig tynn.

 

Det fulgte med ein pose med noko glassfiberstøv som eg har brukt for å få ein tjukkare konsistens. Men eg har sett at det finnes produkter som er nesten som peanøttsmør/majones i konsistens. Må vere mykje lettare å jobbe med? 

Link to comment
Share on other sites

Har også brukt Biltema epoxy, i det siste kombinert med det glass-støvet fra Brownells og en liten dråpe svart farge fra Acraglas blandet inn så det blir mer "usynlig".

 

Jeg tror det beste er å ha en tynn epoxy som man kan kombinere med glassfiber støv ved behov, da har man bare ett lim å forholde seg til både for reparasjon av sprekker og bedding. Bland lim og herder, og bland så inn glass til det blir passe tykt. Unngå å få det veldig tykt, da kan det være vanskelig å fordele utover, det skal bare være tykt nok til at ikke epoxyen renner.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, t-trim said:

Har brukt 2komponent epoxy fra biltema til bedding. Funker enda.

Prøvde meg litt med denne tokomponenten eg og. Blanda inn litt farge frå Acraglas. Farga nesten ingen ting, og herdetida vart mykje lenger


 

49 minutes ago, bardp said:

Har prøvd mye forskjellig. Men nå bruker jeg kun Hysol 9462. Helt suveren.

Kva konsistens er det på dette limet? 

Link to comment
Share on other sites

Den Biltema epoxyen jeg bruker er ikke de små tubene, men "laminerings epoxy" ment for glassfiberarbeid og reparasjon av båter. Selges i store dunker. 

 

Ikke det enkleste å jobbe med, den er tyntflytende og har laaang herdetid, mye lengre enn det som står på pakken. Fordelene med dette er at det trekker godt inn i treverket og eventuelle sprekker, så man får en sterkere limfuge, og at man har god tid på seg når man jobber med det. Kan ta seg tida til å blande godt, jobbe det skikkelig inn i sprekker osv uten å være redd for at det begynner å størkne underveis. Trenger man tykkere konsistens, så bland med glassfiber.

 

Herdetida er et par døgn i romtemperatur, etter det første døgnet er det "tørt" og klistrer ikke lengre er men mykt nok til at overflødig lim enkelt kan skjæres bort og formes til med en skarp kniv. Etter to døgn er det glasshardt og kan pusses med smergelpapir. Ikke for de travle altså, men tar man seg tida blir resultatet utmerket. Og prisen er lav i forhold til mengden man får, lim i små tuber er dyrt I lengden.

 

 

Forresten, nå kom jeg på at jeg også har beddet Baikal-hagla med Biltema epoksykitt, det har konsistens som modellkitt og er enkelt å jobbe med men perfekt fargematch kan ikke påregnes. Baikal hadde jukset litt med stokktilpasningen, så det var alt for liten anleggsflate for å ta opp rekylen. Resultatet var naturligvis at stokken ble banket i stykker og alt ble lealøst. Limte sprekkene med tynn epoksy og boret inn en stålforsterkning, fylte så opp tomrommet etter elendig tilpasning med epoksykitt. Dønn solid nå, og ikke stort styggere enn Baikal-hagler flest.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

13 hours ago, bardp said:

Men nå bruker jeg kun Hysol 9462. Helt suveren.

Jeg har anbefalt denne typen mange ganger, men sist jeg skulle handle inn virket det som om Loctite har skiftet navn på denne. Det er to typer, en med aluminiumstilsetning og en med stål. Den med ståltilsetning fant jeg nå som Loctite 3471. Tynt lag med Kiwi neutral skokrem som slippmiddel gir et perfekt resultat.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Skokrem høres ut som et bra triks.

 

Jeg kjøpte noe acra release som skulle være bra, men det er vanskelig å få fordelt det ordentlig utover fordi det ikke  væter stålet så bra. Bare perler seg, selv etter avfetting. Jeg ser nå at dette er en ny og mindre giftig variant, som andre også har dårlig erfaring med. Den gamle skal visst være bra, men hvis skokrem gjør jobben er det jo enkelt.

Edited by Vargen
Stavefeil, dum autokorrektur
Link to comment
Share on other sites

On 10/5/2021 at 11:55 PM, Vargen said:

https://www.biltema.no/batutstyr/batpleie/epoxy/lamineringsepoksy-2000045082

 

Halvannen liter skulle holde til rundt femti beddejobber...

 

Jeg bruker denne til alt mulig, skal man ha bare litt så kan det måles opp med en doseringssprøyte fra apoteket.

Er ikke denne veldig tyntflytende? Blander du den med noe for å få en konsistens som gjør at den egner seg for bedding?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...