Jump to content

38spec. ammo til 357 Mag


Andrrs

Recommended Posts

Hei! 

 

Jeg har en S&W Revolver 686-3 357Mag, denne skal jo også kunne skyte 38spec. 

Spørmålet mitt er da når revolver har muligheten til å skyte begge typer kaliber har jeg lov å kjøpe begge ammo typer med samme våpenkort ?

Våpenkort er da altså registrert på 357Mag 

 

På forhånd takk :)

Edited by Andrrs
Link to comment
Share on other sites

4 minutes ago, Olesøn said:

Spørs om de har fått ryddet opp litt da. Ansatte i våpenavdelingene på XXL-er rundtom har hatt et noget dårlig rykte når det kommer til forståelse for diverse regler.

 

Så er det ikke lov å selge 38 på 357 mag våpenkort, eller er det bare det at XXL ansatte har manglende kunnskap utfra din erfaring du prøver å si ? 

Link to comment
Share on other sites

Spørs om selgeren har noe valg, da. 

 

Etter norsk rettspraksis* er pristilbud i butikk bindende. Hvis selger har feilpriset noe og kjøper har grunn til å tro at prisen er riktig, kan kjøper si "jeg tar den til denne prisen" og da er selger bundet av avtalen. 

 

*) etter f.eks. engelsk rettspraksis er priser kun veiledende og ikke bindende.

Link to comment
Share on other sites

Opp til deg, dere får flytte ut innleggene om dere vil. Alternativt kan jeg gjøre det relevant til XXL (de har jo opptil flere gullmedaljer i NM i spytting på markedsføringsloven)?

 

Men det var derfor jeg sa "og har grunn til å tro at prisen er riktig". En kunde som er helt blank på emnet, og som støter på de gammeldagse prislappene som ikke har noen annen informasjon enn prisen, kan absolutt ha krav på å kjøpe noe som han ikke skjønner er grovt feilpriset. 

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
On 10/5/2021 at 2:08 PM, Olesøn said:

Og når ei børse henger på feil plass og er tullete billig i forhold til det de vanligvis går for har ikke kjøper noen grunn til å tro at prisen er riktig. Men nå er vi kraftig OT. Egen tråd for temaet?

 

Tror ikke det ville holdt i en tvistesak, gitt. "Grunn til å tro" blir ganske lite presist her. Man kan utmerket godt være en fersk våpenkjøper og absolutt null peiling på hvilke prisklasser de forskjellige merkene ligger i. Og, som Skrueråmuttere sier over her: Norsk rettspraksis er ganske klar på dette punktet. Og ingen kan sparke en selger for å følge norsk lov.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Må skyte inn at når jeg fikk Saueren så billig så var det ikke fordi jeg måtte krangle om at prisen der den hang måtte gjelde ref. markedsføringslover etc.

Selgeren som sikkert var en student med deltidsjobb og som aldri hadde avfyrt et skudd selv ikke hadde begrep om hva som var hva på veggen.

Han låste ned riflen og laget en manuell ordre hvor han i god tro bare tastet inn prisen som stod ved riflen.

Jeg hold bare kjeft og spilte dum og uvitende.

 

PS! Når jeg graver bak i hjernebarken så må jeg for øvrig korrigere meg selv: det var på GMax dette skjedde, ikke XXL. Men den generelle betraktning er at dette er likt for begge disse to kjedene (selv om GMax nå vel har gått ad-dundas?)

Link to comment
Share on other sites

22LR kan skyte 22 Long og 22 Short
5.56x45/5.56 Nato / 223 Wylde / 223 Rem

44 Magnum / 44 Special / 44 Russian

7.62x25 Tokarev kan skyte 7.63 Mauser.

.327 Federal Magnum kan skyte .32 H&R Magnum, .32 S&W, .32 ACP med moon clip, og .32 Long

357 Magnum kan skyte 38 Special og .38 Long Colt

454 Casull  / 45 Colt

460 S&W Magnum / 454 Casull / 45 Colt / 45 Scofield

10mm Auto / 40 S&W (i revolver med moon clip)

475 Linebaugh / 480 Ruger.

500 S&W Magnum / 50 GI

Edited by Bartemannen
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...