Jump to content

Pris på ammo vs kaliber


Mazeking

Recommended Posts

Nå skal jeg etterhvert anskaffe mine første hagler. Ønsker å få kunne trent så mye som mulig på skytebanen. Pris på våpen er en ting. En annen er pris på ammo.

 

Kaliber 12 er vel det helt klart mest utbredte kaliber her til lands. Jeg regner derfor også med at tilgang på treningsammo også er mye billigere.

 

Er det overhodet noen grunn til å vurdere å kjøpe kaliber 16 eller 20 på hagle? I så fall hvorfor?

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
2 hours ago, Bartemannen said:

XXL hadde hvertfall forrige uke leidue ammo i kaliber 12 til 1,99kr

Billigste jeg fant nå for kaliber 16 var 5,99kr (nå sjekket jeg ikke alle butikker i Norge, men kun et utvalg av de "mest kjente").

Lurte litt på å skaffe en kaliber 20 for å lure med kona på skytebanen. Har aldri testet en kaliber 20 selv, men går ut fra at den slår litt mindre og har en mer behagelig rekyl enn kaliber 12? Kaliber 16 hvordan er rekyl på den sett opp mot 12 og 20?

 

I så fall så er det jo verdt de om kona synes det er gøy.

 

«Happy wife, happy life”

Edited by Mazeking
Link to comment
Share on other sites

Rekyl med leirdueskudd er lite uansett kaliber. Hadde med en 13 åring på leirduebanen forrige uke som skjøt vanlig o/u kaliber 12 og det gikk fremdragende.

 

Hvis du tror rekyl allikevel kan være for høy/skremmende så er det nok mer å hente i en halvauto hagle. De fleste av disse har betydelig mindre rekyl en de andre hagletypene.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Bartemannen said:

Rekyl med leirdueskudd er lite uansett kaliber. Hadde med en 13 åring på leirduebanen forrige uke som skjøt vanlig o/u kaliber 12 og det gikk fremdragende.

 

Hvis du tror rekyl allikevel kan være for høy/skremmende så er det nok mer å hente i en halvauto hagle. De fleste av disse har betydelig mindre rekyl en de andre hagletypene.

Har type halvauto her noe å si på rekyl? Det er vel to forskjellig type patronfremdrift på halvauto? Gass og «noe annet»?

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Mazeking said:

Lurte litt på å skaffe en kaliber 20 for å lure med kona på skytebanen. Har aldri testet en kaliber 20 selv, men går ut fra at den slår litt mindre og har en mer behagelig rekyl enn kaliber 12? Kaliber 16 hvordan er rekyl på den sett opp mot 12 og 20?

 

I så fall så er det jo verdt de om kona synes det er gøy.

 

«Happy wife, happy life”

Jeg har bare én hagle i kaliber 20, men den er så lett at den sparker som en hest. Mye vondere å skyte med enn tolverne. Fin å bære, da. Og på jakt merker man ikke rekylen uansett.

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Mazeking said:

Lurte litt på å skaffe en kaliber 20 for å lure med kona på skytebanen. Har aldri testet en kaliber 20 selv, men går ut fra at den slår litt mindre og har en mer behagelig rekyl enn kaliber 12? Kaliber 16 hvordan er rekyl på den sett opp mot 12 og 20?

 

I så fall så er det jo verdt de om kona synes det er gøy.

 

«Happy wife, happy life”

Hvis kona di er liten og spelemmet (går det an å si sånt i våre dager uten å krenke noen?) ser jeg poenget med en lett og smekker (hm....!) kaliber 20-hagle til henne. Men nå er det slik at skal det bli virkelig gøy for både mor og far må våpenet passe begge. Jeg antar at dere uansett er noe forskjellig bygd, og da vil et våpen som passer deg mht. kolbelengde, fall mm. ikke falle helt i smak hos fruen. Og motsatt. Kanskje det beste er å skaffe en kaliber 12-hagle til deg først, og forsøke å låne et noenlunde passende våpen til fruen på skytebanen. Så kan du investere i en skreddersydd hagle til henne senere hvis skytingen faller i smak.  

Edited by Sølvrev
Link to comment
Share on other sites

Rekylen er en del av skytegleda spør du meg, sjøl om den kan være skremmande for en novice som ikkje er forberedt på det, men det er då man må være god mentor å fortelle om kva som vil skje når ho trykker av samt instruere i gode skytestillingar og rett montering av hagla. Då er det mindre sjangse for att rekylen opplevast som veldigt skremmandes.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, Bartemannen said:

I utgangspunktet så vil en ren gass-operert halvauto ha lavest følt rekyl.

Her er en veldig bra artikkel som ser på nettopp forskjellene av mekanismer på halvauto hagler, og rekyl er viet et eget avsnitt.

https://www.outdoorlife.com/story/guns/gas-vs-inertia-which-semiauto-shotgun-is-best/

Takk! Skal leses med omhu.

Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, erikraude said:

Jeg har bare én hagle i kaliber 20, men den er så lett at den sparker som en hest. Mye vondere å skyte med enn tolverne. Fin å bære, da. Og på jakt merker man ikke rekylen uansett.

Greit å vite. Må få kommet meg ut på banen snart. Skal forhåpentligvid få prøveskyte litt forskjellig på lørdag om alt går etter planen.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, Sølvrev said:

Hvis kona di er liten og spelemmet (går det an å si sånt i våre dager uten å krenke noen?) ser jeg poenget med en lett og smekker (hm....!) kaliber 20-hagle til henne. Men nå er det slik at skal det bli virkelig gøy for både mor og far må våpenet passe begge. Jeg antar at dere uansett er noe forskjellig bygd, og da vil et våpen som passer deg mht. kolbelengde, fall mm. ikke falle helt i smak hos fruen. Og motsatt. Kanskje det beste er å skaffe en kaliber 12-hagle til deg først, og forsøke å låne et noenlunde passende våpen til fruen på skytebanen. Så kan du investere i en skreddersydd hagle til henne senere hvis skytingen faller i smak.  

På våpensøknaden skrev jeg 2x cal 12 1 x cal 20 og en halvauto hagle. Mener jeg oppga Beretta A300. Bør dekke litt valgmuligheter.

 

Vet ikke hvor lett det evt er å bytte til f.eks. Benelli om jeg heller vil ha det på halvauto? På halvauto blir jeg litt prisgitt «gode tilbud» på finn.no tenker jeg. Er det bare å ringe våpenkontoret og få endret model på kort varsel?

Edited by Mazeking
Link to comment
Share on other sites

54 minutes ago, Olesøn said:

20: Så lenge blyet veier det samme og kruttmengden er den samme har du bare samme rekyl som i en 12-er, bare i et lettere våpen...

Kan vel ikke stemme det. Om hagl sendes ut i samme hastighet i et lettere våpen må det nødvendigvis bli mer rekyl. 

 

57 minutes ago, Olesøn said:

Rekyl: Relax and enjoy

Det går en grense hvor ikke det er så fornøyelig lenger..eller hensiktsmessig for god skyting. Om en elsker voldsom rekyl som ung skytter, og tilogmed oppsøker d, så vil man nok på et tidligere tidspunkt enn nødvendig bli rekylsensitiv senere i livet. Rekyl er ikke bra for nervesystemet. 

Jeg ser ikke på meg selv som sensitiv, men å ha respekt for rekyl er nok lurt. Opplevd rekyl, er individuelt og ekkel rekyl betyr ikke at patronen er best eller at hastigheten på hagl  ut av løpet er høy. Krutt, wad og komponenter påvirker stort. Derimot passer hagla, og den er satt sammen på utrolig vis, uten vibrasjoner i løp som mange masseproduserte hagler kan ha. Med perfekt tilpasning og valnøtt av høy kvalitet så kan rekylen komme som et behagelig skyv bakover. Må være derfor:) Jeg har en kaliber 20 B25 som er sånn, den veier 2.7, kan skyte raske 32 gramsladninger med mindre opplevd rekyl enn i en normal masseprodusert kaliber 12 med tilsvarende ammo. Men det er magi. Og dyrt.

 

Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, hovdeknuten said:

Om hagl sendes ut i samme hastighet i et lettere våpen må det nødvendigvis bli mer rekyl. 

Ja, jeg ser nå at det var klønete formulert av meg. Men ja, det du sier. Kraften av patronene i 12 og 20 er det samme gitt at haglvekt og kruttvekt er lik. Det er det jeg mente med samme rekyl. Egentlig mener jeg da "samme kraft som skyver bakover". Og i et lettere våpen blir det kraftigere rekyl ja.

 

Det var om mulig enda mer klønete formulert....

 

 

Og ja, rekyl er gøy inntil et visst punkt. Vonde stokker er verre enn grove kalibre etter min ringe mening. 30-06 i Win M70 med Featherweightstokken var ubehagelig på jaktfelt. 378 Weatherby Magnum i skikkelig Hansen-stokk er gøy. Men da er det hodepinen som stopper deg, ikke skuldra...

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Om man vurderer noe annet kaliber enn 12, så er nok det mest fremtidssikre 20/76. Godkjent for stål. Om man skal ha en masseprodusert "moderne" utgave, så er det fornuftig med en litt tyngre utgave enn klassikerne. 2.9-3.2 kg. Man kan anta at ammoen vil føles en god del friskere i fremtiden når bly er forbudt.  Så litt mer vekt på børsa enn tradisjonelt er ok. Dimensjonene må derimot være ekte 20. Ellers kan man vel like godt gå for en lettvekter i 12 om  man hovedsaklig bekymrer seg over ammopriser og utvalg.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...