Jump to content

Opplyst retikkel ja eller nei? Leupold vs Kahles


Lislebu

Recommended Posts

Etter endt innskyting for jakta har jeg nå bestemt meg for at tiden er inne for ett nytt og bedre sikte. I den forbindelse lurer jeg litt på hva folket tenker om kikkertsikter med opplyst retikkel. Optikkdebatten kom naturligvis opp på skytebanen og folket er naturligvis veldig splittet ettersom alle er eksperter..  Det jeg nå blir å bruke kikkertsikte til er jakt og skyting p moderate hold. I den forbindelse så tenker jeg at buy once cry once er veien å gå og dermed har jeg tenkt på Leupold mark 5  5-25x56 samt kahles 525i 5-25x56. 

At opplyst retikkel kan være fordelaktig ser jeg absolutt, men erfaringen på skytebanen helte mer mot at opplyst retikkel var bortkasta å bruke penger på. Argumentasjonen var at om man brukte lys i retikkelet ble øynene dårligere til å se selve målet og at det ikke var nyttig å se selve siktet om man ikke fant målet- om dette ga mening. 

En annen ting jeg også er nysgjerrig på er om leupold er ett bedre valg ettersom de har livstidsgaranti, mens kahles bare har 10? 

Link to comment
Share on other sites

Lettere å skyte med belyst dot, kjenner meg ikke igjen i at retikkelet tar fokuset fra målet, det er vel heller motsatt. At du kan holde fokus på målet fordi retikkelet er synlig uansett. Man trenger jo ikke alltid ha på lyset (men man har nok det når man først har prøvd det).
 

Ganske mye forstørrelse, moderat hold for deg er kanskje en del lenger enn det er for meg 🙂

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, keenhunter said:

Lettere å skyte med belyst dot, kjenner meg ikke igjen i at retikkelet tar fokuset fra målet, det er vel heller motsatt. At du kan holde fokus på målet fordi retikkelet er synlig uansett. Man trenger jo ikke alltid ha på lyset (men man har nok det når man først har prøvd det).
 

Ganske mye forstørrelse, moderat hold for deg er kanskje en del lenger enn det er for meg 🙂

Interessant! Skjønte ikke helt bakgrunnen i att det skulle blitt værre "hvorfor skulle det eksistert". Ikke sikkert jeg skyter så mye lengre en ola nordmann, 100-700m ca.

Edited by Lislebu
Link to comment
Share on other sites

12 hours ago, Lislebu said:

Optikkdebatten kom naturligvis opp på skytebanen og folket er naturligvis veldig splittet ettersom alle er eksperter..  Det jeg nå blir å bruke kikkertsikte til er jakt og skyting p moderate hold. I den forbindelse så tenker jeg at buy once cry once er veien å gå og dermed har jeg tenkt på Leupold mark 5  5-25x56 samt kahles 525i 5-25x56. 

At opplyst retikkel kan være fordelaktig ser jeg absolutt, men erfaringen på skytebanen helte mer mot at opplyst retikkel var bortkasta å bruke penger på.

Mine godt voksne øyne er etter hvert blitt ganske avhengige av lys-dot, og det er fordi synet hos alle svekkes med alderen. Lys på skytebanen har gjort det enklere å fokusere på senter, enten det er skiva eller sirkelen på villreinfiguren. Jeg har nå kikkertsikter (Swaro) med tynt, ikke-medforstørrende trådkors, og da er lys et "must" ved skumrings- og nattejakt. Under slike forhold er det også viktig at lyset kan dimmes så lavt ned at du ikke får noen blendingseffekt ift. målet. Hvis du skal skyte på moderate hold ville jeg definitivt valgt lavere minsteforstørrelse enn 5x, et kikkertsikte med 2-10, 2-12, 3-15 etc. bør duge om du ikke tenker småvilt og/eller langhold. Og så synes jeg det er viktig at lys-doten ikke er for stor, og at den har en skarp, veldefinert avgrensning. Det hadde den ikke i Leopold-siktene sist jeg glanet i dem. 

Edited by Sølvrev
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Min forståelse av moderate hold er 0-150m. Men hvis skuddholdene strekker seg fra 100m og oppover er det lettere å forstå de som ser på kikkerter med startforstørrelse 5x. Men da kan de risikere å sitte igjen med et realt handicap dersom de får et dyr foran seg på 30m hold eller dersom dyret kommer løpende skadeskutt fra naboposten. Man bør vel også være en ganske habil skytter for å ha glede av det som skjer mellom 15x og 25x i en kikkert, med mindre man ligger murt fast på en standplass. Et lett justerbart lyspunkt i retikkelet er forøvrig gull for mine øyne. Selvsagt forutsatt at det er en bra kikkert med et klart definert lyspunkt. Og så kan det jo slåes av ;-)

Jeg har forøvrig en Kahles K624i. Knallgodt kikkertsikte. Men det blir aldri med ut på jakt. Burde egentlig solgt det.
 

Edited by Umbo
Link to comment
Share on other sites

@Lislebu

16 hours ago, Lislebu said:

I den forbindelse så tenker jeg at buy once cry once er veien å gå og dermed har jeg tenkt på Leupold mark 5  5-25x56 samt kahles 525i 5-25x56

Begge disse kikkertene er vel bygget for Langhold skyting og er etter min mening ikke ideelle til Jakt på korte til moderate hold. Eller jakt i det hele. Ja, de kan brukes til jakt, men som sagt ikke mitt valg. Kikkertene er forholdsvis store og tunge, samt krever ringer rundt 34-35 mm (noe som ikke finnes på et hvert hjørne). Det finnes mer egnede kikkerter både til måneskinsjakt og dagjakt i handelen.

Det første spørsmålet mitt er hvilket kikkertsikte står på rifla i dag, og hvorfor falt valget på de kikkertene du nevner i innlegget ditt

Hvilke type jakt driver du mest med, og hvilke dyr er involvert i jakta. Elg, hjort, rådyr, etc.
En blir fort lei av å drasse rundt på en svær kladeis av en kikkert på rifla dersom en driver med smygjakt. Et greit allround sikte til dag/kveldsjakt ligger etter min mening på 2,5-10 (15) ganger forstørrelse og maks 50 mm objektiv. 30 mm ringer eller 25,4 (1 toms).

Selv bruker jeg 1,5-6x4 uten lys til dagjakt/smygjakt, samt 3-12x56 med lyspunkt til måneskinsjakt. En ting du skal være obs på er hvordan lyspunktet til retikkelen slås av og på. Noen slås av og på med kun en liten vridning på rattet til lysstyrken. Så da skal en være obs på at du uforvarende kan slå på lyset. Flere reserve batteri i sekken er et must.

Edited by svehella
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Nå ser jeg at flere kommenterer litt angående forstørrelse valg og jeg får ta selvkritikk i å skrive "moderate hold". Ordvalget var for å slippe debatt om att 100-700 m ikke er langhold og at langhold starter på 1000m + - dere vet sånn kammersnakk.

Siktet skal kunne brukes på jakt, men der jeg jakter får jeg sjeldent/ aldri dyr innen 100m. Så att 5 er minsteforstørrelse tror jeg ikke blir helt forferdelig. Skyter ikke på horete hold, men opp til 700 m blir det noen ganger i året og de fleste skudda avlegges mellom 100-500 alt etter humør ( vi snakker ikke om å skyte på dyr, men på stål på slike avstander). 

Skulle gjerne sett gjennom alt av sikter før jeg bestemte meg, men langholdsmiljø er dessverre fraværende i omkretsen og det er kun ett par av oss som bedriver denne aktiviteten med enten noe billige sikter eller zeizz og andre mindre egnede jaktsikter med repeterbare klikk. 

11 hours ago, Umbo said:

Kahles K624i

Lov å spørre om hvorfor det aldri blir med på jakt?

Link to comment
Share on other sites

@lislebu

Ok? usikker på hva du legger i uttrykket "dere vet sånt kammersnakk". Samt at skyting på levende dyr på 500 ++ meter krever erfaring og trening som det er forholdsvis langt mellom.

Jeg oppfatter ikke det slik at de som driver me langhold, prediker at langhold starter på 1000 meter. Jeg tror at de som drar holdet forbi 7-800 er klar over hvilke utfordringer som fører til bom. Samt at de sikkert har plundret en del på langt kortere hold også. Før de såg lyset.

38 minutes ago, Lislebu said:

Nå ser jeg at flere kommenterer litt angående forstørrelse valg og jeg får ta selvkritikk i å skrive "moderate hold". Ordvalget var for å slippe debatt om att 100-700 m ikke er langhold og at langhold starter på 1000m + - dere vet sånn kammersnakk.

 

Link to comment
Share on other sites

Lysprikk? JA!

 

Kommer aldri til å jakte med et sikte uten lysprikk igjen.

 

Den teorien fra "ekspertene" du nevner kjenner jeg overhodet ikke igjen. Det er motsatt. Fullt fokus på viltet, lysprikken der du vil treffe: PANG!

 

Når jeg skyter hjortevilt, så aner jeg lysprikken mer enn jeg fokuserer direkte på den. Her er det da viktig å justere lysstyrke på prikken etter lysforhold der du sitter på post/jakter.

 

Alt går mye kjappere med en lysprikk ift. å verifisere siktepunkt horisontalt/diagonalt i et siktekors uten lys. Da må du faktisk ta fokus bort fra viltet...

 

Men som nevnt lengre opp her; Kinaræl 👎 Gå for et kvalitetssikte. Dra på våpenbutikk og se gjennom flere merker, så finner du noe som passer synet ditt/din smak.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, Lislebu said:

 

20 hours ago, Umbo said:

Kahles K624i

Lov å spørre om hvorfor det aldri blir med på jakt?

Den er rett og slett altfor svær og tung for meg. Når jeg setter jakt-stokken på den børsa Kahlesen ellers brukes på blir balansen i våpenet forferdelig med den på toppen. Retikkelet (Mil-4) har for mange bjeller og fløyter innebygd til at det er hensiktsmessig slik jeg jakter. For mange ting å se på og tenke på. Jeg trenger heller ikke FFP, hvis det blir såpass hold at jeg må tenke på å bruke høydejusteringen har jeg allerede målt ut avstand med kikkert. Hvis jeg i tillegg til å justere for høyde må begynne å holde/justere seriøst for vind så blir det for mye for meg. Jeg er ikke godt nok trent til å gjøre slikt på jakt.

Men det virker som et slikt sikte kan være nyttig for deg slik du trener. Og da tror jeg nok du kommer til å bli godt fornøyd med Kahles. Hvis du søker litt rundt på forumet finner du sikkert mange tråder som diskuterer optikk til denslags bruk.
 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...