Jump to content

Impregnering av fritidsklær


magnum_mauser

Recommended Posts

Det er straks 1 september og hjortejakt, men været og temperaturen minner meir om juli! Jaktdresser med ymse membraner og vadmel er berre å gløyme med det første - til meg som er varmblodig blir det alt for varmt. 

 

Slik været er, og er meldt framover kan eg like gjerne bruke meir tradisjonelle fritidsklær, som ikkje er vanntette og har godt med lufting. Men sjølv om været er bra og det er relativt varmt er det fortsatt fuktig og vått ute, og frå midten av låra og ned blir ein klissvåt når ein er ute i skog og mark. Eg har impregnering meint for fritidsbukser, eit voksstykke ein skal gni på plagget og deretter varme voksen inn i plagget med ein hårføner - og ein skulle gjere dette fleire ganger på utsatte områder. Eg har gjort dette med ei Härkilla-bukse eg har, som egner seg til jakt i varmt og fint vær. Der eg har påført voks er den blitt mørkare i farge og stoffet er blitt stivare.

 

Men er denne formen for impregnering effektiv? Holder det meg tørr når eg går gjennom fuktig vegitasjon - og hvis det fungerer, holder det meir enn ein tur?

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Det er har jeg brukt på en bukse og det fungerte veldig godt. Gjentok behandlingen før sesongen. 
Den blir ikke til en regnbukse. Men fungerte bedre enn vanlig impregnering. Men vanskelig å få på godt nok overalt. Blir for en flekk man har glemt. 

 

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker en telt-/kalesje-impregnering på whitesprit-basis til mine bomullsklær. Nei, det gir ikke vanntetthet mot silregn, men noen dråper preller greit av. Klærne blir ikke stive av denne behandlingen, og fargene endres heller ikke.

Edited by Sølvrev
Link to comment
Share on other sites

Fargeendringen og stivheten forsvinner med bruk. I hvert fall hvis det brukes på stoff som det er beregnet på å brukes på. Bomull-polyester-blandinger, og ren bomull, funker ganske greit med dette. Best effekt hvis det legges på i flere tynne lag. Slites relativt fort, men pleier ikke å trenge å fornyes etter hver tur.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg liker slike voksimpregnerte bomull/polyesterklær godt. De blir noenlunde vannavstøtende. Dessuten holder stoffet på mindre vann, slik at de tørker ganske fort på kroppen om de blir våte.

Men hvis du har en anmarsj i duggvåt krattskog eller høy undervegetasjon, blir buksa god og våt. 

 

Et fint (og glemt?) plagg som kompletterer en slik bukse, er lårings (eller «leggings»).

Dette er som to løse buksebein i vanntett stoff, med beltehempe øverst. Raskt å ta av og på, og veldig luftig i og med at det ikke er noe tekstil rundt bekkenet. Sammenpakket er de veldig lette, med pakkvolum som et par grillpølser. Billig er det og.

https://www.helsport.com/no/fjellutstyr/regntoy/leggings-medium/?code=7029988560088&gclid=CjwKCAjw4KyJBhAbEiwAaAQbExHzaYrQJ1owHo6e4OwbcOQIZJY-EJwJ7P_JkEY9y2ZDY_eRCVOX1hoCOYAQAvD_BwE

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
1 hour ago, Hjortesson said:

Regner med at hybridbuksa ikke blir vanntett, men kanskje den ikke trekker vann så lett, evt. tørker fortere med Nikwax?

Membran på rumpa, knærne og ned så der er det tett. Resten er i et syntetisk materiale som trekker vann.

Vannet preller lettere av og tøyet holder ikke på vannet like godt med Nikwax.

Få bomull og syntetisk materiale tett og samtidig pustende tror jeg er "umulig" med vaskemidler og spray.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...