Jump to content

Spm ved duejakt


DisabledKitten

Recommended Posts

Har på magisk vis bare detti mulighet til å jakte duer i fanget mitt, etter flere år med leting så kom plutselig en kollega til meg å sa at han kjente noen med duer på en åker og ingen til å skyte disse. Dette blir da første gang alene på jakt og jeg har noen spm.

 

Har jeg skjønt det riktig med at det er lov å jakte ved fylkesvei, men ikke skyte over/mot veien? Den eneste plassen jeg kan se at det er forsvarlig å sitte er langs veien, 1,5-2m inn og sitte med ryggen til veien

Nærmeste nabo er 150m bak en liten fjellkam. Må da informere disse og har tenkt å gi dem tlf nr så de kan ringe eller sende en melding om det blir sjenerende. Må også passe på at jeg ikke skyter i retning mot huset deres selfølgelig.

Vil det være lurt og melde fra til politi om at det blir jakt? Evt hvordan. 02800? Kontoret her har ikke åpent i helgedager så får ikke ringt lensmann direkte

Link to comment
Share on other sites

Du kan gi beskjed til hvem du vill, men det er ikke ulovlig å jakte så lenge du har grunneiers tillatelse. Men i dette tilfellet, der du blir sittende mer eller mindre i veikanten, så kan det tenkes at du kan slippe uønsket oppmerksomhet med å ta en kjapp telefon til politivakten for å informere om at det blir jaktet duer på den eiendommen.

Å ja, skyting over fylkesvei er ikke lov. Ellers er det sikker skytesektor som gjelder som alltid.

Skitt jakt

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Wintel said:

Sjekk også kommunens politivedtekter, der står det ofte at det ikke er tillatt med skyting på, eller i umiddelbar nærhet til, offentlig område (som en vei er...).

Ser der ja, det måtte være noe... Da er det opp til tolkning hva umiddelbar nærhet er. Og med det tror jeg at åkeren ikke har en eneste plass jeg kan sitte og samtidig føle jeg gjør alt riktig. 

Det blir enten veggen til naboen, eller midt på jorde, men vil da bare være 20-30m fra veien. 

Link to comment
Share on other sites

Hvilken kommune?
Om det er passe avsidesliggende, og lokalt politi er overbærende, så kan det godt tenkes at du kan ringe politiet og få aksept for duejakta. Bare få en epost på dette, og ta godt vare på den.

Jeg bor i en tettbygd kommune og har fått ok fra politiet å jakte kråker 100m fra boligfeltet. Skriftlig.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Chiefen.v-2 said:

Hvorfor skal en be om lov eller varsle om noe som er lovlig jakt?

Nå viser det seg jo at man ikke skal skyte i umiddelbar nærhet til vei, hva enn det blir definert som, og jeg hadde da tenkt å sitte i veikanten 1,5-2m inn.

 

Er litt smånervøs for å passe på at alt er gjort riktig sånn att om noen dukker opp så kan jeg vertfall være sikker på mitt.

Link to comment
Share on other sites

Altså. Hvis man først skal være snill og grei, for det er det man er når man gjør noe man strengt tatt ikke trenger å gjøre, så ringer du 02800. Så sier du "Hei, det er DisabledKitten, jeg skal jakte duer bortpå der og der, alt er selvfølgelig i orden med grunneier og alt slik. Ville bare si ifra, sjøl om man ikke må, slik at hvis dere får telefoner fra noen nervøsiteter som ikke vet hvor maten kommer fra så slipper dere å rykke ut". Jeg ville faktisk sagt det nesten akkurat sånn, med en lettbent og hyggelig tone, som viser at det er du som er grei, og vil spille på lag med politiet mot dyrefjerne reddharer som kaster bort begges tid.

  • Like 1
  • Thanks 3
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, DisabledKitten said:

Nå viser det seg jo at man ikke skal skyte i umiddelbar nærhet til vei, hva enn det blir definert som, og jeg hadde da tenkt å sitte i veikanten 1,5-2m inn.

Du har sjekka dei lokale vedtektene? Det er ikkje sikkert akkurat DIN kommune har dette i vedtektene sine og som fleire påpeikar her så er dette lovleg jakt i utgangspunktet.

Link to comment
Share on other sites

Om politivedtektene forbyr skyting i umiddelbar nærhet til offentlig sted, så ringer du politivakta og informerer at du kommer til å jakte på det og det jordet (etter avtale med grunneier, sikker bakgrunn og ingen naboer som blir forstyrret), og så ber du om å få en epost bekreftelse på at dette er ok...

Rammes inn og henges på veggen :-)

Link to comment
Share on other sites

Vi jegere bør ta hensyn til den øvrige befolkningen, både de som er for og de som er i mot jakt. Hvis 1-2 m fra en offentlig bilvei er det eneste egnede stedet for deg å poste på dette jordet og du har et nabohus bare 150m unna, så ville jeg kanskje tatt en revudering på om du på død og liv MÅ jakte akkurat der? Selv om du har retten på din side og har veldig lyst? 
 

De aller, aller fleste bønder tillater duejakt på jordene sine etter skuronna hvis man banker på og spør pent.

 

Bare en tanke…

 

Edited by Game Clay
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...