Jump to content

Feil bruk av hørselvern


Bergara-Man

Recommended Posts

OK, ser at Forsvaret har slurvet med opplæring på riktig bruk av hørselvern her:

 

https://www.nrk.no/tromsogfinnmark/svakheter-i-bruk-av-horselsvern-og-melding-om-stoyskader---forsvaret-stanset-all-skytetrening-1.15606178

 

Det bildet av han med hørselvernet utenpå lua ser jo ikke bra ut. Jeg håper han har ørepropper under, ellers hjelper det vel litt men ikke mye med hørselvernet vil jeg tro. En 5,56 Nato med skarp ammo og med flammedemper smeller ganske så rått (rundt 160 dB). Skumle saker, når hørselskader og tinnitus til evig tid kan bli utfallet.

 

2ssM05zojwYhUqBtkEgu8gEVSq-lzgE-tbvJEwYC

 

Jeg så et TV-program også, der et kvinnfolk skulle prøve ei jaktrifle uten demper, med hørselvernet utenpå det tjukke håret så hjalp det vel i grunn ganske lite. Får håpe hun hadde ørepropper under i hvert fall, ellers ble det nok en lei sus i øra den kvelden.....

Edited by Bergara-Man
tillegg
Link to comment
Share on other sites

Dobbelt hørselvern har vel vært standard i forsvaret de siste 20 årene? Vi brukte ihvertfall det på tidlig 2000 tall når mye annet av HMS arbeidet ellers var relativt svakt... 

 

I oljeindustrien ble det gjort tester som viste at bare ca. 30% klarte å sette inn en skumpropp slik at den gav den dempingen den skulle. Dette førte til en ny tilnærming til oppholdstid i rom med høyt støynivå og bruk av dobbelt hørselsvern.

 

Det kan jo fort føre til skader med øreklokker utenpå luer og hår eller som åpnes litt på ved kinnkontakt med kolben hvis proppen under ikke tetter som den skal.

Link to comment
Share on other sites

Problemet er at du hører ikke en dritt med dobbelt hørselvern i felt. Så da synder veldig mange med å ha en propp osv og klokkene på snei. Var du "heldig" fikk du ape-øret for samband og skulle bruke klokker utenpå de i tillegg.

De gamle hjelmene var heller ikke tilpasset bruk av hørselvern.

Burde utleveres aktive hørselvern i forsvaret mener jeg.

Link to comment
Share on other sites

On 8/13/2021 at 6:55 PM, Sakoen75 said:

Problemet er at du hører ikke en dritt med dobbelt hørselvern i felt. Så da synder veldig mange med å ha en propp osv og klokkene på snei. Var du "heldig" fikk du ape-øret for samband og skulle bruke klokker utenpå de i tillegg.

De gamle hjelmene var heller ikke tilpasset bruk av hørselvern.

Burde utleveres aktive hørselvern i forsvaret mener jeg.

Aktivt hørselvern er utlevert,til og med i HV.

Link to comment
Share on other sites

Sist jeg var innom i forsvaret i 2000, fikk vi samme hørselvern som vi hadde da jeg var i førstegangstjenesten i 1989. Pluss 1 -  ett sett med øreplugger. Vi skjøt nesten hver dag i 3 måneder. 
Stort sett med skarpt, AG-3 men også med litt rødfis og lek med knallskudd. Det var trening til Balkantur... så det smatret jo litt med både MG-3, 12.7, det ble skytt med Eryx og Carl Gustav nå og da, samt kastet litt håndgranater, GUR og alt mulig som bråker. 

Men det var ikke mulig å bruke hørselvern og hjelm samtidig....men det gikk greit siden vi stort sett dasset rundt med patruljehatt på hodet. Bortsett fra de der øreproppene som ble litt gufne etterhvert, så de gikk i søpla.  
Tror ikke forsvaret den gnag hadde tenkt seg bruk av hørselvern i skarp strid....
 

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Sakoen75 said:

Til alle i førstegangstjenesten også?

Jeg har ikke fått i HV enda.

Fullførte nettopp mim førstegangstjeneste(2020) i hæren. Der fikk vi utlevert ny hjelm med feste for aktive hørselsvern etter 6mnd. Litt etter forgje kontigent dimmiterte. Så også at nye rekrutter i ing.bataljonen fikk nye hjelmer og aktive hørselsvern med en gang. Håper det fortsettet med det etter vi dimmeterte også.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

https://www.forbes.com/sites/davidhambling/2021/01/05/stealth-fighters-why-all-marine-infantry-are-getting-silencers/

https://www.military.com/daily-news/2020/12/29/marine-corps-has-started-fielding-30000-rifle-suppressors-combat-units.html

 

Sånn helt seriøst ville jo dette vært noe å vurdere, men når Forsvaret kutter ut rødfis fordi det er fort dyrt, tror jeg neppe dempere hadde vært aktuelt heller.....

 

Ole

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...