Jump to content

Sellier & Bellot-hylser i .308 - Trange hettelommer?


Jeffery

Recommended Posts

Jeg har så langt i min meget begrensede karriere som hjemmelader, stort sett ladet .308 Win på engangsskutte Federalhylser(Fusion) med CCI 200-hetter. I kveld tok jeg fatt på en pose med engangsskutte S&B-hylser. Her virker hettelommene mindre, og CCI-hettene vil ikke entre. Høres dette normalt ut? Og, i så fall, hva slags hetter vil trolig fungere i S&B-hylsene?

Link to comment
Share on other sites

Virker som S&B-hylsene varierer litt i hettelommene. Jeg har ladet hylser i 5,6x52R og 6,5x55 hvor jeg virkelig måtte ta i for å få inn CCI200-hetter. Men for en ukes tid siden ladet jeg noen engangsskutte S&B-hylser i .308 Win, og da gikk det forbausende lett. FC-hylser har etter min erfaring ganske romslige hettelommer.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

4 minutes ago, Jeffery said:

Da er vel hylsene som de skal være

De er i alle fall slik s&b pleier å være. Ofte gratis men du kan få litt plunder. Fine til jakt der det ofte fyker avgårde noen hylser i myra. 

Kan godt hende winchester og magtech er go knall. Remington er i alle fall kjent for å være noe mindre. 

Federal er harde.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hvis du har det avgradingsverktøyet til Lee liggende (fingerbøl-aktig) kan du bruke det til å lage en liten avfasing ved inngangen til hettelommen, slik det er på f.eks Normahylser. Bare dytt tuppen av berktøyet inn i hettelomma og drei litt rundt. 

 

Verktøyet fungerer til både små- og store hettelommer. Det går greit med CCI hetter i S&B- hylser hvis du gjør dette.

 

Ellers merker jeg meg tipset om å prøve winchesterhetter, de har jeg masse av

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Jeg få sjekke om jeg finner noen av de nevnte tennhetter i morgen, men det er vel tvilsomt, på Hamar. Jeg vet ikke hva XXL har, hvis de i det hele tatt har noe. 

Hvis ikke, får jeg rett og slett krype til korset, og presse noen andre, i all hast. Har plenty annet å ta av, men posen med S&B lå øverst når jeg skulle i gang🙄

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, spindrift said:

Ellers merker jeg meg tipset om å prøve winchesterhetter, de har jeg masse av

6,5x55, 308 win, .30-06 og 8x57IS har jeg ladet masse av med Winchester hetter. Har funnet ut at de gir minst tull når det kommer til å lader S&B med LR hetter :D 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Takker og bukker for gode tips og triks.

 

Vi får se om jeg får fingrene på noen egnede hetter i dag. Hvis ikke blir de arkivert, til jeg får tak i. Videre bearbeiding av hylsene gidder jeg ikke. Jeg har nok hylser av andre fabrikat som jeg kan ta fatt på.

Link to comment
Share on other sites

Det får bli en dag jeg har ærend den vegen. S&B-hylsene går ingen steder, og i dag er det uansett kjappere å presse noen hylser til, av annet merke. Har i hvert fall Remington, Lapua, Norma, Sako og sikkert flere Federal/Fusion, på lager. Tenkte meg på skytebana i kveld, og er, som vanlig, sent ute med forberedelsene😔

Link to comment
Share on other sites

Hettelommeverktøyet til Lyman er i hvert fall fint for slikt, det fikser saken uansett om problemet er at selve lomma er trang, eller at den har skarp kant slik at det blir vanskelig å entre tennhetta.

 

https://www.brownells.no/epages/Norge.sf/no_NO/?ObjectID=937747

 

Den som @Anonymriflelinker til er helt sikkert raskere og bedre, men denne er liten og billig og gjør jobben den også. Hvis du skulle finne på å ville jobbe mer med S&B-hylsene, altså. Jeg har brukt den på mine GGG-hylser i 223, som var umulige å få inn nye hetter i. Der var det nok en kombinasjon av trang lomme og skarp kant som var problemet.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...