Jump to content

6.5-06 hylser


Fagerstad

Recommended Posts

Eg har ei rifle i skapet som har kaliber 6.5-06 som fortener litt aktivitet... Eg har litt omforma .270-hylser liggande, men eg er såpass sær at eg har lyst på hylser det står 6.5-06 på. Lyst er mykje viktigare enn logikk! Men så lurer eg på ein liten ting... Er det noko som helst grunn til å ikkje bruke 6.5-06 A-Square i ei rifle kamra til 6.5-06 av R. Hansen? Ingen dimensjonsforskjellar...?

Link to comment
Share on other sites

hvis hylser med rett bunnstempel koster 25,- pr stk(bare et eksempel) og 30-06 eller 270 hylser koster 3-4 kr pr stk pluss omforming, så ville valget vært enkelt for meg.

bunnstempel er ikke verdt masse peng i mine øyne ;) ....

 

har brukt 6,5-06 å i den brukte vi bare 30-06 hylser.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Mulig det, men en 30-06hylse som presses ned vil vel bli litt lengere enn utgangspunktet?

Men om en vil ha rett bunnstempel og pipa ikke er stemplet så kan en jo elegant løse dette med RWS-hylser, en trimmer og stempelsett fra Biltema:-)

Eller bestille seg hylser stemplet 6,5-06 fra feks Horneber (ca 11kr/stk + moms ved min 1000stk) eller en annen custom produsent.

Link to comment
Share on other sites

hvis hylser med rett bunnstempel koster 25,- pr stk(bare et eksempel) og 30-06 eller 270 hylser koster 3-4 kr pr stk pluss omforming, så ville valget vært enkelt for meg.

bunnstempel er ikke verdt masse peng i mine øyne ;) ....

Priseksempelet er vel ikkje heeilt tatt ut av lufta? :lol::lol:

Vel, det er litt logikk ute og går. Viss eg bruker masse pengar på hylser så måå eg jo begynne å lade litt... Vel, litt tynn er den kanskje...

 

6.5x65 antar eg er ei anna hylse. Og pipa er stempla...

Link to comment
Share on other sites

6.5x65 antar eg er ei anna hylse.

 

 

Nokså sikker på at det er samme patron, standardisert av en eller annen tysk børsemaker og RWS.

Men er det mye om å gjøre så er det bare å finne fram tysk-kunnskapen og kontakte Horneber:-)

Link to comment
Share on other sites

6.5x65 antar eg er ei anna hylse.

 

 

Nokså sikker på at det er samme patron, standardisert av en eller annen tysk børsemaker og RWS.

Men er det mye om å gjøre så er det bare å finne fram tysk-kunnskapen og kontakte Horneber:-)

 

6,5-06 hylsene er ikke lengre enn 63mm.....

 

i tillegg til lengda er ikke endel andre mål identiske. så det er definitivt ikke samme patron som 6,5X65. (sjekka i cartridges of the world)

Link to comment
Share on other sites

i tillegg til lengda er ikke endel andre mål identiske. så det er definitivt ikke samme patron som 6,5X65. (sjekka i cartridges of the world)

 

 

Kan du poste de målene?

 

EDIT;

---------- hylselengde rim dia. neck dia shoulder dia. base dia O.A.L

6,5x65RWS 2,56" 0.470" 0.296" 0.430" 0,474" 3.15"

6,5-06 2.50" 0.473" 0.300" 0.439" 0,47" 2.80"

 

 

Alle mål i tommer, 0,001" =0,0254mm.

Tror nok at dette er samme patronen, ta med i betraktingen at det finnes minst 5 versjoner av 6,5-06 (som er en ikke-standard villkatt).

 

 

Men det løser jo ikke trådstarters problem da:-)

 

Hva med å ringe å spørre NOrma om de kan plukke ut noen 30-06-hylser før de blir stemplet og merke de om selv?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Det var A-square som gjorde 6,5-06 kommersiel, derfor navnet 6,5-06 A-square...

Correct me if I'm wrong...

 

En kompis av meg (Vims her på k), har en mauser dette kaliberet. Han kjøper nye .25-06 hylser og kjører disse gjennom 6,5-06 helpresse dia. Uten noe mer makk, enkelt og greit :wink:

Link to comment
Share on other sites

Hva med å ringe å spørre NOrma om de kan plukke ut noen 30-06-hylser før de blir stemplet og merke de om selv?

Er det muleg...? Ikkje så dum løysing viss det går an :!: Dei hylsene eg har er omforma 270 win. 6.5-06 hylsene frå Midway (vel, Quality Cartridge Brass) har fått litt negativ omtale på nettet og hylser frå A-Square er mulegeins ikkje så lett å skaffe her på bjerget...

Link to comment
Share on other sites

Ble visst for mye aquavit i kveld; den tyske standardiserte versjonen av 6,5-06 heter 6,5x64Brenneke og ble standardisert av Hannes Kepplinger. Hylser og ammo ble produsert av en firma som heter MEN.

6,5x65RWS har skulderen lengere framme, en 6,5x64 Brenneke vil normalt kamre i en 6,5x65RWS men ikke omvendt.

Link to comment
Share on other sites

Hva med å ringe å spørre NOrma om de kan plukke ut noen 30-06-hylser før de blir stemplet og merke de om selv?

Er det muleg...? Ikkje så dum løysing viss det går an :!: Dei hylsene eg har er omforma 270 win. 6.5-06 hylsene frå Midway (vel, Quality Cartridge Brass) har fått litt negativ omtale på nettet og hylser frå A-Square er mulegeins ikkje så lett å skaffe her på bjerget...

 

 

Aner ikke, men det finner vi ut når du har ringt:-) Som nevnt tidligere; Horneber lager slikt på bestilling for ca 11kr/hylsa (+tilskudd til drift av staten-kalt merverdiavgift).

Link to comment
Share on other sites

Det står iallefall det i A-square si lade bok (any shot you want), at det var dei som fekk den standarisert :wink:.

 

Finnes flere systemer for standardisering av patroner:-)

 

Og "problemet" er vel at trådstarter vil ha samme merking på børsa og hylsene.

Link to comment
Share on other sites

Hadde en gang rifler i 6,5-06, 270win og 30-06, der det ble lagd 6,5-06 messing av både 270 og 30-06. Forvirringen ble total da guttongen hjalp far med å "rydde" i hylsene, da var korrekt hylsemerking etterlengtet....

Godt med moralsk støtte :lol: Eg har rett nok berre .30-06 i tillegg, men har tenkt på å kjøpe .270Win løp til ei av systemriflene. Og da...

Link to comment
Share on other sites

Godt med moralsk støtte :lol: Eg har rett nok berre .30-06 i tillegg, men har tenkt på å kjøpe .270Win løp til ei av systemriflene. Og da...

Jeg er tilhenger av riktig bunnstempel, men ved å spare noen kroner kan du ha forskjellige hylsefabrikat til hvert kaliber. :wink:

Lapua - 6,5-06

Winchester - 270win

Norma - 30-06

Link to comment
Share on other sites

Klippet denne fra et annet forum;

 

 

"Just go 25-06. By far the simplest. I even stamp a dot where the "2" is on the headstamp is and then a 1/16 inch number "6" in front of that, then I have a 6.5-06 readymade headstamp!"

Link to comment
Share on other sites

Eg har ei rifle i skapet som har kaliber 6.5-06 som fortener litt aktivitet... Eg har litt omforma .270-hylser liggande, men eg er såpass sær at eg har lyst på hylser det står 6.5-06 på. Lyst er mykje viktigare enn logikk! Men så lurer eg på ein liten ting... Er det noko som helst grunn til å ikkje bruke 6.5-06 A-Square i ei rifle kamra til 6.5-06 av R. Hansen? Ingen dimensjonsforskjellar...?

Med rifle i 6,5-06 kamret av Ragnar H. skal du være oppmerksom på én ting:

- Hvis ikke noe annet er avtalt er kammeret utført i standard dimensjon. Og det betyr eksakt standard dimensjon, basta! Det innebærer at du ikke må tillate større hylselengde enn maks. for kaliberet, 63,3 mm. Jeg fikk noen patroner av en bekjent for å prøve presisjonen på hans ladning i mi rifle. Etter første skuddet måtte jeg bruke makt for å få opp hevarmen. Stygge blanke merker i patronbunnen, flat hette hvor overgangen mot hylsebunnen var nesten "hel ved". Han bedyret at ladningen var helt middels, så jeg måtte undersøke andre muligheter. Tok ladegrep med et par andre patroner uten å merke noe spesielt. Gransket disse under lupe i godt lys, og kunne da se at hylsehalsen var blank på de ytterste par tiendelene. Når jeg kjente etter spesielt nøye med nye ladegrep kunne jeg merke en bitteliten motstand like før hevarmen var helt nede. Kontrollmåling av disse patronene viste at hylsa var 63,5-63,6 mm.

Jeg ringte Ragnar H. og han bekreftet at det jeg hadde opplevd var som forventet. Altså, pga. hylselengden ble munningen krympet inn i kula, og overgangen kammer/ løp dannet selvsagt mothold for krympen under avfyring.

Så folkens - Se opp for hylser som er lengre enn maks. for kaliberet! Og dette gjelder selvsagt uansett kaliber...

Link to comment
Share on other sites

Brukte 6,5-06 noen sesonger til bøjakt. Rekamret et brukt Krag 21mm, måtte kappe det litt i bakkant også siden 6,5x55 er noe tykkere bak på hylsa. Angående hylser så kjøpte jeg WW .270Win. hylser, men de var litt slankere bak enn .30-06 hylser slik at man tydelig så at hylsene ble utvidet foran den massive delen i bunnen. Jeg la disse .270 hylsene vekk og brukte kun .30-06 hylser etter det, de virker perfekt.

 

Har sjekket litt om der skal være forskjeller på .270Win. og .30-06 men de skal jo være like. Mulig det bare var de hylsene jeg fikk som var litt slanke.

Link to comment
Share on other sites

Men siden du sier at du rekamret en Kragpipe så er denne 6,5x55 0,2 mm større bak en .270 Win/.30-06 Spring.

 

Jo men den ble jo tolket og sjekket etter at kammeret var satt litt lengre fram, problemet var kun dimensjonene på hylsene, trodde det klart gikk fram av det jeg skrev ?

Link to comment
Share on other sites

A-Square Company er medlem av SAAMI, og har standardisert 6.5-06 A-Square med de spesifikasjoner det angår.

 

Den er ikke lenger en villkatt, men har SAAMI spec. på lik linje som andre kjøpeskudd som er registrert hos Sporting Arms and Ammunition Manufacturers Institute.

 

Men det finnes uspesifiserte 6,5-06 brotsjer der ute som ikke nødvendigvis har samme spesifikasjoner.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vet av minst 7 varianter av 6,5-06, inkludert 6,5x64Brenneke og 6,5-06A-square.

Forskjellige hylselengder, skuldervinkler.

Vil en ha en standardisert versjon bestiller en en 6,5-06 A-square (SAAMI) eller 6,5x64Brenneke(CIP).

Link to comment
Share on other sites

Hvis et kammer er for romt bak blir ikke dette oppdaget med en kammertolk.

Du vil kunne sjekke dybden på kammeret med max-min tolker.

Jeg tipper det er brukt std. .30-06 tolker og kammerdybden vil stemme.

For å sjekke at diameter på kammeret er riktig gjennom hele kammerets langde brukes det såkalte skyvetolker.

For 6,5x55 bruker vi 11 forskjellige skyvetolker.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Kjære alle brukere og ladere av 6,5-06

Jeg har brukt og ladet kaliberet siden det ble lansert i våpenjournalen for 20 år siden.

Min første rifle ble bygget av Busk i Drøbak (Mauser M98) og kamret med en Clymer brosj.

Etter 4 utskutte piper, rustfrie eller ikke var jeg møkka lei hele kaliberet!

Jeg har nå skiftet løp i rifla til 270 winchester, det gjør akkurat samme jobben plus litt til i alle kulevekter.

Tomhylser og ferdig ladd patroner finnes tilgjengelig fra alle leverandører av amo.

Kjella

Link to comment
Share on other sites

Tja, om det er så stor forskjell på 6,5-06 og .270Win vet jeg nå ikke. Omtrent samme kulevekter og kruttmengde. Foretrekker 6,5'en da utvalget av matchkuler er mye større. (fikk aldri noe "schvoong" på Sierra sine .277-135gr MK.)

Derimot er det en målbar forskjell på om man presser ned '06-hylser, vs. utvider 25-06 hylser. Ender opp med noe tykkere gods i halsen med '06-hylsene. Lapua 30-06 hylser er min favoritt da de har vært ekstremt jevne og fine.

270'ene har en god milimeter lengre hals som gir mer trimme-arbeid. 6,5x64Brenneke er såvidt jeg har forstått en ren 6,5-270 ?

Mitt 6,5-06 kammer (Rafdal-produsert) tillater en hylselengde på 63,75mm.

Selvfølgelig artig å hatt korrekt bunnstempel, men ikke vanskelig å se forskjell på en 6,5-06 og en 30-06.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...