Jump to content

Kjøpe ny hagle


Soknamann

Recommended Posts

Hei

Jeg har nettopp tatt jegerprøven, og nå må det skaffes våpen. 

 

Så da lurte jeg på om noen her hadde noen tips til ei hagle. Jeg har lyst på en sideligger, helst i kalober 12, men 16 og 20 går også. Jeg vil helst ha sidelås/sideplater. Men bokslås går også fint om det er fint gravyr typ modell 147 fra shul. Har budsjett på ca 20 000 kan gå litt over, men ikke mye. 

 

Håper noen her har tips:) 

Link to comment
Share on other sites

Hey, det blir vel det litt kjedelige svaret om å følge med på finn. Finnes også en del skriverier om hva man burde se etter i et brukt våpen for å ikke kjøpe noe som har store feil. Tror også sidelåser fort blir litt over budsjett, men plutselig på finn dukker det opp noe;) 

 

vil også tipse om å tenke litt på choker med tanke på stål og leirduepatroner, mye forskjellige meninger her også om hva som blir for tette choker for leirdueammo og når det kommer til stål jaktpatroner kommer det an på på trykket løpene er testet for. Greit å ha i bakhodet i alle fall om du feks vil jakte and eller bruke stål om det skulle komme et forbud mot bly;) 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

50 minutes ago, TG said:

vl også tipse om å tenke litt på choker med tanke på stål og leirduepatroner, mye forskjellige meninger her også om hva som blir for tette choker for leirdueammo og når det kommer til stål jaktpatroner kommer det an på på trykket løpene er testet for. Greit å ha i bakhodet i alle fall om du feks vil jakte and eller bruke stål om det skulle komme et forbud mot bly;) 

Heldigvis finnes det alternativer til stål på jakt ;) Men til skyting av leirduer er det jo greit å kunne bruke begge pipene. Men om du finner noe gammelt og fint med 1/2 og 1/1 eller 1/4 og 3/4 så kan en børsemaker fint åpne hullet i pipa litt. Fikk gjort det på bestefar som gamle sideligger når jeg tok over den.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hei

Hold fast ved dine tanker om våpen fra Suhl. En Merkel 47/147 er ikke bare vakker å se på, men er samtidigt meget driftsikre og robuste våpen.

Virker som de passer de fleste også - har selv en gammel enkel Merkel mod 8 med engelsk stokk og kommentarene er ofte "hvor bra den ligger" fra de som gjort anlegg med den. 

Bra råd her over å følge med på Finn.no  eller legge ut egen annonse om at du ønsker kjøpe. - Finner du en pen brukt Beretta Silver Hawk er det selvfølgelig også et meget bra alternativ. Om du MÅ ha sidelås ville jeg sett etter en Aya No 2. - Må vel også nevne de rimelige  BRNO's utgaver, men med ekte og fungerende sidelås - driftssikre, enkle og ofte helt uten gravyre,..med sine smale kolver "støter" de dog rett bra.

 

Edited by bobby
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, bobby said:

Hei

Hold fast ved dine tanker om våpen fra Suhl. En Merkel 47/147 er ikke bare vakker å se på, men er samtidigt meget driftsikre og robuste våpen.

Virker som de passer de fleste også - har selv en gammel enkel Merkel mod 8 med engelsk stokk og kommentarene er ofte "hvor bra den ligger" fra de som gjort anlegg med den. 

Bra råd her over å følge med på Finn.no  eller legge ut egen annonse om at du ønsker kjøpe. - Finner du en pen brukt Beretta Silver Hawk er det selvfølgelig også et meget bra alternativ. Om du MÅ ha sidelås ville jeg sett etter en Aya No 2. - Må vel også nevne de rimelige  BRNO's utgaver, men med ekte og fungerende sidelås - driftssikre, enkle og ofte helt uten gravyre,..med sine smale kolver "støter" de dog rett bra.

 

Følger med på finn, innom flere ganger daglig med flere lagra søk :). Har nok mest lyst på noe fra Suhl/tyskland

Link to comment
Share on other sites

On 6/20/2021 at 9:11 PM, Soknamann said:

  -   men 16 og 20 går også. Jeg vil helst ha sidelås/sideplater.

 

On 6/21/2021 at 12:21 PM, TG said:

Tror også sidelåser fort blir litt over budsjett, men plutselig på finn dukker det opp noe;) 

 

On 6/21/2021 at 3:28 PM, bobby said:

Må vel også nevne de rimelige  BRNO's utgaver, men med ekte og fungerende sidelås -

 

  - og plutselig dukker det opp noe (ikke så plutselig, egentlig, denne er lagt ut flere ganger, uten at noen har budt på den), på den danske "Lauritz-siden".

 

https://www.lauritz.com/no/auksjon/haglgevaer-s-s-poldi-elektro-kal-16-70/i6036572/

 

Det koster flesk (eller 3 - 4 tusen kroner) å få fraktet våpen fra DK til Norge. Hvis korona-restriksjonene tillater, er det mye enklere og billigere å ta ei langhelg der nede (Langesund - Hirtshals er rimelig). Koster våpenet under 6.000 norske med auksjonsgebyr, så går det moms-fritt ((flere har lagt ut beskrivelse på hva som trengs for å importere).

 

Edited by Jegermeistern
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Sauer & Sohn/Merkel modell 8 (finnes under begge navn) er robuste og stødige sideliggere, men uten eksklusiv gravyre. Og det behøver du strengt tatt ikke. Jeg har selv 2 stykker i kal. 12/70 av disse haglene, den første kjøpt i 1970 (den har følelsesmessig verdi som mitt første våpen!), den andre kjøpt i 1986. Begge hadde usedvanlig trang boring fra fabrikk, så de ble raskt brotsjet opp til hhv. forbedret syl. og 1/4 samt 1/4 og 1/2. De fungerer like bra i dag som da de var nye. Tror du kan finne pene utgaver på Finn.  

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg har tatt inn 3 sideliggere fra UK, og har brukt mye tid på å glo på hagler på Guntrader.uk.

Anbefaler deg å ta en titt!

Det ligger mengder av spanske hagler der også, eksempelvis AYA no 2 og ulike Arrieta-modeller til hyggelige priser.

Aberet er at du må få hagla eksportklarert og sendt av speditør, noe som fort kommer på kr 5000.

Link to comment
Share on other sites

On 7/8/2021 at 4:21 PM, Nimrod67 said:

Jeg har tatt inn 3 sideliggere fra UK, og har brukt mye tid på å glo på hagler på Guntrader.uk.

Anbefaler deg å ta en titt!

Det ligger mengder av spanske hagler der også, eksempelvis AYA no 2 og ulike Arrieta-modeller til hyggelige priser.

Aberet er at du må få hagla eksportklarert og sendt av speditør, noe som fort kommer på kr 5000.

Har funnet meg en aya nr. 2 her i Norge, så nå venter jeg bare på godkjenning av søknadd

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...