Jump to content

Kjøp av rifle i Osloområdet, butikker og utvalg


Mazeking

Recommended Posts

Jeg skal etterhvert kjøpe min(e) første rifle(r) og vil jo nødig kjøpe katta i sekken. Etter å ha lest opp og ned på forumet her så er det vel egentlig kun et svar som står igjen som det viktigste : « Prøv og kjenn».

 

Har omsider blitt medlem av Lørenskog skytterlag og har fått prøvd litt forskjellige rifler der. Tenkte det også kunne vært greit å tatt en tur innom butikker med godt utvalg for å prøve og kjenne på forskjellige stocker og våpen.

 

Så langt har jeg funnet følgende butikker rundt Oslo, Mangne Landrø på Lillestrøm og Jakt depot i drammen. Er det andre butikker det er verdt å sjekke ut, der man kan kjenne og føle. Er litt skeptisk til XXL og intersport. Er det ubegrunnet skepsis?

For en førstgangskjøper er det helt håpløst å skulle bestille noe på nett. Blir nok en del måneder til kjøp da jeg må anskaffe både våpenskap og få sendt inn søknader etc, men det skader ikke å orientere seg på markedet.


Første kjøp blir vel 22lr og noe grovere i tillegg så man blir litt vant til rekylen.

Link to comment
Share on other sites

Utvalg av rifler i butikk er ganske konformt.

 

Sako, Tikka, Browning og Blaser har "alle". 

Landrø har Sauer og Anschutz.

Heym finnes i nærheten av Lillestrøm.

Skytterlinken, også i nærheten av Lillestrøm, selger jakt/jaktfeltutgaver av Sauer STR 

 

Brukthylla til Landrø er ofte en "gullgruve" av flotte våpen til røverpriser.

Sist jeg var innom stod det en 70-talls Rem700 BDL/30-06 i veldig fin stand til 4000.-. Når jeg ser slike lurer jeg på hvorfor jeg kaster bort tusenvis av kroner på jaktrifler..

Jeg har også lagt merke til at dødsbo/kommisjonsvåpen hos Landrø ikke havner på nettet så her må man gå å lete selv. Ofte veldig fine kostbare våpen som selges til fantasipriser i positiv mening for kjøperen. Eks "ny" Perazzi hagle til 12000.- som selvfølgelig forsvant som dugg for solen.

 

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

Har vel Jaktia på Jessheim også...

 

Vil uansett anbefale deg om å gjøre deg opp en mening i prosessen og sikte deg inn på hvilket våpen du er interessert i, og så be om tilbud fra butikkene på e-post. Ta så med deg det beste tilbudet til butikken du kunne tenke deg å handle og spør om de kan matche... Det ble nesten match hos meg, og da valgte jeg å handle lokalt...

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Takk for tips i tråden! Så vidt jeg skjønner så kan man kun eie en rifle av hvert kaliber man har søkt og fått godkjent. Hva gjør man om man finner «drømmerifla» når man er ute og kikker og man har tilsvarende kaliber fra før? Er det krav om å selge eksistrende børse FØR man kjøper ny, eller kan man ha to i eie, med krav om å selge den andre innen et gitt tidspunkt?

 

Hva skal til for at man skal få lov til å eie flere rifler av samme kaliber, må man konkurrere?

Link to comment
Share on other sites

6 minutes ago, Mazeking said:

Takk for tips i tråden! Så vidt jeg skjønner så kan man kun eie en rifle av hvert kaliber man har søkt og fått godkjent. Hva gjør man om man finner «drømmerifla» når man er ute og kikker og man har tilsvarende kaliber fra før? Er det krav om å selge eksistrende børse FØR man kjøper ny, eller kan man ha to i eie, med krav om å selge den andre innen et gitt tidspunkt?

 

Hva skal til for at man skal få lov til å eie flere rifler av samme kaliber, må man konkurrere?

 

Slik har det ikke vært siden 2008.. Om du har lyst kan du ha 8 identiske rifler i samme kaliber.

 

Ole

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...