Jump to content

Avstandsmåler - hvilken anbefales?


JegerK

Recommended Posts

Som førstegangsjeger skal jeg kjøpe avstandsmåler å ha med på høstens jaktturer. 
Hvilken rimelig men likevel OK avstandsmåler vil dere anbefale til formålet?

 

(og om noen har en brukt de vil selge, kan de sende en medling 😉)

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil anbefale en med godt nok glass til at den også kan brukes som kikkert. Vet ikke hva smertegrensen på pris er, men slipper du å kjøpe god kikkert kan du jo forsvare høyere pris. Ville ikke vært bekymra for å kjøpe slike ting brukt, ofte mye å spare og de beste produsentene har gode garantier. Min smertegrense på på pris var 3-4 tusen sist jeg oppgraderte, og da ble det en brukt Zeiss RF 8x26. Jeg ser rypa på snøflekker et par hundre meter unna i dårlig lys med denne. Det gjorde jeg ikke med den *noname avstandsmåleren til 1000 lappen 

  • Thanks 2
Link to comment
Share on other sites

Vi har diskutert avstandsmålere, kikkertsikter med laser-målere, og håndkikkerter med lasermålere før her inne.

 

Jeg vil anbefale å lese denne tråden:

 

https://www.kammeret.no/topic/87554-avstandsmåler/

 

Der vil du se at svært mange av skribentene, deriblant mange av forumets mest "oppegående" medlemmer, anbefaler Leica PRS. Disse har et tall som angir (omtrentlig) maksimal måle-avstand. Leica'en har to klare fortrinn, i kombinasjon (som få/ingen andre har):

  -  topp optikk (fullt brukbar som mono turkikkert)

  -  Liten og lett (går ned i alle lommer, veier 260 gram med etui, 210 uten).

 

  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Testet en Bushnell prime 1700 på banen. Virket klar og fin den. Målte til en fjellkant 1100m unna. Utrolig mye bedre enn den biltema saken jeg har som kom med skikkelige vaselinlinser 😂

Edited by vux
Link to comment
Share on other sites

Takk for gode svar! Jeg har lagt inn bud på sistnevnte Finn-annonse. Ser ellers at Jakt&friluft har noen Leupold, blant annet en demobrukt fra butikken (https://www.finn.no/bap/webstore/ad.html?finnkode=220247992) som kan snuses på dersom Leica'en ikke lykkes på bud.

Link to comment
Share on other sites

Anbefaler kjøp på AliExpress istedet for overprisete merker som er laget i Kina uansett. F.eks. offisiell UNI-T butikk:

UNI T Golf Laser Rangefinder LM600 Laser Range Finder Telescope Distance Meter Altitude Angle|Laser Rangefinders| - AliExpress

UNI-T er et anerkjent merke innen mange områder, multimetere (elektronikk) etc. og brukes av mange firmaer i Norge. Linken over gir presis måling ut til 600 meter (hvem trenger mer?). Samme modell fås ut til 1500 meter hvis du betaler ekstra. Bushnell, Vortex etc. er laget i Kina i likhet med UNI-T.

Edit: Har selv 600 meter varianten med 6x optisk zoom, den måler minst like bra og føles høykvalitet som en Vortex jeg testet for et par år tilbake. Ellers er det en haug av alternativer på AliExpress, men er det for billig er det nok ikke noe særlig kvalitet.

Edited by xxxtaur
Link to comment
Share on other sites

12 hours ago, JegerK said:

Gode tips, det settes pris på!
Jeg landet på @Jegermeistern sitt råd om Finn-annonsen, og etter en kort og hyggelig budrunde, er den på vei i posten (Leica Rangemaster 1600). 👍

 

Har selv Leica rangemaster 1200 og er veldig fornøyd med den! Veldig klar og fin optikk også. 

 

En kompis har den billigste Vortex måleren, og den måler sikkert rett avstand men selve optikken suger pung. Tipper du blir svært fornøyd med Leica'n 👍

Edited by gribben
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...