Jump to content

Avstandsmåler


Premium2006

Recommended Posts

Vurderer å skaffe meg en avstandsmåler til rådyrjakta og rypejakta på fjellet(rifle). 

Har akkurat kjøpt hånd kikkert, så det må eventuelt bli en vanlig avstandsmåler.

Noen erfaringer med de billige variantene på markedet? Tips? Sett på vortex rangefinder fra xxl..

hvilke funksjoner må man ha? Ser noen er levert med beregning av kulebane/avstand i forhold til helling i terreng osv.

tenkte ikke å bruke så mye på denne, men tenker å kjøpe noe som gjør jobben og tåler en støyt.

 

Hva bruker dere? 

Link to comment
Share on other sites

Jeg har hatt en Leica Rangemaster 1200 siden den kom på markedet. Leica har forbedret måleavstanden, og dermed navnet, dagens heter visst 2000. De fleste avstandsmålere måler vel (har ikke prøvd så mange) "godt nok" opp til avstander der du vil få ubetinget fengsel, hvis du prøve å skyte mot dyr.

 

Rangemasteren kostet visst rundt 4 store, dagens pris er noe høyere, men det skyldes hovedsakelig svekket kronekurs. De nye har ballistikkprogram, regner ut flyvetid, kulefall, og polprisene til neste jul, og kommuniserer med iPhone, datamaskinen, Hugin, Munin og St. Peter. "Kjekt-å-ha"-faktorer, alt sammen, men neppe til mye nytte under pågående jakt.

 

Som nevnt, jeg har ikke prøvd "de rimelige", men, som ved annen optikk, man får den optikken man betaler for. Rangemaster'en har førsteklasses optikk, går ned i brystlommen, og blir derfor med som kikkert (mono, riktignok) på de fleste turene, inntil jeg går til innkjøp av en 10x25.

Link to comment
Share on other sites

Gjør deg selv en tjeneste og kjøp en måler med lys i displayet!!! Har selv Leica sin, kjøpt på villmarksmessen i 2008 for den nette sum av 4700,- et røverkjøp den gangen og like god i dag. Den har opplyste tall i displayet som gjør det lett å lese av i dårlig lys. Har sett i flere forskjellige merker som kompiser har, og det skal ikke rare lyssvinnet til før det blir vanskelig å se hva som står i displayet! Hva gjelder nøyaktighet på måling og funksjonalitet, tror jeg de fleste målerne i markedet er bra nok.

Link to comment
Share on other sites

Hei,

Har brutt Leica 1200 siden 2008 her også.

Ga den bort på fre. til en kar som trengte en.

Kjøpte en ny leica 1600 R samme dag da jeg ikke ser vitsen med kulekomp, men jeg fikk med hellningsmåling ser det ut til.(liten ny knapp oppå)

Leica`n har fulgt meg som hoved kikkert i mange år og sikret meg en del vilt opp gjennom årene,(trygge skudd) jeg grein nesten når jeg kjøpte den fordi jeg syntes det var dyrt😪.(hadde ikke mye penger på den tiden og den kostet 4900,-)

(Det var verdt hver eneste krone sett i et retro perspektiv)

Har brukt denne som hovedkikkert på alle turene jeg har hatt da optikken er bra og holder til litt enkel speiding.

 

Mvh

 

Jonas Lunde

Edited by Jonas.L
Link to comment
Share on other sites

Min avstandsmåler er en Leica rangemaster 1000 som har vært i mitt eie i omtrent 10 år. Antagelig min mest brukte jakt-duppedings. Kommer ikke til å oppgradere eller bytte ut da den løser mine behov svært tilfredsstillende. Glimrende optikk og presis. Lett og liten, tar ingen plass og er i lomma alltid på jakt. Har benyttet muligheten til å prøve andre målere fra jaktkompiser og er det på høyde optisk så er det tungere og mer klumpete. Er de nesten like hendig i størrelse og lett i vekt så er det optiske bare noe gørr (subjektiv mening).

 

IMG_0358.JPG

Link to comment
Share on other sites

Har også en Leic lr900 mener jeg den het og den kjøpte jeg i 2003 i Skottland mens jeg studerte der. Den er kjempebra og bra optisk og måler fint det meste. Godt kjøp og har blitt mye brukt og er ofte med på tur for å trene avarandsbedømming.

Link to comment
Share on other sites

15 minutes ago, Jegermeistern said:

nye modellene

Ja det stemmer. De er bare dyrere og har flere funksjoner jeg ikke trenger. Men skulle det verst tenkelige skje: at jeg mistet eller fikk Leica`n ødelagt, eller noe i den duren, ja da hadde det blitt en av de nye modellene av Rangmaster da den modellen jeg har nå neppe er mulig å oppdrive. Kanskje på Finn B|

Link to comment
Share on other sites

42 minutes ago, Premium2006 said:

leica eller en vortex

Har du gjort en sammenligning? Har prøvd den som Gillen referer til da en jaktkompis har nettopp denne. Koster omtrent like mye som Leica sine, litt mindre med dårligere optikk (ved  sammenligning under varierte forhold). Vortex blir veldig unøyaktig på målingene om lyset blir litt dunkelt. Det må omtrent være  helt mørkt før Leican gir seg. I dagslys er det ikke så mye som skiller. Vortexen er ca 50g tyngere, og mer som en klump, mens Leican er slank og delikat  (nei, jeg er ikke objektiv når det gjelder utsende men hvem er nå det B|).

Sammenlign dem og du vil ikke lengere være i tvil :thumbup:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 8 months later...

Tar opp igjen tråden her. Hadde vore nyttige med ein avstandsmålar nokon som har tips, er som alltid på budsjett, men virkar som dei kostar nokre kroner.

Har sett litt på xxl sin, denne her https://www.xxl.no/vortex-optics-impact-850yd-rangefinder-std/p/1154964_1_style

 

XXL brukar og ha varer av nokenlunde ok kvalitet. Såvidt eg har funne ut målar denne i meter, korigerar for helning og er litt vanntett.

 

Det treng ikkje vera den her då, er open for andre forslag og, brukt og dersom det er ein utgått modell eg bør sjå etter, eg treng den ikkje på dagen.

Link to comment
Share on other sites

Regelen er her, som ved all optikk, at du får det du betaler for. Jeg kjenner ikke Vortex 850 yd Rangefinder, men jeg brukte i mange år en Nikon Monarch Laser 800. Den fungerte helt greit inntil jeg begikk den store tabben med å glane i en Leica Geovid HD 10x42 kikkert med innebygget avstandsmåler. Da var jeg solgt! Hvis jeg først og fremst skulle tenkt budsjett for å anskaffe en liten og lett måler tror jeg det kunne blitt denne. For de fleste jaktsituasjoner bør en rekkevidde på inntil 590 m være tilstrekkelig. Og om jeg måtte velge mellom funksjoner som opplyst display eller vinkelkorreksjon ville jeg ikke nølt et nanosekund. Synes for øvrig vanntetthet også bør være et kriterium.

Link to comment
Share on other sites

Det som er lurt og ha med når ein kjøper er alltså: lys i display, justering for hellande terreng, er da noko meir?

Eg ser ikkje for meg at eg skal driva med noko langholdskyting, er helst jakt eg tenker på. No har eg jo ikkje tenkt og skyta dyr på sånne avstander då men kanskje greit om den kan måla ut til 5-6 hundre meter eller så.

 

Tenker kanskje at dette er noko eg kan kjøpa brukt og spara både kloden og mi eiga lommebok. Nokon som har fleire konkrete tips til brukbare modellar?

Ser kanskje for meg at ein del vil ha målarar som måler ganske langt. Kanskje eg kan gjera eit aldri så lite kupp på ein brukande målar til jakt men som kanskje ikkje har dei ekstreme lengdemålingane.

 

Den her https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=180406912 er det noko og sjå på?

Leica skal vel vera bra men synes den ser litt gammal ut, og prisen er vel for høg.

Ein ting til målaren eg kjøper må kunna måla i meter, ikkje berre yards.

Link to comment
Share on other sites

Ligger vel noe i sakens natur å skulle tjene penger når en driver butikk.

Uansett, om en først ikke skal gå for en håndkikkert med avstandsmåler, så gå i alle fall for en måler som er såpass liten at den lett går ned i bryst/ skjortelomma. Alle merker og modeller klarer vel å måle jaktmessige avstander, men brukeropplevelsen blir rimeligvis bedre på dyrere produkter, som på annen optikk. Ingen gratis lunch her heller.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte akkurat en brukt Leica 1200  -har bare fått testet litt, men du verden så genial!

 

Uten erfaring med andre, men ser noen store fordeler:

*Liten og lett

*Veldig rask

*Enkel i bruk (til og med skjønner hvordan den ene knappen skal brukes;))

*Virker bunnsolid

*Den "gummien" som er utenpå henger som limt i hånda, selv når bløtt

*Klare og tydelige tall i både sollys og skumring

*Har ikke fått testet maks avstand som visstnok skal være 1200m, men jeg skal bare vite om det er 100 eller 200m ;)

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

1 minutt siden, 40årskrisa skrev:

Jeg kjøpte akkurat en brukt Leica 1200 - -

*Har ikke fått testet maks avstand som visstnok skal være 1200m, men jeg skal bare vite om det er 100 eller 200m ;)

 

Hvis du skal måle over ca. 900 meter, bør du måle mot ei flate som er passe stor, passe hard, og står omtrent vinkelrett på avstanden. Og holde måleren fullstendig i ro (støtte den mot et-eller-annet). Jeg har fått avstander tett opp mot de lovede 1200, når jeg, av og til, har målt på denne måten.

 

På "normale" avstander funker 1200-en helt greit, i "håndholdt"-modus.

Link to comment
Share on other sites

Sitat

 Nokon som har fleire konkrete tips til brukbare modellar?

Etter den første tida da de kom på markedet, da det var mye dårlig og store kikkerter med 400m "rekkevidde" - så har jeg ikke sett en dårlig laser avstandsmåler. Optikken er så som så i de billige, og noen kan du lure på hvordan de har fått bildet så grått og sløvt - men alle måler det de skal, og alle er 100% nøyaktige. Jeg har sammenlignet temmelig mange, Selv har jeg en Leica RM1600, som i tillegg til å måle har et krystallklart bilde - og det er det, og de ekstra meterene du betaler for. Selv 800,- måler med 800m spec, måler 600m nøyaktig og uproblematisk, men skal du ha topp optikk i tillegg, så er det kjente merker og mer penger som gjelder.

Alle målerene stort sett måler kjapt og uproblematisk til kanskje halve den spesifiserte maksavstanden, og så må du holde stødigere og sikte nøyere jo lenger det blir. Og på maks må det kanskje være et stort, og reflekterende mål.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Akkurat nå, Sitka skrev:

Må ikkje ha vortex eg då, er eigentleg ute etter noko som fungerer så billigt som mulig (som ein del andre). Til jakt bør vel nesten målaren korigera for hellande terreng.

Hvor langt og bratt skal du egentlig skyte?

 

K

Link to comment
Share on other sites

21 timer siden, Sitka skrev:

https://www.finn.no/bap/webstore/ad.html?finnkode=181952196 Den her kanskje? Men eg er ikkje så begeistra for selgaren eigentlig. Han har sikkert kjøpt den til underpris fra ein eller annan og no skal han melka markedet mest muligt.

Jeg har veldig god erfaring med selgeren, bare så det er lagt til her. Han er aldri billigst, men jeg syns ikke han overpriser heller. Virker som han har god oversikt over markedet og tar en fair markedspris. Hyggelig og serviceinnstilt er han også. Men klart, ser du etter et røverkjøp må du leite etter noen som ikke driver butikk.

Link to comment
Share on other sites

13 minutter siden, erikraude skrev:

Jeg har veldig god erfaring med selgeren, bare så det er lagt til her. Han er aldri billigst, men jeg syns ikke han overpriser heller. Virker som han har god oversikt over markedet og tar en fair markedspris. Hyggelig og serviceinnstilt er han også. Men klart, ser du etter et røverkjøp må du leite etter noen som ikke driver butikk.

Trur du den er bedre enn den eg snakkar om?

Link to comment
Share on other sites

Sitat

Ikkje spesielt langt, kanskje ikkje så bratt heller men trudde det var eit must og ha.

Mer enn 200m og brattere enn du kan gå i, så er det kjekt. De fleste målere har dette uansett, og de fleste målere gjør det uansett feil... Det er dog en feil som har liten betydning på kort hold. 

 

Sitat

Trur du den er bedre enn den eg snakkar om?

Selvsagt er den det, det er jo en Leica. De tuller ikke når de lager optikk. Men 3000,- for en brukt RM 800  får meg til å lure på hva jeg kan få for min RM 1600, som jeg omtrent aldri bruker heller.

 

K

Link to comment
Share on other sites

3 timer siden, M67 skrev:

Mer enn 200m og brattere enn du kan gå i, så er det kjekt. De fleste målere har dette uansett, og de fleste målere gjør det uansett feil... Det er dog en feil som har liten betydning på kort hold. 

 

Selvsagt er den det, det er jo en Leica. De tuller ikke når de lager optikk. Men 3000,- for en brukt RM 800  får meg til å lure på hva jeg kan få for min RM 1600, som jeg omtrent aldri bruker heller.

 

K

Den er med andre ord overprisa.

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, erikraude said:

Jeg har veldig god erfaring med selgeren, bare så det er lagt til her. Han er aldri billigst, men jeg syns ikke han overpriser heller. Virker som han har god oversikt over markedet og tar en fair markedspris. Hyggelig og serviceinnstilt er han også. Men klart, ser du etter et røverkjøp må du leite etter noen som ikke driver butikk.


Jeg har også handlet noen ganger med vedkommende, og har bare gode erfaringer med han.

Link to comment
Share on other sites

13 timer siden, Sitka skrev:
13 timer siden, M67 skrev:

Hvor langt og bratt skal du egentlig skyte?

Ikkje spesielt langt, kanskje ikkje så bratt heller men trudde det var eit must og ha.

 

12 timer siden, M67 skrev:

Mer enn 200m og brattere enn du kan gå i, så er det kjekt.

 

Les denne tråden, hvertfall innlegga fra de av oss som følger naturlovene, så ser du hvorfor @M67 svarte som han gjorde.

 

https://www.kammeret.no/topic/14302-treffpunkt-ved-skyting-i-oppover-og-nedoverbakke/

 

 

Edited by Jegermeistern
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...