Jump to content

Ny hagle - nødvendig å klage?


700R

Recommended Posts

Hei. 
Kjøpt ei ny mossberg 500 og da jeg skulle rengjøre den « alltid på nye våpen» så jeg att toppen - kammeret har en liten skade. I denne forbindelse lurer jeg på om det er vits å klage- har det betydning og hva dere ville gjort.

 

C5F02427-09AF-4382-A75B-652850965CE6.png

197943EB-9FA5-43E0-8C58-705544607E91.png

Link to comment
Share on other sites

15 minutes ago, Chiefen.v-2 said:

Ny?

Ja, bildet lyver litt når det kommer til renhold. Hadde ikke annet enn papir for å tørke med, så ble sittende igjen hvite greier alle steder. Demonterte igjen i dagtidlig og fikk vekk dette. Litt laber finnish på hagla ellers, så var i samme tankeboks som deg..men ser ikke ut til å vært avfyrt/ brukt ellers og mer kan jeg vel ikke sjekke annent enn å stole på forhandler... 

Forhandleren svarte også på bildet og sa att dette hakket skulle være ubetydelig for funsjon og skulle det være noe problemer så ville det ikke dette lage problemer for reklamasjon ved en senere anledning. Så da får jeg vel bare stole på forhandler og ta det derrifra🤷🏻‍♂️👍🏻

 

15 minutes ago, Chiefen.v-2 said:

Ny?

 

Edited by 700R
Link to comment
Share on other sites

6 minutes ago, bobby said:

Ser ut som en feil i støpeprossesen og borde ikke passert i kontrollen. 

Jeg ville ikke godtatt dette på et nytt våpen uansett.

Begynner å fundere på dette jeg også.. Men dette er første våpenet jeg kjøpte av forhandler og ettersom forhandler da forteller att dette ikke burde være problematisk for funksjon så spør jeg dere. 
Hvordan går jeg nå frem? Ønsker på ingen måte å kjøpe ett nytt våpen uavhengig av pris og føle jeg sitter med ett produkt som ikke burde vært solgt..

Edited by 700R
Link to comment
Share on other sites

Hvis ikke det har noen betydning, hverken sikkerhetsmessig eller funksjonsmessig, så blir det nok opp til selgers godvilje å godta det på reklamasjon. Mye styr, så kan hende de stritter imot med gode motargumenter. Det viktigste er at du har fått påpekt det overfor selger.  Og er d egentlig en reklamasjon når hagla åpenbart funker? Jeg tror ikke det.  En fin OU eller en BPS som markedsføres som det "fineste" av sin type, ja. Men markedsføres 500 på det vis? Spørsmålet er om Mossberg gremmes så mye at de gir deg et nytt?? Tror du kan få nytt eller ny del, men som sagt mest på godvilje fra selger eller importør. 

Link to comment
Share on other sites

On 5/27/2021 at 9:22 PM, bobby said:

Ser ut som en feil i støpeprossesen og borde ikke passert i kontrollen. 

Jeg ville ikke godtatt dette på et nytt våpen uansett.

 

10 hours ago, m00se said:

Hagla funker nok den, men det er ikke spørsmålet. Jeg ville tatt den tilbake likevel. Jeg har hatt to stk 500 allerede, de skal ikke se sånn ut.

Enig bed begge disse.

Mossberg 500 er vel kanskje en av verdens mest kjente pumpehagler, men  i likhet med ett annet kjent merke "Remington" har kvaliteten på det disse produsentene hatt en negativ retning de siste 20-30 åra. Før var begge disse merkene (the shitt), men i dag er Remington konkurs...

 

Fra vas til alvor så har både bobby og m00se helt relevante poeng. Når du kjøper ett nytt våpen og da er det uvesentlig om det er til 5000 eller 500 000kr så skal ting være 100%. Om du bestiller ei en ny sauer 200 str fra DFS og den kommer med skadet kammer, hva gjør du? Tar du rifla i bruk og satser på att ting ikke forverrer seg?- det er jo tross alt ikke "farlig" og siden skuddet smeller av så kan man vel også si att rifla fungerer.. Nei, dette er naturligvis ikke veien å gå. Man sender derimot en mail til forhandler og forteller om sine funn, for å deretter få reklamer på varen evt et tilfredsstillende prisavslag.  Det er like lite forhandleren sin feil att hagla har ett skadet kammer, som det er like lite din feil som kunde. Saken er rett og slett att du har fått en vare som har skade fra fabrikk og ønsker derfor å reklamere på kjøpet. Dette er veldig enkelt og skulle forhandleren være helt uten godvilje så er dette en smal sak for forbrukerrådet/ advokat.

 

Men, og det er ett MEN.

Hele saken fasinerte meg av en eller annen grunn, så etter en times tid på amerikanske forum så kan jeg si att "damaged reciver" ikke er noe nytt. Veldig mange har skader/ større slitasje både ny fra fabrikk og brukt. Mye skyldes da att bolten er stål og reciveren er aluminium- altså er bolt hardere en kasse og vil da kunne skrape den opp etter bruk. Selv om jeg ikke er enig i så mye av det @hovdeknuten har skrevet her, så sier jeg meg ening med han om att det viktigste er att du jo allerede har fortalt forhandler om feilen og han igjen har instruert deg til att dette skal være ubetydelig- bare å bruke. Skulle da noe dramatisk forekommer så faller ansvaret på han. 

Oppsummert, hadde jeg vært deg så hadde jeg ikke brukt tid på å krangle med noen "enda" og heller tatt den i bruk. 

 

 

Edited by Brisk
Link to comment
Share on other sites

On 5/29/2021 at 12:22 AM, Brisk said:

bolten er stål og reciveren er aluminium

Er vel kun Browning BPS som har stål i kassa. Ellers er dagens std utelukkende kasser i aluminium. Noe som ser ut til å fungere utmerket. Så tror ikke problemet er materialbruken. Men finish. Og hva som tolereres av Mossberg. Det finner du ut ved å kreve nytt våpen:)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...