Jump to content

Sauer eller blaser?


Resuam

Recommended Posts

Sikkert et alt for veldebattert tema… 

 

jeg sparer til ny jaktrifle og lander på en av de to. Har veldig lyst på saueren, men har hørt at de benytter enkelte deler av aluminium i låskasse/sluttstykke. Det kan føre til at noe blir deformert med kiling som resultat. Stemmer dette? Liker saueren  best mest fordi den leveres med justerbar stokk som standard og at sluttstykkegangen er veldig pen. Vet ikke om jeg mener at retrekker er en fordel eller ikke. 
veldig åpen for gode tanker og forslag!!!😊

Link to comment
Share on other sites

Aluminium er ikke bare aluminium, har aldri opplevd deformasjon i hverken 202 eller 404. Jeg drar boltene med riktig moment (har det ikke i hodet nå).

Tror historiene om Sauer sine aluminiums kasser som sprekker og eksploderende Blaser er på samme nivå.

Topp rifler alle sammen, Blaser har et bedre løpsbytte men jeg har havnet på Sauer to ganger nå.

Liker de justeringsmuligheter som er i 404 og løse magasiner. Helt topp å kunne ta av kolben når rifla skal pakkes ned i sekken. Hadde sikkert blitt like fornøyd med en Blaser R8. Tror det er smaken som avgjør.

Link to comment
Share on other sites

Ingen tvil om at begge er bra, personlig liker jeg Blaser best, men kun om den har tommelhullstokk da det gjør at ladegrepene blir raskere enn med boltrifle. Men spørs om du trenger alle boksene de tikker. Om du ikke trenger systemvåpen, men oppspenner er mauser m12 like god. Om du trenger systemvåpen, men ikke oppspenner er sauer 202 og s&l victory like god. Om du ikke trenger noen av delene er Sako 75 og 85, samt tikka t3 like god. Anbefaler virkelig å få kjent på litt forskjellig, noen ganger er det bare sånn at man ikke har noe å utsette på det, men allikevel ikke liker det man har kjøpt.

Link to comment
Share on other sites

Har begge deler. Sauer 202 kassa i alu sprakk og jeg fikk ny i stål. Skyter godt med rifla og finner ingenting i veien med den men i de siste årene så har den stått i skapet og samlet støv. For meg er det Blaser R93 som gjelder.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, Sakoen75 said:

Aluminium er ikke bare aluminium, har aldri opplevd deformasjon i hverken 202 eller 404. Jeg drar boltene med riktig moment (har det ikke i hodet nå).

Tror historiene om Sauer sine aluminiums kasser som sprekker og eksploderende Blaser er på samme nivå.

Topp rifler alle sammen, Blaser har et bedre løpsbytte men jeg har havnet på Sauer to ganger nå.

Liker de justeringsmuligheter som er i 404 og løse magasiner. Helt topp å kunne ta av kolben når rifla skal pakkes ned i sekken. Hadde sikkert blitt like fornøyd med en Blaser R8. Tror det er smaken som avgjør.

 

Har 202 nå, men er det verdt å oppgradere til 404? Sikkert fint med oppspenner og enklere pipe skift. 

Link to comment
Share on other sites

14 hours ago, Sakoen75 said:

Kan ikke toppmate saueren mener jeg. 

Går fint å legge inn ett skudd, men du kan ikke fylle magasinet med toppmating. 

Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, Begnadøl said:

 

Har 202 nå, men er det verdt å oppgradere til 404? Sikkert fint med oppspenner og enklere pipe skift. 

Både og må jeg si.

Oppspenner er jo sikkrere, men den er betydelig tyngre å avsikre i forhold til 202 som bare er å vippe opp med pekefingeren. 202 sikringen er nydelig mens 404 er tyngre. Eneste som er raskere med løpsbytte på 404 må være at skjerfet er enklere og få av og at du har verktøyet i våpenet, den har den samme klem hylsa med tre bolter. Jeg bruker moment nøkkel på boltene skal jeg være ærlig. Det skal ikke være nødvendig men jeg er også litt "miljøskadet" så da tar OCD'n overhånd. Hurtig montasjen til 404 har jeg ikke opplevd problem med. Skal innrømme at jeg ikke bytter løp ofte, 404'n står med en grov pipe til elg fra August for det meste og 202'n med et fint løp til trening og allround jakt nesten hele året. Bytter på sikter og ammunisjon tilpasset jakta mer en løp.

Prøv en 404 med oppspenner før du kjøper, det er en tilvenning og forandring i forhold til silkemyke 202.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

12 hours ago, Sakoen75 said:

Både og må jeg si.

Oppspenner er jo sikkrere, men den er betydelig tyngre å avsikre i forhold til 202 som bare er å vippe opp med pekefingeren. 202 sikringen er nydelig mens 404 er tyngre. Eneste som er raskere med løpsbytte på 404 må være at skjerfet er enklere og få av og at du har verktøyet i våpenet, den har den samme klem hylsa med tre bolter. Jeg bruker moment nøkkel på boltene skal jeg være ærlig. Det skal ikke være nødvendig men jeg er også litt "miljøskadet" så da tar OCD'n overhånd. Hurtig montasjen til 404 har jeg ikke opplevd problem med. Skal innrømme at jeg ikke bytter løp ofte, 404'n står med en grov pipe til elg fra August for det meste og 202'n med et fint løp til trening og allround jakt nesten hele året. Bytter på sikter og ammunisjon tilpasset jakta mer en løp.

Prøv en 404 med oppspenner før du kjøper, det er en tilvenning og forandring i forhold til silkemyke 202.

 

Okei, takk for svar. Hadde vært gøy å kjøpt en 404, men synes det begynner å bli stive priser på både våpen og ekstra løp på en 404 nå.  Tror nok det blir 202 en stund til. Blir jo egentlig bare til at jeg monterer i 9,3 pipa i august, og den blir i våpenet til jul så har vel kanskje ikke behov for enklere løpsbytte uansett.

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor er det ingen som kommenterer hvordan riflene er å skyte med? 

Hvilken jaktrifle, unntatt STR, er mest brukt av de beste på feks jaktfelt? Løpende elg? Er det en grunn til det?

 

Noen ganger diskuteres det her som om dette er et klokkeforum og at alle riflene viser lik tid men det gjelder å ha så mye ræl som mulig i urverket, unnskyld, mekanismen.. 8)

 

Som oftest er det en grunn til at ei rifle er mest brukt til skyting.

Edited by Torf
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

6 minutes ago, Torf said:

Hvilken jaktrifle, unntatt STR, er mest brukt av de beste på feks jaktfelt? Løpende elg? Er det en grunn til det?

Veldig godt spørsmål! Hva er mest brukt og hvorfor? Blaser har vel for lett avtrekker har den ikke? Hvis det stemmer kan vel det være en grunn til at den ev. ikke blir brukt. 
 

 

Link to comment
Share on other sites

18 minutes ago, Torf said:

Hvorfor er det ingen som kommenterer hvordan riflene er å skyte med? 

Hvilken jaktrifle, unntatt STR, er mest brukt av de beste på feks jaktfelt? Løpende elg? Er det en grunn til det?

 

Noen ganger diskuteres det her som om dette er et klokkeforum og at alle riflene viser lik tid men det gjelder å ha så mye ræl som mulig i urverket, unnskyld, mekanismen.. 8)

 

Som oftest er det en grunn til at ei rifle er mest brukt til skyting.

S&l, 202 og 200str dominerer blant de beste i jaktfelt, oftest i kkc eller holmbrostokk. Det skal nevnes at en stor andel  av de jakter med blaser r8. 

 

Pris og magasinstørrelse er nok en av hovedgrunnen til at r8 ikke er mer brukt i njff skyting. 

Link to comment
Share on other sites

Sauer 202 og 404 og Blaser R8 er primært ikke noe bane våpen så muligens ikke så veldig sammenlignbart med hva som blir brukt i konkurranser? Skulle jeg skutt mye konkurranse med en av de tre måtte det bli 202 siden billige STR løp passer og den har løse fem skudds magasiner som avgjør det valget. 

På det meste av jakt velger jeg min 202 siden den er lettest av mine Sauet rifler. 

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder hastighet på repetering, så går det fort nok med vanlig bolt for dobbeltskudd på løpende elg. Som RO på ett PRS stevne denne helgen så jeg noen absurd raske skuddserier på min stasjon. Rask repetering handler mer om å finne målet etter skudd, eller i beste fall beholde målet i siktbilde under repetering og skudd. På jaktfekt her i sverige dominerer Tikka i toppen og i PRS dominerer BAT, KS Arms og Impact. 
 

 

Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, Dodraugen said:

S&l, 202 og 200str dominerer blant de beste i jaktfelt, oftest i kkc eller holmbrostokk. Det skal nevnes at en stor andel  av de jakter med blaser r8. 

 

Pris og magasinstørrelse er nok en av hovedgrunnen til at r8 ikke er mer brukt i njff skyting. 

 

Er det noen plass man får kjøpt denne Holmbro stokken? 

Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, Dodraugen said:

S&l, 202 og 200str dominerer blant de beste i jaktfelt, oftest i kkc eller holmbrostokk. Det skal nevnes at en stor andel  av de jakter med blaser r8. 

 

Pris og magasinstørrelse er nok en av hovedgrunnen til at r8 ikke er mer brukt i njff skyting. 

 

Ja, men cluet er at disse konkurranseskytterne har blitt gode til å skyte med optimaliserte konkurranseriflet og derfor håndterer en R8 jaktutgave fint i skogen.

 

Det er verre for en lite trent jeger med kappet R8 og moteriktig kiloszeiss på toppen.

Vi har fått noen slike blaserjegere i klubben som har fått litt hakeslipp i praktisk bruk på bane med 22lr-settet. Spesielt når de der og da skyter bedre med BRNO2 med 3-9 Tasco pga børselayout.  

 

Forøvrig har en R8 i 223 5-skudds magasin så det er ikke lenger noen hindring for bruk i konkurranse. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Har egentlig aldri sjønt hvorfor 223 ikke er mer populært i jaktfelt. Men forøvrig enig i at det er kun trening gjør deg til en bedre skytter. Men en blaser satt opp riktig er ikke å  forakte. Men å skyte bra med baktung rifle er ekstremt krevende, selv om det ofte føles bra når man peker med dem. 

Annen ting som er bemerkelsesverdig er bruken av store tunge kikkerter (zeiss v8 4,8-35x60) i kombinasjon med lett stokk i jaktfelt. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Et helt annet spørsmål. Hvis man allikevel planlegger å svi av så store summer på våpen og tilsvarende sikte. Hva ville dere valgt? Jeg har landet på disse to pga mulighet for løpsbytte og ryktet de har. Men er det andre alternativer som burde vurderes vil jeg tenke på dem også. Løpsbytte er greit fordi vi ikke vet så mye om hva som er det beste alternativet når man tar blyfri ammunisjon i betraktning. Ellers er det vel ikke noe å tenke på hvis man har landet kaliberet. 

Link to comment
Share on other sites

Siden du skal ha det til jakt, og lister opp kremen av rifler så blir alt av meninger subjektivt. Jeg har en 200str som brukes til alt og aldri skal byttes ut, men jeg liker blaser r8 bedre enn sauer 404. Det sagt har jeg absolutt ingen grunn til å påstå at r8 er bedre enn 404, eller motsatt. Det er bare den rifla jeg liker best. Det sagt, så ville jeg styrt unna andre jaktrifler i det prissjiktet, da annenhånds verdien holder seg mye bedre blant 404 og r8.

Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, Resuam said:

Et helt annet spørsmål. Hvis man allikevel planlegger å svi av så store summer på våpen og tilsvarende sikte. Hva ville dere valgt? Jeg har landet på disse to pga mulighet for løpsbytte og ryktet de har. Men er det andre alternativer som burde vurderes vil jeg tenke på dem også. Løpsbytte er greit fordi vi ikke vet så mye om hva som er det beste alternativet når man tar blyfri ammunisjon i betraktning. Ellers er det vel ikke noe å tenke på hvis man har landet kaliberet. 

For Blaserpenger skulle jeg uten tvil kjøpt en BAT Igniter eller Bumblebee med Manners stokk, bra avtrekk og en premium pipe evt i carbon. 
 

Med action wrench, pipeblokk og momentnøkkel går det like fort å bytte som på en Sauer. Løpene blir både billigere og bedre enn Blaser. 
 

 

Link to comment
Share on other sites

38 minutes ago, Austergården said:

For Blaserpenger skulle jeg uten tvil kjøpt en BAT Igniter eller Bumblebee med Manners stokk, bra avtrekk og en premium pipe evt i carbon. 

Er det noen som lager custom builds av dette i Norge?

Link to comment
Share on other sites

5 minutes ago, Resuam said:

Er det noen som lager custom builds av dette i Norge?

Vet ikke, men her i Sverige lager FWPrecision disse. Han eksporterer nok uten problem til Norge. 
Evt importere direkte fra USA 

Synes det er uforståelig at folk kjøper masseproduserte fabrikksrifler som Blaser for custompriser. 

Link to comment
Share on other sites

10 minutes ago, Resuam said:

Hva med custom fra f.eks Rafdal? Har forstått det som at de lager veldig fine våpen med meget god presisjon. Tror de bruker Hansen låskasser. 

Sikkert fine kasser. Hvordan blir vekta på disse for jakt? 

Link to comment
Share on other sites

Har sjekket litt mer og blir mer og mer gira på Rafdal. Skal sjekke litt mer, men kommer til å ringe dem og høre hva de kan tilby ut i fra det jeg ønsker. Håper det blir klaff og at jeg bestiller våpen fra dem!

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, Resuam said:

Har sjekket litt mer og blir mer og mer gira på Rafdal. Skal sjekke litt mer, men kommer til å ringe dem og høre hva de kan tilby ut i fra det jeg ønsker. Håper det blir klaff og at jeg bestiller våpen fra dem!

Var litt innteresangt dette her så du må halda oss oppdatert.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...

Skulle oppdatere😊 

Har vært gjennom mange runder og vært mye frem og tilbake. Hadde valgt Rafdal hvis jeg ikke skulle hatt sikte også. Han gir selvfølgelig ikke pakkepris på ei customrifle siden rifla er hele konseptet. 
 

har slitt med å finne den ene rifla som har «alt», men endte tilslutt opp med denne i 30-06:


https://www.landro.no/anschütz/113372/anschütz-1782-d-g-15x1-thumbhole-stock

 

Den har tilsynelatende alt jeg ønsker meg og den kjentes veldig fin ut da jeg var ned og prøvde den. Den er litt tung, men det syns jeg er bra bortsett fra de helgene jeg er på reinsjakt… På toppen valgte jeg en Leica fortis 2-12x50 BDC.  Den var også veldig fin å se gjennom!

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...