Jump to content

Small base dier vs standard


fredriko

Recommended Posts

Hei, 

jeg fikk tak i ett brukt Lymann diesett 308w som er merka "small base" , 

jeg oppdaga etter jeg mottok settet at dette er ment for semi auto rifler der den presser hylsa litt ekstra for at rifla skal lettere kaste ut hylsa etter avfyring, men dette settet skal brukes til å lade for ei Tikka t3, 

hva har det å si om jeg bruker small base settet? vil det korte ned levetiden på hylsene? 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Det har ingenting å si, Juster dien slik at hylsen entrer kammeret enkelt, muligens en omdrenning opp fra hylseholderen.  Du helpresser altså ikke "max" om det ikke er nødvendig- på samme vis som med en normal die.

Edited by asterix
Link to comment
Share on other sites

12 minutes ago, asterix said:

Det har ingenting å si, Juster dien slik at hylsen entrer kammeret enkelt, muligens en omdrenning opp fra hylseholderen.  Du helpresser altså ikke "max" om det ikke er nødvendig- på samme vis som med en normal die.

okei så bra, 

var redd jeg hadde kjøpt katta i sekken jeg nå. 

 

takk for svar. 

 

Link to comment
Share on other sites

okei, trenger litt mer tips her, 

prøvde å lade ikveld med small base diene, det var mildt sagt et H***** i forhold til mine vanlige LEE dier i 30-06, 

vi brukte 2 timer på og presse 25 hylser, vi smurte alle hylsene med Hornady One shot case lube,  når de skulle presses første gangen så var det så tungt at jeg strakk hylsa på vei ut igjen, slik at vi måtte smøre på nytt og presse en gang til, måtte presse alle hylsene 3-4 ganger for og få ønsket størrelse/lengde slik at de kamret fint i rifla. 

Hva gjør jeg galt? har prøvd LEE sin case lube også, like tregt der også, smører godt utpå og godt inni halsen på hylsene.

skal sies at dette er engangskutte Sako hylser. 

Men er det normalt at det skal være så tregt som dette fordi det er small base? 

 

Link to comment
Share on other sites

Huff, så trasig. 

Jeg har ingen small base- dier selv, og har aldri prøvd. Men den prosessen høres jo helt uholdbar ut. Det høres ikke sunt ut for hylsene heller. 

Den eneste forklaringen jeg kan tenke meg, når du åpenbart har smurt hylsene godt, er misforhold mellom kammer og die. Jeg ville nok hverken brukt de hylsene, eller dien, flere ganger.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, spindrift said:

Huff, så trasig. 

Jeg har ingen small base- dier selv, og har aldri prøvd. Men den prosessen høres jo helt uholdbar ut. Det høres ikke sunt ut for hylsene heller. 

Den eneste forklaringen jeg kan tenke meg, når du åpenbart har smurt hylsene godt, er misforhold mellom kammer og die. Jeg ville nok hverken brukt de hylsene, eller dien, flere ganger.

 

ja jeg skulle lade med en kompis i går for og introdusere han for ladeverden, dårlig start for han gitt.. 

han har kjøpt seg 500skudd av Norma Trainer som vi heller kan begynne å lade når han får skutt opp etter hvert, tenkte det kan ha noe med hylsene og gjøre. 

hvis ikke må vi bare kjøpe vanlige dier som ikke er small base.

 

Link to comment
Share on other sites

Enten er dien altfor trang eller kammeret i riflen er for romt.

Lån et standard die sett og prøv det, om det fremdeles må brukes makt for å presse hylsene er det kammeret som er for romt. Da er børsemaker neste. I ekstreme tilfeller kan overtrykk pga trangt løp gjøre at hylsene utvider seg så mye at de blir vanskelig å presse.

Om du ser på engangsskutte hylser fra fabrikkpatroner kan du ofte se om kammeret er for romt. Ser du en tydelig "knekk" i hylseveggen 5-7 mm fremfor bunnen er det et tegn på at hylsen utvider seg for mye under skyting. Legg en linjal langs hylsen, om det er mye luft mellom hylsebunnen og linjalen er det et tegn på romt kammer.

Jeg bruker oftest den gamle typen hylsesmøring som er oljebasert, med den presser jeg alle typer hylser uten stort kraft, en del av de vannløselige og lettvinte typene smører mye dårligere, da anbefaler jeg å bruke lanolin.

Link to comment
Share on other sites

10 minutes ago, Per-S said:

Enten er dien altfor trang eller kammeret i riflen er for romt.

Lån et standard die sett og prøv det, om det fremdeles må brukes makt for å presse hylsene er det kammeret som er for romt. Da er børsemaker neste. I ekstreme tilfeller kan overtrykk pga trangt løp gjøre at hylsene utvider seg så mye at de blir vanskelig å presse.

Om du ser på engangsskutte hylser fra fabrikkpatroner kan du ofte se om kammeret er for romt. Ser du en tydelig "knekk" i hylseveggen 5-7 mm fremfor bunnen er det et tegn på at hylsen utvider seg for mye under skyting. Legg en linjal langs hylsen, om det er mye luft mellom hylsebunnen og linjalen er det et tegn på romt kammer.

Jeg bruker oftest den gamle typen hylsesmøring som er oljebasert, med den presser jeg alle typer hylser uten stort kraft, en del av de vannløselige og lettvinte typene smører mye dårligere, da anbefaler jeg å bruke lanolin.

 

okei, jeg kan si at dette er ei helt ny Tikka T3 som har gått kanskje 150-200 skudd, men dette med og måle hylse med linjal som du sier er et godt tips, skal sjekke dette.

bruker du lanolin blandet med noe annet? får man vekk motorolja og lanolinen skikkelig etterpå? 

 

Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, fredriko said:

Men er det normalt at det skal være så tregt som dette fordi det er small base? 

Nei, du skal i teorien ikke merke noen særlig forskjell, Jeg har ladet tusenvis av Small base i 308W. Men jeg har hatt enkelte ganger hatt store problemer med hylser fra Federal, merket FC- i flere kalibre. Disse har vært så harde at en ikke greier å presse dem, helt forferdelig. Med Norma har jeg aldri opplevd problemer. Men det kan jo hende at dia er rustet innvnedig elle har andre feil- eller at du har feil smøremiddel. I første omgang, lån deg en annen die- og smøremiddel- og prøv. Vi får håpe at feil på dia eller smøremiddlet er problemet, ikke kammeret.. 🤔

Edited by asterix
Link to comment
Share on other sites

Jeg vasker hylsene i vannbasert industrivask og varmt vann etter pressing, da blir de helt rene, men ikke blanke.

Lanolin finnes i flere varianter. Noe bruker jeg til kaldpressing av kuler, den er relativt ren. Det finnes også typer som er beregnet for understellsbehandling av biler, de er billigere og suverene til både smøring og preservering av våpen. Jeg kjøpte hos et firma i Rogaland som het Rettedal biletterannet.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Per-S said:

Jeg vasker hylsene i vannbasert industrivask og varmt vann etter pressing, da blir de helt rene, men ikke blanke.

Lanolin finnes i flere varianter. Noe bruker jeg til kaldpressing av kuler, den er relativt ren. Det finnes også typer som er beregnet for understellsbehandling av biler, de er billigere og suverene til både smøring og preservering av våpen. Jeg kjøpte hos et firma i Rogaland som het Rettedal biletterannet.

 

okei, vi får se om det kan hjelpe å bytte hylsemerke først, og hvis ikke så får vi prøve og bytte smøremiddel :)

 

Link to comment
Share on other sites

40 minutes ago, asterix said:

Et annet problem kan jo være at ekspandertappen er justert feil, slik at den klyper ved pressing. Ta ut ekspanderen og prøv å presse en hylse. 

 

Det var et godt tips, kan den justeres feil altså? 

er det noe enkel måte og stille denne inn til "grunninnstilling" ? 

Link to comment
Share on other sites

De fleste verktøy er slik laget at ekspanderen automatisk havner riktig når utstøternåla akkurat klarer å presse  ut hetta. Har utstøter riktig lengde? Dvs lang nok til å få ut hetta uten at ekspander går i hylsebunn? Bare for ordens skyld, er dette hylser fra ditt  våpen? Min erfaring med Sakomerkede hylser er at de er greie å presse, men som over nevnt, FC derimot.

Link to comment
Share on other sites

20 hours ago, vavlo said:

De fleste verktøy er slik laget at ekspanderen automatisk havner riktig når utstøternåla akkurat klarer å presse  ut hetta. Har utstøter riktig lengde? Dvs lang nok til å få ut hetta uten at ekspander går i hylsebunn? Bare for ordens skyld, er dette hylser fra ditt  våpen? Min erfaring med Sakomerkede hylser er at de er greie å presse, men som over nevnt, FC derimot.

Okei, 

ja dette er hylser som er skutt i samme våpen 1 gang, derfor så merkelig at det skal være så inni H**** tungt å helpresse de, 

jeg skal prøve uten ekspander for og se om det blir letter da, evt justere den inn riktig så får vi se om det funker, vi skal også prøve og presse noen Norma hylser for å sjekke om det er forskjell.

mistenker at de sako hylsene er noe dritt egentlig. 

 

Link to comment
Share on other sites

Måtte kjøpe en slik die for mange år siden da jeg hadde ei rifle med veldig trangt kammer og hadde flere 100 engangskutte hylser liggende fra andre 308 våpen. La ikke merke til noe forskjell i hylsemerke under pressing selv FC med nikkel på gikk greit å presse. Men klart litt mer motstand enn vanlig helpresse die var det.

Link to comment
Share on other sites

14 hours ago, Rugerdud said:

Måtte kjøpe en slik die for mange år siden da jeg hadde ei rifle med veldig trangt kammer og hadde flere 100 engangskutte hylser liggende fra andre 308 våpen. La ikke merke til noe forskjell i hylsemerke under pressing selv FC med nikkel på gikk greit å presse. Men klart litt mer motstand enn vanlig helpresse die var det.

 

Ja jeg også forventer at det skal være "litt" tregere siden man presser litt mer en vanlig, jeg har ikke så mye referanse da jeg er fersk i ladeverden enda, men når jeg presser mine 30.06 hylser i vanlig Lee die med Lee hylsefett så går det ganske greit, sitter på en kontorstol og kan utføre dette med en arm, mens dette lymansettet med small base så lugger det noe heise og jeg må reise meg fra stolen og stå over pressa for å legge trykk på når jeg presser den, kjenner ut som helle pressa skal gi etter. 

 

Edited by fredriko
Link to comment
Share on other sites

52 minutes ago, Rugerdud said:

@fredriko Høres ut som noe er feil en plass. Var å så etter merke på dien min og jeg har RCBS. Har du fått testet uten expanderknappen? Og ble det bedre?

Har ikke fått testa det enda, har nå RCBS Case Lube-2 liggende som jeg skal prøve i tillegg, 

skal fortelle her hvordan det gitt :)

 

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg testa litt og funnet ut av hva problemet er, 

først og fremst hylsetype og smøremiddel, testa Norma hylser med RCBS Case lube 2, da gikk det mye bedre, men problemet nå er at når jeg har hylsa helt oppe i dia så henger den sånn der at jeg strekker den noe veldig på veien tilbake, så må jeg måle også presse den en gang til for og få den tilbake til standard størrelse, tenker jo at dette lager unødvendig mye stress på hylsa, i tillegg er det irriterende og måtte presse hver hylse to ganger før den er ok. 

lurer på om jeg bare må skaffe meg et vanlig diesett og kutte ut dette smallbase greiene, virker som at de komprimerer hylsa så mye at det blir "heng" på returen uansett hva jeg prøver.

 

Edited by fredriko
Link to comment
Share on other sites

8 minutes ago, fredriko said:

lurer på om jeg bare må skaffe meg et vanlig diesett og kutte ut dette smallbase greiene, virker som at de komprimerer hylsa så mye at det blir "heng" uansett.

Det virker som en svært god idé😉!

(Beskrivelsen lenger oppe i tråden, der du nærmest må bruke hele kroppstyngden for å presse, er et tydelig tegn på at noe er alvorlig feil. Jeg har brukt standard dier og Case lube 2 på ulike hylsefabrikat i 6,5x55 og .30-06 i en RCBS-presse, og aldri vært i nærheten av de problemene du beskriver).

Link to comment
Share on other sites

1 minute ago, Sølvrev said:

Det virker som en svært god idé😉!

(Beskrivelsen lenger oppe i tråden, der du nærmest må bruke hele kroppstyngden for å presse, er et tydelig tegn på at noe er alvorlig feil. Jeg har brukt standard dier og Case lube 2 på ulike hylsefabrikat i 6,5x55 og .30-06 i en RCBS-presse, og aldri vært i nærheten av de problemene du beskriver).

Jeg har jo LEE dier til min 30.06 og der er det ikke i nærheten så tungt som dette, 

 

Link to comment
Share on other sites

On 5/12/2021 at 9:39 AM, fredriko said:

Jeg har jo LEE dier til min 30.06 og der er det ikke i nærheten så tungt som dette, 

 

Nå er diene solgt, og nye i vanlig størrelse er på vei i posten, regner med at det løser problemet :)

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Liten oppdatering her, nye Hornady dier gjorde susen, nå er alt som det skal være :D 

 

har kjøpt en flaske Hornady one shot som jeg sprayer på alle hylsene, ser ut til å funke greit istedenfor å smøre en og en hylse med noe annet griseri :)

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...