Jump to content

Winchester 9422


Clint Eastwood

Recommended Posts

Lurer på å kjøpe meg en Winchester 9422.

En lever action er jo guttedrømmen, og noe eg alltid har hatt lyst å eige.

Dette blir jo ei brukt 22, så da lurer eg på en del. 

Er kvaliteten bra på desse? 

Fungerer lademekanismen bra, eller må en forvente ladekluss fra tid til annen.

Er det ellers noe spesielt en må passe på ved kjøp av ei sånn børse.

 

Clint  ;-)

Link to comment
Share on other sites

Nå kjenner jeg ikke til 94 av erfaring men har ei 39A som er marlin sin lever 22. Må være bestemt når en tar ladegrep ellers så kan det bli litt kluss med utkastet. Ellers så er det litt problematisk med kikkert på dissa 94'ne pga utkastet i toppen men ikke umulig. Men dette er du vel klar over

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg har en slik. Har vel hatt min i 3 år snart. Kjemperifler. Når det kommer til kvalitet så er disse topp. Jeg vil si bedre enn Marlin 39 som er nevnt over her. Tyske Erma laget en kopi av Winchesteren men valgte aluminium i stedet for stålkasser og gjorde noen andre endringer for å kunne produsere den billigere. Henry tok over tegningene til Erma og lager den enda(men fortsatt med billig alukasse eller messingkasser). Jeg tror ikke delene fra kopiene passer den originale M9422, men disse er bygget solid. Presisjonen er så klart ikke helt topp opp mot presise boltrifler, men holder mer enn nok til trening, moro og jakt med 22lr. Min samler godt under 25mm på 50meter med rett ammo. Min har fungert supert med short, long og long rifle patroner. Kun da jeg brukte noe gammel Thunderbolt fra Remington hadde jeg litt tull, men det var nok ammo og ikke  rifla ;) 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ja eg er ikkje fremmed for å kjøpe en Marlin med engelsk grep, evt en ny Browning BL 22. Men Winchester navnet har jo liksom en spesiell klan, så det er jo egentlig det en har mest lyst på da. Henry H001 er jo en billig mulighet, men er litt i stuss på den. 

Eg har en annen salongrifle i 22, men har lyst på en lever action med opne sikter.

Men stemmer det at dei siste årene Winchester 9422 blei produsert, var det litt meir problem med dei en tidligere. Var en i et amerikansk forum som trodde maskinene som produserte delene var begynt å bli slitt, så pasningene var ikkje like nøyaktige som dei burde vere.

Kan dette stemme?

 

Link to comment
Share on other sites

Ja eg og har hørt at produksjonen blei stanset pga det var for dyrt.

Men kan det stemme at maskinerings utstyret blei slitt på slutten av en lang produksjonstid, og derfor blei paningene til delene litt unøyaktige dei siste årene? Så derfor blei børsene noe meir tull med. Kan dette stemme?

 

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke hørt noe om det. Men nå hadde jo Winchester litt kvalitetsproblemer på boltriflene de siste årene, så kan jo ha vært litt med 9422en også. Selv om jeg ikke tror det, da den var ikke i produksjon så lenge som andre våpen de laget. Hadde vært mer skeptisk til en vanlig 94 for å si det slik ;) 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, MikiN1486 said:

Nå kjenner jeg ikke til 94 av erfaring men har ei 39A som er marlin sin lever 22. Må være bestemt når en tar ladegrep ellers så kan det bli litt kluss med utkastet. Ellers så er det litt problematisk med kikkert på dissa 94'ne pga utkastet i toppen men ikke umulig. Men dette er du vel klar over

Men med bestemt ladegrep, fungerer lademekanismen bra? Ellers er det noe å tenke på når det når det gjelder Marlin? Eg tenker å kjøpe ei børse uten kikkertsikte

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, MikiN1486 said:

Ellers så er det litt problematisk med kikkert på dissa 94'ne pga utkastet i toppen men ikke umulig. 


Winchester 9422  somer ei .22lr rifle ble designet med sideutkast. Og har det vel enda. 
Winchester 94 har hatt sideutkast siden 1983. DA fikk den navnet Winchester 94AE. AE er kort for Angle Eject. 
Men har man en tidligere moidell av denne er løsningen å sette på et Scout sikte. 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

2 minutes ago, Tjukkas said:


Winchester 9422  somer ei .22lr rifle ble designet med sideutkast. Og har det vel enda. 
Winchester 94 har hatt sideutkast siden 1983. DA fikk den navnet Winchester 94AE. AE er kort for Angle Eject. 
Men har man en tidligere moidell av denne er løsningen å sette på et Scout sikte. 

 

 

2 minutes ago, Tjukkas said:


Winchester 9422  somer ei .22lr rifle ble designet med sideutkast. Og har det vel enda. 
Winchester 94 har hatt sideutkast siden 1983. DA fikk den navnet Winchester 94AE. AE er kort for Angle Eject. 
Men har man en tidligere moidell av denne er løsningen å sette på et Scout sikte. 

 

Takk for svar. Eg tenker å kjøpe ei børse med opne sikter. Har du, eller har du hatt noen 22 lever action som du kan dele noen positive eller negative erfaringer med?

Link to comment
Share on other sites

Desverre bare plass til ei salongrifle i garderoben, og det er ei boltrifle. Har en Winchester 94 i .30-30 fra 1973. 
Men de åpne siktene på bølerifler er gjerne ganske rudimentære. En løsning er å sette på et diopteriskte. 
TIl min 94 ville jeg da valgt et WIlliams sikte. ANer ikke om de passe rpå en 9422,
 

Link to comment
Share on other sites

25 minutes ago, Clint Eastwood said:

Takk for svar Rugerdud. Kjekt å høre at du har gode erfaringer med din egen :) Kan du fortelle hvilket år din er produsert?

Stemmer det at røret i magasinet kan falle ut når magasinet er tomt viss løpet peker nedover?

Min er fra 89. Magasinet holder seg på plass med en låsepinne som du vrir over for å ta ut magasin når du skal fylle det igjen. Ikke opplevd at min har sklidd ut. Som Tjukkas sier disse har sideutkast så kikkertmontasje er ikke noe problem :) 

Edited by Rugerdud
Link to comment
Share on other sites

1 minute ago, Tjukkas said:

Desverre bare plass til ei salongrifle i garderoben, og det er ei boltrifle. Har en Winchester 94 i .30-30 fra 1973. 
Men de åpne siktene på bølerifler er gjerne ganske rudimentære. En løsning er å sette på et diopteriskte. 
TIl min 94 ville jeg da valgt et WIlliams sikte. ANer ikke om de passe rpå en 9422,
 

Ja et dioptersikte er en mulighet som eg kanskje vil benytte, men for no se det ann først. Takk for svar :)

Link to comment
Share on other sites

1 minute ago, Rugerdud said:

Min er fra 89. Magasinet holder seg på plass med en låsepinne som du vrir over for å ta ut magasin når du skal fylle det igjen. Ikke opplevd at min har sklidd ut. Som Tjukkas sier disse har sideutkast så kikkertmontasje er ikke noe problem :) 

Takk for kjappe svar :)

Link to comment
Share on other sites

Bare hyggelig. Det er å få kjøpt jaktdioptersikte du monterer i 11mm sporet på kassen til disse. Husker ikke navnet på de i farten, men det finner du med et raskt googlesøk tenker jeg :D Samme firma selger også vanlig stolpe til forsikte som er bedre å bruke enn perlekort syns jeg :)

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Clint Eastwood said:

Men med bestemt ladegrep, fungerer lademekanismen bra? Ellers er det noe å tenke på når det når det gjelder Marlin? Eg tenker å kjøpe ei børse uten kikkertsikte

Vel Er kjempe fornøyd med min Marlin. Er verdens lengst produserte rifle så de er godt utprøvd. 39A er av typen take down så du kan dele de på midten for lettere vedlikehold. Bruker min til plinking på stål og til rundt 100m. Treffer der jeg peker den om jeg gjør min del rett. Men dessverre så er verken Winchester'en eller Marlin'en lette eller billige å få tak i og mange har dessverre blitt voldtatt å fått tredd ei lyddemper ned på seg 😪😪

Link to comment
Share on other sites

12 hours ago, Clint Eastwood said:

Ja eg er ikkje fremmed for å kjøpe en Marlin med engelsk grep, evt en ny Browning BL 22.

 

Har aldri hatt 9422 eller 39A, men jeg hadde en BL-22 noen år på nittitallet. Utrolig kul liten rifle med superkjappe ladegrep. Skjøt tusenvis av skudd med rifla, både 22LR, Long og Short, og opplevde aldri problemer av noe slag. Avtrekket var ikke bra, så det fikk jeg en børsemaker til å fikse.

 

Det eneste negative jeg kan huske om BL-22 er at den var litt pain å få skrudd sammen igjen etter demontering. Mye mulig skyldtes dette mest at jeg ikke hadde manual, og måtte finne ut av demontering / montering på egenhånd. Solgte Browningen fordi jeg bare "måtte" ha en delbar Marlin Papoose. Angrer fortsatt på det...

Link to comment
Share on other sites

20 hours ago, Clint Eastwood said:

Er kvaliteten bra på desse? 

Fungerer lademekanismen bra, eller må en forvente ladekluss fra tid til annen.

 

Hadde 9422 i mange år på 80/90-talet, var aldri noko som helst kluss med den. Kjøpte meg ein igjen i 2019, og har til dags dato ikkje hatt eit einaste tilfelle av forkiling/mateproblem. Har skutt både short og LR i den, mest short faktisk. 9422 er også lett delbar, du treng berre ta ut ein bolt for å dele den i to. Kjøper du ein "take-down bolt" treng du ikkje verktøy til dette heller. Det einaste eg eigentleg har å utsette på rifla er avtrekket.

 

16 hours ago, Rugerdud said:

Det er å få kjøpt jaktdioptersikte du monterer i 11mm sporet på kassen til disse. Husker ikke navnet på de i farten, men det finner du med et raskt googlesøk tenker jeg

 

Ikkje noko problem å finne nokon som lagar slikt, men eg har enno ikkje funne nokon som vil selge til meg :( Ingen i Norge som hadde på lager, og amerikanarane vil ikkje selge utanlands virkar det som. I ein annan tråd her vart eg tipsa om Skinner sights, har sendt dei ein mail men ikkje fått respons enno.

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, joska said:

 

Hadde 9422 i mange år på 80/90-talet, var aldri noko som helst kluss med den. Kjøpte meg ein igjen i 2019, og har til dags dato ikkje hatt eit einaste tilfelle av forkiling/mateproblem. Har skutt både short og LR i den, mest short faktisk. 9422 er også lett delbar, du treng berre ta ut ein bolt for å dele den i to. Kjøper du ein "take-down bolt" treng du ikkje verktøy til dette heller. Det einaste eg eigentleg har å utsette på rifla er avtrekket.

 

 

Ikkje noko problem å finne nokon som lagar slikt, men eg har enno ikkje funne nokon som vil selge til meg :( Ingen i Norge som hadde på lager, og amerikanarane vil ikkje selge utanlands virkar det som. I ein annan tråd her vart eg tipsa om Skinner sights, har sendt dei ein mail men ikkje fått respons enno.

Kjekt å høre at lademekanismen fungerer som den skal. Har sett noen på youtube at det ser greit ut å plukke dei ifra hverandre.

Har jo tenkt på en Browning BL 22 viss det ikkje dukker opp en 9422, men dei ser mykje vanskeligere ut å få i sammen igjen etter demontering. Fordelen med dei er jo at du kan kjøpe dei nye.

Link to comment
Share on other sites

21 hours ago, Clint Eastwood said:

Men med bestemt ladegrep, fungerer lademekanismen bra? Ellers er det noe å tenke på når det når det gjelder Marlin? Eg tenker å kjøpe ei børse uten kikkertsikte

Ja. Med bestemt så mener jeg ikke hardhendt men at du må passe på å være jevn i bevegelsen og ikke begynne lukkingen av mekanismen for kjapt om du skjønner hva jeg mener

Link to comment
Share on other sites

20 hours ago, Tjukkas said:

Desverre bare plass til ei salongrifle i garderoben, og det er ei boltrifle. Har en Winchester 94 i .30-30 fra 1973. 
Men de åpne siktene på bølerifler er gjerne ganske rudimentære. En løsning er å sette på et diopteriskte. 
TIl min 94 ville jeg da valgt et WIlliams sikte. ANer ikke om de passe rpå en 9422,
 

Nå blir jo garderoben større så da er det plass til 2 bøylerifle til😁

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

30 minutes ago, MikiN1486 said:

Nå blir jo garderoben større så da er det plass til 2 bøylerifle til😁


Jeg går og funderer på noe artig i 45/70, men lommeboken går ikke med på det, hehe. 
Neste rifle får heller bli en annen liten drøm i 6.5x55 Krag :-D

Jeg får jo ikke skutt med den Winchestern den jeg har desverre. Skulle i helga med den, dro til banen på lykke og fromme på et tidspunkt noen med nøkkel og kjennskap til hvordan baneanlegget fungerer  pleier å være der. 
Satte opp et par pappblinker for å spare elektronikken for .30-30 flatnesa blyspiss, men ingen dukket opp og åpnet standplass og heiste flagg. 
Og det ruslet turgåere rett gjennom skytefeltet ustanselig. Neste dag var de der oppe hørte jeg på smellinga  , men i finværet hadde kjerring og unger andre planer for meg :-)

Men nå har de publisert treningstider for både ungdom og voksne og neste helg byr det seg en sjans til å tjene seg plusspoeng i form av dugnad på 100 og 200 meters banen. 
Får hive meg på alt sånt jeg orker med framover. Har tatt et par DFS kurs online og skal pløye gjennom det jeg kan, så jeg kan bli til nytte for laget og bidra litt. Kroppen sliter litt med fysisk arbeid, men  er ufør og har god tid :-)

Bare jeg slipper til og skyte litt er jeg fornøyd :-D


 

Edited by Tjukkas
Link to comment
Share on other sites

BL-22 går vel for å være blant de 3 beste 22lr bøylerifler sammen med Winchester 9422 og Marlin 39. Solid byggekvalitet og de blir laget og har vært laget de siste 20-30 år er vel laget av Miroko i Japan og det er kvalitet. Du nevner vanskelige å montere igjen.... Det fant jeg ut at Winchesteren var også. Men det gikk etter litt "feilsøking" og banning 😂

Link to comment
Share on other sites

Winchester katalogen 1993:

Jeg har faktisk en slik på hånden, kjøpt og betalt. En ung spire i familien trenger bare å få plass på et jegerkurs og bestå den, så får vi søke om erverv. Jeg var heldig og fant en som er tilsynelatende ubruk. Fremstår som fabrikkny, mulig prøveskutt av tidligere eier. Jeg betalte kr.7,900,- i en våpenbutikk. 

SCAN0005 (2).JPG

SCAN0004.JPG

Edited by Vaquero
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, Tjukkas said:


Jeg går og funderer på noe artig i 45/70, men lommeboken går ikke med på det, hehe. 
Neste rifle får heller bli en annen liten drøm i 6.5x55 Krag :-D

Jeg får jo ikke skutt med den Winchestern den jeg har desverre. Skulle i helga med den, dro til banen på lykke og fromme på et tidspunkt noen med nøkkel og kjennskap til hvordan baneanlegget fungerer  pleier å være der. 
Satte opp et par pappblinker for å spare elektronikken for .30-30 flatnesa blyspiss, men ingen dukket opp og åpnet standplass og heiste flagg. 
Og det ruslet turgåere rett gjennom skytefeltet ustanselig. Neste dag var de der oppe hørte jeg på smellinga  , men i finværet hadde kjerring og unger andre planer for meg :-)

Men nå har de publisert treningstider for både ungdom og voksne og neste helg byr det seg en sjans til å tjene seg plusspoeng i form av dugnad på 100 og 200 meters banen. 
Får hive meg på alt sånt jeg orker med framover. Har tatt et par DFS kurs online og skal pløye gjennom det jeg kan, så jeg kan bli til nytte for laget og bidra litt. Kroppen sliter litt med fysisk arbeid, men  er ufør og har god tid :-)

Bare jeg slipper til og skyte litt er jeg fornøyd :-D


 

Har en 1895SBL i 45/70. Angrer ikke et sekund på det innkjøpet.😁 Nå som garderoben øker så får en se om ikke det på sikt bli en 4 bøylerifle i et eller annet spennende kaliber. Må innrømme at jeg er spent på hva som kan finne på å komme nå som Ruger har kjøpt Marlin. Håper på at det kanskje komme noen ny og gamle kaliber på markedet igjen. Da spesielt i Express familien. Savner også 30-30 jeg en gang hadde😪. Må vel innrømme at 8 stykk i garderoben ikke er stor nok🙄

Link to comment
Share on other sites

Kr.7.900,. nok litt stiv etter min mening også, ca. 6 lapper hadde passet bedre for et våpen som er litt spesielt og ute av produksjon. En så strøken Win. 9422 finner en kun ved litt flaks og tilfeldigheter. Jeg og våpenhandleren leitet etter bruksmerker uten å finne noen spor. Sluttstykkebunn etter hylser og slitemerker på mekanismen var lite synbart. våpenhandleren kjente godt til vedkommende som kjøpte den ny, kunden hadde det for vane å kjøpe våpen og la dem bare stå og se pene ut. Han var fast kunden for over 30 år siden. Jeg overlever kjøpssummen, jeg håper våpenbutikken overlever pandemien om ikke annet.

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

On 4/19/2021 at 8:43 PM, Vaquero said:

Winchester katalogen 1993:

Jeg har faktisk en slik på hånden, kjøpt og betalt. En ung spire i familien trenger bare å få plass på et jegerkurs og bestå den, så får vi søke om erverv. Jeg var heldig og fant en som er tilsynelatende ubruk. Fremstår som fabrikkny, mulig prøveskutt av tidligere eier. Jeg betalte kr.7,900,- i en våpenbutikk. 

SCAN0005 (2).JPG

SCAN0004.JPG

Hvilken av disse endte du opp med? Eller ble det en av de med messingkasse, nagler og diverse?

Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, MikiN1486 said:

Hvilken av disse endte du opp med? Eller ble det en av de med messingkasse, nagler og diverse?

Den jeg har holdt av er en finish-utgave som betegnes som XTR.  På bilde under viser jeg min model 94 i 30-30 WCF i XTR-finish lagt opp på en katalog med bilde av den jeg har kjøpt/reservert. På begynnelsen av 80-tallet kom Winchester med flere varianter av sine Lever Action rifler. Jubileumsmodeller går lenger tilbake. XTR var gjerne en noe oppgradert finish med pen nettskjering og blånering. Når det gjelder mitt tilfelle av denne 9422-riflen så sto den vel i butikken i et drøyt år, om prisen skremte kundene er jeg ikke sikker på. Folk som kjøper salongrifler i dag vil vel stort sett ha noe "kulere" med tofot og demper, helst litt sniper-look. Lever Action blir for spesielt interesserte.

Det er et barnebarn som er tiltenkt denne 9422-riflen, han er nok påvirket av min våpengarderobe. Jeg har ikke gått inn for det, han har vokst opp med mye skyting med salongen min/bolt og min Winchester i 30-30. Vaquero i 45 Colt har det også blitt en del skyting med. Marlin i 45/70 har inn til videre blitt for drøy i rekylen. 

 

Win.XTR.JPG

 

Win.9422 Std..JPG

 

Winchester.JPG

Edited by Vaquero
Link to comment
Share on other sites

Jeg har en del gamle Winchester kataloger fra årene 1970 - 80 - 90, en kan bli kvalm av havesyke. Når man blar i disse så blir det så nært og likevel helt fjernt, de lages ikke av Winchester lenger, men japanerne lager noen fine utgaver til stive priser. 

SCAN0005 (6).JPG

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Vaquero said:

Den jeg har holdt av er en finish-utgave som betegnes som XTR.  På bilde under viser jeg min model 94 i 30-30 WCF i XTR-finish lagt opp på en katalog med bilde av den jeg har kjøpt/reservert. På begynnelsen av 80-tallet kom Winchester med flere varianter av sine Lever Action rifler. Jubileumsmodeller går lenger tilbake. XTR var gjerne en noe oppgradert finish med pen nettskjering og blånering. Når det gjelder mitt tilfelle av denne 9422-riflen så sto den vel i butikken i et drøyt år, om prisen skremte kundene er jeg ikke sikker på. Folk som kjøper salongrifler i dag vil vel stort sett ha noe "kulere" med tofot og demper, helst litt sniper-look. Lever Action blir for spesielt interesserte.

Det er et barnebarn som er tiltenkt denne 9422-riflen, han er nok påvirket av min våpengarderobe. Jeg har ikke gått inn for det, han har vokst opp med mye skyting med salongen min/bolt og min Winchester i 30-30. Vaquero i 45 Colt har det også blitt en del skyting med. Marlin i 45/70 har inn til videre blitt for drøy i rekylen. 

 

Win.XTR.JPG

 

Win.9422 Std..JPG

 

Winchester.JPG

Må si jeg synes barnebarnet ditt har hatt et godt forbilde med tanke på hvor god smak i våpen han har utviklet 👍

  • Like 2
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...
  • 2 weeks later...
  • 2 months later...

Har ei winchester 9422 XTR S-L-L.R. jeg skal selge, tenkte jeg skulle legge den på finn men lufter den her først. Er montert en BSA sweet22 3-9x40 kikkert. Orginale stålsikter er inntakt. Er bearproof kolbeforhøyer. Er gjenget for lyddemper, lyddemper av ukjent merke følger med (ikke brukt av meg). Riflen ble kjøpt ny av min sønns oldefar (arvet den siden han ville begynne å skyte) og har knapt vært brukt. Min sønn vil ha en boltrifle som blir enklere for han å bruke. 

Tenkte meg 5000,- for riflen.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...