Jump to content

Sako Optilock - lavest mulig


ko-stens

Recommended Posts

Heisann, har akkurat kjøpt et rimelig elgsikte i 1-6x24 til den gamle AII’en bare for å prøve noe slik. Skal ta opp igjen elgjakta til høsten, og en tuba i form av 3-12x56 føles litt stort, selv om det neppe har så mye å si.

 

Men så var det ringer da... Sako har jo to varianter; ring + base og ringmontasje.

 

Vet at man får ekstra lave ringer til base, men finner ikke lav eller ekstra lav ringmontasje. Finner egentlig bare medium der.

 

Hvilken av disse gir lavest høyde? Noen som vet? Lavest pris(ringmontasje) frister mest, men ikke om siktet står på stylter!

Edited by ko-stens
Link to comment
Share on other sites

Jeg ser at det står base på de eskene, men jeg mener det er dumt å kalle den nedre delen av en slik to-delt montasje for base. Dette for å unngå misforståelser.

 

Jeg mener ordet base er den delen man fester til våpenet, som man igjen fester montasjen til.  Som f.eks QR-baser eller baser for svingmontasje. Mange våpen har både freste spor rett i kassa, men også skruehull for å montere baser.

 

7e67bb83e5a8bb17b3dd96069532e54aa17c0bc4

 

Hvilke deler på dette bildet skal kalles baser? 

 

(Jeg har skrevet dette mange ganger....)

Link to comment
Share on other sites

On 3/10/2021 at 4:02 PM, amatør said:

 

 

7e67bb83e5a8bb17b3dd96069532e54aa17c0bc4

 

Hvilke deler på dette bildet skal kalles baser? 

 

 

 

Må nesten bli baser og basebaser da! 

 


Slapp å tenke på dette, for i dag ble det faktisk Leupold ringmontasje til børsa. 😊

 

Fikk omtrent halv pris på et sett med Leupold medium, så prøver de. Synd jeg ikke har fått siktet i henda ennå, for da hadde det blitt innskyting i morgen!

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Disse ville jeg sansynlighvis ikke kjøpt. Sako har nok innsett at de koniske sporene ikke er spesielt lure. Problemet er at om en slik ring kommer litt for langt frem eller tilbake, kommer de ikke på linje sideveis. Er de ikke på linje, vil det bli spenninger i kikkertsiktet, som kan gjøre at siktet blir ustabilt.

 

De kuleformede plastinnleggene i Sakos egen montasje kompenserer for dette. 

 

Om du vil bruke dem, må du i det minster lappe dem inn.

 

 

 

 

 

 

Edited by amatør
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Mulig Leupold har satt inn dette på nyere ringmontasjer, men på de aldre så hadde de heller ikke stopper på bakre ring. Det gjør også hele montasjen litt mer ustabil. Det er kurant å borre og sette inn en "bolt" der. Verdt å tenke over det også. Sakos egne ringmontasjer har både stopper og plastfôringer i ringene. Om man bruker en skrue med en liten hendel i stedet for Unbracohode så har man også en pålitelig hurtigmontasje. I mitt hode, den beste løsningen til Sako.

Link to comment
Share on other sites

Haff!!! Fikk siktet i går, men passet det? Nei! Det var da hærn fløtte meg 1"-ringer i pakningen! Det stod 30 mm på den, så jeg tenkte ikke noe over det. Får selvsagt bytte i riktig størrelse, men jeg lurer jo litt på om Sako sine ringer faktisk vil passe til siktet med tanke på øyeavstand! 

 

Det nye, en Vortex Strike Eagle 1-6x24, har mye lengre okular enn Zeissen ved siden av. Zeissen er montert i Sakobaser+ringer og sitter ganske så riktig. Med slike, vil Vortexen havne noe lenger bak. Bakre baser er jo "lang", slik at ringen sitter i fremkant på den. Med Sako ringmontasje vil jo siktet havne enda lenger bak? 

 

Vil egentlig Sakobaser+ringer eller Sako ringmontasje egentlig passe med tanke på øyeavstand!? Leupoldringene, som ikke har denne "stoppepinnen" vil jo kunne flyttes mye lenger frem. 

 

Men det finner en jo ut når jeg skal tilbake og bytte. Tar med rifla og siktet! 

 

Kanskje det ikke var et så lurt kjøp av sikte likevel! Uansett, en får se hva dette er for noe rart først. Det virker faktisk ikke så ille med tanke på prisen, 2 999,- hos XXL, så tenkte det kan være verdt å prøve. Rart retikkel, med opplyst halvsirkel, men jeg synes det ser greit ut lell. Impulskjøp kan en vel kalle det... 

 

Vortex.jpg

Sako RM.jpeg

Sako OL.jpg

Link to comment
Share on other sites

14 minutes ago, ko-stens said:

Med Sako ringmontasje vil jo siktet havne enda lenger bak? 

Du kan jo trekke ut splinten i bakre ring å skyve/montere den lengre frem. Da ser de slik ut.

SakoRing.jpg.c573775f323d32d481453f13f98050d5.jpg

Om ikke sikte har veldig store begrensninger med tanke på side justering, så går det helt fint.

Edited by Bly
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Bly said:

Om ikke sikte har veldig store begrensninger med tanke på side justering, så går det helt fint.

Greit da å følge på med fremre ring slik du har gjort, eller havner ikke ringene på linje. Det må verifiseres! Siktet havner ørlite på siden av løpets senterlinje, men det har ingen praktisk betydning på et jaktvåpen. Fø så er foreskrevet plassering av fremre ring i kant med utkasteråpningen når bakre ring er montert med stoppinne.

Lange okular og/ eller kompakte mål på rør skaper gjerne problemer ved montering av sikter på jaktvåpen. PM II og Klassik siktene til SuB er gode eksempler. Nærmeste løsning kan da være skinnemontering med de utfordringer det medfører. Betyr gjerne at siktet må monteres i høyere ringer for at okular skal gå fri skinna, i tillegg til at skinna i seg selv bygger på høyden. Så hindrer den gjerne topplading noe og i uheldige tilfelle utkast. Mulig det finnes baser det kan monteres extensionringer på, men høyt blir det iaf. Skal ikke alltid være lett, og Sako sin løsning gjør det iaf ikke enklere.

Hvorfor noen produsenter velger å lage sikter med slike lange okular har jeg ingen forklaring på. De bør være kjent med at det medfører montasjemessige utfordringer, men det kan kanskje finnes andre fordeler.

Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, vavlo said:

Greit da å følge på med fremre ring slik du har gjort, eller havner ikke ringene på linje.

Det betyr vel ingen ting. Slik det Sako systemet er laget blir alt skjevt unansett hva man gjør. Det er nå et av minusene med det systemet.

Link to comment
Share on other sites

Nja. Kileformede svalehalespor på kassa fram og bak. Bredere framover. Fast klo på venstre side av ringer med samme vinkel (ift sikte/ løpsakse) som spor på kassa. Løs klo på høyre side. Hva skjer med ringen ift løpsaksen når denne flyttes i lengderetning? Les hva amatør har skrevet lenger opp i tråden.

Link to comment
Share on other sites

Ble litt bekymret for at siktet ikke kommer langt nok frem, så tok frem Zeissen og monterte den på børsa (står uten sikte i skapet) og satte Vortexen oppå. Det holder hardt, men det går akkurat. Tenkte da at jeg kunne ta Zeissen ut av ringene og montere Vortexen i dem. Men det gikk pinadø ikke! Må i så fall ha høyere ringer for at den skal komme langt nok frem. Den tar borti basen, rett og slett. Da synes jeg det blir for høyt etter min smak. 

 

Tok deretter frem 1"-ringene og satte dem på. Siktet kommer selvsagt ikke nedi dem, men jeg får en pekepinn på hvor langt frem jeg får sikte, og la siktet oppå dem. Disse er medium høye, og i og med at siktet ikke kommer nedi, blir det jo som om jeg skulle hatt minimum høye ringer. Uansett, øyeavstanden går akkurat så vidt, så det kan gå bra. Hevarmen er ca 1 mm unna å treffe justeringsringen for forstørringen. Vet nesten ikke om jeg bør ha noe lavere ringer enn høye, men det finner jeg ut.

 

En ting la jeg merke til da jeg hadde siktet oppå ringene. Skrudde til bakre ring med håndmakt mens siktet lå oppå. Da jeg skrudde fast fremre ring mens jeg så gjennom siktet, dro det ut mot høyre. Det ble mindre av det da jeg flyttet fremre ring bakover på sporene. 

 

Bildene viser hvordan ting ser ut. Siktet kommer lenger bak uansett hvordan en snur og vender på det, som en kan se på bilde 1. Øyeavstanden på Vortexen er 89 mm, mens den er 90 på Zeissen jamfør googling. Grovmålt med linjal, kommer Vortexen ca 7 mm lenger bak. Bilde 2 viser hvor langt bak det er mulig å komme med Leupoldringene. Jeg tok opp rifla og siktet litt. Følte ikke at de 7 mm var noe avgjørende akkurat, men tja... Jeg får prøve det litt på skytebanen først! 

 

Egentlig angrer jeg litt på at jeg kjøpte det siktet der. Men gjort er gjort. Jeg får ta turen til J&F på fredag og ta med både rifle og sikte og se hvordan en kan løse utford-ringene... 

vortex1.jpg

vortex2.jpg

Link to comment
Share on other sites

Ja, kanskje jeg skal gjøre det gitt! Får gruble litt på dette. Skulle liksom prøve et sikte med lavest mulig minsteforstørrelse uten å blakke meg (har hatt nok utgifter på Howaen min i vinter!), og dette virket som en god mulighet til å prøve. Men det blir jo åpenbart noe knotete å drive med da... 

Link to comment
Share on other sites

Og nå har jeg pakket ned siktet og sender det i retur i morgen. Så får jeg sende Leupoldringene til J&F og se om jeg får igjen noe der! Det ble ikke lange grublingen etter at jeg skrev forrige innlegg før jeg forsvant ned i kjelleren en liten tur... 

 

Takker for tips, Amatør! Akkurat retur tenkte jeg faktisk ikke på. 

 

Så da er vel problemet ute av verden akkurat nå. Og så er jeg klar for nye dumme ting... 😜

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Tittelen på posten heter "Sako optillock - lavest mulig". Som Sør-jeger har opplyst, er ringmounts 1,5 mm lavere enn vanlige optiloc. Imidlertid er det mulig å få en børsemaker til å frese ned optiloc mer enn 1,5 millimeter. Jeg vet ikke eksakt hvor mye, men jeg antar minst 3 mm. Som du ser av mailen fra Sør-jeger, er montasjen med 25,4 mm ringer 2 millimeter lavere enn den med 30 mm. Vil du benytte optilock og ha lavest mulig, bør du gå for montasje med 25,4 mm ringer.

 

Jeg er klar over at du hadde en kikkert med 30 mm rør, men den har du jo returnert. Nå endte du jo heller ikke opp med Optiloc, men med Leupold og har erfart hva som skjer når basene ikke står i linje. Montasjene er jo nå også returnert. Så nå starter du jo litt med blanke ark.

 

Bildet nedenfor viser er original sakomontasje av eldre årgang med 25,4 mm ringer. Montasjen er 16,2 mm høy og det er kun 3,5 mm mellom kikkertrøret og låskassa. Montasjen har sideveis justering for å unngå det problemet du nettopp har erfart med Leupold montasjen. Denne sakomontasjen er så lav at avstanden mellom okulær og hevarm er sterkt begrensende på valg av kikkert. På dette våpenet kan okulæret ikke være større enn 38 millimeter uten at montasjen omarbeides. Kikkerten på bildet er forøvrig Leupold FX-II 2,5

 

image.png.71d2f53e1364ef49c19bdbd47b807b10.png

 

Du velger selvfølgelig selv, men jeg anbefaler at du prøver ut hva som er riktig høyde på montasjen og korrekt avstand mellom kikkertlinse og øye. Deretter velger du passende montasje. Etter dette et kikkertsikte som passer montasjen og jaktformen. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...