Jump to content

Hvordan handler du rifle?


grt

Hvordan handler du rifle?  

128 members have voted

  1. 1. Hvordan handler du rifle?

    • Går i nærmeste sportsbutikk og ber om ett våpen til mitt bruk.
      10
    • Går til forret. med stort utvalg og ber om ett våpen til mitt bruk.
      30
    • Ber børsemaker om å finne våpen og utstyr til mitt bruk.
      6
    • Ber børsemaker om å custombygge våpen som passer perfekt.
      20
    • Tråler forum og butikker for å finne det perfekte utstyr.
      85
    • Tråler bruktfora for å spare mest mulig.
      35
    • Bestiller via telefon.
      17
    • Bestiller på nettside.
      24
    • Bestiller via email.
      16
    • Skrur sammen (nesten) hele våpenet selv fra innkjøpte deler.
      17


Recommended Posts

Jeg bestemmer meg for en kaliber jeg vil ha, så går jeg i butikken, tråler nettet osv., og stiller spm. om evt. aktuelle våpen. Når jeg skal ha meg våpen, så har jeg så god tid. Vil ikke rushe meg inn i noe som ikke er veloverveid, for så å bli skuffa i etterkant. Det er bortkasta penger og tid.

 

Har man mulighet til å få prøvd rifle fra noen på banen, så er jo det dritbra, for da kan du eliminere ting med en gang. Men jeg klarer ikke å spørre noen på banen om jeg kan få prøve våpenet dems for alt i verden, sjøl om jeg har dritlyst til å gjøre det.

Link to comment
Share on other sites

Man trenger ikke skyte med ett våpen for å prøve det, man kjenner mye bare ved å prøve det til skuldra i forskjellige posisjoner. Men det er klart at ett par skudd forteller en det meste man trenger å vite (det var slik jeg fant ut at hausken demperne også er bra).

 

Uansett så har jeg enda til gode å møte noen på en skytebane som ikke vil la andre få kjenne på børsa si, jeg har sågar prøvd å kjøpe av en rifla hans etter å ha kjent på den (er en lakelander her, med en stokk som passer meg 95%, og med en meopta på toppen som har helt rett høyde, og eieren fryder seg over å se sikklet komme frem hvergang den børsa er med). Det er nok få ting her i verden som gleder mer enn att andre liker børsa deres. :wink: Så bare spør, tror du vil bli forbauset hvor villige folk er til å la deg kjenne på godsakene.

Link to comment
Share on other sites

Ser at veldig mange tråler forum og butikker. Det virker for meg tungvindt. Ingen fabrikkbørse er tilpasset riktig. Den må bygges eller forandres litt på.

Jeg har alltid funnet den jeg liker best i utgangspunktet hos den lokale pusheren. Fått børsemaker til å forandre/bygge om det jeg ønsker. Når jeg da har fått ferdig bygd børse er det alltid noe som må rettes på og vips er riggen klar.

 

Godt at det er flinke børsemakere i landet her. Tusen takk til dere.

 

 

arro

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ihvertfall en tendens til og lese på dette forumet om et eller annet tema, der eventuelt langhold eller jakt våpen kommer opp. Får da lyst på en variant og/eller samme våpen som vedkommende har eller har lyst på.

 

Da tråler jeg forum og butikker etter priser og erfaringer samt eventuelle ekstradeler og stokker som finnes til våpenet. Som regel butter dette i en eller annen remington rifle eller kanskje howa der jeg kan sette på en aics stokk eller noe. For jeg har lyst til og begynne med konkurranse skyting med langhold. Vet bare ikke hvem jeg skal oppsøke eller skyte med, da jeg ikke kjenner noen likesinnede. Surt.

 

Men internett er ihvertfall en velbrukt og informativ kilde for meg angående pris og praktisk bruk.

Link to comment
Share on other sites

Med "tråle forum og butikker" mener jeg at jeg får lyst på noe spesielt, som kanskje ikke lenger er i produksjon eller i alminnelig handel. Da må man tråle litt for å finne, og noen ganger finner man noe som er _nesten_ rett. Så bærer det av sted til børsemaker for å få alt slik jeg vil ha det. Eksempelvis fant jeg etter mye leting en Winchester 1886 takedown i .45-70 (lette egentlig etter .50-110 men ga opp), og kjøpte den etter få minutters klåing hos selger. Så bar det av sted til børsemaker for å få montert et sett med jernsikter som jeg får til å bruke (ghost ring og stolpekorn).

 

På sikt, hvis jeg får råd, så kan det hende denne rifla får en ny tur til børsemaker for å få tilpasset ekstra løpssett i andre kalibre (jeg VIL ha .50-110, og så kanskje en villkatt flaskehalspatron basert på .348 Win).

 

En ser altså at ett og samme riflekjøp må krysses av for to steder i avstemningen :-)

Link to comment
Share on other sites

Ser at veldig mange tråler forum og butikker. Det virker for meg tungvindt. Ingen fabrikkbørse er tilpasset riktig. Den må bygges eller forandres litt på.

 

 

Jeg sjekker hva slags utseende, stokk osvv. på forum og på nett. Jeg handler jo ikke på nett, uten å ha holdt i våpenet. Som du sier, så passer dem sjelden med en gang. Men jeg tråler nett og forum, og får noen pekepinn på hva jeg er ute etter. Da er det sååå mye lettere å gå til en butikk eller ringe en butikk og høre om dem har noen aktuelle. Også jobbe utifra dette.

 

Jeg måtte bare rettferdiggjøre meg sjøl, for jeg følte meg misforstått her 8)

Link to comment
Share on other sites

Jeg bestemmer meg utifra bruksområde, spesifikasjoner og smak. Deretter går jeg i butikken for å få en ok pris.

Når budsjetter strekker til så blir det handel.

 

Har og har hatt remington, tikka, sako og sauer i ymse varianter og har vært mer eller mindre fornøyd

med alle sammen. Problemet er noe som heter havelyst, og når det dukker opp noe nytt som ser spennende ut

så hender det at noe annet må ofres, men prøve i det lengste å unngå det nå for tiden.

 

Ba om et godt råd når jeg kjøpte rifle for endel år tilbake og endte opp med en 75 Finnlight i 308, men denne

ble ikke mer enn en høst i skapet.

Hadde egentlig bestemt meg for en 202 jaktmatch, men med 4-5mnd leveringstid var det uaktuelt å vente og trang et alternativ der og da.

Sakoen svarte ikke til forventningene presisjonsmessig, og jeg kunne ikke få meg til å like stokken på den rifla. (plastræl)

Handlet den omsider inn i en 202 Jaktmatch i 6.5x55/9.3x62 og har ikke angret et sekund på det.

 

Av og til blir riflekjøp impuls, som i fjor på denne tiden da jeg tilfeldigvis fikk se en XCR tactical i 300 Win og bare måtte ha den.

Hadde solgt en AWR i 300 året før og manglet liksom dette i skapet.. ;)

 

Har vel kun kjøpt ei brukt rifle, og det var en dønn strøken Sako 491 i 6mm PPC USA som hadde gått 184 skudd etter

løpsskifte på sakofabrikken i 2005. Denne selges aldri...

 

Ellers så har jeg funnet ut av at akkurat nå har jeg nok rifler i skapet, og derfor driver jeg å lager ei pipestikke til remington.

Har en kort en som originalt er i 223 og med piper i 243 og forhåpentligvis 260 utpå nyåret. I disse tider er nok det veien å gå.

Må nok ha et HS magasin og underbeslag snart for å få matingen til å fungere på de to største. Noen som vil selge meg dette?

 

Ettersom jeg alltid får gode priser på J&F handler jeg nye rifler der.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...