Jump to content

500 S&W er igjen lovlig


20mm cannon

Recommended Posts

Etter samtale med en representant for et forbund, fikk jeg bekreftet at det var igjen lovlig å erhverve håndvåpen i grovere kaliber enn .455!

Disse grovkalibrete verktøyene ble jo som kjent forbudt etter et rundskriv, forfattet av vår alles kjære Ståle A. Svendsen i POD.
Jeg kan imidlertid også bekrefte at vår alles kjære Ståle A. Svendsen dessverre også gikk bort den 18. januar. 
 

Link to comment
Share on other sites

Nei, dette stemmer ikke. Det er foreslått som endring i ny våpenforskrift, men denne er ikke vedtatt og vi vet strengt talt ikke hvordan endelig versjon vil se ut. Vi har ingen grunn til å tro at akkurat denne endringen ikke skal få bestå, men det er altså ikke lovlig helt enda.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, slemmo said:

Greit å verifisere info fra usikre kilder før man poster på nettet og ikke tro på alt man hører.

Har du gjort noe for å undersøke om det jeg sier er riktig, eller antar du bare på automatikk at jeg bare taler svada?
Det står også på sidene til Norsk Våpeneierforbund.

Vi får vel anta at det medfører riktighet, all den tid de publiserer det på sin hjemmeside.

  • Dont like 2
Link to comment
Share on other sites

7 minutes ago, 20mm cannon said:

Har du gjort noe for å undersøke om det jeg sier er riktig, eller antar du bare på automatikk at jeg bare taler svada?

 

Ja og ja.

Som de fleste oppegående våpeneiere har jeg fulgt med på arbeidet om ny våpenlov/forskrift hele veien. Det er ganske allment kjent at våpenforskriften skulle tredd i kraft 1.1.2021 men nå er utsatt til "innen sommeren". Dette står over alt på internett.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, slemmo said:

 

Ja og ja.

Som de fleste oppegående våpeneiere har jeg fulgt med på arbeidet om ny våpenlov/forskrift hele veien. Det er ganske allment kjent at våpenforskriften skulle tredd i kraft 1.1.2021 men nå er utsatt til "innen sommeren". Dette står over alt på internett.

Dette for å snike inn enda en drittlov mens alle har fellesferie?

Link to comment
Share on other sites

52 minutes ago, m00se said:

Dette for å snike inn enda en drittlov mens alle har fellesferie?

Det er i forberedelsene og under høringer til både lover og forskrifter at en kan påvirke. Når den vedtas å tre i kraft, er toget gått for påvirkning. Derfor blir det meningsløst å snakke om å snike den inn.

Mange skyttere og jegere ser frem til den nye loven.

Link to comment
Share on other sites

On 2/2/2021 at 1:43 PM, nhd said:

Det er i forberedelsene og under høringer til både lover og forskrifter at en kan påvirke. Når den vedtas å tre i kraft, er toget gått for påvirkning. Derfor blir det meningsløst å snakke om å snike den inn.

Mange skyttere og jegere ser frem til den nye loven.

 

Erfaringsmessig stemmer ikke dette. Forskriften av '09 ble lurt ut i fellesferien, med høringsfrist i fellesferien, og det ble lagt kvist inn der ingen hadde bedt om. Ingen våpeneiere. Uansett er lover skrevet av mennesker og det viktigste er den som skal bestemme hvordan loven skal håndheves. Forskrift og rundskriv blir avgjørende for hvordan loven rammer. 

 

Men det er nye koster i POD. Vi får håpe det betyr mer forutsigbarhet og bedre samarbeid med de loven skal regulere. Kompendiet tyder på at det er mye bedre dialog. Jeg er håpefull. 

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...