Jump to content

Hvilket program står revolvern min på?


m00se

Recommended Posts

Hei!

 

Jeg fikk litt hjelp av klubben min til å sende av gårde min første søknad, sånn rundt våren 2019. Jeg vet jeg søkte 9mm til grov og .45 til militær, men jeg søkte også om en .44mag revolver. Problemet er at jeg ikke husker om det var på revolver felt eller magnum felt jeg søkte denne, og jeg kan ikke se på blå kopi hva jeg skrev. Er det bare å sende en mail til våpenkontoret?

Link to comment
Share on other sites

Så du skal søke om enda en revolver? 😛 

Da søker du på den revolveren du vil ha, og samtidig gir du beskjed om at revolveren du har i 44 Mag skal registreres på revolverfelt eller magnum 1... Ikke verre enn som så. 

 

I våpenkompendiet er det spesifisert at du kan erverve ett våpen per bruksområde, og revolverfelt og magnum1 er to ulike bruksområder...

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, m00se said:

Problemet er at jeg ikke husker om det var på revolver felt eller magnum felt jeg søkte denne, og jeg kan ikke se på blå kopi hva jeg skrev.

Det er vel bare å gå inn på resultatlistene fra feltstevner der du har brukt den, så ser du klassen.

Link to comment
Share on other sites

41 minutes ago, nhd said:

Det er vel bare å gå inn på resultatlistene fra feltstevner der du har brukt den, så ser du klassen.

Har ikke vært på noen stevner enda dessverre, bare klubbkonkurranser så langt.

 

Takk for hjelpen folkens, ser at dette ikke er så vanskelig som jeg hadde trodd :)

Link to comment
Share on other sites

En 44 mag revolver kan vel ikke bare brukes til mag 1 og 2, men også "vanlig" revolverfelt hvor det i all hovedsak skytes 38 spes.

Man kan f.eks lade ned en 44 mag til slapp 44 spes med f.eks. 4,5 grn 310 med ei 240 grn RN kule. 

 

En kan kanskje som begrunnelse for søknad om kraftig revolverutgave oppgi at man har en gammel Dillon 550 ladepresse og er således livredd dobbel eller trippel-ladninger....

<font style=😐">

 

 

Edited by Elmer K
Link to comment
Share on other sites

8 minutes ago, Elmer K said:

En 44 mag revolver kan vel ikke bare brukes til mag 1 og 2, men også "vanlig" revolverfelt hvor det i all hovedsak skytes 38 spes.

 

 

Det var det som var ideen. Jeg har ikke for tiden plass til en ladepresse, men jeg får kjøpt .44spl på min lokale butikk.

Link to comment
Share on other sites

 Ser at det stopper på cal 40 i mag 1. Da vet vi det. Det er vel rimelig , ellers ville  vel klassene ha utvisket hverandre.

 

Det er vel slik at de fleste bruker, eller har, en revolver til den klassegruppen det gjelder. Men mener å huske å ha sett skyttere med cal 44 i ordinær 38 revolverfelt. Går skyteren godt og sitter ditto i ens hender så er det vel ikke altfor store drawback's i det skulle en tro. Med dertil egnede ladninger sef.

Det er vel heller ikke begrensninger på løpslengde der (bortsett fra spesialrevolverklassen der løpslengden ser ut til å være max 200 mm). Man kan altså søke om en 44 som spesialrevolver  slik at det ser ut til at man kan ha ymse skytere til ymse grener såfremt det inngår innen det offisielle skytterreglement.

 

Det med dobbel-ladning og Dillon var vel ment som litt spøk. Men da jeg i min tid skulle kjøpe en ren 38 cal revolver ble jeg anbefalt å kjøpe en 357 - rett og slett for å ha en mest mulig solid skyter mhht dobbel-ladning.

Noe undertegnede aldri har opplevd heldigvis. 

For 7 timer siden sa SveinG:

Du kan bruke .44 Mag til revolverfelt og mag 2, men ikke mag 1. Kaliber i mag 1 er .357 til .409 og da blir jo .44 for stort.

 

https://www.skyting.no/wp-content/uploads/2020/12/nytt-reglement-felt-t96-2021.pdf

(Side 6 / 8.25.4.1)

 

Edited by Elmer K
Link to comment
Share on other sites

Den 44rn du har ble mest sansynelig satt på mag2. Og vet ikke om du har fått det godkjent med 9mm i grovfelt og fått godkjent 45 i samme slengen på militær for det strider litt med retningslinjene i det nye våpen kompendie. Men du kan sette 44rn på revolver felt og søke om en desert eagle til mag 2. Men da stopper morroa der om du ikke har noe approberte stevner og vise til for da er du bare rekreasjons skytter og kan maks ha 4 våpen. Og om det blir noe god skytter av den garderoben er det nok noen som lurer litt på. Hehe

 

Men husk med desert eagle så kan du bare skyte helmantel og få kjøpt det kan bli morro. Så da bør du lade selv. Men om du allerede er i farta og kjøper 44spes så tror jeg nok helmantel 44 er i samme gata i form av pris. Også er desert eagle forholdsvis kresen på lading, så er ikke alt som funksjonerer helt bra.

 

Og jeg dømmer ikke, jeg har 44 revolver, desert eagle, flere 9mm og flere 45. Men jeg har mye annet også.

 

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, unnamed said:

Og vet ikke om du har fått det godkjent med 9mm i grovfelt og fått godkjent 45 i samme slengen på militær for det strider litt med retningslinjene i det nye våpen kompendie.

 

Japp, fikk alt i samme slengen.

 

3 hours ago, unnamed said:

Men da stopper morroa der om du ikke har noe approberte stevner og vise til for da er du bare rekreasjons skytter og kan maks ha 4 våpen.

 

 

Da har jeg fått feil informasjon fra klubben min. De mente jeg er mosjonsskytter fordi jeg har vært på deres klubbkonkurranser.

 

Ser jo nå her https://www.oslopistolklubb.no/erverv-av-handvapen/ at man skal også ha vært på noen stevner ja. Da er det uansett ikke noe poeng, siden jeg har en .22lr pistol også.

Link to comment
Share on other sites

Er litt forvirrende dette med Mosjonsskytter. Her http://blssl.no/wp-content/uploads/2017/01/Våpenskjema.pdf

 

Ser jeg at Mosjonsskytter beskrives som

Quote

Et høyere aktivitetsnivå. Deltar regelmessig i klubbens aktiviteter herunder deltakelse på klubbstevner, men deltar også fra tid til annen i åpne (approberte) stevner

OK, jeg har ikke deltatt i åpne stevner, så jeg er ikke mosjonsskytter. Men, så, lenger nede:

 

Quote

Minst 2-3 ganger på banen pr mnd (sesongavhengig mht baneforhold) Minst 4 stevner pr år (tilstrekkelig med deltakelse i klubbens terminfestede klubbstevner) innefor forbundets reglement.

Så...er klubbens egne konkurranser tilstrekkelig da, eller ikke? 🤨

Link to comment
Share on other sites

Min oppfattelse er at de gransker ikke veldig nøye resultatlistene.

Noen sender bare med en Excel-oversikt over stevner de har deltatt i, noen sender inn hele resultatlistene. Avhenger sannsynligvis litt på hvilket kontor det er, hvor nøye de er på det.

Hadde en hyggelig prat med saksbehandler i Stokke tidligere i dag, hun sa at jo bedre forklaring man legger ved søknaden på hvorfor de våpen man har ikke kan benyttes i den grenen man søker om våren til, jo lettere gjør det jobben deres, og jo mindre må de kontakte oss for avklaringer.

Jeg ville sendt inn med oversikt/liste, blir den ikke godkjent betaler du tross alt ingenting.

Link to comment
Share on other sites

13 hours ago, m00se said:

Så...er klubbens egne konkurranser tilstrekkelig da, eller ikke?

 

Våpenkontoret forholder seg til Våpenkompendiet, som igjen henviser til rundskriv - RPOD-2009-9. 

 

Der er mosjonsskyttere definert som:
Et høyere aktivitetsnivå. Deltar regelmessig i klubbens aktiviteter herunder deltakelse på klubbstevner, men deltar også fra tid til annen i åpne (approberte) stevner. Minst 2–3 ganger på banen pr mnd (sesongavhengig mht baneforhold) Minst 4 stevner pr år (tilstrekkelig med deltakelse i klubbens terminfestede klubbstevner) innenfor forbundets reglement.

 

Det er dermed tilstrekkelig å delta på klubbens interne konkurranser.

Link to comment
Share on other sites

Er litt i gråsonen akkurat dette tilfelle så vil si det kommer litt an på hvordan dag den saksbehandleren har om den flyr eller ikke. Og som razorback nevnte, det stemmer. Våpenloven er i utgangspunktet en ja-lov. Så jo mere du dokumenterer, jo bedre er det. Om det er et tvils tilfelle, har du da egentlig brukt for det våpenet da? Jeg har satt meg rimelig godt inn i det lovverket og har fått godkjent alt jeg har sendt inn. 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, m00se said:

Hva er fremgangsmåten å melde seg på konkurranse?

Mange steder er det bare å møte opp og melde seg på. Da står det "Håndteres av arrangør" på terminlista.

Terminlista finner du her: https://www.skyting.no/pistol/terminliste-pistol-2/

Om du trykker på den trekanten med spissen ned som du finner helt til høyre på den mørke stripa, kan du filtrere slik at du f.eks kun får opp stevner i din krets.

Noen stevner har åpnet for forhåndspåmelding. Fordelen med det er at de fleste arrangører gir forhåndspåmeldte prioritet.

Så bør du skrive ut/fotografere på din mobil startkortet som du finner  på www.app.skyting.no

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...