Jump to content

Samle på 6,5x55, en nordisk historie.


Vaquero

Recommended Posts

Interessante linker med litt å studere:

 

https://www.jaegerplatoon.net/MAIN.html

http://www.arma-dania.dk/public/timeline/_ad_patroner_list.php

https://www.cartridgecollector.net/65-x-55-se

http://www.kvf.no/ammo-65x55.php

 

Jeg har en del forskjellige 6,5x55 fra før og etter 2VK. Egentlig litt spennende å betrakte nordisk militærhistorie og begivenheter når man først ser på bunnstempler og årstall.

Denne patronen har en særstilling i Norden, først og fremst for Norge og Sverige. Så har vi Finland og Danmark. De to sistnevnte fikk svenske mausere M/96 under krigsårene. For å nevne Finland så fikk de ikke et ubetydelig antall svenskemausere under vinterkrigen, noe man kan lese litt om i linken over her. Finnene fikk også et stort antall patroner, men de produserte også selv. Jeg har en finsk VPT (SAKO) fra 1941 med rundneset kule (mye lik den norske B-kula). Både norske og danske tropper som var i Sverige kom hjem med svenske mausere. Svenskemauseren ble brukt av heimevernet i begge land en stund etter krigen. Danmark produserte sine egne patroner i etterkrigstiden, jeg har et dansk klips for svensk mauser fra 1948. Ellers finnes det et rikt antall varianter å samle på fra svensk og norsk produksjon. 

Jeg tror det finnes mye 6,5 der ute som er gjemt og glemt i skuffer og skap/loft som fortjener å verdsettes som samlerobjekter. 

 

6,5 a.JPG

 

6,5 b.JPG

 

6,5 c.JPG

 

6,5 d.JPG

 

Denne esken fra Kynoch er en interessant historie for seg selv. Produsert under krigen for hjemmestyrkene.

6,5 KJ.jpg

Edited by Vaquero
  • Like 1
  • Thanks 2
Link to comment
Share on other sites

Et litt interessant bunnstempel på disse to patronene fra Raufoss:

68.  Betyr at hylsa består av 68% kobber. Årstallet på patronene er ukjent.

Det er sikkert gamle Kragskyttere her inne på forumet som har vokst opp med 6,5 patroner fra de var rekrutter og som har sett og brukt mange av de variantene som er produsert.

DSC04183.JPG

Link to comment
Share on other sites

Litt rart det kom en slik tråd her inne nå. Jeg har nettopp sittet en times tid å destruert MASSE gammel 6,5 ammunisjon. Eldste hadde Raufoss merking fra 08 og litt annet. AMF og VPT(som jeg nå fant ut var Finske hylser). Har vel fortsatt et lass med slike gamle patroner jeg har fått.

Link to comment
Share on other sites

Jeg banket ut kula på en gammel svenske, K = Karlsborg/Karlskrona. Kula hang på magneten, mantelen har stål. Det så ikke særlig oppløftende ut det innholdet som kom ut. Rust og div. finkornet støv. Jeg kappet kula med kappeskiva til Dremelen og fant ingen stålkjerne, som forventet. Kula veide 138 grain. En kjapp oppvarming med ei blåselampe så rant blyet ut og det var bare en stålkappe/mantel igjen. Jeg har ikke sett så dårlige kuler og innhold fra RA-patroner, der er som regel kulene fullgode for bruk. Men for å sitere @Mas-36fra en annen tråd her inne så fikk han hylsesprekk på 3 av 5 Raufosspatroner fra 1944. Selv har jeg skutt gammel Raufoss fra årene 1920-tallet pluss minus uten videre problemer, det var i en gammel Krag med rust i løpet (minst 20 år siden nå). Uansett så er det liten vits i å se på slik gammel ammunisjon som bruksverdi. Tiden har rent ut for disse for å være seriøs. 

DSC04189.JPG

DSC04184.JPG

Edited by Vaquero
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Stort felt dette med 6,5x55mm. 

Her prøvd å ligge unna dette feltet for ikke å havne i bunnstempel-fella, men noe har jo ramlet inn med tiden. Jeg ser at Sverige har langt flere militære varianter å by på en Norge, så jeg driver nå og sorterer litt i skuffene her, og legger inn noen bilder her seinere.

Noe  jeg ser på ene bildet ditt @Vaquero, er et trekantet stempel i tillegg til den normale bunnstemplingen på den Danske 6,5'en.  (En rund sirkel viser at patronen er omladd i Danmark.) Triangelet viser ifølge Arma-Diana med referanse til et dokument fra 1949 at dette viser en forandring på hylsens ambolt for henholdsvis år 48 og 49. Fra 1950 ble dette standard utforming på ambolten og trenger ingen tilleggsmerking på hylsebunnen.

Nettsiden Cartridgecollector sier derimot noe annet, og mener triangelet har noe med en eksprimentell hylse å gjøre, ved bruk av 3,7mm messingplate i tilvirkningsprosessen.

Kan være en kombinasjon av dette, men krever litt mer gransking....  

(JA, det ble litt Dansk OT på Norsketråden. 😊)

 

Bunkern

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Fant forresten denne tomhylsa i grusen nedi fjæra i sommer. Tenkte bare noen hadde skutt de siste tiår, men når jeg titter for denne trådens skyld ser jeg at bunnstempelet er 1922. Den er i svært dårlig forfatning.

Trodde tyskerne bare marsjerte forbi her. Men leser nå at 16. Mai 1940 tok 19 nordmenn stilling og med en mitraljøsestilling i området, med engelskmenn lengre opp i lia, for å bremse tyskernes fremrykking fra Hemnesberget mot Mo i Rana.

 

20210105_212311.jpg

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Det som er morsomt med samling er at en kommer over en del glemte historier og episoder:

Jeg har vært så heldig og fått prate med en gammel samler som visste om en god del småepisoder, Sabotasjepatroner!

Arbeiderne på Raufoss saboterte noen 6,5x55 patroner under krigen, dette var ment som sabotering av okkupasjonsmaktens bruk av Krag-Jørgensen geværer. Denne sabotasjen foregikk ved at man la en kule ekstra ned i hylsen og ladet opp med krutt og satte i en kule som ordinært i hylsehalsen. Jeg har ikke kommet over en komplett patron med to kuler, disse patronene var tilfeldig innplantet i eskene. Jeg har en eske fra disse partiene fra 1944 fra RA, 10 skudds eske og en 15 skudds eske. Jeg har lekt litt med tanken på hvordan dette kunne gå an og ladet en slik sabotasjepatron for å sjekke hvor mye av det originale kruttet som fikk plass i hylsa, med de originale komponentene. (For ordens skyld, alt er tømt igjen). Arbeiderne ladet disse for hånd utenom produksjonslinjen, i produksjonslinjen ville en sorteringsmaskin skille ut patroner med vektavvik. 

 

Komponenter:

En ferdig standardpatron 6,5x55 RA 1944 veier 335,5 grain. Krutt (flakkrutt) ladning 35,5 grain,. Kule 139 grain.

En Sabotasjepatron 6,5x55 RA 1944 veier med to kuler og komprimert kruttladning 474,5 grain.

Med litt dunking av hylsen mot ladepressa og krutt i trakten fikk jeg inn 34,4 grain krutt, da sto kruttladningen opp til hylsehalsen. Jeg fikk satt kula i riktig C.O.L. Ca. 1,1 grain mindre krutt med løs kule i hylsa. 

 

Litt spøk, jeg fant ingen tysk soldat eller en Hirdmann med Krag som kunne teste patronen....

Mitt forsøk blir ikke dumpet i Mjøsa, den er demontert.

Sabotasje d.JPG

 

Sabotert ammunisjon er velkjent og brukt den dag i dag, eksempel i Syria er det blitt praktisert. You-tube har flere stygge eksempler på AK-47 som går føyka. 

 

Sabotasje a.JPG

Sabotasje c.JPG

Edited by Vaquero
  • Like 4
  • Thanks 3
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Legger inn etpar gode Norske her.

Dette er signalpatroner, henholdsvis med rød farge (tre ringer bs-4 r p 1919) og grønn (to ringer bs-1 r p 1915) -det finnes en hvit med en ring også, men den har jeg ikke klare å fange ennå . Kulediameteren er bare 6,2mm og drives ut av geværløpet kun med trykket fra tennhetten. En luntestomp stikker ut fra bunnen av kulen for å sikre antenning.

Det finnes mer å lese om disse spesielle patronene på www.kvf.no sine sider for de som er interessert.

20210221_163903.jpg.9e88943d01a1de9693818f10850c11f6.jpg

20210221_163723.jpg.5ccb1c88e171af83016db97e1a18593f.jpg

Bunkeren

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
  • 1 year later...

Jeg kjenner flere som skyter gammel 6,5x55, til Svenskemausere og Krag:

De fleste trekker ut kulene som ofte er i bedre tilstand enn hylsa, og event. kruttladningen. Denne esken tok "kaka". Kulene er ofte greie nok for de med små krav til 100 meteren med et originalt klassisk våpen med militære åpne sikter. Når det gjelder messing så blir de sprøere med årene og hylsehalsen kan ofte vise sprekkdannelser. En bør være kritisk til gammel ammo.

DSC05741.JPG

DSC05744.JPG

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

høggern skrev (15 timer siden):

Trekker man ut kulene skyter man jo ikke ammoen, bare kulene ;)

Helt klart, nå vil nok noen tenke at jeg burde vært mentalundersøkt når jeg skriver at:

Det er vakkert å se en original Krag bli ladet med patroner som har B-kuler.  Da mener jeg en Krag som ikke er "DFS hærpa". Det finnes fortsatt en del gammel Kragammo i de tusen hjem som bare ligger der. Noen destruerer disse dessverre, det er forståelig at disse ikke havner i godbørsa. B-Kula ble faset ut i 1926 når D-kula ble approbert i 1925, B-kuleladninger er straks over 100 år gamle. B-Kuler og tidligere D-Kuler var blanke kuler, kobberniklet stålmantel, de henger på magneten. Sidene til Kongsberg Våpenhistorisk gir ikke et klart svar på når D-kuler i Tambak kom, men innledningsvis kom kobberfargede kuler mot slutten av krigen, kobberbelagt stålmantel som henger på magneten, så kom ren tambak uten stål. For å nevne enkelte "Kragnerder" så er det å lade med "blanke B og D kuler" noen gjør med andakt, de trekker ut kulene og setter dem sammen igjen med nye og trygge komponenter. Derfor bør slike patroner doneres til disse klassiske skytterne, de blir strålende glade for slikt😉

De første Krag-patronene hadde en 10,1 gram B-Kule, rundneset. D-Kula som ble approbert i 1925, spiss kule veide 9 gram. 

Krag.JPG

Krag a.JPG

Jeg tillater meg å legge bilde horisontalt for å få rifla bedre frem. Ikke min dessverre. Et smykke som tilhører en bekjent.

 

https://www.kvf.no/ammo-65x55-kat.php

DSC05746.JPG

Mitt eksemplar av B-kule er i en omladet hylse fra 1926. Blank D-kule sitter i en omladet hylse fra 1925.

 

En helt annen sak, ekserserpatroner fra våre nordiske naboer:

DSC05748.JPG

DSC05750.JPG

Edited by Vaquero
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...