Jump to content

Løpslengde 6,5x55 vs 6,5CM


Medsekkogdupper

Recommended Posts

Hei. Har akkurat kjøpt en Barret Fieldcraft i 6,5x55, løpslengde 61cm. Synes den blir litt lang med Freyr og Devik 149 demperen til jakt i tett skog. Har litt lyst til å kappe løpet, men får like mange ulike svar, som hvor mange jeg spør. Alt fra 50-52 til 55-57cm, til ikke å kappe i det hele tatt. For ikke å miste hastighet til å klare kravet til anslagsenergi til jakt på elg. Ser at 6,5CM i samme blir levert med 53cm løp, samme 1:8 twist. Etter som jeg leser har disse patronen ganske like egenskaper og kan lades likt. Ville det ikke da gå an å kappe løpet på f.eks. 53cm uten å tape noe særlig hastighet? 

IMG_20201211_202024.jpg

Link to comment
Share on other sites

På ei jaktrifle ville jeg saget bort like mye løp som lyddemperen bygger. Hastighet hadde jeg ikke ofret en tanke. Om noen spør, så står det på eska 😇.

Er du «avansert» hjemmelader så vet du best selv! Er du ikke, så merker du neppe noen forskjell hva du enn velger av antall cm.

Edited by Bly
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Du var en av de som fikk en på Black Friday? :) 

 

1) M67 har rett, man mister hastighet lineært, det er ikke noe magisk lengde som er riktig (som noen hevder), det er større variasjoner i type ammunisjon enn det er på 10-20 cm pipelengde.

2) nå kom Bly meg i forkjøpet, men det er heller ikke noe magisk punkt der kulen spretter av dyret. Det er også en stor sjanse for at det blir nye regler til anslagskrav som gjør det enda lettere å oppnå.

 

6,5mm til elgjakt er Pandoras eske, og det er mange myter rundt dette. Alt er en avveining, og det er ikke pipelengde og fart alene som dreper dyret.

Har ikke tallene her, men mener jeg sammenlignet fabrikk Lapua Mega/Naturalis fra 60 cm pipe med friskt ladd 140grs Accubond fra 40/45cm pipe (i Gordons Reloading Tool) og ved 160-170m gikk Accubond fra kort pipe forbi Lapua. Ikke noe fasit, men det er mange andre faktorer enn kun pipelengde, og om det er 57 eller 52 cm lengde er strengt talt ganske marginal forskjell.

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Just now, Medsekkogdupper said:

Hva med presisjonen og kulebane med kortere løp? 

Presisjon har INGENTING med lengde på pipe å gjøre, men lengre pipe kan være mer stabil. 

Kulebane her er avhengig av fart (gitt samme kule) så den vil gradvis bli krummere, men hvor langt ut er det du da tenker?

Link to comment
Share on other sites

5 minutes ago, Medsekkogdupper said:

Hva med presisjonen og kulebane med kortere løp? 

Presisjonen endrer seg ikke men det blir jo mer og mer potetkaster jo kortere pipe du har.

Har selv en med 56 cm pipe og noe kortere en det ville ikke jeg hatt.

Edited by bardp
Link to comment
Share on other sites

Just now, Medsekkogdupper said:

presisjonen

Det er bingo. Du vet aldri. Noen ganger blir det bedre, noen ganger verre og noen ganger helt uforandret. Jeg ville ikke tenkt på det, bare gjort det om det er den mest praktiske løsningen.

4 minutes ago, Medsekkogdupper said:

kulebane

Lavere fart gir mere kulefall. Men hvor langt har du tenkt å stå unna elgen du skal skyte? Du skal gå i tett skog sier du? Da skal du vel aldri kompensere for avstand uansett hva du gjør.

 

Skal du begynne med lange skudd må du finne farta på kula du skyter uansett lengde på løpet.

Link to comment
Share on other sites

 

Just now, bardp said:

Skulle jeg skyte elg på  300m ville jeg nokk valgt Saueren med 74cm pipe og ikke S/L med 56 cm pipe.

Vi snakker altså 50cm pipe (og altså 50m/s mindre fart enn 60, ca) så realistisk sett 800-830m/s ved munning, og på øyemål da 600m/s -ish ved treff @300m - Det skal jo virke - men ikke så mye mer...

 

3 minutes ago, Medsekkogdupper said:

Barrett Fieldcraft er jo bygget som en custom rifle, beddet hele veien i stokken for å gi best mulig presisjon. Er litt redd at den ikke vil samle så bra som opprinnelig, hvis jeg kapper løpet. 

 

Det er ingen grunn til å tro at den vil samle dårligere. Kanskje den vil bytte preferanse for ammo, men den vil bli litt vanskeligere å skyte bra med. Presisjonen ligger ikke i løpslengden

 

K

Link to comment
Share on other sites

12 minutes ago, Medsekkogdupper said:

Tenker evt å bruke den på småvilt på de avstandene. 

Da må du uansett måle farta til ammoen du skal bruke å lære deg og bruke en ballistikk kalkulator. Det du også må gjøre er å verifisere systemet (rifle, kikkertsikte og skytter). Om du ikke har parallaksejustering på kikkertsikte må du skjønne hva det betyr for skytingen.

Link to comment
Share on other sites

8 minutes ago, Bly said:

Da må du uansett måle farta til ammoen du skal bruke å lære deg og bruke en ballistikk kalkulator. Det du også må gjøre er å verifisere systemet (rifle, kikkertsikte og skytter). Om du ikke har parallaksejustering på kikkertsikte må du skjønne hva det betyr for skytingen.

Har satt på en Zeiss 3-12x56 asv og tenker å bruke Leica Rangemaster 2400 til avstandsmåling. Da skulle det vel gå bra. Men må jo prøveskytes på de avstandene, før jakt uansett. 

Link to comment
Share on other sites

28 minutes ago, M67 said:

 

Vi snakker altså 50cm pipe (og altså 50m/s mindre fart enn 60, ca) så realistisk sett 800-830m/s ved munning, og på øyemål da 600m/s -ish ved treff @300m - Det skal jo virke - men ikke så mye mer...

 

Det er ingen grunn til å tro at den vil samle dårligere. Kanskje den vil bytte preferanse for ammo, men den vil bli litt vanskeligere å skyte bra med. Presisjonen ligger ikke i løpslengden

 

K

Er det vektreduksjonen som vil gjøre den vanskeligere å skyte bra med? Med kikkert og demper veier hele pakka nå 3,6kg. Ved kapping av løpet blir den vel bare 100-200g lettere. Er vel fortsatt ikke veldig lett. Planen var å havne rundt 3kg, men så ballet det på seg med stor kikkert pga skumringsjakt, picatinny, QRW ringer og Barret i 6,5x55 veier 200g mer enn i 308win pga lengre låskasse...

Link to comment
Share on other sites

4 minutes ago, Medsekkogdupper said:

Da skulle det vel gå bra.

Hvis du sikter på noe på 300m også vipper du hodet litt opp og ned mens du ser på retikkelet i forhold til det du sikter på, så vil du se at det flytter på seg. Denne feilen vil du få i treffpunktet/gruppen du skyter om du ikke lærer deg å unngå parallaksefeilen. 

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, Medsekkogdupper said:

Hei. Har akkurat kjøpt en Barret Fieldcraft i 6,5x55, løpslengde 61cm. Synes den blir litt lang med Freyr og Devik 149 demperen til jakt i tett skog. Har litt lyst til å kappe løpet, men får like mange ulike svar, som hvor mange jeg spør. Alt fra 50-52 til 55-57cm, til ikke å kappe i det hele tatt. For ikke å miste hastighet til å klare kravet til anslagsenergi til jakt på elg. Ser at 6,5CM i samme blir levert med 53cm løp, samme 1:8 twist. Etter som jeg leser har disse patronen ganske like egenskaper og kan lades likt. Ville det ikke da gå an å kappe løpet på f.eks. 53cm uten å tape noe særlig hastighet? 

IMG_20201211_202024.jpg

Balansemessig blir den bra med fd149 og 51cm pipe og lengden pga short action og stokk blir ganske fin i min mening.  En tanke er at du kan få mere rekyl om den blir kortere noe du merker mere med en så lett rifle. Burde ikke være et stort problem med 6.5. Det er mere krevende å skyte med en så lett rifle, så tenk deg om før du kapper. Som M67 påpeker er det kan være bra å ha litt lengde.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Kimber Montana i .308 og 45cm pipe med demper (Svemko Hunter Short) er vertfall utfordrende skyte skikkelig godt med. Den hadde nok vært enklere med 5-10cm mer pipe. På en god dag samler jeg 5 skudd innenfor 7-8cm på 300. En dårlig dag er det fort 15-20cm. Så det kan være verdt å tenke på når rifla blir så lett. Med tyngre rifler er jeg mye mer stabil. 

 

(jeg er veldig glad i rifla, som er 2,7 kg med kikkert og demper, til sitt bruk. Men, det er lurt å tenke over at med så lett rifle så blir det et kompromiss. Det krever mye mer av skytteren for at kula skal havne der du vil.) 

Edited by FreeSkier
La til tekst innenfor ()
Link to comment
Share on other sites

Jeg synes ikke det er noe stort poeng i å jage gram med mindre du skal bære rifla med deg milevis på reinsjakt, eller i bratte hjortelier med tett vegetasjon. Til den bruken TS beskriver ville jeg ikke kappet pipa mer enn 5-6 cm, og da først og fremst for å få et litt mer håndterbart våpen. Som mange allerede har påpekt er et tyngre våpen (mye) mer stabilt å skyte med. Jeg har en Browning A-bolt i 6,5x55 som var kappet fra fabrikk til 53 cm, og den måtte ikke vært en millimeter kortere. Den er likevel stødig og god å skyte med, da det sitter en ALM IMS ståldemper ytterst. Hele greia inkl. kikkertsikte veier godt over 4 kg.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...
bardp skrev (1 time siden):

Vil vel tro 6,5CM benytter noe raskere krutt en 6,5x55 da den har mindre hylsevolum. Men ikke derved sagt ar et kortere løp er noe lurt.

 

Yup... Fant det nå:

6.5CM  => 3.40 ml

6.5x55 => 3.75 ml

 

regnet "matematisk" skulle vel volumekspansjonen bli lik mellom 6.5x55/57cm og 6.5CM/51,7cm. Men teori og praksis... ;-) 

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...