Jump to content

Våpenskap 150kg


Ggnfnelwllwlwl

Recommended Posts

Jeg ville nok festet dem på et vis uansett, limt dem fra bunn og oppetter sideveggene med noe sikaflex elns.

Men at dette skulle ha noe med godkjenning å gjøre må jo være ren svada, skapet blir like tungt å bære med seg med løse vekter inni som med fastmonterte.

Link to comment
Share on other sites

I følge FG-530:1 FG-regler for verdioppbevaringsenheter kan "Sikkerhetsskap som ikke har egenvekt på 150 kg, kan suppleres med lodd slik at den totale 
egenvekten overstiger 150 kg. Loddene skal være montert på skapets innside." 

 

Kva som meinast med montert er ikkje nemnd, men eg kan vanskeleg forstå at det utgjer nokon forskjell om dei er faste eller ikkje. 

Link to comment
Share on other sites

34 minutes ago, Ellingskapteinen said:

Loddene skal være montert på skapets innside." 

 

Kva som meinast med montert er ikkje nemnd, men eg kan vanskeleg forstå at det utgjer nokon forskjell om dei er faste eller ikkje. 

Akkurat, regelen er vel for å hindre enkel bortbæring av skapet. Om loddene er fastmontert eller løse inni endrer ikke vekta.

Er dette tullet lovfestet ?

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Ellingskapteinen said:

I følge FG-530:1 FG-regler for verdioppbevaringsenheter [...]  Loddene skal være montert på skapets innside."  

 

Jeg vedder på at det opprinnelig ble spesifisert slik for å hindre montering på skapets utside. Det ble for flere år siden diskutert om det var lovlig å støpe en sokkel, eller lage en sokkel av blyplater, og så bolte skapet fast i dette, for å unngå skruehull i gulv e.l. Denne formuleringen er nok egentlig laget for å forhindre slik ekstern tilleggsvekt. 

 

Deretter har denne formuleringen sikkert blitt mistolket, slik at lodd nå må fastmonteres på innsiden. I og med at fastmontering er rimelig meningsløst så lenge skapet er tett...

Link to comment
Share on other sites

18 minutes ago, Federal86 said:

En kan også gjøre det enkelt å bare kjøpe seg et skap på 150kg+. 

Så unngår en å måte "modifisere" et mindre skap, i tillegg så er det alltid anbefalt å kjøpe større skap enn det en har behov for. 

https://osloskytesenter.no/butikk/franz-jaeger-8-16-std-vapenskap-h1500xb540xd390-158kg/ 

 

 

Det er jo det beste ja. Mitt skap er like stort som det du refererer til, men lettere. Det har imidlertid vist seg at det har krympet ganske kraftig med årene, så må nok få meg et nytt snart

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Skrueråmuttere said:

Deretter har denne formuleringen sikkert blitt mistolket, slik at lodd nå må fastmonteres på innsiden. I og med at fastmontering er rimelig meningsløst så lenge skapet er tett...

 

Innhaldet (våpen + ammo + dill, ikkje vekter) i mitt skap er nok 30+ kg, så etter din logikk vil eit skap på 120kg vere fullt lovleg å ikkje bolte fast i mitt tilfelle.

 

No framgår det vel temmeleg klart at det er *skapet* som skal vege minst 150kg for at du lovleg skal late vere å bolte det fast, og ikkje skap med innhald. Vektene må dermed vere ein del av skapet, og ikkje berre "lausøre".

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...