Jump to content

alfa walk king air, erfaringer over tid?


magnum_mauser

Recommended Posts

Eg har lenge leita etter nye fjellsko. Eg hadde som krav at dei skulle være lette, dei skulle være sopass stive at dei tåler gåing i relativt krevjande terreng - og dei skulle være so enkle å vedlikeholde som overhodet mogleg. Dei første skoa eg prøvde var Alfa orre aps. Hadde det ikkje vore for at dei skoa hadde ein idiotisk smal lest - hadde det vore dei beste skoa eg nokon gang har hatt på meg. Syntetiske og dermed omtrent vedlikeholdsfrie, dei var fjørlette, akuratt passe stive til at dei var behaglige til vanlig gåing, dei tålte tøft terreng, dei hadde ein genial sokk som gjorde at ein ikkje kunne få barnåler og anna rusk inn i skoen og dei hadde det råaste grepet på glatt underlag som eg har kjent. Men desverre var dei for smale, og føttene verka som he#¤%&%¤ - so dei vart levert inn igjen.

Eg fekk tilbake ein rimligare modell av alfa, som også var lett og syntetisk - men so til de grader glatt at dei var livsfarlige og gå med. Dermed vart det Alfa Juvas, dei skulle ha bedre grep og breiare lest enn alfa orre, men desse var også for smale.

 

Til slutt falt valget på Alfa walk king air, og solangt virker alt veldig bra! Dei er ikkje like bra i forhold til støtte som orre, dei mangler sokken som orre hadde og dei kunne med fordel vore 2 cm høgare. Men dei innfrir dei krava eg hadde i utgangspunktet. Men det som blir spennande for min del, er og sjå om syntetiske fjellsko holder like lenge som sko med skinn&lær. Eg er møkk lei smøring av sko - som i tillegg bruker fleire dager på og bli skikkelig tørre. So hvis Alfa klarer å lage syntetiske sko som har samme slitestyrke som lær, med alle fordelane til syntetiske materialer - kan dette bli spennande.

 

Er her andre som har desse skoa  og som har brukt dei litt over tid - som vil dele sine erfaringer?

Link to comment
Share on other sites

Ikke testet akkurat walk king air, men kjøpte rype air som nye jaktstøvler. + for vekt, vedlikeholdsfri og grep. - for at de lukter. Jeg skifter sokker og tørker de som anbefalt, men likevel synes jeg de kan lukte "kattepiss". Litt usikker på hvordan de vil takle flere dagers turer uten skikkelige tørkemuligheter og daglige sokkeskift. 

Det vil tiden vise. Når jakta er over skal de få seg en vask, så får vi se hvordan det utvikler seg. Lukt har aldri vært noen problemer med alfastøvler i lær (walk king og bever) og de har fått kjørt seg....

Ut over det er jeg godt fornøyd!

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan svare på spørsmålet:

Nei, en lett (syntetisk)fjellsko holder ikke like lenge som en tung fullærstøvel. 

Jeg bruker å si at forventet levetid selvsagt varierer med bruk, men alt over to år må sees på som ren bonus.

 

Tørking og lukt i alt som heter goretex i sko kan være vanskelig. Nikwax har noen produkter som kan hjelpe, har ikke prøvd de ennå, men de har mye annet bra.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Sannhet med modifikasjoner, det er veldig store forskjeller i hvor slitesterke syntetstøvler er. 

For eksempel Scarpa Revolution har jeg hatt og brukt MYE over 4-5 år uten at de viser tegn til å gi seg.

Alfa Lyng derimot har såvidt holdt to sesonger, og det gir mening når man kjenner på ytterstoffet.

 

Tørking av GTX sko er da uendelig mye lettere enn skinnstøvler som kan sprekke og ta skade av for mye varme. Lang tid tar det også. 

Link to comment
Share on other sites

Litt OT. 

Men ift. tørking av sko er det lite som slår en slik i mine øyne. Tørker godt, men ikke fort fort. Tar også lukt. Jobbet en periode så å si hver dag i fjellsko, og en slik var "alfa omega" for min del. 

 

https://prisguiden.no/produkt/therm-ic-refresher-v2-350569

 

 

Bruker stort sett "moderne" sko med gore-tex og kombinasjon syntet/lær. Pleier å måtte bytte de ut etter +-2 år. Som, vertfall før, ville si minst 100-150 dager på tur. Da er de stort sett ikke like vanntette siste året, selv ved god behandling. 

 

Rene lærsko er nok sterkere ved riktig behandling, men de er somregel en del tyngre. Stive sko er også ofte mye sterkere (sko som LaSportiva Nepal EVO GTX er nesten uslitelige), men er veldig lite skånsomme for beina og er ikke riktig sko for 99,5%. 

 

Akkurat nå bruker jeg Crispi Titan NW, og er veldig tilfreds👍 (de er litt store i størrelse, jeg måtte ned en str) 

Har vært gjennom en del par fjellsko fra Scarpa tidligere. 

 

Alfa har jeg lite erfaring med dessverre, annet en gjennomgang av aktuelle modeller med produsent i butikk. 

 

Fjell/jaktsko ser jeg egentlig på som forbruksvare. De siste år har jeg gått over på mykere og mykere sko, som har vært sunt for beina mine. Men jeg forventer litt kortere levetid på skoa. 

 

Det kanskje aller viktigste er at skoa passer dine føtter 😊

Edited by FreeSkier
La til tekst
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Eg ser crispi titan blir nevnt. Eg kjøpte meg nye arvtakere til mine alfa bever og enda opp med titan. Dei sitter godt på foten og er merkbart lettare enn mine gamle bever - men dei er fryktelig kalde! Eg har i løpet av min jegerkarriere aldri vore kald på beina, aldri! Raggsokk eller ullfrotésokk på beina og gore tex utanpå, og har aldri tenkt på føttene og temperatur. Men det var heilt til eg kjøpte titan, då fekk eg også oppleve kva det vil seie å fryse på beina. Og skoa er ikkje for trange, so eg skjønner ikkje kvifor eg opplever dei som kalde.

Link to comment
Share on other sites

Har ikke fått prøvd mine i kaldere enn - 10 enda, men det kan nok være de ikke er av de varmeste nei. Jeg har andre sko jeg bruker når det er kaldt, eller jeg skal sitte på post, så har ikke så mye si for min del. (jeg er ikke spesielt glad i å sitte på post heller😝). 

 

Men mtp. vekta på de, så er det nok ikke så rart om de er litt kalde. Forholdsvis tynne sko, med ikke alt for tjukk såle. Så til bruk over tid når det nærmer seg minusgrader, spesielt å sitte på post, så er det nok en del sko som er varmere. 

Link to comment
Share on other sites

Kjøpte Alfa Rype APS, det er de beste skoene jeg har hatt og mine føtter har slitt ut en del par sko. De har bra støtte, er lette, komfortable og vanntette. Har brukt de på fisketurer i sommer og en god del jaktturer i høst, alt i fra fjellrypejakt på nesten 3 mil og til skogsfugljakt i myrkanter. Ikke blitt våt etter en hel dag med en god del trasking i myr. Det eneste jeg kan klage på er at mønsteret i såla er litt for fint, får dårlig grep på mose i bratte fjellsider. Har også brukt de på jakt nå etter at snøen kom, både fjellrype og i skogen. De er ikke varmest, men det kan man nesten ikke forvente med såpass lav vekt. Får se hvordan slitestyrken er, så langt kan man nesten ikke se at de er brukt. Prøvde de nye Crispi Titan før jeg bytta til Rype, de passa ikke meg, fikk gnagsår på  begge sider under begge ankelkulene og dessuten så var de ikke vanntette, tok inn vann i en hæl. Men, de var lettere enn Alfaen.

Edited by Polardego
Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Polardego said:

dessuten så var de ikke vanntette, tok inn vann i en hæl.

Jeg har vassa med mine helt opptil toppen av skoa ved flere tilfeller, uten å bli våt. Må ha vært et "mandags-par". 

 

Jeg var usikker på om de passa meg også faktisk, de første turene. Men etter 5-6 turer satt de som et skudd😊 Men det finnes jo mye forskjellige føtter, så de passer jo garantert ikke alle. 

Link to comment
Share on other sites

11 minutes ago, Haavard said:

Dere skriver mest om fjellsko, men jeg regner med at dere egentlig mener fjellstøvler? (Det der er vel dialektalt.)

Hva mener dere med "lett". Skulle vært interessant å få det i tall. 

Fjellsko, med det meiner eg nok fjellstøvler ja 😉 Desse er 650 gram og etter mine begrep er det ein relativt lett sko - basert på kva mine tidligare fjellstøvler frå crispi og treksta har vist på vekta. 

Link to comment
Share on other sites

Jeg har vel egentlig snakka om begge deler🙈 Gått igjennom mange par fjellsko, Crispi Titan er vel egentlig mine første fjellstøvler. 

 

Men mange av fjellstøvlene er samme sko som en fjellsko, bare høyere. Så de er ofte veldig like. Bortsett fra høyden og litt ekstra vekt da. 

Link to comment
Share on other sites

Eg foretrekker skallsko. Har gjedd opp lundhags fordi dei går så fort ødelagt og har no enda opp med Jörnkängan. Den er høg  godt feste og vekta er ca 650-700 gram.

Ikkje ein støvel etter TS ønske mht. vedlikehold fordi man må smøre dei 2-4 ggr pr år og vokse dei ca kvar andre dag. Om du blir våt så tørker dei meget kjapt og om du vil droppe pussen så kjøper du vanntette sokker, det fungerer utmerket👍😂

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, magnum_mauser said:

Fjellsko, med det meiner eg nok fjellstøvler ja 😉 Desse er 650 gram og etter mine begrep er det ein relativt lett sko - basert på kva mine tidligare fjellstøvler frå crispi og treksta har vist på vekta. 

 

Jeg er fortsatt usikker :D

Er det 650 gram/par eller 650 gram/støvel?

Mine M77 veier henholdsvis 818 og 840 gram, ink inleggssåler.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...