Jump to content

Blyfritt i 224 kaliber.


gordon setter

Recommended Posts

1 minute ago, Bly said:

😬Nå er det rett før enten investere i cnc dreiebenk med stangmater, eller begynne å hamstre enorme mengder med kuler...

Importørene får en jobb med å få inn diverse kuler iallefall. Det fins en hel del blyfri kuler til ca alle formål, men de er stort sett mangelvare og utsolgt, også i USA.

 

K

Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, gordon setter said:

Det lukter vel total forbud. 

Pust rolig.

Det er vel ingen tvil om at det blir totalforbud mot bruk av bly på et tidspunkt, men det blir nok forbudt til jakt først. Selv det kan være et godt stykke fram i tid her i Norge - jeg ser liksom ikke NJFF bli enige med MD om et totalt blyforbud på jakt komme sånn rett rundt hjørnet...

Det hele var jo en runde i Stortinget nylig, men det kom vel ikke noe mer ut av det enn et forslag om kartlegging, eller noe i den duren.

 

EU blir kanskje ferdige med sine pågående prosesser om 2-3-4 år - så er det vedtak, omkamper og mere vedtak i et par år - og så skal de (kanskje) implementeres her, noen år etter?

 

K

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Polardego said:

Det lukter også totalhamstring. Lurer på om skytebanene får dispensasjon? At man kan kjøpe matchkuler?

Innendørs blir det ikke begrensninger. Sannsynligvis går det helt bra ute også dersom en har sandholdige voller som er tørre, ikke har vanngjennomstrømming/avrenning og som ikke er sure. Alternativt at en har kulefang der blyet samles opp og kan tømmes av og til.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, nhd said:

Innendørs blir det ikke begrensninger. Sannsynligvis går det helt bra ute også dersom en har sandholdige voller som er tørre, ikke har vanngjennomstrømming/avrenning og som ikke er sure. Alternativt at en har kulefang der blyet samles opp og kan tømmes av og til.

På kort sikt ja. (ensifret år) På lang, lang sikt (vi er daue nhd) så kommer et totalforbud, det er så godt som sikkert.

Den dagen samme miljøkrav kommer til U-landene som idag produserer bly, som vi har i vesten, så vil bly uansett bli så dyrt at ingen gidder å bruke det.

 

 

14 minutes ago, gordon setter said:

Vil i hvertfall ta livet av 22 LR om det kommer. 

Hvorfor? 

 

K

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

15 hours ago, M67 said:

Pust rolig.

Det er vel ingen tvil om at det blir totalforbud mot bruk av bly på et tidspunkt, men det blir nok forbudt til jakt først. Selv det kan være et godt stykke fram i tid her i Norge - jeg ser liksom ikke NJFF bli enige med MD om et totalt blyforbud på jakt komme sånn rett rundt hjørnet...

......

Eg puster meget rolig - og hamstrer når gode tilbud dukker opp😂

 

Det kom eit godt ord i kjølvannet av covid19 - kohort.

Akkurat det ordet passer meget godt.

Kohorten består av MD & co, NJFF og Norsk friluftsliv, som så har sine hangarounds midt i østerdalen. Dei holder nok meeeget godt i lag...

 

Kuletype feks. RWS evo green med tinnkjerne kunne vore eit dugande alternativ i mindre kaliber men den produseres pr.dd kun ned tom. 6.5mm.

Den ramler også på utsida av MD sitt forslag til lavere anslagsverdi fordi det foreslåes kun for homogene kuler.

Link to comment
Share on other sites

25 minutes ago, tussehaugen said:

Den ramler også på utsida av MD sitt forslag til lavere anslagsverdi fordi det foreslåes kun for homogene kuler.

 

Har vi lest samme forslag?

Forslaget på ny kulevekt og anslagsenergi er kun for blyfrie kuler om jeg ikke husker feil.

 

Viktig å ikke blande blyfrie kuler med homogene kuler. 

 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, hjortefot.com said:

 

Har vi lest samme forslag?

Forslaget på ny kulevekt og anslagsenergi er kun for blyfrie kuler om jeg ikke husker feil.

 

Viktig å ikke blande blyfrie kuler med homogene kuler. 

 

Det står forsåvidt begge deler i utkastet. 
Formålet med endringa hevdes er for at det kan benyttes blyfrie homogene kuler i  6.5x55 på storvilt men det stend også at blyfrie kuler kan benyttes...?
Min forståelse av homogen kule er at det forteller meg ingenting om materialet forutan at det kun er ein type metall. 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

RWS sin blyfrie i 223 holder ikke kravet til blant annet rådyr.

https://rws-ammunition.com/en/products/centerfire-rifle-cartridges/rws-223-rem-hit-2-6g?tx_twruag_ammolist[filterForm][filter][caliber]=21&cHash=4e2eef120989fd28b9841e4359370286

 

Kravet er 980 j på 100 m, denne gir 834 j.

Hva slags kuler og kulevekter vil man kunne bruke for å greie kravet i blyfritt?

Barnes har både TSX i 45 grain og TTSX i 50 grain.

Spørs om pipa med 12 snurr må byttes på sikt..

Også var det dette med blyfrie helmantel til fugl....

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...