Jump to content

Kartjakta


Ranger

Recommended Posts

Sitter og finleser kart, er liksom kommet til den tiden på året. Hmmm.... Her må det da være fint å jakte? *Kaffesup* Passe kombinasjon av myr, berg, skogholt, åkerland... Her må da rådyra trives! *Tenner en ny røyk*

- Og sjekk den smale landtunga mellom tjernet og sjøen, må da være fint å poste der??

 

- Noen flere som bruker mørketida på å finlese kart, gå inn på Norge i bilder, og drømme seg vekk? :D Jeg gjør det, og særdeles spennende er det i forhold til nye terreng man kanskje får hånd om... :wink:

 

Skitt kartjakt til alle!

Link to comment
Share on other sites

Noen flere som bruker mørketida på å finlese kart, gå inn på Norge i bilder, og drømme seg vekk? :D

*rekker opp hånda*

 

Det er liksom en del av sjarmen, det, å sitte over kartet og fundere på nye terrenger og steder. Det er bare en brøkdel av idéene som kommer helt fram til virkeliggjørelse, men so what? Jeg har hatt mange fine jaktturer som startet på kartet over en kaffekopp :)

 

Hmmm, hvor var det jeg la den digre bunken med M711-flak igjen?

Link to comment
Share on other sites

Hmm.. Her kan det ligge an til allsidig jakt: Det finnes elg, rådyr, hare, gås, orrfugl og rype i ett og samme terreng, hmmm...!

 

Spenninga er størst ved å forske ut nye terreng på kart og data da, og jeg og en kompis er allerede invitert i morra for å se litt, kanskje jakte litt, iallfall få sluppet bikkjene i et par dager! :wink:

Link to comment
Share on other sites

Den var knallfin odd.. Norge i Bilder i 3D.. kan det bli bedre?

Er en smule Kart-o-fil selv og har studert kart i mange timer for å prøve å finne et egnet sted å skyte langhold..

 

Mapsource er i flittig bruk, og spesielt om jeg skal er invitert med som gjestejeger.

Å være med på jakt i et terreng hvor jeg ikke er kjent uten å ha et kart å orientere seg etter synes jeg er pyton.

Link to comment
Share on other sites

Kart er usannsynlig spennende. Elsker å studere kart. Mange fisketurer og jaktturer har blitt planlagt etter en studie av områder. Bruker også norge i bilder og andre nettjenester for å få enda bedre inntrykk. Dette er svært gunstig hvis man skal studere elvestrekninger og skogsområder. Har funnet flere lure fiskeplasser som skal testes til sommeren. Må vel begynne å planlegge en vintertur etter rypa også snart.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Å fylle noe godt i glasset og brette kartet utover spisebordet hører til favoritt aktiviteten i mørketiden. Dette hører til den desidert hyggeligste delen av turplanlegging. Det er morsomt å komme ut i ukjent tereng når man på forhånd har gjort forberedelser på kartet. Leirplasser, vadesteder, utsiktspunkter osv. er gjerne plukket ut på forhånd. Stier, vassdrag, hytter osv. er nøye studert. Det er morsomt og det gjør navigasjonen lettere når vi er i felt.

 

I jaktsammenheng er det veldig nyttig å kjenne terrenget godt. Dersom man er ny i terrenget synes jeg er det viktig å kjenne alle stedsnavn og navn på vassdrag, myrer, fjelltopper osv. Det gir et godt inntrykk overnfor grunneier, evt. andre jegere at man har gjort forberedelser. Komunikasjon i jaktradio krever at man har felles forståelse for referansepunkter i terrenget.

 

Mitt favorittkart til "kosekartlesing" er Hardangervidda 1:100 000 Best.nr.2557. Supplert av M711 kartene.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ser på bilder og blar i kart ja :lol: Mørketia er en fin tid på året hvor man kan drømme seg bort, planlegge og gjøre seg opp en noenlunde fremtid :-)

 

www.gulesider.no `s kart er fremragende for høydemeter osv. etter at de oppgraderte, og sammen med google earth får man en innsikt i hvordan terrenget er, men det finnes kanskje mer helhetlige løsninger der ute?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
syns egentlig kartet på inatur er helt genialt,bruker det mere og mere,,,,,,ta bilde av området med et lite digital kamera som nød,fordel om en har litt stor skjerm,,,, :mrgreen:
En enklere måte å skrive ut kart i fra slike kart-sider er som følger:

1. Zoom inn ønsket område, hold nede "Control/Ctrl" + "Alt"+"Print screen/PrtSc" samtidig. Dermed legger det seg en kopi av skjermbildet

på Utklippstavla.

2. Åpne Paint ( et bildeprogram som ligger under: Start-Programmer-Tilbehør-Paint)

3. Klikk på "Rediger" og "lim inn". Bildet legger seg dermed inn i Paint. Lagre bildet på et sted du finner igjen under "Fil". Lukk Paint.

4. For å beskjære vekk alt annet enn kartet, åpner du bildefila i "Microsoft Office Picture Manager". Bare høyreklikk på

bildefila og velg "Åpne i". Oppe på verktøylinja er det en knapp som heter "Rediger bilde". Trykk på den og det vil dukke opp ei ny

verktøylinje til høyre. Velg "Beskjær" og kutt vekk det du måtte ønske. Når du er ferdig trykk "Ok" og lagre.

5. Skriv ut både til deg og dine jaktkompiser.

 

Kan synes som litt pes, men når du har gjort det et par ganger tar det ikke mer enn 30 sek. Her et ortofoto med høydekurver:

10yq9o6.jpg

Link to comment
Share on other sites

Klart det går an med mac, har gjort det før, trykke på to knapper og "fotografere" skjermen. Kommer bare ikke på hvilke knapper. Får da et jpg-bilde som man kan beskjære og printe ut direkte, uten å gå lange veier via å klippe lime i paint og slikt tidkrevende tull! 8)

 

- Må bare finne igjen rette knappekombinasjonen! :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...