Jump to content

Import av pistol, noen som har tips?


G4RM

Recommended Posts

Ser masse gamle tråder om dette, men virker som om reglene er endret? 
 

Jeg er usikker på valg av våpen, men den nye Hammerli med steel frame er ett alternativ. 
 

I Sverige koster IPSC versjonen 10.700SEK, i Tyskland 10.400 (€949), mens eneste jeg har sett i Norge skal ha 16.990NOK. 
 

Er det gjennomførbart å sette seg i bilen eller på et fly og hente våpen i utlandet, og er det noe å spare?

 

https://www.sportec.se/produkter/vapen/pistoler/pistol-hammerli-x-esse-sf-long-22lr


https://www.frankonia.de/p/hämmerli/pistole-x-esse-ipsc-sf/2008456?query=hämmerli

Edited by G4RM
Oppdatert med Tyskland.
Link to comment
Share on other sites

Sparer mye på å hente selv ja.

Hentet min morini fra hunters house i danmark, kan til og med legge til flybillett og fremdeles spare ørten tusen.

Hvis prisen i norge hadde vært par tusen mer hadde jeg kjøpt her men når differanse er 5 - 15 000.- på enkelte våpen så handler jeg en annen plass.

 

Importregler for privatperson : 

https://www.politiet.no/tjenester/vapen/import-og-salg/#undefined

 

Link to comment
Share on other sites

Jeg myser av og til på en dansk auksjonsside med våpen, www.lauritz.com . De har noen fine våpen (men mesteparten er slikt som, med god grunn, ble innlevert under de norske våpenamnestiene!). Men frakta, sjøl fra København til Oslo, er rundt 5.000,-! Kikkerter e.l. kan sendes i posten, for noen hundrelapper.

 

Hvis jeg skulle befinne meg i Østlandsområdet, ville jeg kombinert en "våpenhente-tur" med en helgetur dit det er "godt å være norsk". Billett t/r Langesund - Hirtshals er ikke uoverkommelig, sjøl med en høy og lang bobil. Og avstander (eller mangel på slikt, man kjører mer til skytterstevner ei vanlig helg, her i utkantene!) er ikke noe problem der nede.

 

Nå blir det riktignok ingen handel, før "jaktvåpengarderoben" er utvidet, og koronaen bekjempet. De som lever lenge nok, kan jo sende en SMS ned til oss i svovelpølen hos Gammel-Erik, og fortelle oss hvilke av disse tildragelsene som hendte først - !

 

Edited by Jegermeistern
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Cardinal said:

tja. Det er snakk om ca 3600kr i trådstarters regnestykke. 

 

Hvordan regner du dette?

Diffen mellom 10700SEK (ca 11.300NOK) og 17.000 i Norge er 5.700kr. Transportkost kan vi se bort fra, jeg reiser den del.

 

Jeg hadde håpet å slippe mva i utlandet, og betale Norsk mva ved innførsel. Da går vel dette ca i null?

Er det andre avgifter på import av våpen, i form av toll eller høyere gebyr på våpensøknaden?

 

Glad for all hjelp og tips jeg kan få rundt dette. Jeg skal trolig ha to våpen, og sparer jeg 10-12.000 kan jeg kjøpe mye amo for de pengene ;)

Edited by G4RM
typo
Link to comment
Share on other sites

1 minute ago, G4RM said:

Hvordan regner du dette?

Diffen mellom 10700SEK (ca 11.300NOK) og 17.000 i Norge er 5.700kr. Transportkost kan vi se bort fra, jeg reiser den del.

 

Jeg hadde håpet å slippe mva i utlandet, og betale Norsk mva ved innførsel. Da går vel dette ca i null?

Er det andre avgifter på import av våpen, i form av toll eller høyere gebyr på våpensøknaden?

 

Glad for all hjelp og tips jeg kan få rundt dette. Jeg skal trolig ha to våpen, og sparer jeg 10-12.000 kan jeg kjøpe mye amo for de pengene ;)

 

Tok bare utgangspunkt i dine tall pluss mva.

Hvis du slipper mva i utlandet, blir det billigere ja. Men gidder butikken ordne det for deg? Eller er det evt noe må ordne selv? Det må du evt sjekke med dem.

Første skritt er vel å sende en mail til Sportec og spurt dem om prosedyren for kjøp av våpen som nordmann. Er jo ikke sikkert de en gang vil selge en til utlendinger, ikke sikkert de føler det er lønnsomt.

 

Tysk mva er på 19% så det er mindre gunstig.

Jeg ville også sendt noen mailer til norske Hämmerli forhandlere og spurt om tilbud, spesielt om de ikke har den i nettbutikken.

Link to comment
Share on other sites

Fint om de som har erfa

4 hours ago, wolfen said:

Sparer mye på å hente selv ja.

Hentet min morini fra hunters house i danmark, kan til og med legge til flybillett og fremdeles spare ørten tusen.

Hvis prisen i norge hadde vært par tusen mer hadde jeg kjøpt her men når differanse er 5 - 15 000.- på enkelte våpen så handler jeg en annen plass.

 

Importregler for privatperson : 

https://www.politiet.no/tjenester/vapen/import-og-salg/#undefined

 

Takk, bra det er noen som gjort dette som svarer, å synse klarer jeg selv ;)

 

Når du handlet hos HH, måtte du betale noe ekstra fordi du skulle ta med våpen til Norge?

Slapp du DK mva når du handlet hos de?

 

Edited by G4RM
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, boble said:

Er dette noe nytt? Da jeg importerte kunne private ta inn på godkjent våpensøknad. Ingen importsøknad eller -gebyrer. 

Norge krever ikke importsertifikat for ikke-erversmessig innførsel. Derimot krever mange land et norsk importsertifikat for å kunne utstede et eksportsertifikat/ tillatelse til utførsel.
Importsertifikat får man hos utenriksdepartementet.

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

http://www.stenvaag.no/hammerli1.aspx

 

13500,- for IPSC her... og 9900,- for long, som strengt tatt er den som er linket til på den svenske siden. X-esse long har de riktignok ikke på lager, men IPSC er det.

 

X-esse IPSC er litt dyrere (11500 SEK):

https://www.sportec.se/produkter/vapen/pistoler/pistol-hammerli-x-esse-ipsc-sf-22lr

 

Ikke det ts spurte om, men siden det betyr at differansen er litt mindre kan det jo ja noe å si.

Edited by SveinG
Link to comment
Share on other sites

Eller er den som Stenvaag selger ikke "steel frame" kanskje? Må innrømme at jeg ikke har så veldig mye peiling på de forskjellige x-essene.

 

Dersom Stenvaag ikke selger den ennå finnes nok ikke denne pistolen i Norge ennå og da må du jo importere uansett hvis du skal ha den raskt. Ser at den er "bestillingsvare" på den svenske siden også men.

Edited by SveinG
Link to comment
Share on other sites

45 minutes ago, M67 said:

Norge krever ikke importsertifikat for ikke-erversmessig innførsel. Derimot krever mange land et norsk importsertifikat for å kunne utstede et eksportsertifikat/ tillatelse til utførsel.
Importsertifikat får man hos utenriksdepartementet.

Jeg er klar over dette, mitt våpenkontor løste det ved å stemple GJELDER IMPORT på søknaden. Waffenamt godtok det uten å mukke.

 

Selvfølgelig kan andre land være mer vrange, men det er nå ikke de landene TS spør om...? 😉

Link to comment
Share on other sites

 

1 hour ago, SveinG said:

X-esse IPSC er litt dyrere (11500 SEK):

https://www.sportec.se/produkter/vapen/pistoler/pistol-hammerli-x-esse-ipsc-sf-22lr

Ikke det ts spurte om, men siden det betyr at differansen er litt mindre kan det jo ja noe å si.

Helt riktig, jeg har linket til feil våpen. 

1 hour ago, SveinG said:

Eller er den som Stenvaag selger ikke "steel frame" kanskje? Må innrømme at jeg ikke har så veldig mye peiling på de forskjellige x-essene.

Ikke samme våpen nei. Har kun funnet SF versjonen på Oslo Skytesenter. Kan jo håpe pris-differansen når det blir mer tilgjengelig i Norge, nå er påslaget 5000 for SF versjonen, mens i Tyskland er påslaget ca 900 kr. Men ja, regnestykket på dette våpenet gjør import mindre interessant.  

Litt sidespor, men jeg syntes den X-esse Steel Frame (SF) serien ser spennende ut. Det kommer også en ny variant X-esse Expert SF, med anatomisk grep. Denne introduseres som etterfølgeren til Hämmerli 208S: https://carl-walther.com/sport/products/p/2843978

Så vidt jeg kan se er Expert SF og IPSF SF tilnærmet like, og grepet kan byttes mellom disse. Dermed kan jeg starte med vanlig grep, og for ca 2.200 kjøpe anatomisk om jeg ønsker dette senere.

 

Men tilbake til tema som var import generelt;  Så langt virker det som om:

Våpensøknad med spesifikasjon om at det er import virker som dekker våpensøknad og importtillatelse. Vanlig pris på søknaden.

Det er ingen toll eller gebyr, men vanlige regler for mva. reglene som på andre varer kjøpt i utlandet. (Samlet) kjøp under 6000 er mva fritt ved reise over 24t.

 

Da er spørsmålene som gjenstår: 

Er det noen som vet om man får mva tilbake på kjøp av nye våpen i utlandet?  På brukte er det nok aldri mva refusjon, tror jeg.

Har noen tips til butikker som vil selge til nordmenn som henter, utenom Hunters House i Danmark?

Koster det noe ekstra å kjøpe i utlandet? Jeg tror det er en eksport-avgift i Sverige; forhandler må søke om eksporttillatelse, gebyret er ca SEK 800.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Importreglene er ikke det største problemet. Det er eksportreglene i det landet du ønsker å handle fra som er det største problemet. Da jeg handlet fra Danmark så var det greie saker, Hunters House og tidligere Karlslunde våpen ordnet alt med eksportpapirer. Hvordan det er nå i dag er jeg litt usikker på, tror EU har laget litt mer byråkrati siden den gang.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Takk for mange gode svar. 

Da vet jeg det jeg trenger om jeg skulle få lyst til å importere.

 

Det må være et spesielt våpen eller mye å spare om jeg skal vurdere dette, det beste er jo å handle lokalt. Men om prisen på tidligere nevnte X-esse SF serie blir stående 40-50 % dyrere i Norge enn i Sverige velger jeg å handle via andre kanaler i ren protest, om det er x-esse jeg havner på

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...