Jump to content

Hvilke børsemerker og modeller anbefales?


Jompi

Recommended Posts

On 10/12/2020 at 9:59 AM, Per-S said:

Særlig om vi også skal bruke lette homogene kuler som har dårligere ekspansjon og lager mindre skader i dyret.

 

Hva skjedde med Jørund Liens skriverier, gikk det av moten? Bladene Våpenjournalen og Jakt var store deler av -90 og -00-tallet fullt opp av artikler om fortreffeligheten av lette-for-kaliberet homogene kuler. G-sport annonserte og solgte mengder av PMC med "X-barns", som de kalte dem. 

Link to comment
Share on other sites

Sånn rent hypotetisk;

Skulle jeg plukka ei rifle for elgjakt rett ut av en butikkhylle i dag, så hadde jeg som Torf tatt en Sako S20, men jeg ville venta til jeg fikk den i 30-06😏. 308 i lang kasse er bare så feil som alt kan bli, og jeg vil heller ha ytelsen til 30-06 kontra 308. Jeg tenker som flere andre at om elgjakt er målet, så er nok minste patron jeg ville valgt en 30-06 (om "langhold" sto høyt så kanskje en 7mm med litt omf i stedet?).

 

-Men når alt kommer til alt, så vet jeg med meg selv at det i mitt tilfelle alltid ender opp med en eller annen custom STR 😂 Sånn er det bare??😷

Link to comment
Share on other sites

Ser at ny Remington 700 ADL i 6,5x55 selges for 5000,- hos Markhusan. 

 

Fordelen med Remington er at det lages usannsynlig mange oppgraderingsdeler, der man kan bytte ut alt annet enn selve låskassen med deler i varierende kvalitet, funksjonalitet, form og farge. Ulempen er at mange av oss vil føle at det er nødvendig å oppgradere for å få riflen vi egentlig vil ha, og det har en tendens til å bli dyrere enn en standardrifle med ca. tilsvarende funksjonalitet fra en annen leverandør. 

 

Hvis man synes at en standard ADL blir for kjip etterhvert, og man ikke vil la Rafdal, Hansen et.al. bygge customvåpen ut av den, bør man kunne selge den igjen på Finn uten å tape altfor mye. Det er nok av andre som leter etter donorvåpen til et customprosjekt, og denne har låskasse og bolthode i standardstørrelse, som nok er lettest å selge.

Link to comment
Share on other sites

  • Olesøn changed the title to Hvilke børsemerker og modeller anbefales?

Når man fort får en T3 for 8-9000 ville jeg valgt den enhver dag foran en ny Remington 700.

Hvis du derimot skal ha en 700, ville jeg sett på en eldre i 30-06 eller 308, som fås ned i 2-3000.

Bonus hvis det er en Mountain eller Classic, da disse kommer med oppgraderte stokker, og er greit lette. 

Nye Remington rifler i lave enden av skalaen ("samme" rifle koster fra 5000 til 25000) virker som de er B-sortering og med noe rar/rævva coating.

 

M70 i 30-06  derimot er "bortimot gratis", og de fås til tider med McMillan stokker som standard. Da har man egentlig en rifle til all storviltjakt for resten av livet.

Som ny skytter er det greit med en ok demper, så greit å ikke bruke hele budsjettet på riflen (uten å vite hva budsjettet er da).

 

Link to comment
Share on other sites

Litt usikker på hvor kjipe de nye 700ene er. Min er fra 1974 og har fått ny stokk, ny pipe, nytt underbeslag, M70-sikring, retting av låskasse og polering av avtrekk.

 

Men, og her er jeg klar over at statistikk og bruktpriser sier at det er meg det er noe galt med, Tikka får jeg meg aldri til å kjøpe. Men, fordi jeg er klar over etc., skal jeg innrømme at jeg også vanligvis råder nye jegere som måtte spørre, til å kjøpe nettopp Tikka T3.

 

"Skarru ha noe som bare funker? Kjøp Tikka."

"Har du det selv?"

"Nei."

"Ville du kjøpt det?"

"Nei."

"Hæ?"

 

Edit:

Ligger en Remington Mountain Rifle i .30-06 på Finn. Selger vil ha 4000,-, men det ville han forrige gang den annonsen lå ute også, så her bør det være prutningsmonn selv om han mumler etellerannet om ferdig prutet.

Edited by Skrueråmuttere
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

De nye billige ER kjipe.

Bare se på finish og coating på de, ikke minst stokkene.

Det er typ ingen som kjøper en ny Remington for å bygge noe på. 

Men man kan også regne alle pengene lagt i en Remington som tapt, fordi bruktpris på "custom" Remington er latterlig lav, så greit å kjøpe custom brukt ;) 

 

Den Mountain riflen er dritpen, og egentlig noe jeg kunne tenkt meg selv, hadde jeg ikke hatt et litt overfylt skap om dagen.

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

On 10/13/2020 at 6:36 PM, Torf said:

893_1236395725.jpg

 

Har akkurat håndtert en Sako S20 Precision i 308 hos Intersport Bogstadveien i Oslo. Dette er rifla i annonsen på finn.

Den var rett og slett veldig fin. Eneste ulempen var at skjeftematerialet var glatt. Jeg hadde satt på griptape.

 

Precision skjeftet var slankere enn jeg trodde så det er ingen grunn til å gå for jaktskjeftet med "ubrukelig" moteriktig tommelhull og smalt forskjefte. Med en Ase Utra SL5I på tuppen av 50cm løpet er balansen veldig god for de fleste.

 

Sluttstykket hadde vandring tilpasset kort 308 i den lange kassa. Flott!

 

Magasinet virket mye mer solid enn T3-magasinene.

 

Integrert picrail for kikkertmontasje er skuddsikkert og eliminerer alle usikkerheter om montasjer.

 

Kalibervalg er jo greit. Den lages ikke i 6,5x55.

 

Noen som vet om disse løpene er gjenget, eller presset inn i låskassen? 

Omtrent den første Sakoen jeg får "må ha" følelsen av. 

Skulle gjerne hatt den i europeiske kalibre, men slik kan ordnes med muffe etc... og fil på plastmagasin

Link to comment
Share on other sites

On 10/13/2020 at 10:12 PM, Casey Jones said:

 

Hva skjedde med Jørund Liens skriverier, gikk det av moten? Bladene Våpenjournalen og Jakt var store deler av -90 og -00-tallet fullt opp av artikler om fortreffeligheten av lette-for-kaliberet homogene kuler. G-sport annonserte og solgte mengder av PMC med "X-barns", som de kalte dem. 

Jørund Lien mistet mange følgere den gang han solgte sjelen sin til Norma, og ellers de som måtte sponse div. ammo, reiser etc. 

Likte bedre da han til stadighet byttet løp på børsa oppkalt etter Idi Amin. Selveste Idi.. 

Har vel selv blitt påvirket av Jørund opp gjennom tidende, med div. Magnum's, 

Nå tenderer jeg til å være enig i valget av mer moderate kaliber... 

Men.. Jørund har snudd bunken for ofte, og er nå kjedelig... 

 

Hva han har gjort for ladeboka, er ubetalelig.. 

Edited by Ruger #1
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...