Jump to content

Skyter forskjellig med og uten tofot


Margrethe

Recommended Posts

Heisann! Jeg skaffet meg en winchester xpr i vår, men har oppdaget etterhvert at jeg skyter veldig forskjellig med tofot, og med reim. Har skutt rifla inn med tofot, men når jeg skyter med reim etterpå så havner alle skuddene 15-20cm lenger til høyre..

 

har lånt pappa’s Browning A-Bolt, og får ikke dette problemet her. Da havner skuddene på samme plass med og uten tofot..


er dette normalt?

 

(har byttet optikk, og montasje, men problemer oppstår likevell)

Link to comment
Share on other sites

Det kan ha flere årsaker. 

 

Veldig mange får en rekylbevegelse mot venstre når de skyter med tofot, og enda flere drar skudd ut til høyre med avtrekket når de skyter med reim.
Ser en litt stort på det så gir nesten de fleste skytterfeil avvik mot høyre med reim, og motsatt med tofot - litt avhengig av hvordan man skyter - spesielt med tofot er det mange versjoner - med reim er det mer ensidig egentlig.

Muligens passer den ene rifla deg bedre enn den andre (veldig sannsynlig), eller den er i et annet kaliber med mer eller mindre rekyl - eller avtrekket er lettere, så avtrekksfeil blir mindre uttalt.

 

K

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

Det er (ofte stor) forskjell på hvordan du holder rifla og hvordan den "oppfører" seg, fra rifle til rifle. Kontaktflater mot skulder, hånd, osv er forskjellige, og rekylopptaket varierer, pga forskjellige vinkler på grepet, kolben, hvor mye av kolben som treffer skuldergropa..

Med A-Bolten kan det være du får mindre forskjell i hvordan du holder med reim vs med tofot, eventuelt kan det også være faktorer som påvirker våpenet (vridning i kolben som påvirker pipa).

 

Ole

Link to comment
Share on other sites

2 minutes ago, Margrethe said:

Takk for svar! :) blir kanskje en A-Bolt på meg også da etter mye frustrasjon over XPR’en

Det kan godt hende at små modifikasjoner på rifla, lengre/ kortere kolbekappe, flytting av avtrekkssko, eller andre ting, eller modifikasjoner av stilling/ skyteteknikk kan gjøre store forskjeller.

Det er som sagt et vanlig problem - roten til myten om at man treffer forskjellig sted alt etter skytestilling  -  men det går over om man prøver litt systematisk.

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Drar opp en gammel diskusjon, det er mye info fra flere nedigjennom der, som kan brukes: 

 

Usikker på om jeg finner en likens med reim - men noen kan kanskje forklare riktig teknikk der også. 
Det er imidlertid mye riktig på dette bildet

IMG_3246.jpeg.e69bb0ffd0a4c9679b76e4b1cb5b330d.jpeg

 

- ligger med noenlunde rett kropp, ikke med sideveis bue i ryggen (om man ligger sånn som her, eller i "dead frog pos." er igrunnen ett fett)

- har rifla godt inn i skuldra

- ca lik vinkel på underarmene

- hviler på kinnstøtta

- passe lengde på kolben (hun skjøt med en alt for lang i går, og da ble det mye "rart" etterhvert) men med passe lengde:
- så kan hånda være avslappet rundt pistolgrep og avtrekker, fast, OK, men avslappet. Du skal ikke styre med den.

- venstre albu er nesten helt rett under rifla. Eller sett den ut til høyre og få slengere ned til høyre, det er et valg man gjør ;)

- pinne stram reim fra øverst på armentil v. hånd. Hele vekta av rifla hviler på reima her. Ingen armmuskler brukes ideelt sett.

- pinne stram reim foran hånda - det er reima her som holder rifla inn i skuldra, og det skal være så hardt som en "orker" uten at det blir ubehagelig. Det skal heller ikke bøye skuldrene for mye, slik at ryggen blir en bue

- venstre hånd skal være slapp

 

I det hele tatt er mye gjort når en får stilt inn alt, så alt passer, og en KAN ligge slapt, da justerer en seg sideveis med hele kroppen, og opp og ned stramminga av reima, slapper av, og presser på avtrekkeren

- er det mye rekyl, så kryp mer inn bak rifla, nærmere "dead frog"

 

 

Både det som sies om skyting med tofot og reim over her burde forbedre skytinga dersom det trenes på. Sannsynligvis vil treffpunktene nærme seg hverandre - om det da ikke er stokken som tar i pipa. Da er "all bets off". Det kan kanskje forsøkes utbedret med sandpapir, eller å stive av stokken med f.eks. ei picatinny eller arcaskinne - eller å bytte ut hele rifla med ei "bedre"...

 

K

Link to comment
Share on other sites

49 minutes ago, Torf said:

M67: Tar du med standplassen i skogen? 8)

Skogen er en standplass med utrolig mange muligheter, men grunnprinsippene læres enklest på en skytebane. Og der enklest med 22LR, iallefall til å begynne med. 

 

K

Edited by M67
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Noe sier meg at når vi snakker om forskjeller i størrelsesorden 15-20 cm med reim vs tofot på ei børse og "null" med en annen, så er det noen annet en skyteteknikk som må sjekkes opp først. Legg deg ned i tofotstilling med alt montert på rifla. Tilstreb å ligg eksakt sånn som du gjør når du skyter. Få en medhjelper til å dra en 1000 lapp (evt noe av mindre verdi😊) gjennom "løskanalen" på rifla. Da avdekkes evt problem med at pipa tar i stokken. Ikke bestandig det hjelper å bare montere alt og gjøre det selv, da presset du utøver på rifla i anleggstilling kan få myke plaststokker til å skifte fasong.      

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

58 minutes ago, Super XX said:

Noe sier meg at når vi snakker om forskjeller i størrelsesorden 15-20 cm med reim vs tofot på ei børse og "null" med en annen, så er det noen annet en skyteteknikk som må sjekkes opp først. Legg deg ned i tofotstilling med alt montert på rifla. Tilstreb å ligg eksakt sånn som du gjør når du skyter. Få en medhjelper til å dra en 1000 lapp (evt noe av mindre verdi😊) gjennom "løskanalen" på rifla. Da avdekkes evt problem med at pipa tar i stokken. Ikke bestandig det hjelper å bare montere alt og gjøre det selv, da presset du utøver på rifla i anleggstilling kan få myke plaststokker til å skifte fasong.      

Delvis enig, sjekk det. Men jeg har flere/ mange ganger (stadig vekk) sett folk treffe 12-15cm til høyre når de skyter med reim, kontra innskyting med støtte. Mine egne avtrekksfeil på ligg går som regel ned/ ut til høyre, men sjelden ut av tieren. Dvs. 2-3cm på 100m. Vekt og balanse på rifla har stor betydning, og ikke minst hvordan stillingen blir diktert av om rifla passer eller ikke.

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Den enkleste løsningen på problemet er å dra på en skytebane og få hjelp av noen som er våpen og skytekyndig. Fjerndiagnostikk er ofte veldig vanskelig når det kommer til feil på våpen og feil tilpasning og skyteteknikk. Man kan beskrive alle mulige forhold, men det hjelper lite hvis ikke vedkommende som får beskrivelsen ser dette selv. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...