Jump to content

Hva skyter dere Rådyr med


bardp

Recommended Posts

For første gang i skal jeg på rådyrjakt i år. Hva skyter dere den sorten med? Har en 6,5x55 som jeg tenkte å bruke men eneste jaktammoen jeg har til denne er Oryx. Det er vel unødig kanskje kraftig til rådyr. Er det noen lette blyfrie kuler i 6,5 som egner seg til dette formålet?

Link to comment
Share on other sites

Oryx og Mega. Begge tunge kuler i 6,5x55 som gir moderat hastighet og akseptabel kjøttødeleggelse. Jeg bruker også 140 grs Federal Fusion til rådyr, ikke all verdens hastighet på denne kula heller. Lette (blyfrie) kuler i høy hastighet kan fort gi mer griseri.

Edited by Sølvrev
Link to comment
Share on other sites

Bruker du Oryx vil kula lage passe hull, og det meste av energien går i myra på den andre siden av dyret. Det er perfekt. Med lette kuler risikerer du at mer av energien legges igjen i dyret. Med unødvendig mye skuddskadet kjøtt som resultat. 
jeg bruker også 6,5 på rådyr. Snill rekyl og god effekt. Men det er egentlig overkill med såpass kraftig patron. Løsningen er tung kule. 

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, bardp said:

Er det noen lette blyfrie kuler i 6,5 som egner seg til dette formålet?

Lader selv? I så fall er det mange kandidater i 6,5x55. Selv har jeg brukt Barnes TTSX 100gr med bra resultat med hensyn til skader på slakt og helt normale fluktstrekninger. Har også, tidligere brukt lette bly kuler som Nosler BT 100gr, veldig effektivt med hensyn til liten eller ingen fluktstrekning etter skudd. Men mer (til dels MYE mer) ødelagt kjøtt som må kasseres. Har du Oryx fra før så er den fin til dette bruk. Tyngre kuler (for kaliberet), i moderat fart gjør en like bra jobb som blyfrie lette kuler.

Mye bra allerede nevnt over her, Uansett: Skitt jakt :thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Kuler og krutt 😂 

 

jeg begynte min jaktkarriere med 6,5 og lapua mega, skjøt nok 20-30hjort og 50-80 rådyr med denne før jeg begynte å lade selv.   
 

har siden vært innom mange patroner og kuler, både kobber og konvensjonelle. 
 

det er nok lapua mega jeg har hatt de flotteste slaktene med. Barnes 130gr tsx gir pene skuddskader, men gir litt dårligere effekt, slik at det blir mer kaving før dyret dauer - ergo mer blod ut i hinnene.
 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...