Jump to content

Bra/best optikk til langhold?


Premium2006

Recommended Posts

Har en vortex viper pst 5-25x50 gen3 som brukes kun på langholdsrifla. Funker helt greit, men tenker etterhvert å kjøpe en «sikkelig»LH kikkert. Ikke noe som blir kjøpt i morgen, men kikker litt rundt og leser meg opp. Følger med på finn.no og ser generelt etter noen gode kjøp. 
 

Hva er den optimale langhold og prs kikkerten? Eller finnes ikke den «perfekte» for begge deler? Hva tenker dere om optimal zoom og størrelse på objektiv? 30 vs. 34 rør og retikkel(ofte smak og behag)?
Andre viktige faktorer? 

 

Tenker prisklasse 20-30k(nytt) og FFP med mil/mil.

Til nå har jeg vel sett mest på kahles 525 og 624. Noen konkrete erfaringer på disse?Gen 3 som gjelder?

Åpen for å kjøpe brukt, men nytt er alltid nytt.. Noen tips om butikker som har gode tilbud (f.eks. Black friday eller tilsvarende)? 
poeng med import? Noe å spare på det? Garantier er jo også noe å tenke på.
 

Andre kikkerter som burde vurderes? Vortex razor?
Hadde vært morro med en konstruktiv tråd, der det kommer frem gode begrunnede tips  til egnet optikk. Også med begrunnelse for påstander. Ingen synsing eller spydigheter.
 

Hva er din optimale kikkert til PRS og LH??Hvorfor?

Link to comment
Share on other sites

Link to comment
Share on other sites

Quote

Hadde vært morro med en konstruktiv tråd, der det kommer frem gode begrunnede tips  til egnet optikk. Også med begrunnelse for påstander. Ingen synsing eller spydigheter.
 

Hva er din optimale kikkert til PRS og LH??Hvorfor?

Så vi skal jobbe for at du skal kunne velge ;)

 

Jeg orker ikke helt å begynne å legge ut her, har hatt nesten alt og bruker ting mye. Som @msteiro sier, og det er det tipset jeg gidder foreløpig. Når du skal vurdere - lytt til de som faktisk skyter langhold og PRS. 

Lista over dem er her: http://prsnorge.no/wp-content/uploads/2020/07/PRSNorge-sammenlagt-2020-10.pdf

 

Generelt er alle de dyre kikkertene bra, og det koker ned til smak og behag. Spesielt retiklene, men noen av detaljene i retiklene må du faktisk skyte en del, og du må skyte konkurranse, for å verdsette, ha bruk for, eller savne...

 

"Konstruktiv" som i hva som er best av Leica, Kahles og NF osv - vil du aldri få. Det er for mange "min kikkert er best" folk, og at de heier på hver sin kikkert beviser vel ca at de tar feil alle sammen... Går du ut og måler optiske ytelser så får du et resultat, men så er det mekanisk, det er design, ergonomi og igjen, retikkel.

 

Men noe må være felles
- FFP 

- 100 (eller til nød flere) klikk per turn. SuBs 180 er på en måte nice, men gir mikroklikk. 50 gir fort surr med rundene, og 80 og sånt får deg til å ville drepe deg såsnart det blir langt. Men alle de store har dette

- Gode klikk, igjen, alle har, og noen liker stille umerkelige, og andre liker "Vortex-klikk", alt til sitt bruk

- Zoom utenpå 6-20. Mer enn 20 er kjekt, mindre enn 6 ser jeg ikke poenget med. 5-30 og sånt er nice

- 50 eller 56mm, ellers blir det "trangt", utgangspupill..

- Stort synsfelt, her er det forskjeller, og ulempen er at du må betale for det. Men du vil gjerne ha det, bare kanskje ikke for 10k mer.

- Retikkel, this is complicated. Men du må ha merker for å holde etter, både til siden og opp ned, og det må (MÅ) stå tall ved siden av, bare merker og så telle dem - på tid, i motlys, ustø og mens du leter etter blinken. Fuck this shit...

 

Montasje.

Om du har råd, Spuhr, Spuhr og Spuhr. ARC virker Farrell virker, helvete Contessas østblokkringer virker - men Vortex PM-ringer er kanskje mest for pengene. Iallefall sist jeg så prisen på dem.

 

Mitt første og siste råd er å komme deg rundt i landet og skyt sammen med andre, se hva de har, og se i kikkertene deres. Og se hva de får til, og spør hva de syns. Og ikke hør på selgere!

 

K

  • Like 3
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Alltid noen gode ord fra @M67!! velformulert og godt svart. Var noe sånt jeg var ute etter. Er det ikke det som er poenget med et forum.. at andre kommer med meninger, så kan jeg velge hvilke jeg vil høre på? ;)

Skjønner det er mye smak og behag, samt at de fleste på øverste hylle, stort sett har samme spec. Men det er vel noe som skiller de også? 
Den lista fra fra USA? Ser NF er mest brukt i toppen. Er det pga sponsing eller fordi det er den kikkerten som er best?(har aldri sett på en NF)

Hva bruker folk på toppen(av lista) i Norge?  

 

Spuhr? ser meget bra ut, men kan man bruke denne som direkte montasje på sauer og chassi?(blir den høy nok?) Eller må man bruke spuhr picatinny? Har selv vortex pmr og liker de kjempegodt! 


Er det noe forskjell på kahles 525i og 624i? Hva med gen 1 vs gen 3( har lest litt om retikkel problemer på noen kahles modeller.

ligger noen få brukte på finn.no

Link to comment
Share on other sites

Amerikanske kikkerter er uforholdsmessig dyre i Europa, og europeiske er det samme i USA. Så vi må betale uforholdsmessig mye for en NF, og de må det for en SuB. Japansk vil de ikke ha siden de er Patrioter. Så utvalget er forskjellig. Du finner lite Sako TRG og Sauer 200STR der borte også.

 

Gå på et PRS stevne så ser du hva folk bruker, i virkeligheten. Her vet du ikke hvem som vet, synser, Googler - det er stevner her hos oss hele helga, plass på Campingen og jaggu skal du få skutt noen skudd også, selv om stevnene er fulle. Men jeg lover å se hva folk bruker. Selv bruker jeg en Delta Stryker HD til PRS, fordi den var billigst i "toppsegmentet", eller "over Vortex Viper PST". Men jeg har SuB og March også. Marchen havner nok på neste rifle her. Jeg har ikke råd til 30-40k for et sikte lenger.

 

Spuhr på picatinny er nok det beste og greieste.

 

K

 

Link to comment
Share on other sites

Skulle jeg gjerne gjort, men har for lite tid og for mye å gjøre til å reise rundt nå. Håper det blir arrangert noe lokalt her i nordland ila vinteren. Da skal jeg få tatt meg en tur. 
Er mye bra kikkerter der ute, men til nå er det vel kahles som lokker mest.. ser jo også flott ut! Vortex razor virker litt tung og klumpete. 
Uansett takk for svar! 

Link to comment
Share on other sites

Under del-temaet "best", så kikka jeg i flere kikkerter i helga, under UNL og PRS-stevnene våre.

 

Jeg skal ikke henge ut noen, etter min mening, opphausede merker, men ved side ved side sammenligning, under skyting, på 3-600m - og høye krav til å se hva som faktisk foregikk der borte - The Shit er March 5-42x56FX "High Master". Det er ved siden av Leica PRS, SuB, ZCO, WTF... 
Best: March 5-42x56FX "High Master", Denne er i klassen "hva faen hvordan går det an"
Best kjøp i toppklassen: Leica PRS / Kahles 525i, fantastisk skarp, fantastisk alt, men ikke like (langt ifra) "jeg ser alt i hele verden" som Marchen

Best kjøp til 20k: Delta Stryker HD 4.5-30x56, Egentlig tilsvarende Leica /Kahles / SuB, men med en god del mindre synsfelt. Du får litt "trangsynt" følelse på de høyeste forstørrelsene, men seriøst, så er alt herifra og oppover bare snobberi.

Best kjøp til 5-15k: - something Vortex i din prishylle. Bra nok, helt ned i 5000,- klassen egentlig. "Diamondback" så ser du jo at kantene blir sløret, og du ser fargene flyte ut på hvite gonger i skarp sol, og klikkene er - vel, de klikker nå på et vis... Men det har en jo ikke tid til uansett ;)

 

Ellers så så jeg jo kulehullene gjennom hele UNL-stevnet i "gamle-Marchen" 5-40x56FX og forstod det slik at iallefall de fleste andre (og det var MYE dyr optikk der) ikke så dem i kikkertsiktene, men måtte bruke spotteskop. Det stod spotteskop som ble flittig brukt ved siden av Kahles 525, og det gjorde det ved siden av ZCO, og SuB og i det hele tatt...

 

Ad spotteskop, Leica APO Televid er bra, men Kowa TSN883 - dæven... Likevel tipper jeg at jeg kjøper en Leica når får spart litt her.

 

 

K

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

Artige observasjoner. Så bilder fra stevnet! Ser sikkelig artig ut!

 

Ser prisforskjellen på march og kahles fort er 15k.. heftige priser!

men da er kahles 525 ganske trygg å kjøpe, selv om jeg synes den er dyr den også.

Vi får se om det kanskje blir kjøp av ny kikkert ila vinteren. Ikke noe som haster veldig. Er jo jakt snart. ;)
 

Takk for tilbakemelding! 

Edited by Premium2006
Link to comment
Share on other sites

Det er mange aspekt med skyting på lange hold, men det aller viktigste (synes jeg) er å se hvor du bommer. Det er eneste nøkkel for å komme seg inn på målet når ting går galt.

 

Hvis man trekker denne slutningen og overfører det til optikk så kokker det ned til dybdeskarphet. Det gir en større mulighet for å se kulevirvelen når kula flyr mot målet. For meg er det «gamle» S&B PM II 5-25x56 som gir meg best mulighet for å se dette. Jeg har sett gjennom og prøvd mye, men har selvfølgelig ikke sett gjennom alt, og det skjer mye på optikkfronten for tiden. Dette er jo uansett noe man må finne ut av selv. 
 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Bly said:

Det er mange aspekt med skyting på lange hold, men det aller viktigste (synes jeg) er å se hvor du bommer. Det er eneste nøkkel for å komme seg inn på målet når ting går galt.

 

Hvis man trekker denne slutningen og overfører det til optikk så kokker det ned til dybdeskarphet. Det gir en større mulighet for å se kulevirvelen når kula flyr mot målet. For meg er det «gamle» S&B PM II 5-25x56 som gir meg best mulighet for å se dette. Jeg har sett gjennom og prøvd mye, men har selvfølgelig ikke sett gjennom alt, og det skjer mye på optikkfronten for tiden. Dette er jo uansett noe man må finne ut av selv. 
 

Nå skjønner jeg ikke hvilken planet du bor på engang. "gamle" 5-25? Den er parkert til alt du nevner og alt annet, av alt som koster over 20 000 i dag. Nå skal det sies at det er stor forskjell på eksemplarene av disse. De "nye" er jo endel bedre, og det er som jeg sier over, ingen signifikant forskjell.

 

Etter min mening er det viktigste, enten det er på jakt, langhold, eller PRS så er det vitkigste å finne målet, helst fort, og så skyte det. Om du treffer eller bommer i PRS er nesten fuck all - ei god stilling betyr mye mer enn optikk for å se hvor en treffer/ bommer.
I UNL på lørdag så jeg nesten hver eneste kule fly inn i skiva og hullet den lagde. Jeg spottet for Kurt med Deltaen min - og så hver eneste kule fly - forbi gongen...

Men når jeg skjøt PRSen så jeg ikke engang etter, bortsett fra på de aller lengste holdene, og igjen, det jeg prøvde å se, det så jeg da. Men i PRS er regelen min stort sett, "Pang", neste mål - jeg er ute av kikkerten og på vei videre før kula har landa. Å ligge og nyte synet av en treff koster bare tid, og bommer jeg så har nok de fleste hørt "faen" lenge før kula lander på stålplata. Det er noe man som regel merker.
Men jeg tapte flere poeng på et av langholdene, fordi tida gikk ut mens jeg lette etter gongene. I motlyset som var hadde jeg ingen sjangs til å se dem med det blotte øye (selv om jeg hadde hengt dem opp selv...)  istedet måtte jeg lete dem opp i kikkertsiktet, Det skal sies at det eneste jeg har sett i som jeg tror ville gjort en signifikant forskjell, er den nevnte Marchen. Deltaen er skarp, men synsfeltet er lite, og det hele tok tid - 8 av 12 skudd, 8 treff, og "staaans" midt i letinga. Det viktigste er og blir å se det du skal skyte på.

Retikkel er også noe, jeg bomma fordi jeg telte milstreker feil, det er ikke nummer på dem i Deltaen, ikke før på 5, og zoomet ut for å finne gongen fort, telte jeg feil - og noen kikkerter har retikkel som er alt for vanskelig å se, når en har zoomet ut. Men retikkel er som regel valgbart. 

 

K

Link to comment
Share on other sites

On 8/31/2020 at 10:40 PM, Premium2006 said:

Hva er den optimale langhold og prs kikkerten?

 

1 hour ago, M67 said:

Nå skjønner jeg ikke hvilken planet du bor på engang.

Langhold, som i du skyter langt? Da tar det ofte litt tid før kula treffer målet og du må kanskje muligens innimellom gjøre en vurdering av skuddet før du skyter neste om det skal gi noen mening annet en å lage lyd og brenne krutt for kråka 😉....?

 

1 hour ago, M67 said:

gamle" 5-25?

Jeg sa nå «gammel» fordi designet ikke er nytt, men jeg mener nå denne modellen; https://www.schmidtundbender.de/en/products/police-military-forces/5-25x56-pm-iilp.html
rett og slett av den enkle grunnen at alle andre S&B PM II jeg har sett i av de «korte» har et dårligere/flatere bilde enn akkurat denne modellen. Jeg kan ikke helt sette ord på det, men det er litt som å se i en Swarovski EL mot alt annet. Den gjør enkelt forklart at du oppfatter alt mellom deg og det du ser på og litt til, i tillegg til at du ser målet skarpt og ikke minst uten kromatisk aberrasjon som jeg synes er forstyrrende. 
Ta f.eks de Kahles’ene som refereres til i tråden. Jeg har enda ikke sett i en som ikke er full av kromatisk aberrasjon. 
Det er kanskje bare meg, men når jeg kommenterer det for de som har slike sikter så har de ikke sett det før jeg poengterer det 😉?

Så det er vel kanskje noe med hva man ser og fokuserer på? Eller så har det noe med at man faktisk skjønner hva man ser? Alle er jo skarp og fin, men...

 

1 hour ago, M67 said:

Å ligge og nyte synet av en treff koster bare tid,

Skal du vingleskyte på «kloss hold» (under 5-600m) på kortest mulig tid er det vel samme hvor dårlig optikk man velger så lenge man ser plata og retikkel godt nok til å tykke av på rett plass. Det krever vel ikke så mye av optikken før målet er «kamuflert»? Eller som du sier i motlys. Det finnes forresten sånne runde rør man kan skru på objektive som hjelper mot akkurat det 😙.
 

 

 

Edited by Bly
Link to comment
Share on other sites

Vi diskuterer jo for en stor del "kikkert til PRS" her, og det er nesten utelukkende "vingleskyting på kloss hold" etter din definisjon. Og vi er enige, "så lenge en ser plata". 
Og ei svart stålplate inni skogen et sted kan faktisk være såpass vanskelig å se, at det er stor forskjell på å lete etter den med rimelig Vortex vs Leica håndkikkert. 
På stevnet i helga var alle mål der en kunne forveksle mål mellom forskjellige øvelser merket med store hvite skilt, men en av banene hadde ingen forvekslingsmuligheter. Vi hadde ikke merket målene, det var kun stål, og mange klaget over at de var vanskelige å finne, det var likt for alle, og sånn sett en del av øvelsen, men det favoriserer dyr optikk, så neste gang blir det skilt på dem.

Ad motlys så var det ingen problem å se gongene når jeg først fikk dem inn i synsfeltet, men siden jeg ikke kunne se dem med øynene, måtte jeg scanne fjellsiden med siktet - da teller synsfelt. Og jeg må zoome inn såpass at jeg ser dem.

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Litt sånn utenfor tema, men er PRS egentlig langhold? Eller er «langhold» noe annet? Av og til vet jeg ikke hva som menes med PRS? Jeg er jo forledet til å tro at poenget er å skyte langt med noen form for kontroll og vurdering. Jeg skjønner jo at mye foregår på kortere hold med høyt tempo og krøkkete stillinger. Skytes det ikke ut til 1000-1200m innimellom?

Link to comment
Share on other sites

2 minutes ago, Bly said:

Så da snakker vi stort sett om skytting under 600 m? Og de gangene hvor det skytes over teller det lite i poengbildet?

Teller like mye det som er over, men det et jo færre mål over 600m enn under på en match. Er jo stort sett begrenset av hvilke muligheter man har på baner/området det skytes. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Premium2006 said:

Ser leica prs 5 5-30x56 er på billigsalg hos J&F. Noen som har den?

Jeg har den med PRB retikkel. Veldig bra kikkert. Klar og fin, stort synsfelt, fantastisk mekanisk, tårn, enkel nullstilling og sette nullstopp, veldig bra og tydlige klikk. Eneste jeg kunne tenkt å forbedre var retikkelet. Streker og tall er bra, men «juletreet» har etter min smak for små punkter/kryss og forsvinner nesten under 12-15x forstørrelse.
 

Det er mye bedre enn f.eks SuB p4f til PRS, men jeg liker faktisk Vortex ERB-7C retikkelet bedre.

Edited by Elgjaeger
Link to comment
Share on other sites

52 minutes ago, Elgjaeger said:

Det er mye bedre enn f.eks SuB p4f til PRS

Jeg må jo som vanlig poengtere at jeg ikke skyter PMS, så for det det er verdt, det hender at jeg også skyter mål på forskjellige avstander i raskt tempo. En periode hadde jeg lyst på "juletre", horus, MSR og omtrent alt annet enn P4f (og tilsvarende), som jeg har, men jeg har innsett at jeg aldri kommer til å skyte fortere eller sikrere med noen av de fancye retiklene. Øye mitt interpolerer bedre enn jeg er i stand til å vurdere f.eks vind, og mer enn godt nok til under-/overhold.

Faktisk så tror jeg at jeg skyter saktere med flere dingser og streker i retikkelet som jeg er nødt til å forholde meg til 🙄. Symetri og få punkter og forholde seg til virker for meg mye bedre enn tall og "50" varianter av prikker og streker som representerer ett eller annet av en verdi i mil/avstand som hode mitt må tolke og oppfatte før øye kan fokusere på rett plass.

 

Om jeg skulle ønske meg noe mere ut av retikkelet enn det P4f har, så er det et tykkere/mer markant retikkel slik som P4 var (som jeg tror er utgått?). P4f har funket fint på øynene mine før jeg fikk gammelmannssyndrom, men nå er jeg der at jeg vil ha et tydeligere retikkel. Det vil gjøre det enda enklere å skyte med begge øyne åpen slik jeg gjøre det. I ettertid har jeg tenkt at P4 hadde vært bedre også med yngere øyne.

 

Det man selvfølgelig mangler om man driver med det (tullet) er mulighet for presis milling😏

Edited by Bly
Link to comment
Share on other sites

@Blyp4f er jo håpløs når man f.eks skyter på forskjellige avstander fra 150m til 600m, med dårlig tid og ikke får lov å skru på tårn. Uten tall går det fort i ball når man skal ha overhold på 3-4 mil, skal man holde for vind i tillegg blir det enda værre. P4f er fint til sitt bruk, men for PRS er det mye som er bedre

Link to comment
Share on other sites

@Blytja, hva er poenget? Kan vel si det samme mhp krøkkete og ustabile stillinger, skyting gjennom hull / skyteskår som egentlig er for små, dårligste skulder etc, hva er poenget med det? Det er jo dette som er PRS!

 

Det ekskluderer ikke de som ikke har rett retikkel, må bare interpolere raskt!
 

Ellers opplever jeg at hvilken type retikkel man foretrekker er veldig individuelt, og det er nok mange som ikke er enig med mine tanker rundt dette.

Link to comment
Share on other sites

Det er forskjell på å teste skytter i forskjellige stillinger og overhold med kikkertsikte. Overhold med kikkersikte har ingen annen funksjon enn å skille på de som har rett retikkel til formålet. Hvis du ikke ser forskjell så skjønner ikke jeg? Det er jo derfor jeg synes det høres ut som et hinsides valg å legge inn i en konkurranse hvor det er et poeng å få med alle som har lyst, litt sånn uansett utstyr.

Det er på nivå med å si at om ikke rifla er grønn så får du minus 10 poeng 🙄

Edited by Bly
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Bly said:

Det er forskjell på å teste skytter i forskjellige stillinger og overhold med kikkertsikte. Overhold med kikkersikte har ingen annen funksjon enn å skille på de som har rett retikkel til formålet. Hvis du ikke ser forskjell så skjønner ikke jeg? Det er jo derfor jeg synes det høres ut som et hinsides valg å legge inn i en konkurranse hvor det er et poeng å få med alle som har lyst, litt sånn uansett utstyr.

Det er på nivå med å si at om ikke rifla er grønn så får du minus 10 poeng 🙄

Nå er det slik at PRS i Norge har tatt en annen vei enn de (vi) som startet det hadde tenkt. Det er ingenting som tyder på at man forsøker å "få alle med" - det gjør heller ingen andre skytterforbund - du må ha rifle med fancy diopter i NSF, og du må ha Sauer i DFS, osv... En annen ting er at alle ikke blir med uansett. Erkjennelsen av at en ikke får alle med uansett, er et viktig skritt på veien til å bli GGG faktisk. Og det er igrunnen ikke så dumt om en bare vil ha det gøy heller.

PRS slik det er nå er jævlig gøy - ingen begrensninger på noe - og fuck de som "ikke får være med fordi de har jaktrifle" for å si det rett ut. 
SOM DE ANDRE SKYTEGRENENE, så simulerer ikke PRS jakt - om en skal sammenligne det med noe, så blir det strid faktisk - og det får så være - DFS sin feltskyting gjør også det igrunnen, bare etter gevær-doktrine fra 1905. Om DFS hadde funnet opp felt i dag (PRS er jo amerikanere som har funnet opp felt) og så hadde det antakelig sett ut som PRS.
PRS er Open, og det er Formel 1. Nesten ingen begrensninger på utstyr. Det fins ikke noe en konkurrerer i der det ikke er fordeler med godt utstyr, og her kan folk velge det selv. Det interessante er at alle velger bra nøyaktig det samme (Formel 1- biler er også merkelig like), alle de gode, og alle de andre, velger ca. likt - og @Bly som aldri har prøvd forteller oss at det er feil ;) Det blir litt som om jeg skulle engasjert meg i en diskusjon om hvilke sko som er best til å danse foxtrot i, kontra rumba... Jeg har danset litt, på fest, og jeg har faktisk prøvd de aktuelle dansene (så jeg er bedre kvalifisert i dansesko-debatten enn enkelte her er i PRS-debatten..) men bunnlinja er jo uansett at jeg har "no fucking clue".

Skal jeg klage på noe i PRS, så er det at de som ikke kan skyte har for mye makt, og det er for lite "fri" bruk av rifla - øvelser der en må skyte uten å bygge seg en støttet stilling - men samtidig, når alt er lov... Jeg prøvde å lage en slik øvelse, men folk løste den raskere og bedre med å bygge seg en støttet stilling - siden man skyter så uendelig mye raskere med støtte enn uten... Så tut og kjør, vi har det gøy, og de som ikke vil leke med oss, kan leke med noen andre. Ungene som stod ved siden av sandkassa og mente det var teit å leke i den ble både upopulære, og fikk ikke lekt.

 

- Overhold, @Bly, er noe man velger fordi det er langt raskere enn å stille. Og å gjøre det uten et moderne EBR F-CML7 WTF - retikkel er mye vanskeligere enn med, det er bare ikke noe å diskutere, og om du interpolerer greit i #4 retiklet ditt, så fint for deg, jeg klarer det ikke. P4F er ikke helt ideelt, men jeg er så vant til det, at det har sine fordeler også. Man skal tross alt skyte mål på ulike avstander, fra ulike posisjoner stillinger, helst ned mot eller under 10s skudd til skudd. Uansett, noen liker en masse greier, en av de aller best i PRS i Norge (og han ville antakelig plassert seg bra i USA) bruker og sverger ved Horys eller Tremor eller hva det er som er så mye rart og prikker og linjer i at jeg ikke hadde visst hva jeg skulle sikte med - men han slår meg hver gang, så at det virker, mm.

- Det en tester skytter i er rask presis skyting, og valg i forhold til vind, støtte vs fart, presisjon vs fart, og full kontroll på kulebane, ned til at det ikke er et tema. Man må kunne kunne holde i ro og trekke av godt, mens man sikter der man skal, basert på det man vet om kulebane og vind. Og man må gjøre det fort, og veie fart mot presisjon. En av grunnideene er vel at alle kan skyte godt liggende med tofot, så det gidder vi knapt å prøve - litt som om DFS hadde kutta liggende, siden alle skyter fullt på ligg uansett (det er jo nesten ikke tull engang) 

 

K

 

 

Edited by M67
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Bra skrevet! Er ikke prs skytter selv(ennå) men er likevel enig i dine argumenter. 
 

Skal vi holde oss til optikk for bruk i PRS og LH..? :) 

 

Noen tanker om leica prs vs. Kahles k525i.

Leica er nok i verdensklasse, men synes kahles ser litt bedre ut.. liker tårnene og plassering av parallakse. 

Link to comment
Share on other sites

8 minutes ago, Premium2006 said:

Bra skrevet! Er ikke prs skytter selv(ennå) men er likevel enig i dine argumenter. 
 

Skal vi holde oss til optikk for bruk i PRS og LH..? :) 

 

Noen tanker om leica prs vs. Kahles k525i.

Leica er nok i verdensklasse, men synes kahles ser litt bedre ut.. liker tårnene og plassering av parallakse. 

Kahles er fine kikkerter, har kun sett gjennom k525i og den ser fin ut. Med SKMR3 eller 4 retikkel, samt en «spinner» på parallakserattet er nok den bra.

 

Tårnene på Leicaen er som jeg skriver lenger oppe veldig bra, noe av det beste man får. Parallaksejusteringen kan være litt hard, er nok bedre på Kahles dersom du setter på en sånn spinner.

image.jpeg.4fc6d4de0f3a8dd7b6abcd576b5393f7.jpeg

 

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, Premium2006 said:

Bra skrevet! Er ikke prs skytter selv(ennå) men er likevel enig i dine argumenter. 
 

Skal vi holde oss til optikk for bruk i PRS og LH..? :) 

 

Noen tanker om leica prs vs. Kahles k525i.

Leica er nok i verdensklasse, men synes kahles ser litt bedre ut.. liker tårnene og plassering av parallakse. 

Jeg hadde tatt Kahlesen. Men uten at jeg kan begrunne det godt - det er ekstremt liten forskjell. Den har litt større synsfelt, og man når parallaksehjulet med høyre hånd.

K

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...