Jump to content

Demper som tar kvelden?


Gong1

Recommended Posts

Har en sonic 45 demper (Alu) som har begynt å bli «flekkete» innvendig, vanskelig for undertegnede å si om det kun er overflatebehandlingen eller selve metallet som begynner å bli slitent. Brukt til 308, vært varm ofte. Gått ca 550 skudd.

 

Bør den byttes ut? 
 

 

Gong1

17111187-EB23-4F18-90F1-64CDD8BA4BAF.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville ikke bekymret meg for det. Det ser for meg ut som degraderingsprodukter fra kruttslam. Bare å skyte i vei!

 

Jeg hadde en sonic 45 som tok kvelden etter kanskje 2000 skudd. Jeg merket det, ved forringelse av presisjonen- og kjente det var slark i demperen. Det tilgrunnliggende problemet var antagelig en litt dårlig gjengejobb, som ga vibrasjoner med påfølgende slark i gjengesegmentet. 

Link to comment
Share on other sites

Umiddelbart ser det ud, som om du har renset i utralydsrenser, med alkalisk sæbe. Hvis det er tilfældet, er forklaringen, at du nedbryder elokseringen, med det Kaustiske Soda, som er en vesentlig bestanddel af alkaliske sæber, og derved efterlader ubeskyttet og ikke hård aluminium.
Grundlæggende, ødelægger brugere langt mere med overdreven rengøring, end ved helt at undlade rengøring.
Bedste vedligehold, er Skyd, og giv et sprøjt WD40 ind i bagenden af demperen, når man kommer hjem.
Der findes flere af samme demper, som har gået 20.000+  skud udelukkende med nævnte vedligehold.
Om demperen bliver for tung, efter mange skud, kan det anbefales med reelle serier på elgbanen, så demperen brenner rent. På linje med en langtur med bilen.
Funkionen af det ovennevnte WD40, er at det er vandfortrengende, og forhindre galvanisk korrosion.

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Om du deler demperen for rengøring, er det vesentligt, at du smøre gjengesamlinger, med varmebestandigt monteringsfedt, typ Teflonbaseret monteringspasta. Da ikkesmurte gjener, har en lei tendens til at brenne fast.
Og da mange metalpartikkel-fedttyper, mister fedtet ved relativ lav temperatur, og at metalpartiklerne eks kobber, kan virke galvanisk

Link to comment
Share on other sites

7 minutter siden, ignorant skrev:

Om du deler demperen for rengøring, er det vesentligt, at du smøre gjengesamlinger, med varmebestandigt monteringsfedt, typ Teflonbaseret monteringspasta. Da ikkesmurte gjener, har en lei tendens til at brenne fast.
Og da mange metalpartikkel-fedttyper, mister fedtet ved relativ lav temperatur, og at metalpartiklerne eks kobber, kan virke galvanisk

Teflonbaserte? Som brenner til flussyre? Er det ikke like greit at gjengene brenner fast, så man slipper å se inni demperen? 

 

K

Link to comment
Share on other sites

M67
Efter at have brugt den slags teflonbaseret monteringspasta, på rundt regnet 300.000 dempere. Hvilket er svarende til ca 2.000.000 dempergjenge. uden nogensinde at have set tæring på de elokserede gjengepartier. Vil jeg antage at din bekymring er en anelse overdrevet 🙂
Kanske fordi, at elokseret aluminium, klarer syre ret godt, i forhold til Basiske salte

Edited by ignorant
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Har akkurat hatt fra hverandre en Sonic 45 for pussing selv. Det drysset biter av kruttslam fra dem, og den hørtes ut som ei rangle. Fikk skrapet og pusset bort det verste og satte inn gjengene med kobberpasta. Vet ikke hvor bra kobberpasta er, men det var det jeg hadde for hånda, og det skal være varmebestandig. 

 

Brukte våpenolje for å tørke vekk det som var igjen etter pussingen.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Har bare vasket/renset demper engang i livet og aldri mer. Fikk ikke ut vannet og lagde ei gaiser på banen med de to første skuddene så alle inne på standplass fikk latterkrampe 🤣 Flere av mine dempere har fått mange tusen skudd uten puss og ikke merket noe på tap av presisjon eller noe.

Edited by Mas-36
Link to comment
Share on other sites

20 minutes ago, Mas-36 said:

Har bare vasket/renset demper engang i livet og aldri mer. Fikk ikke ut vannet og lagde ei gaiser på banen med de to første skuddene så alle inne på standplass fikk latterkrampe 🤣 Flere av mine dempere har fått mange tusen skudd uten puss og ikke merket noe på tap av presisjon eller noe.

Burde vel ikke være så mye verre enn å legge den i stekeovnen på 50-100 grader i en time eller to for å bli kvitt vannet.



 

Link to comment
Share on other sites

42 minutes ago, jlovold said:

Burde vel ikke være så mye verre enn å legge den i stekeovnen på 50-100 grader i en time eller to for å bli kvitt vannet.

Hadde jeg tenkt på det den gangen så :P Men holder demperen like lenge som pipa så spiller det ingen rolle for meg. Jeg har skutt ut en demper på alle disse årene og den fikk mye "sur" ammunisjon fra 40 og 50 tallet som etter noen tusen skudd hadde spist den opp.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...