Jump to content

Puma Kniver.


hillbilli77

Recommended Posts

  • 1 month later...
  • 1 month later...
8 minutes ago, Mr Hanssen said:

En totalt ubrukelig kniv sånn jeg ser det

Jeg har en bowievariant som ligner litt, og den har stort sett aldri fått være med på tur. Den er for stor til å være god til å spikke med, og egner seg dårlig til det aller meste annet også... Eneste funksjonen jeg kan se for meg at den gjør nytte for seg er hvis man vil spare litt vekt og kutte ut øksa og bruke den til å battonere ved med, siden bladet er ganske kraftig... 

Link to comment
Share on other sites

22 minutes ago, Mr Hanssen said:

 

En totalt ubrukelig kniv sånn jeg ser det😁

Ja den er en smule spesiell, men historien sier at den ble designet i smarbeid mellom Puma og  tyske profesjonelle jegere i Øst Afrika som en allround bushkniv som kunne fungere i camp, på vilt og til selvforsvar.
Jeg har lenge ønsket meg en slik som et rent samleobjekt/ nice to have, men ikke til dagens pris på ny kniv.
Håper å komme over en bra brukt til grei pris.

 

Link to comment
Share on other sites

Har en puma kniv liggende på hytta. Mener å huske at jeg fikk den i gave fra en tanta i Amerika en gang på tidlig 80-tall.  Har aldri følt noe behov for å ta den i bruk men etter å ha lest denne tråden så har jeg bestemt meg for å gjøre et forsøk.

Link to comment
Share on other sites

10 timer siden, seawolf skrev:

 ..tyske profesjonelle jegere i Øst Afrika...

 

Den serrateringa, eller hva det nå er, som ødelegger enhver mulighet for praktisk bruk, må vel ha kommet til senere, eller?  Uten den, så er det ikke sikkert den er helt ubrukelig som litt stor, all-round feltkniv. Selv om jeg nok ville holdt en knapp på den del andre konstruksjoner til det bruket, for egen del.

Link to comment
Share on other sites

Helt enig i det @Jeffery, ser mer ut som en dykkerkniv enn en bush/jaktkniv :)
Jeg jaktet sammen med noen amerikanere i Limpopo for en del år siden, og et par av de hadde disse knivene.
Og jeg mener å huske at det ikke var serratering , men igjen....jeg kan ta feil.
Men kniven ga et mektig inntrykk når du fikk den i neven.
Balanse og "heft" var perfekt, og hadde jeg blitt angrepet av noe på to eller fire og en White Hunter var eneste hjelpemiddel, ville nok denne gjort stor skade.

Link to comment
Share on other sites

8 minutter siden, seawolf skrev:

Og jeg mener å huske at det ikke var serratering , men igjen....jeg kan ta feil.

Ble nysgjerrig😁

Det ser ut som den finnes både med og uten. Da tipper jeg på at de "tyske profesjonelle jegerne i Øst Afrika" ikke hadde serratering på sine:wink:

Edit: Og sikkert ikke dine amerikanske jaktkammerater heller.

 

https://www.pumaknives.de/jagdmesser/feststehende-messer/40/puma-white-hunter-240

https://www.pumaknives.de/jagdmesser/feststehende-messer/42/puma-white-hunter

Edited by Jeffery
Lagt til.
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...