Jump to content

Erfaringar med knivar frå Puma?


Garegaupa

Recommended Posts

Hei, folkens!

 

Etter at eg miste jaktkniven min under elgjakta i fjor og måtte bruke ein dårleg slirekniv eg hadde liggjande som erstatning i år, så trur eg tida er komen for å kjøpe seg ein ny jaktkniv. Dei eigenskapane eg hovudsakleg er ute etter er at kniven er god som slaktekniv og brukbar som flåkniv, at han held seg skarp så lenge som råd, og at han er god å halde i sjølv om ein får litt blod på nevane og skaftet.

 

Eg fekk eit tips om at knivar frå Puma (http://www.pumaknives.de/index_en.php) skulle kunne ha desse eigenskapane til ein ikkje alt for galen pris. Etter å ha søkt litt rundt på nettet finn eg litt blanda erfaringar, og mange meiner at Puma laga gode knivar før, men har tapt seg i nyare tid.

 

Difor tenkte eg at eg ville høyre om det er nokon her på forumet som har erfaringar å dele når det gjeld knivar frå Puma? Eller om det er nokon som har eit anna godt forslag til ein god jaktkniv med dei eigenskapane eg nemner ovanfor?

 

På førehand takk for svar! :)

Link to comment
Share on other sites

Tja, skulle ikke være noe feil med de, men kommer litt an på hva man sammenligner med.

Ikke det første merket jeg tenker på, når du nevner kriteriene dine. Antagelig har han som anbefalte de litt sans for disse. :)

Designet de bruker er gjerne litt "eldre amerikansk", samt noe tradisjonelt tysk. (Utseende ut over brukervennligheten har jo litt å si på eiegleden for noen. :D )

Mye tre og bein i skaftet, og dette er ikke nødvendigvis det som gir best friksjon. Om friksjon er viktig bør du se etter canvas micarta, G-10 (teksturert) og diverse plaster hvor litt mønster er støpt inn.

 

De brukte forskjellige stål f.eks. 440A, 440B og 440C. Sistnevnte vil ha best slitasjemotstand (men også sprøest). Om du bruker svært spiss eggvinkel bør du velge 440A eller 440B.

 

Kan være fordel å ha kjent litt på kniven før du kjøper, da er Puma litt vanskelig å finne her i Norge. Tror Jakt og friluft i Arendal fører Puma-kniver, men ellers sjeldent syn.

 

Linder-Solingen har noen jaktkniver, om du vil ha tyske kniver. "ATS 34 Super Edge 1" er kanskje vært en titt. Sjekk under "Knives Made In Solingen" og "Hunting Knives". ATS 34 skal ha en bedre eggholdbarhet enn 440C.

www.linder.de

 

Svensk-Japanske Fallkniven blir ofte anbefalt. Noen av fordelene med disse er greit stål til jaktbruk (VG-10 og 3G), enkelt design; ikke så "fancy" at det går på bekostning av anvendelse, og påstøpt plastskaft som er hygienisk og har grei friksjon. Flere kjeder fører disse i Norge, bl.a. XXL, så er lettere å få sett på.

 

Cold Steel har også noen greie jaktkniver. Lavere i pris enn Fallkniven, og noe enklere stål, men konseptet er omtrent det samme. Mellomprisklassen til Cold steel er nok omtrent samme kvalitet som Puma.

 

(Ellers har jo Brusletto planer om noe nye greier :mrgreen: , men de blir litt høyere i pris.)

viewtopic.php?f=23&t=7508

Link to comment
Share on other sites

Hei, Metallurgen, og takk for eit svært så grundig svar! :)

 

Når eg skal kjøpe utstyr av denne typen så likar eg å ta og føle på det før eg kjøper, det er heilt sikkert. Ikkje alle ting eignar seg for å kjøpe over Internett... ;) Så det var fint at du hadde nokon forslag til gode knivar som er litt vanlegare enn Puma her i landet. XXL ligg rett borti her, så eg får nok ta meg ein tur ein av dagane.

 

Enno ein gong takk for hjelpa!

Link to comment
Share on other sites

Jeg var inne på "Favoritt jaktkniv"-tråden viewtopic.php?f=23&t=543 med omtale av min Puma 4-star Nicker. Skaftet ser litt for mye "designet" ut, men det er kjempegodt å arbeide med!

 

Jeg har også en Puma Bowie fra 1967, den var min faste følgesvenn på pistolbeltet gjennom militærtida. Jeg kunne åpne "daumann"-bokser med den, og etterpå bruke den som barberkniv!

 

Jeg vet ikke hvordan spanske og kinesiske Puma-kniver er, og har heller ikke til hensikt å utforske det. Du kan få kjøpt skikkelige Puma-kniver fra den tyske produksjonen på E-Bay, en 4-star som min går for over 400 usD!

Link to comment
Share on other sites

Har to puma kniver, "outdoor olive" (spanskprodusert),god kniv i 440c stål 4" blad som holder eggen meget godt,henger på beltet året rundt og brukes til alt forefallende på gården.

 

Har også en puma white hunter 6" blad med hornskaft,en kraftig jaktkniv med perfekt balanse og verdens mest kopierte bladdesign,

lynskarp rett ut av esken og 440c stålet er lett og holde skarpt.

Ikke egnet til spikking da det er 1" sagtenner innerst på bladet,bruker den kun til slakting,flåing,partering. Kjøpte mine kniver på nettet en fra www.messershop.at og en fra www.pumaknives.com

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hvorfor ikke kjøpe en bøtte med mora classic, og et bryne?

Da har man sylskarp kniv resten av livet, som holder eggen greit nok, og er verdens smaleste sak å slipe.

 

Har selv en liten haug med halvdyre "jaktkniver" av forskjellige typer, men merker jo at hver bidige gang jeg står og slakter

er det morakniven som er i hånden.

 

Men spøk til side, hvis kniven skal brukes mye til slakting så må den enten holde utrolig godt på eggen, eller være lett å slippe opp igjen med et vanlig bryne mens man står midt i slaktinga.

(med "lett å slipe opp igjen" menes et par drag med brynet, helst unnagjort på under 10 sek).

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...